Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag hade jag mamma på besök och jag tog ridpass nummer två efter vilan och så körde vi lite lastträning. Han sov ute inatt (vi har ett par riktigt varma dagar nu med runt 20 grader och sol) och var liite sömnig idag 😴 Snäll att rida och var lite bättre i formen idag än i förrgår, dippade ner såklart men var helt klart bättre framme än sist. Tog en galopp åt varje håll med.
Efter ridningen tog vi en stund till lastträning och det gick bättre än väntat, han var på väg att kliva på nästan direkt men vi jobbade med att gå på bitvis, stå och slappna av, gå lite till, backa av, stoppa halvvägs ut osv. Jätteduktig verkligen!
Imorgon blir det bara hage för honom, jag ska på treårstest med en annan häst i stallet.
Foto 2020-05-21 18 02 29.jpg
 
Löshoppade i måndags, 4e gången. Sist vi var där var han ganska speedad och fick trångt inne i serien, och jag bak i svängen såg inte att han inte räckte fram lika bra denna gången när han var lugnare, så blev lite passiv vilket ledde till missen... Men han vågar i alla fall komma tillbaka! Lite överilat på slutet kanske men vi försöker få honom att ta tag och gå rakt istället för att springa sick-sack.

Tror han är i en växtperiod nu också, han brukar inte korsgaloppera så mycket.

 
Här går det lite långsamt. Han beter sig som en trotsig 3åring med ADHD O_o:laugh: misstänker det är för han växer och byter tänder. Skall bita i allt! Inkl. Mig. Har hur mycket energi som helst och är överallt. Bångstyrig och skall inte gå normalt ens när en leder han :meh: fler hovar i luften än på backen. Löshoppningen går dock riktigt bra. Hoppar riktigt fint och taxerar väldigt bra. Tyvärr så har han kommit på att han även kan hoppa över stängslet :angel: longerade idag och ja han har definitivt en karriär som rodeohäst.. så jag tar det lugnt med han och hoppas han lugnar ner sig lite med tiden :D
 
Albin har fått prova en loksele idag, den passade dock tyvärr inte men han fick iallafall prova ha den på sig på en liten tömkörningsvända och det gick prima.
IMG_20200523_165135_561.jpg

Allt som har med körning att göra är han helt chill med medan diverse annat kan vara ganska otäckt. Det är som intressant 😊
 
Nu har vi kommit hem från vårat unghäst-test 😍 visades i går hos SWB Örebro, vi startade inte fören kl.20 på kvällen (sist ut,då hon visas som ASRP)

klass 1 som gångarts-talang med : 8-8-8-7-7-8 = 46 p.

Diplom som hopp-talang med: 8-8-8-8-9-8 = 49 p.

Gjorde dessutom ridprovet (frivilligt, passade på när jag ändå kunde göra det nu, Godkänt)

😍🎉🍾🙏
 

Bifogade filer

  • 8601D0A2-BDA8-4D9B-82B1-1E3194785495.jpeg
    8601D0A2-BDA8-4D9B-82B1-1E3194785495.jpeg
    281,5 KB · Visningar: 42
Idag åkte lilla Molly till hingst. Hon brunstkollades först och han tyckte det var oklart om hon kommit igång än, men hon hade en liten äggblåsa så förhoppningsvis till nästa helg. Nu går hon bredvid hingst vilket förhoppningsvis gör sitt till. Hon är ju bra snäll, tredje gången hon åker transport och hon traskade rakt in både när vi lämnade bästisen och när jag åkte från semin. Seminundersökningen var inte det roligaste hon gjort, helt förståeligt, men hon gick ändå rakt in i spiltan osv.

Jag har lite ont om häst här hemma till hösten har jag insett så eventuellt plockar jag med mig en welsh till när Molly är färdig. Det är en hemskt behändig storlek på häst har jag insett. 😅
 
Nu har vi kommit hem från vårat unghäst-test 😍 visades i går hos SWB Örebro, vi startade inte fören kl.20 på kvällen (sist ut,då hon visas som ASRP)

klass 1 som gångarts-talang med : 8-8-8-7-7-8 = 46 p.

Diplom som hopp-talang med: 8-8-8-8-9-8 = 49 p.

Gjorde dessutom ridprovet (frivilligt, passade på när jag ändå kunde göra det nu, Godkänt)

😍🎉🍾🙏
Stort grattis till väldigt fina resultat! 🎉❤️
 
Nu har vi kommit hem från vårat unghäst-test 😍 visades i går hos SWB Örebro, vi startade inte fören kl.20 på kvällen (sist ut,då hon visas som ASRP)

klass 1 som gångarts-talang med : 8-8-8-7-7-8 = 46 p.

Diplom som hopp-talang med: 8-8-8-8-9-8 = 49 p.

Gjorde dessutom ridprovet (frivilligt, passade på när jag ändå kunde göra det nu, Godkänt)

😍🎉🍾🙏

Stort grattis, vad kul 😀👏👏
 
Nu har vi kommit hem från vårat unghäst-test 😍 visades i går hos SWB Örebro, vi startade inte fören kl.20 på kvällen (sist ut,då hon visas som ASRP)

klass 1 som gångarts-talang med : 8-8-8-7-7-8 = 46 p.

Diplom som hopp-talang med: 8-8-8-8-9-8 = 49 p.

Gjorde dessutom ridprovet (frivilligt, passade på när jag ändå kunde göra det nu, Godkänt)

😍🎉🍾🙏

grattis!🥳
 
Grattis @Nougat ! :banana: Jag såg Elins uppdatering om er och tyckte väl att det var något bekant... Är så avundsjuk på er som har klarat av treårstestet redan. Är lite rädd att han börjar växa nu, så jag hoppas att han är tillbaka på sitt vanliga spänstiga jag i morgon när jag ska rida igen, annars vet jag inte riktigt vad jag tar mig till...

Har börjat få sadeltankar. Vi lånar ju en hoppsadel från det stället där han står. Och den ligger ok, men inte jättebra och det har gjort att jag börjat fundera på vad han ska ha sen när jag måste fixa en egen sadel. Hoppsadel får det nog bli, för jag har ingen plan att sitta ner på honom alls, för än tidigast nästa vår, och helst vill jag nog hyra en sadel för att slippa köpa ny varje gång han breddar sig. Kanske kan en prestige passa honom som är lite takformad med lång manke men kort rygg...
 
Grattis @Nougat ! :banana: Jag såg Elins uppdatering om er och tyckte väl att det var något bekant... Är så avundsjuk på er som har klarat av treårstestet redan. Är lite rädd att han börjar växa nu, så jag hoppas att han är tillbaka på sitt vanliga spänstiga jag i morgon när jag ska rida igen, annars vet jag inte riktigt vad jag tar mig till...

Har börjat få sadeltankar. Vi lånar ju en hoppsadel från det stället där han står. Och den ligger ok, men inte jättebra och det har gjort att jag börjat fundera på vad han ska ha sen när jag måste fixa en egen sadel. Hoppsadel får det nog bli, för jag har ingen plan att sitta ner på honom alls, för än tidigast nästa vår, och helst vill jag nog hyra en sadel för att slippa köpa ny varje gång han breddar sig. Kanske kan en prestige passa honom som är lite takformad med lång manke men kort rygg...

När är ert test?
Jag hade ju lagt test åt sidan, men har nu fått syn på att ett ställe (som inte är aslångt borta) flyttat sitt datum till slutet av augusti, och genast blev det lite mer intressant igen :angel:
Fille växer nog igen. Rumpan har skjutit iväg och korset är lite toppigare än tidigare -så vi tar det väldigt lugnt...
 
@villhöver 14 juni kör vi, så det är inte jättelångt bort. Det är bara det att det kommer kännas som ett sånt antiklimax om han inte är så bra just då, som vi vet att han är. Meningen är att han ska stå kvar på bete hos utbildningsstallet över sommaren, och sen ska vi sätta igång i höst och då ska jag leta efter ett stall som vi kan stå på permanent. Och går han till Breeders (vilket de tror men jag är tveksam till) så kommer vi göra det "på vägen" och flytta efter det. Men vi får se, förhoppningsvis fortsätter han tycka att livet är gött och så blir det 2 månaders vila ändå. Det är planen. Jag känner mig lite trött mentalt efter den här konstiga våren.
 
Så välartade allas hästar är här! :love: Min är besvärlig.:cautious:

Det har inte varit läge att försöka sko henne, så hon har ju gått barfota och denna veckan har hon haft mycket åsikter om underlaget. Förförra ridpasset tjurade hon ihop på grusväg, hon börjar då slänga med huvudet (jag ser bläsen uppochner) och stannar sedan och backar. Jag hoppade av och bad henne gå fram vilket hon gjorde. Hoppade upp igen när vi kom fram till bättre underlag (sandväg).

Förra ridpasset hade regnet vräkt ner och det var halt på sina ställen. Hon halkade till i en nerförsbacke och vägrade gå och reste sig lite när jag bad henne gå framåt. Hoppade av och ledde henne igen en bit (skulle ut över vägen och ville inte ha nån drama där).

Idag red vi ner till ängen, hon brukar gilla att gå på gräs, och hon travade på rätt bra emellanåt. Stannade en gång och stegrade sig när jag skänklade, men jag tänkte det var dumt att sitta av igen, vill inte lära henne att jag kliver av så fort hon reser sig, så jag satt kvar och fick fram henne igen. Nästa gång hon stannade och jag la på skänkeln så vände hon runt huvudet och försökte bita mig i foten! :angel::laugh: Gah!

Efter ridpasset idag körde vi upp henne och kompisen på bete och det här var allt som hände när vi ”släppte” dem:
AF1B2D6E-5492-4011-8A12-A45D7D9EB1A2.jpeg


Nu får det bli lite vila igen, och sen får jag nog fundera på om jag ska försöka få henne skodd åtminstone fram. Hon hade varit bra vid verkningen nu senast. När jag kan använda bett tänkte jag att jag skulle börja med tömkörning, tänker att jag kan komma åt henne lite bakifrån då så hon får lära sig att gå framåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 889
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 872
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 746
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp