Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte varit så aktiv i tråden med lille pälsklingen (som nu är 167.5 cm och inte så liten), men han har i alla fall varit på inridning nu under våren i några veckor. Han fick stora A i uppförande men blev snabbt trött kroppsligt och mentalt och tänker lite bakåt när han blir osäker. Dock väldigt duktig på att göra halt :D Nu har han tagit sommarlov och är han kvar hos oss om ett par månader funderar vi på att lämna honom igen till ryttare, samt att han preliminärt är anmäld till visning i slutet av augusti.

Tog lite kort på honom idag och har inte hunnit gå igenom dem riktigt, men fastnade för den här och fick lust att lägga ut den även om han inte är så snygg som många andra i tråden :p

eY3lcHx.jpg


Här ser han lite ut som en stoppad korv, men jag tyckte den var lite rolig. Precis som sin mor tar han fram trampet när tålamodet tryter :rofl:
MhPkRnw.jpg
 
Tömkörde min med bett igår för första gången, hon var inte jätteimponerad. 🙄 Hästarna i hagen som ligger på tre sidor av ridbanan i det här stallet vid betet ”hjälpte till” genom att springa lite extra, blev inte så avslappnat. Idag longerade jag med inspänningar för första gången, det gick bättre och ”kompisarna” höll sig lugna.

Sen satt jag upp och red en liten sväng. Hon går glatt ut från ridbanan, bort från de andra hästarna, lite tveksamt över gårdsplanen med en massa konstiga grejer, förbi en hage till med hästar och följer en liten stig bort från gården, inga problem. Sen vill jag svänga av från stigen för att vända hem igen, då vill hon inte vara med.
Men jag är minst lika envis som hon, så hem kom vi, dessutom precis där jag hade tänkt att vi skulle gå. Tog bara lite tid. :angel:
Tillbaks vid stallet!
ABBE25AA-7E4B-4B92-B3D8-E69E275054FD.jpeg
 
Måste trava lite mer tror jag. Just nu vill både han och jag galoppera och jag känner att galoppen har blivit jättemycket bättre sen i vintras då han mest studsade mest (inte under ryttare). Men traven har vi ju en vecka på oss att rida nu inför provet. Två pass alltså, men det räcker tror jag?

Han är så himla snäll och jag tänker ofta på att folk ofta säger att de måste hålla upp huvudet på sina bockande unghästar. Just nu har vi inga problem med det, tack och lov. Två gånger kände ju jag nu kanske han drar, men det hände aldrig, och jag är bara sååå tacksam för det.
 
Har inte varit så aktiv i tråden med lille pälsklingen (som nu är 167.5 cm och inte så liten), men han har i alla fall varit på inridning nu under våren i några veckor. Han fick stora A i uppförande men blev snabbt trött kroppsligt och mentalt och tänker lite bakåt när han blir osäker. Dock väldigt duktig på att göra halt :D Nu har han tagit sommarlov och är han kvar hos oss om ett par månader funderar vi på att lämna honom igen till ryttare, samt att han preliminärt är anmäld till visning i slutet av augusti.

Tog lite kort på honom idag och har inte hunnit gå igenom dem riktigt, men fastnade för den här och fick lust att lägga ut den även om han inte är så snygg som många andra i tråden :p

eY3lcHx.jpg


Här ser han lite ut som en stoppad korv, men jag tyckte den var lite rolig. Precis som sin mor tar han fram trampet när tålamodet tryter :rofl:
MhPkRnw.jpg
Gud så snygg! Min gamle Calle låter precis som er, det är väldigt mycket dagsform i dagsläget verkar det som. 😅 Kanske att de möts, tror kamelens ägare också anmält till visning nån gång i augusti, oklart vart dock. 😊
 
Kom på nåt angående min envisa häst. Jag hoppas ju att hon ska ge med sig och göra det jag föreslår direkt, men... Förra sommaren gick hon på samma bete som nu, men jag var där ganska sällan, inte så mycket att göra med en tvååring liksom. Men en gång var jag med ägaren till gården när hon fodrade kraftfoder i hagen. Alla hästarna fick varsin hink, med samma sorts foder i, fölstona delade hink med sina föl. Merida tittade lite snabbt i sin, och sen gick hon med bestämda steg fram till ledarstoet och försökte sno hennes mat, och fick såklart direkt veta att det kunde hon glömma! ”Jävla kärring” verkade Merida tänka då, och gick tillbaka till sin egen hink. :angel: Då berättade stallägaren att hon gjorde så VARJE DAG! Hela sommaren! Gah!:banghead: Det gör mig lite orolig! 🙈
 
I onsdags, fyra veckor efter vår lilla olyckshändelse, var jag kallad till röntgen. Det visade sig då att det var en fraktur på vänster lillfinger. Fick remiss till ortopedakuten där även högerhanden röntgades. Fraktur även där. Och sträcksenan av. Så nu har jag fått lite blandade skenor och förband och lär väl kanske inte komma igång med körningen igen på ett par veckor :D Ska hur som helst anmäla till premiering, som ändå blir av, fast utan körprov, så får vi se hur det går med träningen inför det.
 
@jarakamandan Vad tråkigt att hitta såna skador nu! Men bra att de upptäcktes, krya på dig!

Vi hade besök av sadelmakaren idag, jag hade hoppats att den sadel jag har över (andra hästens förra hopp/terrängsadel) skulle passa, och det verkar gå att fixa, yey! Den ska bara breddas 2 storlekar och stoppas om. Hon har 40 cm långt sadelläge, tur jag har en 16,5” sadel! :eek:

195A655D-B86F-459F-87E4-494F8366A8DF.jpeg
 
@jarakamandan Vad tråkigt att hitta såna skador nu! Men bra att de upptäcktes, krya på dig!

Tack! Jag har ju alltid trott att frakturer gör hemskt ont, men tydligen är min smärtkänslighet av en annan uppfattning :D Nu har de ju redan "läkt" i fyra veckor, så på den vänstra handen, där det "bara" var en spiralfraktur på "innersta" benet, trodde han att det räckte om jag hade tvåfingerförband i 10 dagar. Den högra däremot, där sträcksenan har lossnat tillsammans med en benbit, är det skena i 6-8 veckor... Det kommer i alla fall kännas mycket enklare att bara ha förband på ena handen 😅 Saken är ju att min lilla häst skulle behöva motioneras rätt ordentligt för hon har blivit tjock som en tunna och det är ju inte så lämpligt när hon ska visas och få diplom :angel:
 
Tack! Jag har ju alltid trott att frakturer gör hemskt ont, men tydligen är min smärtkänslighet av en annan uppfattning :D Nu har de ju redan "läkt" i fyra veckor, så på den vänstra handen, där det "bara" var en spiralfraktur på "innersta" benet, trodde han att det räckte om jag hade tvåfingerförband i 10 dagar. Den högra däremot, där sträcksenan har lossnat tillsammans med en benbit, är det skena i 6-8 veckor... Det kommer i alla fall kännas mycket enklare att bara ha förband på ena handen 😅 Saken är ju att min lilla häst skulle behöva motioneras rätt ordentligt för hon har blivit tjock som en tunna och det är ju inte så lämpligt när hon ska visas och få diplom :angel:
Sådär var det för mig också, när liten lyckades bryta mitt pekfinger för några år sen. Tre veckor senare gick jag till läkaren och de undrade vad som var fel på mig. Men det var bra att jag fick det dokumenterat för jag fick 3000 på försäkringen i om att det var en hästrelaterad skada (Folksam).
 
Sådär var det för mig också, när liten lyckades bryta mitt pekfinger för några år sen. Tre veckor senare gick jag till läkaren och de undrade vad som var fel på mig. Men det var bra att jag fick det dokumenterat för jag fick 3000 på försäkringen i om att det var en hästrelaterad skada (Folksam).
Ja, jag gick ju ändå till vc dagen efter och han klämde och kände och vek och drog och konstaterade att det inte var några skelettskador, för "då hade det gjort ont när jag gör så här". Ont och ont. Det är så svårt att säga vad det innebär! Sen gick jag tillbaks efter två veckor eftersom jag inte tyckte att det blev mycket bättre (de var lite krokiga) och då fick jag antiinflammatoriskt och remiss till röntgen. Två veckor senare. Som då visade fraktur :angel: Och igår satt de ju och klämde precis över där frakturen är och det gjorde verkligen inte ont.

Jag gick ju också till vc mycket för att få det dokumenterat för eventuell ersättning. När nu ändå skadan är skedd kan man ju kanske så småningom få ett bidrag till lite hästutrustning i alla fall!
 
Ja, jag gick ju ändå till vc dagen efter och han klämde och kände och vek och drog och konstaterade att det inte var några skelettskador, för "då hade det gjort ont när jag gör så här". Ont och ont. Det är så svårt att säga vad det innebär! Sen gick jag tillbaks efter två veckor eftersom jag inte tyckte att det blev mycket bättre (de var lite krokiga) och då fick jag antiinflammatoriskt och remiss till röntgen. Två veckor senare. Som då visade fraktur :angel: Och igår satt de ju och klämde precis över där frakturen är och det gjorde verkligen inte ont.

Jag gick ju också till vc mycket för att få det dokumenterat för eventuell ersättning. När nu ändå skadan är skedd kan man ju kanske så småningom få ett bidrag till lite hästutrustning i alla fall!
Är du med i någon ryttarförening så finns det absolut pengar att hämta. Det om något är en anledning att vara med i en förening.
 
Ja, jag gick ju ändå till vc dagen efter och han klämde och kände och vek och drog och konstaterade att det inte var några skelettskador, för "då hade det gjort ont när jag gör så här". Ont och ont. Det är så svårt att säga vad det innebär! Sen gick jag tillbaks efter två veckor eftersom jag inte tyckte att det blev mycket bättre (de var lite krokiga) och då fick jag antiinflammatoriskt och remiss till röntgen. Två veckor senare. Som då visade fraktur :angel: Och igår satt de ju och klämde precis över där frakturen är och det gjorde verkligen inte ont.

Jag gick ju också till vc mycket för att få det dokumenterat för eventuell ersättning. När nu ändå skadan är skedd kan man ju kanske så småningom få ett bidrag till lite hästutrustning i alla fall!
Vi är nog av ett litet annat virke tror jag när det kommer till smärta. 😅 Min gamla Escudo fick världens psykbryt i höstas när vi skulle sko och rev nästan hela lösdriften när hon reste sig, sprängde kedjorna och la hela sin panikslagna vikt på min arm i höjd med armbågen som klämdes mellan henne och en stolpe. Att den inte bröts är ett mirakel. Jag genomförde skoningen på henne och min Rosevelt med en arm som bara hängde och som växlade mellan att domna bort och göra nåt vansinnigt ont.
Ringde sen till akuten och bad att få komma in för att utesluta en spricka ("det är säkert ingen ren fraktur för jag kan fortfarande röra fingrarna lite"... ) och satt och tentapluggade i väntrummet.

Läkaren hade en hästintresserad mamma och bara skakade på huvudet åt mig, vi är rätt ökända på akutmottagningarna för våra skador. 😅
 
Vi är nog av ett litet annat virke tror jag när det kommer till smärta. 😅 Min gamla Escudo fick världens psykbryt i höstas när vi skulle sko och rev nästan hela lösdriften när hon reste sig, sprängde kedjorna och la hela sin panikslagna vikt på min arm i höjd med armbågen som klämdes mellan henne och en stolpe. Att den inte bröts är ett mirakel. Jag genomförde skoningen på henne och min Rosevelt med en arm som bara hängde och som växlade mellan att domna bort och göra nåt vansinnigt ont.
Ringde sen till akuten och bad att få komma in för att utesluta en spricka ("det är säkert ingen ren fraktur för jag kan fortfarande röra fingrarna lite"... ) och satt och tentapluggade i väntrummet.

Läkaren hade en hästintresserad mamma och bara skakade på huvudet åt mig, vi är rätt ökända på akutmottagningarna för våra skador. 😅
Jag tycker ändå att jag är rätt gnällig så fort det gör lite ont någonstans. Men när det händer när man håller på med hästen måste man ju ändå först ta hand om den :angel: Många har ju undrat hur jag lyckades skada båda lillfingrarna. Det undrar ju jag också lite, men ofta räcker det att bara säga att det var en häst inblandad, så blir det inga följdfrågor :D
 
Vi har jobbat på travtakten idag. Det som jag (felaktigt) tolkat som vilja att galoppera var obalans pga för hastig takt. Så idag red jag halvhalter innan hörnen. Det tog en kortsida, sen hade han fattat. Halvhalt, långsamt hörn, balans med överstrykning, halvhalt, långsamt hörn och sen liten ökning ut på långsidan.

Jag gör halvhalten bara med magen och ser till att ha honom framför mig. Han är så satans känslig så det funkar bra. Trodde aldrig det kunde vara så lätt att rida!
 
Ja, jag gick ju ändå till vc dagen efter och han klämde och kände och vek och drog och konstaterade att det inte var några skelettskador, för "då hade det gjort ont när jag gör så här". Ont och ont. Det är så svårt att säga vad det innebär! Sen gick jag tillbaks efter två veckor eftersom jag inte tyckte att det blev mycket bättre (de var lite krokiga) och då fick jag antiinflammatoriskt och remiss till röntgen. Två veckor senare. Som då visade fraktur :angel: Och igår satt de ju och klämde precis över där frakturen är och det gjorde verkligen inte ont.

Jag gick ju också till vc mycket för att få det dokumenterat för eventuell ersättning. När nu ändå skadan är skedd kan man ju kanske så småningom få ett bidrag till lite hästutrustning i alla fall!

Ring försäkringsbolaget om du har olycksfallsförsäkring, jag åkte av för några veckor sen och fick hjärnskakning. Fick pengar in på kontot direkt. Så då tog jag och anmälde min andra flygtur där jag fick sy ihop armbågen. Inga problem med utbetalning för det heller. Så nu är min nya hjälm och säkerhetsväst betalda :)
Ingen av flygturerna skedde från Elsa som tur var. Så just nu känner jag att jag håller mig till min snälla treåring tills vidare :angel::D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 901
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
50 077
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 792
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp