Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kompisarna följer inte med... De har ju gräs i hagen som är mer intressant.
Men - idag var det så att strömmen var av, en säkring hade gått. Nu är det ström på igen så han borde stanna i hagen.
Kanske dra på med ännu mer ström så det verkligen gör ont och han inte vågar testa igen?
 
köpt extra stängselaggregat och batteri.
Personalen frågade med medlidande i rösten ”är det en shettis?”
-Nej :meh:
Jag förstår dig precis! Min femåring, också halvblod. är en riktig rymmare! Kollar av strömmen och kryper under eller mellan när det är för glest på tråd. Hon är konstigt nog värst på sommaren och har hållt på sen hon var ett år, trodde att hon skulle växa i från det men inte det. Jag har "tentakler" på henne när hon är som värst!
 
Heter han inte Mulle? :angel::rofl:

man skulle kunna tro det. Idag fick jag en film på en liten brun Mulle som gick och betade på stallägarens gräsmatta... då var han minsann inte rädd för robotgräsklipparen.
Jag har köpt ett extra aggregat idag, byggt en mindre hage och han har hunnit känna på staketet (mycket kränkt över stöten han fick), hoppas att han kommer på bättre tankar.
 
Mirre går ju på helbete sen 15 juni och ska vara kvar 2,5 veckor till. Jag har åkt till Sthlm under tiden med resultatet att mitt undermedvetna tycker att jag förlorat kontrollen. Så nu har jag börjat drömma mardrömmar var och varannan natt om små boxar och dålig utrustning mm. Fast jag vet att han inte kunde ha det bättre. Har jag tur har han hunnit vänja sig vid hjortar under betet för bredvid där han går har jag sett stora hjortflockar röra sig.

har försökt packa alla hästsaker som ska med ner den här omgången, eftersom jag hittills lånat stallets utrustning men ska börja passa ut egen. Det har också varit utförsäljning på en bra butik här så både han och jag har fått boots och han fick ett par benskydd. Annars händer det inte mkt alls...

65E2FC0C-882C-4595-9D41-7E8BCB8770E5.jpeg
 
Igår hade vi söndagskris.
De ringde från stallet: Fille hoppar på tre ben!
...Jahopp, nu har han brutit benet.... :eek::crazy:

Nu var det inte så dramatiskt utan var en vriden sko där han trampat in en tåkappa + ett par söm i sulan. Ajaj. Fick ut hovslagaren kl 22 som hjälpte oss.
Så nu står han på box med gips ett par dagar och jag håller tummarna för ingen feber och ingen hovböld, och att vi kan få på skon igen i slutet av veckan.

otroligt lättad att det inte var så himla allvarligt, men så trist. Och vi som hade ridutflykt bokad till helgen 🤷‍♀️
 
Igår hade vi söndagskris.
De ringde från stallet: Fille hoppar på tre ben!
...Jahopp, nu har han brutit benet.... :eek::crazy:

Nu var det inte så dramatiskt utan var en vriden sko där han trampat in en tåkappa + ett par söm i sulan. Ajaj. Fick ut hovslagaren kl 22 som hjälpte oss.
Så nu står han på box med gips ett par dagar och jag håller tummarna för ingen feber och ingen hovböld, och att vi kan få på skon igen i slutet av veckan.

otroligt lättad att det inte var så himla allvarligt, men så trist. Och vi som hade ridutflykt bokad till helgen 🤷‍♀️
Skönt att det inte var något värre! Det där är verkligen den värsta sortens samtal. Håller tummarna för att han läker utan komplikationer 💕
 
Skönt att det inte var något värre! Det där är verkligen den värsta sortens samtal. Håller tummarna för att han läker utan komplikationer 💕

ja man hinner ju tänka ut ett gäng katastroftankar...hua
han verkade vid gott mod idag, ingen feber och så. Men utöver gott humör så är han bra halt (bara ledd ut framför boxen medan jag mockade) och det ser man även inne i den mjuka boxen, och det oroar såklart.
 
ja man hinner ju tänka ut ett gäng katastroftankar...hua
han verkade vid gott mod idag, ingen feber och så. Men utöver gott humör så är han bra halt (bara ledd ut framför boxen medan jag mockade) och det ser man även inne i den mjuka boxen, och det oroar såklart.
Hoppas att hältan lägger sig och att han bara är känslig. Min äldre häst trodde veterinären en gång hade hovbensfraktur då hon vägrade stödja på benet och hade feber av smärtan. Visade sig sedan att hon bara fått ett pyttelitet blåmärke på hoven. Hon talar om när något är fel kan man lugnt säga :).
 
Fille sköter sig på box, han tycker ju det är tråkigt men tar det bra. Vi varvar med sällskap inne och mat under dagen så länge. Fortfarande ingen feber och han var mindre halt igår. Imorgon ska vi ta av gipset och titta hur det ser ut. Ser det bra ut skos han med sula och får förhoppningsvis gå ut igen så jag håller tummarna 🤞
 
idag kom hovslagaren igen och vi plockade av gipset. Såg jättefint ut under, man ser ju hålen där sömmar och tåkappa gått in men helt torrt, inga blödningar runt om osv. Sval hov och ingen värme kring hålen. Så han blev skodd med sula och fick gå ut (med boots!). Såg att han inte var helt ren när han travade men mycket bättre än i början på veckan.
Han blev glad att få komma ut iallafall och efter två galopper stod han och kliades med sin kompis :heart

 
Äntligen har vi kunnat rida i den nyomstoppade sadeln. Merida skaffade sig ett fult sår precis när jag fick hem den, så hon har vilat igen. Ridit en gång och tömkört en gång efter 3 veckors vila och idag satt jag upp utanför stallet och så red vi iväg själva en tur ut i skogen. Hon är ju så cool, traskar ut från gårdsplanen, förbi kompisarna som skriker i hagen, förbi korna över en tittig gårdsplan och ut på en skogsväg där hon aldrig varit förut. Travade ut och travade och galopperade tillbaka. Inte en tendens till att stanna och tjura idag! :banana:
917E406E-FDA6-4D3A-B4C7-F3909D081147.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 174
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp