Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen har vi kunnat rida i den nyomstoppade sadeln. Merida skaffade sig ett fult sår precis när jag fick hem den, så hon har vilat igen. Ridit en gång och tömkört en gång efter 3 veckors vila och idag satt jag upp utanför stallet och så red vi iväg själva en tur ut i skogen. Hon är ju så cool, traskar ut från gårdsplanen, förbi kompisarna som skriker i hagen, förbi korna över en tittig gårdsplan och ut på en skogsväg där hon aldrig varit förut. Travade ut och travade och galopperade tillbaka. Inte en tendens till att stanna och tjura idag! :banana:
Visa bifogad fil 55126

Kul att hon går iväg själv :banana:

--

Jag har satt igång min fuxmärr efter vilan nu. Har hunnit rida tre gånger. Första gången red jag i paddocken och hon var superfin i traven. I galoppen höll jag nästan på att flyga då hon tvärnitade i jobbiga hörnet och stod och bockade på stället.
I måndags red vi ut med sällskap och hon och ponny tävlade om vem som kunde skrämma upp varandra mest :banghead: Galoppen var väldigt bockig till att börja med men sista galoppen var utan bocksprång.
I onsdags red vi ut igen med ponnyn som sällskap. Elsa gick först större delen av ridturen och gjorde inte ett ända bocksprång :) Nästa vecka ska vi prova på trail :)
20200806_190612.jpg
 
IMG_20200808_160418_229.jpg

Här har vi inte börjat rida än, men jag blev sugen på att sitta upp idag då han var så otroligt obrydd när jag hängde och klängde på honom.
Sakta men säkert.

Jag tycker om att cykla med mina hästar och nu har även Albin gått en runda bredvid cykeln i skritt och trav, han är så himla lätt att ha att göra med, blev lite busig efter att ha travat lite men det var bara i form av att ruska lite på sig.
 
Det här odjuret har mest gått runt och skrotat nu i några veckor. Vi har tränat lite på parkeringsbroms och så ett par gånger. Och drönartränat! Viktiga grejer. Men nu har hon åkt till ungdomsvårdsanstalten igen och på lördag är det dags för premiering. Är sjukt nervös! Och då ska jag inte ens vara där :D Sen får hon vara kvar på anstalten ett par veckor till så hon kommer igång ordentligt innan hon kommer hem och sedan är det INGEN PAUS som gäller ett tag, så får vi se hur det går. Hon är ju snygg på bild i alla fall :D
117355064_10158561105592566_5320014244189866400_n.jpg
 
Ny ridtur idag, red en annan väg som också var ny för henne, med lite lätt klättring och mycket buskar att ta sig förbi. Hon stannade några gånger och ifrågasatte att vi skulle vända bortåt (annars vore hon ju inte Rödluvan 🙄), men ger med sig efter lite övertalning.
 
I förrgår gjorde jag något med Korazon för första gången sedan 3-årstestet i slutet av maj. En lång borstning som var väldigt uppskattad avslutades med en liten skogspromenad. Han stod och dreglade när jag borstade 😊. Det var också väldigt spännande att gå över stubbåkern till skogen. Han drog näsan i det sticksiga hela tiden så han frustade ordentligt när det kittlade i näsan 😅. Han ska få några veckors vila till, men sadelprovaren kommer till stallet den 25e, så då ska jag passa på att be dem kolla om min andra hästs sadlar funkar. Jag tycker hoppsadeln ligger ok, men tyvärr inte dressyrsadeln.
 
Här händer inte mycket med hästarna. Idag körde jag dock fram släpet och lasttränade fölungen och passade samtidigt på att ta ponnyerna också. Då jag jämt är själv så får jag improvisera och i nuläget är det bara invänjning av transporten som gäller så jag kör utan inredning och öppnar både front och baklem så de kan gå rakt igenom och sen får jag ta en ponny i varje hand och köra på. De älskar ju mat så det var inga problem... Rakt upp, rakt igenom och sen åt andra hållet också. När jag släppte loss dem passade skimmeln på att köra ett extra varv på egen hand, trots att det var hennes andra gång i en transport.
DSC_1827.JPG
 
I tisdags var vi iväg på trail och det var verkligen superbra. Vi fastnade på första hindret, Elsa vägrade ta sig över broarna. Så jag fick sitta av och sen låna en repgrimma då hon bara stängde ner. Till sist släppte det och hon gick över broarna från alla håll. Sen satt jag upp igen och då gick det bra uppsuttet också.
Trodde inte att hon skulle orka så mycket mer efter det men hon kom in i andra andningen och vi kunde vara med på hela passet.
Bild som jag fick ifrån tränaren:
IMG_20200812_105824_696.jpg


Idag lyckades jag rida ut själv för första gången. Lite tveksam de första 20 meterna sen klev hon bara på. När jag tyckte att vi skulle trava tog hon galopp så hon var pigg och glad 😊
 
Här händer inte så mycket heller. Fille är fortfarande lite halt efter sin hov/sko-incident, men det blir stadigt bättre och nu är det inte mycket kvar. Jag väntar... har ju inte bråttom till nåt men trist för vi (= jag, Fille vet inte att han vill än) vill åka och rida ut ju.
 
Nu kommer jag börja spamma tråden igen, vi har börjat igångsättningen. Lite bukig men duktig!


Visa bifogad fil 55754
Alltså fy sablar så fin han är! Gud vad svårt det blir, för jag velar mellan att använda FR igen nästa säsong, eller att göra en ny Calle. Han är ju såld men nya ägaren älskar honom låter det som och han är också superfin och förbereds för treårs nu. 😳
 
Det här odjuret har mest gått runt och skrotat nu i några veckor. Vi har tränat lite på parkeringsbroms och så ett par gånger. Och drönartränat! Viktiga grejer. Men nu har hon åkt till ungdomsvårdsanstalten igen och på lördag är det dags för premiering. Är sjukt nervös! Och då ska jag inte ens vara där :D Sen får hon vara kvar på anstalten ett par veckor till så hon kommer igång ordentligt innan hon kommer hem och sedan är det INGEN PAUS som gäller ett tag, så får vi se hur det går. Hon är ju snygg på bild i alla fall :D
117355064_10158561105592566_5320014244189866400_n.jpg
Förlåt kanske dum fråga, men skulle du inte byta henne mot en valack eller minns jag fel? Hur gick det med den saken? :)
 
Alltså fy sablar så fin han är! Gud vad svårt det blir, för jag velar mellan att använda FR igen nästa säsong, eller att göra en ny Calle. Han är ju såld men nya ägaren älskar honom låter det som och han är också superfin och förbereds för treårs nu. 😳
Tack! Han var sugen på att jobba! Blev lite upprörd över att kompisarna som går kvar på betet gnäggade men när jag sa att han fick skärpa sig så var han på jobbet direkt. Jag längtar efter nästa veckas uppsittning. Men mest vill jag bara galoppera på stubbåkern. Han kommer få en lite ovanlig utbildning för att vara dressyrhäst...
 
Förlåt kanske dum fråga, men skulle du inte byta henne mot en valack eller minns jag fel? Hur gick det med den saken? :)
Nja, skulle är kanske att ta i. Det var en idé jag hade, men så blev det inte. Oavsett skulle jag ju haft henne kvar över premieringen (som för övrigt är idag :nailbiting:) Vi får se hur hon tänker uppföra sig sedan när hon kommer hem och så får jag ta det därifrån.
 
Tack! Han var sugen på att jobba! Blev lite upprörd över att kompisarna som går kvar på betet gnäggade men när jag sa att han fick skärpa sig så var han på jobbet direkt. Jag längtar efter nästa veckas uppsittning. Men mest vill jag bara galoppera på stubbåkern. Han kommer få en lite ovanlig utbildning för att vara dressyrhäst...
Fast det låter väl helt fantastiskt för en unghäst och en självklarhet i min värld? Unga hästar ska ut och jobba varierat. Vänta bara om min född - 20 blir kvar, han lär inte se mycket av nåt ridhus eller paddock och mest få gå i skogen och hoppa små stockar i skogen osv. Han lär bli helt "förstörd" 😅
 
Tack! Han var sugen på att jobba! Blev lite upprörd över att kompisarna som går kvar på betet gnäggade men när jag sa att han fick skärpa sig så var han på jobbet direkt. Jag längtar efter nästa veckas uppsittning. Men mest vill jag bara galoppera på stubbåkern. Han kommer få en lite ovanlig utbildning för att vara dressyrhäst...

Tja, det har ju funkat rätt länge för Ulla Håkansson så... ;) :up:

Edit: https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/ulla-hakansons-ridning-har-analyserats-med.htm
 
Senast ändrad:
Sant! Det gäller bara att ha tillräckligt bra marker också. Varierat får det bli! Skulle gärna vilja hoppa lite under hösten, vi får se! På måndags ska jag rida igen!

Min är ju också dressyrstammad men just nu vill jag bara rida ut, åka på terrängträning och en till trail. Få en glad och positiv häst bara som hänger med på allt :) Tror inte vi kommer åka på någon dressyrträning förrän nästa år.
 
Nja, skulle är kanske att ta i. Det var en idé jag hade, men så blev det inte. Oavsett skulle jag ju haft henne kvar över premieringen (som för övrigt är idag :nailbiting:) Vi får se hur hon tänker uppföra sig sedan när hon kommer hem och så får jag ta det därifrån.

Hur gick det på premieringen? :D
 
Idag har vi varit o löshoppat o tränat på att springa i snöre i ridhuset. Andra gången vi var där, och en mer okomplicerad pålle får man leta efter 😍. Nu är det tre veckor kvar till treårstestet, ska bli riktigt kul. Visade ju Hebbes mamma på några utställningar men annars är det 24 år sedan jag visade min gamla pålla på kvalitetstävlan.
Bägge grabbarna är igång lite nu, ridning, handhästspringning och promenader m klättring. Inga problem med nån av dem.
Bifogar lite film o bild från idag. Lite mörka filmer blev det 🙄.
IMG_20200816_123221_588.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 961
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 427
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp