Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack vad gulliga ni är. Det är inte så att jag skäms alls, det är bara att det blev lite ... fel. jag borde ha planerat bättre. Förstått att det skulle vara en massa folk som red på utebanan samtidigt. I mitt huvud tänkte jag att folk som rider kringklasser fattar att treåringar inte är lämpliga att rida med och att man håller sig bäst borta då, för de tävlande borde ha företräde. Men jag är inte som "random-dressyr-ryttare" det har jag förstått den här helgen. Jag skulle nog aldrig starta en häst där om det är publik. Tror faktiskt hästarna har varit lyckligast av den här lösningen. De var spända nog ändå. Jag har väldigt mycket tankar om grundridning och unghästklasser och en eller annan dag ska jag sätta mig ner och formulera dem.

Det var i alla fall många som tyckte han var söt. Och det börjar nästan formuleras en grupp av folk som har For Romance-avkommor som håller på varandra. Alla hästarna har lätt för sig och är vänliga. Sen har vissa jobbigare växtperioder när de är tre, och andra när de är fyra år.
Saker på lärokontot till nästa år:
  • Var beredd på att sadeln åker bak, ha då tid att planera om. (så slipper ni hamna i obalans)
  • Sätt inte nummerlappen för tight. Då blir det svårt att sitta upp.
  • Gör upp med hästskötaren exakt vad som förväntas (vi är bra vänner så vi skrattade åt att det blev lite knas ibland men det är svårt när man är van vid någon som vet hur man vill ha det, och denne person inte är på plats...)
  • Tänk inte att folk ska visa hänsyn. Det händer inte.
  • Tänk inte att han ska vara så lugn som när han var i samma ridhus och det inte var någon spänning och reklamskyltar. Tävling är tävling, och träning är träning.
  • Om jag har ett spö i handen kan man peta lite lätt med det och se vad som händer. Bara peta. Kanske får det hästen ur sin hypnos?

Fotot är taget av Ulrika Jacobs (@villhöver s hästs uppfödare)
 
Idag är jag så otroligt stolt över min lilla häst. Vi fick sällskap av min kompis med hennes stensäkra häst, så vi gjorde ett försök att rida en runda innehållandes kossor. Vår första riktiga konfrontation med kor sedan han slet sig i våras.

Med säkerhetsväst på, fegrem runt halsen och en lina fastsatt i tränset ifall jag behövde hoppa av begav vi oss ut. Korre var positiv från start och knallade på med öronen spikrakt framåt. När vi sedan red förbi första kohagen hade vi tur och korna stod en bit bort. Korre brydde sig inte ett dugg om dem, trots att jag säkerställde att han verkligen såg kossorna. Han kollade bara lite snabbt ditåt men fokuserade mest på att hänga med den andra hästen. Vi red förbi tre kohagar till med ungefär samma reaktion, trots att de ibland stod lite närmre 😍. Jag känner mig så lycklig! Det känns som att vi faktiskt kan lyckas bota hans koskräck med lite sällskap och positiva upplevelser.

Turen vi tog idag var hans livs längsta. Mot slutet märktes det att han var lite trött, men han var ändå hela tiden positiv och framåt. Det märks att han börjar bli starkare :).
 
Tack vad gulliga ni är. Det är inte så att jag skäms alls, det är bara att det blev lite ... fel. jag borde ha planerat bättre. Förstått att det skulle vara en massa folk som red på utebanan samtidigt. I mitt huvud tänkte jag att folk som rider kringklasser fattar att treåringar inte är lämpliga att rida med och att man håller sig bäst borta då, för de tävlande borde ha företräde. Men jag är inte som "random-dressyr-ryttare" det har jag förstått den här helgen. Jag skulle nog aldrig starta en häst där om det är publik. Tror faktiskt hästarna har varit lyckligast av den här lösningen. De var spända nog ändå. Jag har väldigt mycket tankar om grundridning och unghästklasser och en eller annan dag ska jag sätta mig ner och formulera dem.

Det var i alla fall många som tyckte han var söt. Och det börjar nästan formuleras en grupp av folk som har For Romance-avkommor som håller på varandra. Alla hästarna har lätt för sig och är vänliga. Sen har vissa jobbigare växtperioder när de är tre, och andra när de är fyra år.
Saker på lärokontot till nästa år:
  • Var beredd på att sadeln åker bak, ha då tid att planera om. (så slipper ni hamna i obalans)
  • Sätt inte nummerlappen för tight. Då blir det svårt att sitta upp.
  • Gör upp med hästskötaren exakt vad som förväntas (vi är bra vänner så vi skrattade åt att det blev lite knas ibland men det är svårt när man är van vid någon som vet hur man vill ha det, och denne person inte är på plats...)
  • Tänk inte att folk ska visa hänsyn. Det händer inte.
  • Tänk inte att han ska vara så lugn som när han var i samma ridhus och det inte var någon spänning och reklamskyltar. Tävling är tävling, och träning är träning.
  • Om jag har ett spö i handen kan man peta lite lätt med det och se vad som händer. Bara peta. Kanske får det hästen ur sin hypnos?

Fotot är taget av Ulrika Jacobs (@villhöver s hästs uppfödare)
Kul att se att han ser så positiv ut med näsan väl framme. 😊 Jag blir dock lite knäckt för Calles pappa är ju såld som en framtida satsning till Kittel, skitbra om jag vill tillverka en Calle 2.0. Sen kommer de där FR-avkommorna och sätter "griller" i huvudet på mig så jag kan bara inte bestämma mig. 😅 Slutar väl med att jag gör en ET och kör en av varje...
 
Kul att se att han ser så positiv ut med näsan väl framme. 😊 Jag blir dock lite knäckt för Calles pappa är ju såld som en framtida satsning till Kittel, skitbra om jag vill tillverka en Calle 2.0. Sen kommer de där FR-avkommorna och sätter "griller" i huvudet på mig så jag kan bara inte bestämma mig. 😅 Slutar väl med att jag gör en ET och kör en av varje...

hade jag haft ett gångartsto som passade hade jag använt For Romance I
 
Tack vad gulliga ni är. Det är inte så att jag skäms alls, det är bara att det blev lite ... fel. jag borde ha planerat bättre. Förstått att det skulle vara en massa folk som red på utebanan samtidigt. I mitt huvud tänkte jag att folk som rider kringklasser fattar att treåringar inte är lämpliga att rida med och att man håller sig bäst borta då, för de tävlande borde ha företräde. Men jag är inte som "random-dressyr-ryttare" det har jag förstått den här helgen. Jag skulle nog aldrig starta en häst där om det är publik. Tror faktiskt hästarna har varit lyckligast av den här lösningen. De var spända nog ändå. Jag har väldigt mycket tankar om grundridning och unghästklasser och en eller annan dag ska jag sätta mig ner och formulera dem.

Det var i alla fall många som tyckte han var söt. Och det börjar nästan formuleras en grupp av folk som har For Romance-avkommor som håller på varandra. Alla hästarna har lätt för sig och är vänliga. Sen har vissa jobbigare växtperioder när de är tre, och andra när de är fyra år.
Saker på lärokontot till nästa år:
  • Var beredd på att sadeln åker bak, ha då tid att planera om. (så slipper ni hamna i obalans)
  • Sätt inte nummerlappen för tight. Då blir det svårt att sitta upp.
  • Gör upp med hästskötaren exakt vad som förväntas (vi är bra vänner så vi skrattade åt att det blev lite knas ibland men det är svårt när man är van vid någon som vet hur man vill ha det, och denne person inte är på plats...)
  • Tänk inte att folk ska visa hänsyn. Det händer inte.
  • Tänk inte att han ska vara så lugn som när han var i samma ridhus och det inte var någon spänning och reklamskyltar. Tävling är tävling, och träning är träning.
  • Om jag har ett spö i handen kan man peta lite lätt med det och se vad som händer. Bara peta. Kanske får det hästen ur sin hypnos?

Fotot är taget av Ulrika Jacobs (@villhöver s hästs uppfödare)

Jaså det var på utebanan, där trodde jag också bara de tävlande i aktuell klass fick vara? Men ja, hade jag haft häst där hade jag nog inte valt att rida på framridningsbanan just under 3-åringarnas klass även om det var tillåtet...

Vi hade ju "lyxen" att de flesta inte kommit än så det var bara jag och den jag skulle starta med på framridningbanan.
 
Red Takeo i hagen i tisdags och fick med mig mamma med kameran, det är ju så fint ljus sådär på kvällen när det är soligt, men vi var lite för långsamma så det hann bli skuggigt :angel:

120613183_10157681401274290_6038115339845709427_o.jpg

120655678_10157681401534290_9114452374264888377_o.jpg

120611165_10157681401414290_3538428419439522774_o.jpg

120642332_10157681401329290_118601671076004267_o.jpg

120592105_10157681397039290_4455063232912255128_o.jpg

120653047_10157681396474290_526747020852371901_o.jpg

120668156_10157681396604290_1660280431464093728_o.jpg

120702377_10157681397054290_8707904983835405818_o.jpg
 
Jag hade markkänning igår. Var funktionär på Breeders på dagen, blev lite inspirerad och kom på att jag skulle rida över lite bommar igen. Sagt och gjort och först gick det jättebra trots att Mirre är såååå pigg så han nästan kokar över (men sällan gör det). Vi travhoppade bara lågt, typ 20 cm högt på ett litet hinder och sen på ett annat, det sista höjde vi upp till 30 cm, så pass att han kan skritta över om han tvekar. Först gick det jättebra, men sen bytte vi varv och då var det jääääätteläskigt. Vi skrittade fram och jag tänkte vända, men då tog han ett språng över och jag var väl inte helt beredd men klarade språnget. Sen helt plötsligt så drog han iväg en bakutspark och hoppade åt vänster direkt efter. Den var jag inte med på... Jag landade bra, och han galopperade ett halvt varv innan vi fångade in honom. Satt upp igen och travade över det nedgrävt. Sen fick han galoppera av sig för att bli av med adrenalinet. Det där att unga hästar inte ska ridas trötta är typ inga problem för oss, ett av alla (70 typ?) pass har jag känt att han inte är pigg och det var på Treårstestet i somras..
 
Min Luva vilar fortfarande, en månad nu. Jag börjar bli sugen att sätta igång igen, men nu har jag tagit ”hem” hästarna till stallet och min äldre häst går i lösdriften på gården, men unghästarna och avelsstona går i en hage 3 km bort, och jag orkar fasen inte gå (eller cykla) fram och tillbaka med henne för att rida lite, och känner inte att jag vill göra i ordning henne där lös. 🙄

Var ute och red på Rut uppe vid naturreservatet en bit iväg på andra hållet och tänkte att det hade varit perfekt att rida Merida där! Små stigar i ekskog och stora öppna fält med gräs! ❤

Några minuter senare blev jag påmind om att fältet vi befann oss på ligger precis i slutet av F17:s startbana... 2 JAS-plan lyfte rakt upp över oss! :eek::eek: Jag höll på att skita ner mig! Fy satan, marken bara skakade, och jag med! Tror jag väntar lite med att ta upp Merida där.:nailbiting:
 
Jag hade markkänning igår. Var funktionär på Breeders på dagen, blev lite inspirerad och kom på att jag skulle rida över lite bommar igen. Sagt och gjort och först gick det jättebra trots att Mirre är såååå pigg så han nästan kokar över (men sällan gör det). Vi travhoppade bara lågt, typ 20 cm högt på ett litet hinder och sen på ett annat, det sista höjde vi upp till 30 cm, så pass att han kan skritta över om han tvekar. Först gick det jättebra, men sen bytte vi varv och då var det jääääätteläskigt. Vi skrittade fram och jag tänkte vända, men då tog han ett språng över och jag var väl inte helt beredd men klarade språnget. Sen helt plötsligt så drog han iväg en bakutspark och hoppade åt vänster direkt efter. Den var jag inte med på... Jag landade bra, och han galopperade ett halvt varv innan vi fångade in honom. Satt upp igen och travade över det nedgrävt. Sen fick han galoppera av sig för att bli av med adrenalinet. Det där att unga hästar inte ska ridas trötta är typ inga problem för oss, ett av alla (70 typ?) pass har jag känt att han inte är pigg och det var på Treårstestet i somras..

Skönt att det gick bra!
 
Min Luva vilar fortfarande, en månad nu. Jag börjar bli sugen att sätta igång igen, men nu har jag tagit ”hem” hästarna till stallet och min äldre häst går i lösdriften på gården, men unghästarna och avelsstona går i en hage 3 km bort, och jag orkar fasen inte gå (eller cykla) fram och tillbaka med henne för att rida lite, och känner inte att jag vill göra i ordning henne där lös. 🙄

Var ute och red på Rut uppe vid naturreservatet en bit iväg på andra hållet och tänkte att det hade varit perfekt att rida Merida där! Små stigar i ekskog och stora öppna fält med gräs! ❤

Några minuter senare blev jag påmind om att fältet vi befann oss på ligger precis i slutet av F17:s startbana... 2 JAS-plan lyfte rakt upp över oss! :eek::eek: Jag höll på att skita ner mig! Fy satan, marken bara skakade, och jag med! Tror jag väntar lite med att ta upp Merida där.:nailbiting:

Åh fy, kanske bäst att vänta ett tag med att rida där ja :nailbiting:
 
Det kom en älg som travade mot oss igår när vi red ut. Jag tjoade åt den först men den hade liksom bestämt vart den skulle. Så jag kände att det var nog bäst att vi galopperade bortåt. Sen var Elsa rätt tveksam på hemvägen, trodde att den skulle stå någonstans och vänta på henne tror jag :p

Idag har vi åkt iväg till en kompis och ridit. Har ju en sadel på prov så jag ville att hon skulle kolla vad hon tyckte om hur den låg. Den känns bra men sadelgjorden med platta som följde med tycker hon är läbbig.
Hon slår mot den i början när jag rider/får lite tvång nästan. Jag var och köpte en rak igår och hon slog mot den också först när jag provade den idag. Sen satt jag av och satt upp igen och då var det borta. Får prova den en gång till, jag hoppas hon kom fram till att den var okej.
Sadelgjorden hamnar längre bak än tidigare, det reagerar hon kanske också på.
Det är singelkåpa på sadeln så därför kan jag inte ha min vanliga gjord.

Bild från vår tur i solen igår :)
20200930_122441.jpg
 
Attans, min sadelprovning imorgon blev framskjuten. Typiskt.
Men kanske lite bra om jag tänker efter, då får jag lite mer tid att slimma ner tjockisen så det blir lite mer korrekt vid inpassningen än med dagens kulmage. Igår var vi ute och klättrade i 25 min - för hand så även matten fick röra på sig :p
 
Hade ett fantastiskt pass på min lilla i fredags. Han fick prova lite sidvärts i skritt och sen bäbis-bågar (2-3 m innanför spåret och sen tillbaka) i galopp på långsidorna så det blev lite förvänd galopp. Jätteduktig! Och verkar tycka att det är såååååå kul! Men sen blev han så klart snabbt trött. Så i helgen har han vilat och jag har varit sjuk, typiskt att vissna efter intensiva veckor. I morgon blir det förhoppningsvis ett pass igen, och sen hoppas jag att jag ska komma iväg till Strömsholm för nästa delen i rid-pedagogik-kursen jag går. Så då blir det vila en vecka för liten häst. Efter det kör vi tre-fyra veckor till och sen är det låååååång vintervila på lösdrift om allt går som jag hoppas. Bonus från Flyinge:

 
Min häst börjar verkligen bli så fin att rida :love: Rider bara på banan ett pass i veckan och det är häftigt vilken utveckling det är mellan varje gång. Jobbade med övergångar och från skritt till trav gjorde hon jättefina, trav till skritt blir lite hastigt. Hon börjar även förstå galoppfattningar och dem blir hyfsat på hjälperna. Hon blev en helt annan häst efter sadelbytet också. Inte ett bocksprång sen hon fick den nya :)
 
Vi övar på med vår kälke. Igår var hon lite sur för att man tydligen inte får springa med den :D Mitt största problem just nu är hur som helst att inte bara rida, för det är så himla roligt att vi kan hänga med de andra ut i skogen! Men först måste vi klara av körprovet. Sen kan jag ju fokusera mer på ridningen.
121003105_10158708499167566_7307999263681812112_n.jpg
 
Grabbarna har senaste veckan haft konditionsträning på fina slingrande gräsvägar 🤩 (i lördags) och i onsdags tränat sina muskler i backarna och blåbärsriset i skogen. Idag tömkörde vi lite lätt och på söndag är det Hebbes tur att få åka och bekanta sig m ridhuset. Han ska få springa lite fritt och löshoppa några skutt. Nicke får en sista skogstur, innan älgjakten drar igång på måndag. Sen blir det att hållas hemmavid m tömkörning och lite ridning på stubbåkrarna 😊. Beställt tid för dragning av vargtänder om 2 1/2 vecka, sen blir det långvila. Här kommer en några gamla förebilder, har fotat dåligt på sistone 🙈
Nicke
1268E9AE-D473-426C-AD0B-30A348CC87E2.jpeg
 
Grabbarna har senaste veckan haft konditionsträning på fina slingrande gräsvägar 🤩 (i lördags) och i onsdags tränat sina muskler i backarna och blåbärsriset i skogen. Idag tömkörde vi lite lätt och på söndag är det Hebbes tur att få åka och bekanta sig m ridhuset. Han ska få springa lite fritt och löshoppa några skutt. Nicke får en sista skogstur, innan älgjakten drar igång på måndag. Sen blir det att hållas hemmavid m tömkörning och lite ridning på stubbåkrarna 😊. Beställt tid för dragning av vargtänder om 2 1/2 vecka, sen blir det långvila. Här kommer en några gamla förebilder, har fotat dåligt på sistone 🙈
NickeVisa bifogad fil 58398

Hebbe
629C1604-E1AC-4072-B9D2-2E3DF22E097D.jpeg
 
Fille har tagit det ganska lugnt i veckan, red i förra helgen men sen i veckan har jag tömkört en dag, tog honom för hand över bommar en dag och igår red jag. Tyckte att han var lite trött igår så red en kort sund och så fick han springa över lite bommar då med. Borde ju fattat att han skulle vara sömnig eftersom han låg och sov i hagen när jag kom. Brukar vara ett tecken på att han går in i växtfas igen, det och så pälssättning (börjar bli riktigt luddig) så blir han rätt seg i kolan.
Idag har han vilat och istället har vi jobbat med tvååringar, de börjar närma sig uppsittnings-redo nu och åtminstone en av dem kommer vi (jag) sitta upp på nästa gång vi jobbar - han är helt obrydd om allt så det kändes verkligen som jag hade kunnat sitta upp idag, men vi väntar till nästa gång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 938
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 602
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 872
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp