Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hebbe på äventyr idag :) Hade förberett mig på full fräs m bock o prutt men icke... han var mest förundrad över hästen i spegeln:rofl: och släpade sig över hindren några gånger. Nåja, lättlastad och reser bra och var riktigt smidig att ha med sig.
0DEEE212-4948-4773-B4BE-9904091637CD.jpeg
 
Jag längtar till vintervilan, men vi får ju vänta på lilla D som ska ridas in först. Så nu hade första av två "veckors-vila" (dvs två st viloperioder på en vecka vardera) som vi ska ha nu i höst när vi väntar på bättre tider tagit slut och idag hade jag honom första gången på töm själv för första gången. JÄTTEDUKTIG liten häst. Trodde han skulle vara rädd när jag la tömmarna över ryggen för varvbyte men det klarade han fint. Och han kunde skritta längs med fyrkanten utan att slingra allt för mkt. Han slappnade av fint mot slutet och frustade på. Det här kanske blir höstens projekt känner jag. Att lyckas variera det så gott det går. Jag känner mig mentalt lite slut just nu och då är det jätteskönt att slippa sitta uppepå en ferrari.
 
I fredags eftermiddag blev det en skogstur med en del trav på en mycket pigg ung dam. Igår släpade vi runt en tung grej i paddocken en stund och sen fick stallkompisen som har utbildat en del ungponnyer styra runt henne lite på töm som avslutning. I loksele :D Kompisen ska arbeta Svea lite mer seriöst på töm lite framöver så hon får ännu mer variation i arbetet.
121327996_10158724583912566_1953047839014698267_n.jpg
 
inser att jag varit rätt dålig på att uppdatera i den här tråden.
Min numera 3-åring har ju ett "fint namn" på pappret, men här hemma heter hon Fluffboll eller Fluffan...
Min lilla sötnöt Hippotekets Rimini :love: gjorde utställningsdebut på annandag påsk.
Och trots att hon för dagen var rätt mycket högre bak än fram :p lyckades hon skramla ihop 5x8=40p och guld! :heart
Visa bifogad fil 13238
Hennes utställningskarriär började ju bra (se citatet)
Sen har hon gått hemma och varit skogsmulleponny fram till i september i år. Nu har vi hunnit med två utställningar och en "sommar"-premiering på 4 veckor. Och jag får väl säga att hon har följt upp sin start väl... :heart
Utställning 1 - 98878=40p (guld)
Premiering - 98898=42p (avelsdiplom!)
Utställning 2 - 99878= 41p (guld)
DSC04805%20(2).JPG

Det jag tycker är häftigt är att hon är så oerhört lik sin mormor, som var mitt första avelssto i rasen (som elitpremierades på minsta antalet avkommor som krävs).

Inridning pågår och inkörning påbörjad.
 
Vad ovärdigt det är att det här får ett eget inlägg men min Liten är nu är 167 cm nu. Vi mätte igår. Först såg han stor ut men han gillar inte mätkäppen så han sjönk undan från den. Först var han 164 men vi fick mäta om... Det är dock möjligt att han är någon ytterligare cm men vi pressade inte och mätte en tredje gång. Han är åtminstone 5 cm större än jag förväntat mig. Så jag är just nu väldigt nöjd med hans storlek, eftersom han bara drar 135 i täcken kan jag köpa billigare täcken, "på ponnyavdelningen" hästmotsvarigheten till barnavdelningen alltså.
 
Vad ovärdigt det är att det här får ett eget inlägg men min Liten är nu är 167 cm nu. Vi mätte igår. Först såg han stor ut men han gillar inte mätkäppen så han sjönk undan från den. Först var han 164 men vi fick mäta om... Det är dock möjligt att han är någon ytterligare cm men vi pressade inte och mätte en tredje gång. Han är åtminstone 5 cm större än jag förväntat mig. Så jag är just nu väldigt nöjd med hans storlek, eftersom han bara drar 135 i täcken kan jag köpa billigare täcken, "på ponnyavdelningen" hästmotsvarigheten till barnavdelningen alltså.
Min drar också bara 135 i täcken. Jag har inte ens tänkt på att jag faktiskt kan kolla på ponnytäcken. Tack för tipset :). Tror det är läge att mäta min igen nu också. Upplever att han vuxit en del, men han har dock inte jättemycket manke.
 
Vad ovärdigt det är att det här får ett eget inlägg men min Liten är nu är 167 cm nu. Vi mätte igår. Först såg han stor ut men han gillar inte mätkäppen så han sjönk undan från den. Först var han 164 men vi fick mäta om... Det är dock möjligt att han är någon ytterligare cm men vi pressade inte och mätte en tredje gång. Han är åtminstone 5 cm större än jag förväntat mig. Så jag är just nu väldigt nöjd med hans storlek, eftersom han bara drar 135 i täcken kan jag köpa billigare täcken, "på ponnyavdelningen" hästmotsvarigheten till barnavdelningen alltså.
Platina var 163 som 3-åring. Hon är 170 +- nu. Även Hedwig var 163 som 3-åring. Blev 166.😊
Men jag vet att jag tittade på en 3-åring innan jag köpte Hedwig som var 159 i mkh. Tyckte den var lite för liten så gick inte vidare. Såg resultat från kvaliten året efter. Då var den 158 i mkh.👀
 
Platina var 163 som 3-åring. Hon är 170 +- nu. Även Hedwig var 163 som 3-åring. Blev 166.😊
Men jag vet att jag tittade på en 3-åring innan jag köpte Hedwig som var 159 i mkh. Tyckte den var lite för liten så gick inte vidare. Såg resultat från kvaliten året efter. Då var den 158 i mkh.👀

Åh det ger lite hopp om min lille ponnyhäst. Jag hoppas han orkar över 165 :angel:
 
Jag har för första gången ridit Korre två dagar i rad. Igår blev det en skrittur i skogen med två i stallet, och idag blev det en lite längre (i Korremått mätt) tur med sällskap och mer koterapi. Han är så otroligt positiv och springer gärna först med öronen spetsade. På ett ställe var det kor nära staketet och där luktade det ganska mycket kossa. Det var lite läskigt och han sniffade väldigt mycket i luften, men sen trippade han vidare efter den andra hästen.

Nästa helg satsar jag och Korre på att göra "tävlingsdebut". Det anordnas "hopptävling" i stallet jag står (dvs 10-åringen i stallet anordnar "tävling" och tvingar oss i stallet att delta). Jag och Korre satsar på att styra runt 20 cm som miljöträning :). Vi har provat några bommar tidigare och i helgen "hoppade" vi lite småskutt. Det har gått bra. Det kan vara nyttigt att öva lite på styrningen 😊.
 
Åh det ger lite hopp om min lille ponnyhäst. Jag hoppas han orkar över 165 :angel:
Hur hög är han nu?
Det var ju en kvinna från Tyskland som ville köpa Platina när hon var tre år men krävde att”hon var tvungen till att bli minst 170”.
Uppfödaren bara..eeh🤷‍♀️ Det kan man ju inte garantera. Hon var nog 165-166 när jag köpte henne som fyraåring. (3.5 åring) Hon har växt långsamt hela tiden. Lagom nu.😊❤️
 
Hur hög är han nu?
Det var ju en kvinna från Tyskland som ville köpa Platina när hon var tre år men krävde att”hon var tvungen till att bli minst 170”.
Uppfödaren bara..eeh🤷‍♀️ Det kan man ju inte garantera. Hon var nog 165-166 när jag köpte henne som fyraåring. (3.5 åring) Hon har växt långsamt hela tiden. Lagom nu.😊

163,5 sist jag kollade :p
alltså han växer säkert -mamma/syskon är runt 168-170, och när han var föl trodde uppfödaren att han skulle bli stor (rätt intressant att läsa kommentarerna på fölbilder på Facebook :) ), men stundtals ser han ut att inte växa alls utan som att han bara tänker vara en liten fluffig knubbis 😅
 
163,5 sist jag kollade :p
alltså han växer säkert -mamma/syskon är runt 168-170, och när han var föl trodde uppfödaren att han skulle bli stor (rätt intressant att läsa kommentarerna på fölbilder på Facebook :) ), men stundtals ser han ut att inte växa alls utan som att han bara tänker vara en liten fluffig knubbis 😅
Han blir säkert runt 170. Det är ju bara bra att de växer långsamt.❤️
 
Var på hoppträning i torsdags och Elsa är ingen hopptalang direkt :angel: Mest obehagligt är det när det ligger en bom på marken. Den kan hon inte skritta över. Trav kan gå men läskigt är det. Men vi tog oss över alla bomhögarna till sist :)


Men jag har känt att det är dags för vila för henne. Lite flamsig och det känns som hon håller på och byter tänder också. Visst är det nu vid 3,5? Så nu blir det vintervila lite tidigare än planerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 567
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 855
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp