Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är så glad att det finns så gott om bete kvar, hagen är på 10 ha och väldigt varierande. De äter på olika ställen och strövar väldigt mycket omkring. Inser att jag är väldigt lyckligt lottad (och hästarna såklart) 🍁:love::heart
D0FF9676-2377-4E0F-A716-81B7F6B1C5A4.jpeg
 
Fröken Kardborrefrilla fick komma ut på promenad idag efter 7 veckors vila. Körde bort till betet, slängde på en grimma och så gick vi. Hon tyckte det var väldigt spännande och roligt och var pigg och glad men snäll. 😍

Hoppas jag får sålt min andra häst snart så att jag kan komma igång med Luvan igen.
 
Skulle åka på träning inför körprov igår men fick sitta tio timmar i ett rum på akuten istället efter en incident under lastningen. En halv fingertopp fattigare och med en fraktur på höger ringfinger som ska opereras i veckan. Men glad att inte hela handen gick åt skogen!
 
Skulle åka på träning inför körprov igår men fick sitta tio timmar i ett rum på akuten istället efter en incident under lastningen. En halv fingertopp fattigare och med en fraktur på höger ringfinger som ska opereras i veckan. Men glad att inte hela handen gick åt skogen!
Men aj. Det lät inte alls skönt. Vad hände? :O
 
Men aj. Det lät inte alls skönt. Vad hände? :O
Jag hade grimskaftet ett par varv runt bommen för att hindra henne från att backa. När hon hade kommit ända in skulle jag "ta hem" på grimskaftet när hon kastade sig bakåt och på något sätt fick jag fingrarna mellan grimskaftet och bommen så det drogs med. Tur att jag inte blev av med handen! Igår opererade de i alla fall frakturen och satte i en skruv. De fixade till fingertoppen lite också, så nu blir det väl så bra det kan. Får ett lite spetsigt finger :crazy: :D Har också väldigt halloweeniga bilder på fingret från i lördags :yuck:
 
Jag hade grimskaftet ett par varv runt bommen för att hindra henne från att backa. När hon hade kommit ända in skulle jag "ta hem" på grimskaftet när hon kastade sig bakåt och på något sätt fick jag fingrarna mellan grimskaftet och bommen så det drogs med. Tur att jag inte blev av med handen! Igår opererade de i alla fall frakturen och satte i en skruv. De fixade till fingertoppen lite också, så nu blir det väl så bra det kan. Får ett lite spetsigt finger :crazy: :D Har också väldigt halloweeniga bilder på fingret från i lördags :yuck:
Fy, det lät hemskt ont! Håller tummarna för snabb och smidig läkning.
 
Jag hade grimskaftet ett par varv runt bommen för att hindra henne från att backa. När hon hade kommit ända in skulle jag "ta hem" på grimskaftet när hon kastade sig bakåt och på något sätt fick jag fingrarna mellan grimskaftet och bommen så det drogs med. Tur att jag inte blev av med handen! Igår opererade de i alla fall frakturen och satte i en skruv. De fixade till fingertoppen lite också, så nu blir det väl så bra det kan. Får ett lite spetsigt finger :crazy: :D Har också väldigt halloweeniga bilder på fingret från i lördags :yuck:

Åh, en bekant blev av med en fingertopp mot bommen.. Hästen hängde sig bakåt och på nåt vänster fastnade hon med handen och det drogs åt hårdare och hårdare tills fingertoppen lossnade :yuck:
 
Jag hade grimskaftet ett par varv runt bommen för att hindra henne från att backa. När hon hade kommit ända in skulle jag "ta hem" på grimskaftet när hon kastade sig bakåt och på något sätt fick jag fingrarna mellan grimskaftet och bommen så det drogs med. Tur att jag inte blev av med handen! Igår opererade de i alla fall frakturen och satte i en skruv. De fixade till fingertoppen lite också, så nu blir det väl så bra det kan. Får ett lite spetsigt finger :crazy: :D Har också väldigt halloweeniga bilder på fingret från i lördags :yuck:
Ojoj, då hade du verkligen tur i oturen :crazy:. Hoppas på god och snabb läkning iaf 🌼
 
Åh, en bekant blev av med en fingertopp mot bommen.. Hästen hängde sig bakåt och på nåt vänster fastnade hon med handen och det drogs åt hårdare och hårdare tills fingertoppen lossnade :yuck:
Åh, fy! Det här gick iaf väldigt fort, så det slets mer sönder. Känns ändå som ett bättre alternativ :yuck:
 
Jag hade grimskaftet ett par varv runt bommen för att hindra henne från att backa. När hon hade kommit ända in skulle jag "ta hem" på grimskaftet när hon kastade sig bakåt och på något sätt fick jag fingrarna mellan grimskaftet och bommen så det drogs med. Tur att jag inte blev av med handen! Igår opererade de i alla fall frakturen och satte i en skruv. De fixade till fingertoppen lite också, så nu blir det väl så bra det kan. Får ett lite spetsigt finger :crazy: :D Har också väldigt halloweeniga bilder på fingret från i lördags :yuck:

Åh fy vad ont :nailbiting::crazy: Hoppas på snabb läkning! Usch, en olycka händer så lätt..
 
Igår red jag Takeo på stubbåkern för första gången, började med att longera och sitta upp och ta första traven i paddocken, sen gick vi ut! Han tyckte det var lite konstigt först med stubben, det låter och känns ju lite konstigt, men det släppte snabbt! Blev dock nästan en liten tvärnit första gången vi skulle trava över hjulspåren 😅 .

Men sen fick han fin bjudning och tyckte det var roligt att få galoppera på lite större yta! :) Traven börjar också se helt ok ut, för en hopphäst... Även om det kanske mest var stubben som gav lite extra luft i steget ;)

 
Härligt med stubb @Gabby_Ossi !
Lite avis blir man :D

Fille har vilat under veckan, tyckte han kunde behöva en liten paus och jag har ridit en väns häst flera dagar (hon är konvalescent ett par månader efter en avramling och den andra "vikarierande ryttaren" var bortrest denna veckan) samt varit iväg på jobbgrejer så det passade bra. Tömkörde igår och passade på att styra över lite små sockerbitskryss, han hoppade första gångerna men travade bara sen :p på tisdag hoppas jag att sadelprovaren kan komma ut och kika på hans sadel, det har blivit framskjutet flera gånger men nu tror jag hon kommer.
 
Vi vilar också. Jag har varit förkyld i veckan och ska till Strömsholm igen för nästa del i kursen, och det passar bra med lite vila efter att ha lärt honom lite nytt i tömkörningen. Vad jag uppfattat som nytt i alla fall. Han går nu rakt fram innanför spåret i skritt och trav och det går att byta varv utan problem (jag kör helst med rak tömfattning på bebisen nu när jag kommit ut på spåret). Han förstår också skänkelvikning i hörnen för en tömputt på rumpan. Så då får han vila lilla huvudet.
 
Då var sista ridturen för i år, för grabbarna, avklarad. En lagom liten runda i skogen och bägge två var pigga och glada, Nicke dock ganska svettig. Det blir väl så när man anlägger vinterpäls för - 20 och det är 13+ grader ute ;)
På onsdag bär det iväg till veterinären för att dra ut vargtänderna, första gången jag kör bägge två, men det ska nog gå bra. Har bara ca 10 minuter att köra och en kompis som är med :)
58E65894-BA5E-44D8-98C9-385EC1D0AA0A.jpeg
 
Idag hade vi sadelprovaren på besök för att kolla över och justera sadeln. Jag hade ju tänkt lite bakvänt, trodde att sadeln var lite för smal men det var ju tvärtom -lite för vid så tippar ner, och blir då trång. Så den justerades i stoppningen och kom upp lite. Inget stort, men skönt att ha det fixat :)
 
Tiden går fort både när man har roligt och när man har handen i paket, tydligen! Blev opererad förra måndagen, för det var en fraktur som behövde skruvas ihop. Idag var jag på återbesök. Plockade stygn, klämde ur var och blev av med gipset och fick ett lite smidigare förband. Och en ny antibiotikakur eftersom den jag precis avslutat tydligen inte hindrade infektionen 🤮 För tillfället på rätt gott humör ändå, för att jag förhoppningsvis kommer att ha lite mindre ont nu!

Hästen däremot vinner nog egentligen mest på min skada, för hon blir arbetad på töm av min duktiga stallkompis. Uppfödaren har varit här och kört med kälke också. Är däremot inte helt övertygad om att det blir något körprov. Dels för att förutsättningarna inte är de bästa och dels för att jag inte vill utsätta henne för en sådan lastningssituation igen. Bättre att lägga ner lite arbete på lastningsträning. Vi överlever ju utan det här provet också.
123029437_10158762466852566_7531935940423671024_n.jpg
 
Så himla nöjd idag!
Fick ett infall igår och frågade en kompis om vi skulle rida ihop någon dag? Och vi körde på idag.
Flera "firsts" idag alltså; första gången vi åkte och red på bortaplan, första riktiga uteritten och det blev både trav och galopp.
Han gick rakt på transporten (övade lite igår), stod som ett ljus, på plats var han lite uppblåst men höll sig i skinnet - vi var lite före utsatt tid så tog gott om tid på oss att gå om kring och titta så han kunde slappna av. Sen red vi en runda med kompisen och hennes stadiga sto och det blev klättring och både trav och galopp på fina, preparerade ridvägar. Fille tittade bara till en enda gång, det dök upp en oväntad vattenpöl... Men annars gick han så himla fint. Vi fick dra på lite i galoppen för att han skulle få plats/orka galoppera bakom och han tyckte det var skoj men hittade inte på nåt bus.
Superfint väder prickade vi in med ☀ Sjukt nöjd med honom idag.
Foto 2020-10-31 11 15 59 - kopia.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
391
· Visningar
48 017
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 433
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp