Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lille luddhästen 🥰
03EC6C86-5F48-4138-8860-E60DAD169489.jpeg
 
Idag hoppade vi för första gången! :love: Min förra häst och hennes nya ägare var här på träning i helgen och jag och Merida hängde på. Bra tillfälle att träna på att rida samtidigt som andra ekipage och det fixade hon fint. (Vi gjorde det även tidigare i veckan och då var hon lite spänd, men då var det fler hästar). Hon var ett riktigt skrälle innan bara och trampade runt i stallgången, flängde med huvudet och var allmänt störig, jag höll på att bli galen innan jag till slut satt upp och hon inte kom åt mig längre.:p

Det är fantastiskt med unghästar hur snabbt de lär sig! Idag gjorde hon en jättefin galoppfattning på hjälpen, när lärde hon sig det? (Den kom ju såklart inte med på film.)

Hon fattade snabbt vad övningen gick ut på och fattade själv galopp inför lilla hindret. Sen dog motorn precis efter skuttet varje gång, men det kommer sig väl det också!
Efteråt var hon desto tröttare däremot.


https://instagram.com/p/CJB42ywhT1x/

AE9187BE-F172-4C73-9651-16CC5447B5BE.jpeg


Nu lyckas jag inte länka in så att inlägget syns?
 
Senast ändrad:
Idag hoppade vi för första gången! :love: Min förra häst och hennes nya ägare var här på träning i helgen och jag och Merida hängde på. Bra tillfälle att träna på att rida samtidigt som andra ekipage och det fixade hon fint. (Vi gjorde det även tidigare i veckan och då var hon lite spänd, men då var det fler hästar). Hon var ett riktigt skrälle innan bara och trampade runt i stallgången, flängde med huvudet och var allmänt störig, jag höll på att bli galen innan jag till slut satt upp och hon inte kom åt mig längre.:p

Det är fantastiskt med unghästar hur snabbt de lär sig! Idag gjorde hon en jättefin galoppfattning på hjälpen, när lärde hon sig det? (Den kom ju såklart inte med på film.)

Hon fattade snabbt vad övningen gick ut på och fattade själv galopp inför lilla hindret. Sen dog motorn precis efter skuttet varje gång, men det kommer sig väl det också!
Efteråt var hon desto tröttare däremot.


https://instagram.com/p/CJB42ywhT1x/

Visa bifogad fil 61933

Nu lyckas jag inte länka in så att inlägget syns?
Härlig uppsyn på hästen din 😊
 
God jul från oss, har påbörjat inkörningskursen med Nicke och vilken ⭐️ han är. Han springer på transporten när vi ska åka och är så taggad, tycker verkligen att han har vilat färdigt nu 😅 obs, han är inte svettig av ansträngning men har man vinterpäls för - 25 och det är 7+, tja då blir man lätt svettig 🤷🏽‍♀️
B478B483-6827-406F-97EF-625FF65B332D.jpeg
 
Idag var Korre och löshoppa de för första gången sedan treårs. Det var inga 8or längre, utan han var rätt ringrostig 😅. Han skötte sig väldigt bra i alla fall, så nu går han på välförtjänt vintervila.

Vi får se hur lång vila han får nu. Jag ska ju få bebis i mitten av april, så vi får se om jag kan sätta igång honom från marken något i vår, eller om han får invänta min graviditet. Det känns som han ligger bra till och kan behöva tiden att växa och mogna. Storasyster lät jag vila nästan helt från sommaren när hon var tre till sommaren när hon var 4. Hon är nu 15 och har visat sig vara både hållbar och hamnade inte direkt efter i utbildningen heller. Satsar man inte mot breeders så gör man nog klokt i att inte ha för bråttom :)
 
Hur lång vintervila planerar ni för era små?
Det blir två månader på bete om inte mer, minst två månader. Vet redan nu att jag har en jobbresa i mitten av februari så antingen får jag hjälp med tömkörning de dagarna eller så sätter jag igång efter jag kommit tillbaka. Funderar på att visa på ridhästtest i mitten av april, men det får vi väl se om det blir av med tanke på pandemin. Skulle hellre visa i maj, men det beror också på om vi ska flytta eller bo kvar där han är nu samt vilket sommarbete han ska gå på. Skulle vilja ge honom en riktigt lång sommar, men det är än så länge bara mkt snurriga tankar.
 
4D2C947C-2D88-4A7B-99E4-8B402E53C560.jpeg

Det är ju lite sjukt att han går på vinterbete, än så länge har vi inte haft ngn snö den här vintern. Han är nöjd men börjar faktiskt sakna mig. Första veckorna gick han själv när han umgåtts klart efter 15-20 min. Nu står han kvar och myser, så han vill nog gärna komma igång sen när det blir dags..
 
Nicke tar sig an sina nya uppgifter med bravur, dragit stock i skogen, gått med släpa och rockard. Extrakul att få beröm för att han har så gott förtroende för nya människor och verkar förstå vad det är som förväntas av honom. Behöver jag säga att jag är världens stoltaste hästägare 🤩❤️
 

Bifogade filer

  • 24319C37-9FD9-4BE7-BE7D-A751F3F25C80.jpeg
    24319C37-9FD9-4BE7-BE7D-A751F3F25C80.jpeg
    42 KB · Visningar: 17
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 929
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 507
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 852
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp