Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det tar sig! Ledde ut Luvan i skogen och satt upp där, red en sväng i hasorna på medföljande barnvaktshäst (som var måttligt road eftersom jag tyckte att de gick alldeles för fort (när Luvan segade) eller alldeles för långsamt (när hon kom igång och gick om)). :laugh: Satt av och gick över järnvägen ner till en stor äng och satt upp där och sen red vi runt där en stund. Konstaterar att hon tycker att skritt med mig på är ganska meningslöst, då vill hon kanske hellre äta? Trava är däremot desto roligare och hon hade fin bjudning och jag kunde rida med kontakt i tygeln. Travade bredvid eller framför den andra hästen nästan hela tiden. Försökte sig även på lite bocksprång, shit vad kort hals hon får när hon drar ner huvudet. Kunde hala upp det igen och trava vidare iaf.
 
Jag måste fortsätta skryta lite om min häst, han måste vara den bästa hästen jag någonsin ridit (inte alls partisk). Han vilade hela helgen så klart och idag hade han så mkt energi att han nästan bubblade över på linan. Det var mest galopp och lite hopp om han fick bestämma själv. Men när jag kom upp i sadeln var han "på jobbet" direkt. Han ger en enorm ridkänsla, helt olik mina tidigare hästar. Han växer upp framför sadeln när jag gasar in på långsidorna och går ändå att lägga er och länga ut mot slutet av passet. Då är han även helt lugn in i kontakten. Och i galoppen kan jag både öka och minska fast jag står i lätt sits. Jag får typ nypa mig själv lite, för jag går runt med ett töntigt leende hela tiden. Oavsett hur det går i framtiden är jag så oerhört glad att vi haft den här tiden. Nu när mitt liv i övrigt går käpprätt åt h-e utan jobb med Coronan som påverkar kommunikationsbranschen något enormt, så är han där och gör att inget annat spelar roll. :up:
 
Alltså, det här! Min lilla häst har blivit stor och är liksom ANVÄNDBAR. Dessutom så himla rolig att arbeta med när hon har arbetskläderna på sig. En kompis utanför hästvärlden kommenterade häromdagen att hon verkar vara en multifunktionshäst, och lite så är det ju 😂
 

Bifogade filer

  • 4EBBD8CA-4067-4961-AC4F-13366BA61227.jpeg
    4EBBD8CA-4067-4961-AC4F-13366BA61227.jpeg
    573,1 KB · Visningar: 41
I söndags blev det ett kort pass i paddocken igen. Min tränare var med och filmade lite i början, vilket jag inte märkte. Men det var bra, jag ser att hon måste framåt mkt mer. Blev bättre efter en stund, men tränaren kunde inte hjälpa till från marken för om hon snackade/rörde sig så flög den vita ponnyn i luften och då gjorde Merida också det. :p Travade över en bom på marken också. Bjudningen är bättre på fältet, ska försöka vara där istället.
Tandläkaren kommer på måndag och kollar bägge mina hästar, tyvärr är väl jag på jobbet då och kan inte vara med. Tandläkaren har varit sjukskriven pga skada och tar bara snälla hästar, så stallägaren/tränaren har gjort en reservlista, hon verkar räkna med att Merida kommer att vara bråkig. Förstår inte var hon fått det ifrån.:angel:

Träffade en bekant på stallplanen när vi kom tillbaka som kommenterade ”Vad stor hon är”. Hon tänker kanske inte bli så liten ändå! Ska försöka mäta igen i veckan.

 
Jag måste fortsätta skryta lite om min häst, han måste vara den bästa hästen jag någonsin ridit (inte alls partisk). Han vilade hela helgen så klart och idag hade han så mkt energi att han nästan bubblade över på linan. Det var mest galopp och lite hopp om han fick bestämma själv. Men när jag kom upp i sadeln var han "på jobbet" direkt. Han ger en enorm ridkänsla, helt olik mina tidigare hästar. Han växer upp framför sadeln när jag gasar in på långsidorna och går ändå att lägga er och länga ut mot slutet av passet. Då är han även helt lugn in i kontakten. Och i galoppen kan jag både öka och minska fast jag står i lätt sits. Jag får typ nypa mig själv lite, för jag går runt med ett töntigt leende hela tiden. Oavsett hur det går i framtiden är jag så oerhört glad att vi haft den här tiden. Nu när mitt liv i övrigt går käpprätt åt h-e utan jobb med Coronan som påverkar kommunikationsbranschen något enormt, så är han där och gör att inget annat spelar roll. :up:

Jag som sett filmer då och då kan säga att det syns! Han är verkligen lite utöver det vanliga. Så himla kul för dig att han blev precis så härlig som du önskat.

(du får väl ta anställning i jordbruket tills vidare - det behövs folk i den branschen ;) )
 
Alltså, det här! Min lilla häst har blivit stor och är liksom ANVÄNDBAR. Dessutom så himla rolig att arbeta med när hon har arbetskläderna på sig. En kompis utanför hästvärlden kommenterade häromdagen att hon verkar vara en multifunktionshäst, och lite så är det ju 😂
Hon ser nöjd och belåten ut, pållen 😊👍🏻
 
Idag tog jag m Hebbe ut i skogen och vi travade för första gången. Två korta snuttar blev det och jag säger då det, vilken känsla 😍. Han bjuder ngt helt otroligt, jag var tom tvungen att ta ett par, mkt små, förhållningar. Han kändes stadig, rak i kroppen och sög tag i bettet, har aldrig varit m ngn 3-åring som känts så. Ännu en dag av lycka 😇
 
Precis haft veterinären ute till min krake som lyckades få foderstrupsförstoppning. Han får bara 0,5l uppblött betfor med en näve havre, men lik fasen satte han det i halsen :meh: så nu blir det framöver bara rejält uppblött lusern och olja till istället. Får hålla tummarna att det var en engångsföreteelse! :crazy:
 
Jag som sett filmer då och då kan säga att det syns! Han är verkligen lite utöver det vanliga. Så himla kul för dig att han blev precis så härlig som du önskat.

(du får väl ta anställning i jordbruket tills vidare - det behövs folk i den branschen ;) )
Tack! Jag skulle tycka det var hemskt snopet om det inte blev någon treårsvisning i år. Men men..
 
Det där är så coolt, våran också. Första gången han drog så funderade han två sekunder när det tog emot sen var det som att han inte gjort annat.
Ja, Svea har ju varit så med varenda ny grej från början. Första gången jag la på en sele när hon var typ 10 månader så rörde hon inte en fena, utan det var som att hon bara hade gått och väntat på att det skulle komma. Aldrig några reaktioner på linor runt benen eller sådana saker. Däremot blir hon ju förbannad och exploderar ibland när någon vill att hon ska gå åt ett håll hon själv inte har lust med. Men efter utbildningen nöjer hon sig med att vägra röra sig alls tills hon blivit ordentligt övertalad :D
 
Ja, Svea har ju varit så med varenda ny grej från början. Första gången jag la på en sele när hon var typ 10 månader så rörde hon inte en fena, utan det var som att hon bara hade gått och väntat på att det skulle komma. Aldrig några reaktioner på linor runt benen eller sådana saker. Däremot blir hon ju förbannad och exploderar ibland när någon vill att hon ska gå åt ett håll hon själv inte har lust med. Men efter utbildningen nöjer hon sig med att vägra röra sig alls tills hon blivit ordentligt övertalad :D
Vad kul.
Det är så mycket som varit nytt för Albin när han kom i september, tex ha täcke på sig var ganska äckligt medan sele och tömmar och linor runt benen och överallt på kroppen, inga problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 932
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 576
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 861
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp