Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens Formidabel. Boots på för han inte är van vid skorna, lite konstigt men han vande sig fort. Red samtidigt som det var en annan häst i ridhuset för första gången och var nästan ännu mer fokuserad än vanligt. Glömmer lätt bort att han är tre och reaktiv så jag skrittar på långa tyglar. Än så länge har det gått bra, men jag borde nog inte lita på honom som jag gör. Fokus är nu på lugnare takt utan att vara sävlig och på att ta stöd längre fram.
3B3B403D-0756-4768-9AF7-EA21A7300775.png
 
F har haft det lite lugnt i veckan, jag har hållit på med honom två gånger och tyckt att han känts lite trött så vi har istället för ridning övat på uppsittningar och typ visning för hand. Han står inte riktigt stilla när man ska sitta upp utan kliver iväg -så nu har vi tränat på det två dagar och det ger resultat.

vad tror ni om treårstest och liknande iår? Jag läste en diskussion om det på Facebook, tror ni det blir av?
 
F har haft det lite lugnt i veckan, jag har hållit på med honom två gånger och tyckt att han känts lite trött så vi har istället för ridning övat på uppsittningar och typ visning för hand. Han står inte riktigt stilla när man ska sitta upp utan kliver iväg -så nu har vi tränat på det två dagar och det ger resultat.

vad tror ni om treårstest och liknande iår? Jag läste en diskussion om det på Facebook, tror ni det blir av?

vårt unghästtest/ridhästtest har precis öppnat för anmälan med reservationen att andra direktiv kan komma senare
 
vårt unghästtest/ridhästtest har precis öppnat för anmälan med reservationen att andra direktiv kan komma senare
Ja och jag tycker att det känns väldigt märkligt när allt annat är inställt. 🤔 Känner mig inte alls lika taggad längre eftersom jag var (är) säker på att det skulle bli inställt.
 
Dagens Formidabel. Boots på för han inte är van vid skorna, lite konstigt men han vande sig fort. Red samtidigt som det var en annan häst i ridhuset för första gången och var nästan ännu mer fokuserad än vanligt. Glömmer lätt bort att han är tre och reaktiv så jag skrittar på långa tyglar. Än så länge har det gått bra, men jag borde nog inte lita på honom som jag gör. Fokus är nu på lugnare takt utan att vara sävlig och på att ta stöd längre fram.
Visa bifogad fil 48067
Såg en travfilm på din Instagram nyss. Så himla fin och han ser verkligen ut att tycka det är askul! :love:
 
Elsas mage känns bra nu, hoppas det håller i sig nu när hon har slutat med Gastrogard också. Får faktiskt i henne det jag vill att hon ska äta nu med. Linfrö, betfor och vetekli blandat har blivit supergott. Men det är inlärningsperiod på allt för henne.

Hon är rätt cool, vi har inget ridsällskap här hemma så vi åker runt till olika ställen och rider med kompisar och hon är så himla duktig! Kan gå före eller efter utan problem.

Jag försöker även promenera iväg och rida hem när jag är själv med henne men det funkar dåligt. Hon stannar och vill inte gå. Men vi tränar ju många uppsittningar iaf då jag får hoppa av och leda lite här och där.

Motivationen att träna inför treårstestet dog lite för mig med. Hade tänkt att jag måste börja åka iväg och löshoppa men nu känns det som att det ju är långt kvar om det ens blir något :( Men på söndag är det löshoppning i ett ridhus 5 km härifrån så då ska vi iaf åka dit :)
 
Jag fortsätter väl att spamma, för 165 cm Formidabel har fått sina första skor idag. Han tog det som ett proffs. Inga problem! Detta lilla A-barn :heart

Visa bifogad fil 47994
Fin om fötterna :).

Även Korazon fick sina första skor igår. Han var också väldigt duktig! Det var lite svårt att lyfta på de tunga fötterna direkt efter. De satt liksom fast 😊. Men han verkar ha vant sig ganska snabbt, och rörde sig ganska obehindrat idag när jag löslongerade lite på ridbanan.

Han är så otroligt positiv. När vi var ute i skogen själva igen härom dagen så knallade han på med ett otroligt självförtroende. Motorn har kommit igång väldigt väl och ibland blir han lite väl framåt bara 🙂. Han tar liksom lite egna initiativ där han själv anser att det passar med högre gångbart. Vi har inte helt samma tankar om var det är lämpligt att trava 😅.

Han är inte lätt att ta kort på för han ska vara näääära hela tiden, men fäller han bara mammutpälsen så kommer han nog snart bli rätt snygg 😊
IMG_20200403_180331.jpg
 
Såg en travfilm på din Instagram nyss. Så himla fin och han ser verkligen ut att tycka det är askul! :love:
Tack! Han gillar verkligen att jobba. Det är så jag får akta mig för att inte jobba för mkt. Korta pass, Max 15 min uppsuttet, 3 dagar i veckan. Idag la jag in skrittpauser för första gången, men han är så fokuserad så de också tar på orken.

@villhöver jag lever i någon sorts tanke att det blir av på ett eller annat sätt. Hoppas att läget kommer ha stabiliserat sig till mitten på maj, annars är jag öppen för digitala lösningar. Eller vänta till hösten eller sensommaren, det är ok för mig också.
 
Haha 😅. Säkerligen! Men han ser lite rolig ut just nu. Han har tappat en del av den ulliga pälsen, men de långa och sträva hårstråna är kvar. Jag längtar efter sommarpälsen!

f ser ut som en skabbräv på nära håll. Mjuk lång ullig päls, Lång taxpäls och korta fläckar blandat med ärr och sår för hans kompis är ganska vild. Men enligt ryktet är det min som hetsar, sen får han däng när kompisen inte orkar med honom längre.

M som jobbar extra i stallet där F står sa till mig idag att det är lätt att tro att han är tålig när jag pysslar men han är tydligen en enmanshäst, för han har mycket mindre tålamod med stallpersonalen, och är mer dramatisk med dem. Jag är inte förvånad, jag har alltid varit lite ”tuff” mot honom för att han inte ska bli en porslinshäst. Hans mamma har också en förmåga att reagera skarpt på småsaker, så liten ska härdas.
 
Idag är jag så stolt över min lilla Rödluva! :love: Vi red ut ett helt gäng från stallet på en ”riktig” uteritt! Det började lite skakigt när Merida fick väldigt varma känslor för min tränares 4-åring och blev alldeles till sig. Hon hälsar att det är svårt att gå och brunstkissa samtidigt. 🙄 Han blev livrädd och pep ville sparka när vi kom i närheten. Fick sätta en trygg 20-årig tant emellan. Satt upp direkt i stallet, inga problem, sen var hennes kärlek som en morot på en pinne framför henne och hon gick där han gick.:rofl:

För att komma till den riktiga skogen måste vi rida längs med järnvägen och sen upp på en bro över den, tunnel under starkt trafikerad väg och sen längs med den, genom en smal gånggrind in i en kohage, för närvarande utan kor, sen ut genom en likadan grind. Jag hoppade av och ledde henne igenom första grinden, parkerade vid en sten och klättrade upp igen och den andra grinden vågade jag rida igenom, hon bara gick.:love:

Väl ute i skogen travade vi en lång sträcka på sandvägen, både upp och nerför backar, och sen galopperade de andra och då hängde hon bara på, vår första galopp! Hon gjorde ett litet bocksprång, men det gick lätt att rida framåt ur det.

På hemvägen igenom ett industriområde med massa bråte, maskiner och grejer, men hon bara går. Travade över ett stort fält och hon tog en liten spontan galopp uppför en backe.

Var ute i mer än en timme, så då hann vi verkligen prova allt flera gånger. Det svåraste är att skritta, då hittar hon på hyss, går ner i diket, stannar, slår med huvudet och är överallt, sen så fort jag ber om trav så springer hon så snällt.

Nästan hemma blev vi omkörda av ett moppegäng, hon reagerade inte på det, hon spanade fortfarande på den där grå hästrumpan framför! 😂

A9017022-07A6-469B-98BE-32753ED66E28.jpeg
 
Idag är jag så stolt över min lilla Rödluva! :love: Vi red ut ett helt gäng från stallet på en ”riktig” uteritt! Det började lite skakigt när Merida fick väldigt varma känslor för min tränares 4-åring och blev alldeles till sig. Hon hälsar att det är svårt att gå och brunstkissa samtidigt. 🙄 Han blev livrädd och pep ville sparka när vi kom i närheten. Fick sätta en trygg 20-årig tant emellan. Satt upp direkt i stallet, inga problem, sen var hennes kärlek som en morot på en pinne framför henne och hon gick där han gick.:rofl:

För att komma till den riktiga skogen måste vi rida längs med järnvägen och sen upp på en bro över den, tunnel under starkt trafikerad väg och sen längs med den, genom en smal gånggrind in i en kohage, för närvarande utan kor, sen ut genom en likadan grind. Jag hoppade av och ledde henne igenom första grinden, parkerade vid en sten och klättrade upp igen och den andra grinden vågade jag rida igenom, hon bara gick.:love:

Väl ute i skogen travade vi en lång sträcka på sandvägen, både upp och nerför backar, och sen galopperade de andra och då hängde hon bara på, vår första galopp! Hon gjorde ett litet bocksprång, men det gick lätt att rida framåt ur det.

På hemvägen igenom ett industriområde med massa bråte, maskiner och grejer, men hon bara går. Travade över ett stort fält och hon tog en liten spontan galopp uppför en backe.

Var ute i mer än en timme, så då hann vi verkligen prova allt flera gånger. Det svåraste är att skritta, då hittar hon på hyss, går ner i diket, stannar, slår med huvudet och är överallt, sen så fort jag ber om trav så springer hon så snällt.

Nästan hemma blev vi omkörda av ett moppegäng, hon reagerade inte på det, hon spanade fortfarande på den där grå hästrumpan framför! 😂

Visa bifogad fil 48137
Vilken rar uterittsberättelse :heart
 
Idag tuffade vi till oss och var ute på stora ängen. Hade tänkt att skritta ut men vårvädret lockade mycket motorcyklar (vi måste följa en vältrafikerad 70-väg en bit för att komma "ut") så vi tänkte om.
Gick bra, han var spänd (och ville hemskt gärna stanna och lukta på bajs - vi var alltså på en del av lösdriften där de andra hingstarna går) men blev långsam och avvaktande istället för att balla ur.
Så vi smög runt en stund och sen stod vi och tittade på när sällskapet red lite mer. Gäspade gång på gång hela vägen tillbaka till stallet så det var nog lite ansträngande för huvudet ;)
Foto 2020-04-05 16 25 32.jpg
 
Albin har fått ha bett för första gången idag, vi har inte testat tidigare då han har haft stora vargtänder, men nu är dom borta och munnen har läkt så det är dags att vänja sig vid bett. Det var tydligen jätteäckligt men han tog ändå emot det flera gånger då jag höll på att greja med att hitta ett som passade någorlunda. Detta var något för litet så det blir säkert bekvämare då vi inhandlat ett som passar.
img_20200405_112403_237_5e8a2f13ddf2b379be220abd.jpg

Passade på att ta på sadel också och han börjar se vuxen ut nu. Längtar efter att kunna börja rida så småningom.
Tynga i stigbyglar och hänga lite lätt över ryggen är inga problem.
img_20200405_112403_238_5e8a2f152a6b22b93fea7b9c.jpg
 
Här flyter det på i en väldans fart (kan tolkas på 2 sätt 😅). Framåtbjudning har de så det räcker och blir över, och idag tog vi första galoppen. Utnyttjade en lagom sluttande uppförsbacke, för att minimera bockrisken 😅. Inga bocksprång men varsin härlig känsla bjöd de på 😍. Snart får de anses färdiginridna, tycker jag. Håller tummarna för att kastrering kommer att gå att genomföra på torsdag.
E4673D02-6234-4CC8-B70E-AA3952F20EF3.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 931
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 552
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 855
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp