Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.
Det där är ju något av de elakaste man kan göra. Även om du är trygg i din förvisning om att han är fräsch ( han ser helt ren och fin ut på filmen på gärdet och alla andra filmer jag sett på honom) Men jag förstår att man kan bli tveksam och osäker. Sen börjar man titta o titta för att se om man ser någon ojämnhet.
Men vad skulle det vara? Han kanske bara är lite svagare i något bakben om ens det.
Platina tar i lite mindre med vänster bak men är kollad o ultraljudad för att utesluta att det skulle vara något annat än en svaghet. Men hon är bara lite svagare i det benet så jag får jobba för att stärka henne. Någon elak fan skulle säkert kunna få det till att hon är ”ojämn”
Tror också tyvärr du får leva med att folk kommer vara tråkiga pga avund. Han är så fin och verkar så trevlig att det kan väcka bitterhet o missunnsamhet hos en del.
Försök att släpp det där påhoppet och njut av din fina unghäst.
 
Det där är ju något av de elakaste man kan göra. Även om du är trygg i din förvisning om att han är fräsch ( han ser helt ren och fin ut på filmen på gärdet och alla andra filmer jag sett på honom) Men jag förstår att man kan bli tveksam och osäker. Sen börjar man titta o titta för att se om man ser någon ojämnhet.
Men vad skulle det vara? Han kanske bara är lite svagare i något bakben om ens det.
Platina tar i lite mindre med vänster bak men är kollad o ultraljudad för att utesluta att det skulle vara något annat än en svaghet. Men hon är bara lite svagare i det benet så jag får jobba för att stärka henne. Någon elak fan skulle säkert kunna få det till att hon är ”ojämn”
Tror också tyvärr du får leva med att folk kommer vara tråkiga pga avund. Han är så fin och verkar så trevlig att det kan väcka bitterhet o missunnsamhet hos en del.
Försök att släpp det där påhoppet och njut av din fina unghäst.
Ja det blev så fel. Det är ju det att han är spänd i ryggen och inte rör sig helt symetriskt. Det är också ute på ett gärde. Och det där var precis i början så han var supertaggad på att få galoppera på. Han vet att det är vad vi gör ute. Det är inte att trava "uppvisningtrav".

Men visst. Jag vet ju att det finns folk som pratar om att jag inte borde rida honom själv för han är för fin för mig. Bla bla. Men jag tror faktiskt att han är rätt nöjd med mig. Det verkar så när jag kommer och han har koll på "sin människa". Häromdagen gnäggade han faktiskt. Och han kliar gärna tillbaka om han får... Eftersom jag ska rida honom resten av hans liv så får han stå ut med mig och lite sämre poäng. Det tror jag ingen av oss dör av.
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.
Ja det blev så fel. Det är ju det att han är spänd i ryggen och inte rör sig helt symetriskt. Det är också ute på ett gärde. Och det där var precis i början så han var supertaggad på att få galoppera på. Han vet att det är vad vi gör ute. Det är inte att trava "uppvisningtrav".

Men visst. Jag vet ju att det finns folk som pratar om att jag inte borde rida honom själv för han är för fin för mig. Bla bla. Men jag tror faktiskt att han är rätt nöjd med mig. Det verkar så när jag kommer och han har koll på "sin människa". Häromdagen gnäggade han faktiskt. Och han kliar gärna tillbaka om han får... Eftersom jag ska rida honom resten av hans liv så får han stå ut med mig och lite sämre poäng. Det tror jag ingen av oss dör av.
Fy så taskigt. Jag tänker också som @Hedwig att det är en del avundsjuka inblandat, sådana kommentarer/beteenden får ju knappast alla som susar runt med instabila unghästar. Som du säger så är han ung och självklart finns det då massor att jobba med. Så ska det ju vara.

Njut av din fina häst och försök strunta i elaka kommentarer!
 
Ja det blev så fel. Det är ju det att han är spänd i ryggen och inte rör sig helt symetriskt. Det är också ute på ett gärde. Och det där var precis i början så han var supertaggad på att få galoppera på. Han vet att det är vad vi gör ute. Det är inte att trava "uppvisningtrav".
Men visst. Jag vet ju att det finns folk som pratar om att jag inte borde rida honom själv för han är för fin för mig. Bla bla. Men jag tror faktiskt att han är rätt nöjd med mig. Det verkar så när jag kommer och han har koll på "sin människa". Häromdagen gnäggade han faktiskt. Och han kliar gärna tillbaka om han får... Eftersom jag ska rida honom resten av hans liv så får han stå ut med mig och lite sämre poäng. Det tror jag ingen av oss dör av.
Du rider honom hur trevligt som helst. Vad är det för dumheter att han är ”för fin” för dig o att du inte rider tillräckligt bra.
Jag hör det där då o då även om andra hästar o ryttare. Ska alla lovande unghästar då enbart gå till proffs alltså? Skitsnack säger jag.
Om ni håller er friska så kommer ni göra en fantastisk resa tillsammans Och jag lovar dig att ni även kommer ge proffsen en match så småningom.

Det är iaf min egen plan med Platina oavsett vad folk säger.😁
 
Du rider honom hur trevligt som helst. Vad är det för dumheter att han är ”för fin” för dig o att du inte rider tillräckligt bra.
Jag hör det där då o då även om andra hästar o ryttare. Ska alla lovande unghästar då enbart gå till proffs alltså? Skitsnack säger jag.
Om ni håller er friska så kommer ni göra en fantastisk resa tillsammans Och jag lovar dig att ni även kommer ge proffsen en match så småningom.

Det är iaf min egen plan med Platina oavsett vad folk säger.😁
Jag vet att det är många proffs som rider snällt, men jag vet också att det är deras jobb att rida och att hästar är känsliga för ryttarens sinnesstämning. Alltså tänker jag: vad mycket roligare det är att umgås med kollegor och kompisar som gillar mig jag har roligt med, än att umgås med någon som umgås med mig för att de får betalt. Och som innerst inne bara vill umgås med någon annan, mer perfekt? Nej hu! Mer hjärta i sporten tror jag många av oss skulle må bra av.
 
Ja det blev så fel. Det är ju det att han är spänd i ryggen och inte rör sig helt symetriskt. Det är också ute på ett gärde. Och det där var precis i början så han var supertaggad på att få galoppera på. Han vet att det är vad vi gör ute. Det är inte att trava "uppvisningtrav".

Men visst. Jag vet ju att det finns folk som pratar om att jag inte borde rida honom själv för han är för fin för mig. Bla bla. Men jag tror faktiskt att han är rätt nöjd med mig. Det verkar så när jag kommer och han har koll på "sin människa". Häromdagen gnäggade han faktiskt. Och han kliar gärna tillbaka om han får... Eftersom jag ska rida honom resten av hans liv så får han stå ut med mig och lite sämre poäng. Det tror jag ingen av oss dör av.
Jag känner igen det där. Jag är absolut inte nån skicklig ryttare, och jag vågar nog påstå att jag har hästar som håller betydligt högre kvalitet än vad jag kan förvalta som ryttare. Om det snackas skit och att folk förmodligen är missunnsamma? Absolut, det vet jag. Jag köpte ju själv en riktigt fin fölunge i somras, och där har jag förstått att uppfödaren fått frågan rakt ut varför de säljer till nån som ändå inte kan förvalta den fina hästen. De har säkert diverse åsikter om mina andra hästar också, och det är bekanta eller vänner som jag har förstått det som som har åsikter.

Jag bryr mig inte ett skit, faktiskt. _Men_ jag frågade uppfödaren rakt ut om det var en gemensam vän till oss som var missunnsam, där hade det känts i hjärtat av olika anledningar. Så jag förstår dig, verkligen, samtidigt som jag råder dig att bara skaka av dig det för du känner ju din häst bäst och vet vad det beror på.
 
Jag känner igen det där. Jag är absolut inte nån skicklig ryttare, och jag vågar nog påstå att jag har hästar som håller betydligt högre kvalitet än vad jag kan förvalta som ryttare. Om det snackas skit och att folk förmodligen är missunnsamma? Absolut, det vet jag. Jag köpte ju själv en riktigt fin fölunge i somras, och där har jag förstått att uppfödaren fått frågan rakt ut varför de säljer till nån som ändå inte kan förvalta den fina hästen. De har säkert diverse åsikter om mina andra hästar också, och det är bekanta eller vänner som jag har förstått det som som har åsikter.

Jag bryr mig inte ett skit, faktiskt. _Men_ jag frågade uppfödaren rakt ut om det var en gemensam vän till oss som var missunnsam, där hade det känts i hjärtat av olika anledningar. Så jag förstår dig, verkligen, samtidigt som jag råder dig att bara skaka av dig det för du känner ju din häst bäst och vet vad det beror på.
Framförallt känner jag att vad hon gör och säger får stå för henne. Det säger troligen mer om henne än oss :D

För att ta oss tillbaka till ämnet har jag köpt ett dyyyyrt träns till min häst. Så det ska han ha resten av sitt liv hoppas jag. Eller, det är egentligen nog mest "dyrt" men jag gillar det mycket och jag har testat det lite och han var väldigt söt i det. Bildbevis lovas när en käkrem i rätt storlek har anlänt. De hade råkat plocka lite tokigt så den var två nummer för stor :P

Har jag tur kommer vi iväg till Flyinge på öppen bana nästa vecka, men det är inte säkert. Vi får se, men det hade nog varit bra för min hjärna om inte annat.
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.

Heja dig, säger jag bara. Bara avundsjukan som spökar, folk har svårt att acceptera att man faktiskt, utan att vara proffesionell, kan rida in, utbilda och ha en häst som sin vän, och lyckas med det. Jag har ridit in alla de hästar jag ägt och älskar just detta att verkligen lära känna mina hästar på djupet, att ha en relation med dem. Nu har jag aldrig haft en sån fin häst som din, utan hållit mig till olika ponnykorsningar;) av ”liten stor häst”-typ. Mina hästar har varit friska och hela, lätta att rida för andra och verkligt trevliga allroundhästar. Jag är verkligen inget proffs, men har i hela mitt hästliv ( ca 45 år ), alltid velat ta till mig kunskap och lärt av de som kan mer och tilltalat mig i sitt hästhandhavande. Jag vill ha glada hästar som vill vara med mig och jobba med mig, annars får det vara. Mina hästar får också göra lite allt möjligt med stor variation.
Fortsätt vara glad med din häst så tystnar nog de där missunnsamma 😊.
Nu laddar jag/vi för treårstest imorgon, hoppas att vi åtminstone inte skämmer ut oss 🙈. Lite pirrigt är det allt, men ska bli jättekul.
 
Heja dig, säger jag bara. Bara avundsjukan som spökar, folk har svårt att acceptera att man faktiskt, utan att vara proffesionell, kan rida in, utbilda och ha en häst som sin vän, och lyckas med det. Jag har ridit in alla de hästar jag ägt och älskar just detta att verkligen lära känna mina hästar på djupet, att ha en relation med dem. Nu har jag aldrig haft en sån fin häst som din, utan hållit mig till olika ponnykorsningar;) av ”liten stor häst”-typ. Mina hästar har varit friska och hela, lätta att rida för andra och verkligt trevliga allroundhästar. Jag är verkligen inget proffs, men har i hela mitt hästliv ( ca 45 år ), alltid velat ta till mig kunskap och lärt av de som kan mer och tilltalat mig i sitt hästhandhavande. Jag vill ha glada hästar som vill vara med mig och jobba med mig, annars får det vara. Mina hästar får också göra lite allt möjligt med stor variation.
Fortsätt vara glad med din häst så tystnar nog de där missunnsamma 😊.
Nu laddar jag/vi för treårstest imorgon, hoppas att vi åtminstone inte skämmer ut oss 🙈. Lite pirrigt är det allt, men ska bli jättekul.
Ska hålla alla tummar jag har!

Det var ju verkligen inte förväntat att liten skulle bli en sån här bra häst. Hans mamma är ju min galna gamla medryttarmärr som min kompis äger och älskar mest av allt på jorden. Men ibland har man tur!
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.

Fy fan så elakt och skitnödigt!

Jag har ju sett alla filmer och han ser fantastisk ut - en glad liten unge - med en ryttare som låter honom får vara just det, följsamt hänger med. Jag blir GLAD av att se en dressyrhäst få ha så kul som din har. Jag har fördomar om vad dressyrryttare låter sina unghästar göra ;) och det är du och några till som jag verkligen högaktar för att unghästarna får vara just unghästar och inte så strikt in i nån jävla ram.

Själv har jag helt tappat all sug.
 
Jag vet att det är många proffs som rider snällt, men jag vet också att det är deras jobb att rida och att hästar är känsliga för ryttarens sinnesstämning. Alltså tänker jag: vad mycket roligare det är att umgås med kollegor och kompisar som gillar mig jag har roligt med, än att umgås med någon som umgås med mig för att de får betalt. Och som innerst inne bara vill umgås med någon annan, mer perfekt? Nej hu! Mer hjärta i sporten tror jag många av oss skulle må bra av.
Håller med till 💯%
 
Vi jobbar på med både körning och ridning. När hon har sällskap med är hon stensäker, men när jag försökte mig på att tömköra till paddocken i början av veckan vände hon och drog vid stallägarens hus, som man måste gå förbi. Vansinnigt tröttsamt, men det är ju tydligt vad vi behöver jobba på i alla fall.

Igår gick vi vår lilla runda med sällskap av en av de andra hästarna för första gången och det gick utmärkt och idag red vi rundan alla tre och jag testade lite trav för första gången. Hon var lite tveksam till om det verkligen var lämpligt först, men sen ville hon gärna trava mer :) Gäller väl att försöka komma ihåg att hon bara är riden fyra gånger innan vi drar iväg på långtur :D

118840415_10158631850747566_2399613061073849435_n.jpg

118865499_10158631850767566_8458482557018741344_n.jpg
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.

Så himla tråkigt, fasen att folk inte tänker längre än näsan räcker - och vet att uppföra sig. Det är även trist när det inte finns nåt utrymme för förståelse att det är bäbishästar som kan vara spända, kan vara lite ojämnt starta osv utan allt ska vara perfekt för att inte gnällas på - men skulle hästen gå "perfekt" så är inte det heller bra. Blä på folk och nyfikna snokare som inte är genuint nyfikna utan bara snokar och snackar.
Skit i dem!
 
Idag hade Fille besök av hovslagaren och faktiskt så har han haft en hovböld efter sömtrampen. Han var ju halt länge men blev hela tiden bättre, ingen sån där akut hälta, så bölden har nog inte varit helt stängd utan läckt lite hela tiden. Hålet/gropen kom fram idag och nu är det ordentligt rensat och såg bra ut. Sula en gång till för att skydda.

Igår var jag och gick omkring nere på lösdriften (letade björnbär :angel: ) och då slog det mig att vi har ju värsta bra naturbanan där. Det är ett litet (betoning på litet) kuperat skogsområde med små klätterbackar och stockar att gå över - där lösdriftshästarna trampat upp en liten stig runt.
Så jag stängde av så inte flocken kunde komma farande och så promenerade vi runt där, Fille och jag. Ett varv tar bara drygt 5 min så jag gick tre varv idag. Det blir nog rätt blött därinne längre fram när det börjar regna på allvar men torra dagar tänker jag att jag smidigt kan ta nåt varv där. Preppa först och stänga av hagen, sen rida en stund i paddocken (som ligger "vägg i vägg" med lösdriften) och rida ut och avsluta med nåt varv där.
 
Nu har jag och Korre börjat komma igång så smått igen, efter tre månaders vila. Vi har hunnit med en kortare "lägesanalys" på banan. Där kunde jag konstatera att galoppfattningarna dåsat till sig lite under sommaren, och att jag nästan glömt hur vingligt det kan vara att rida treåring 😉. I övrigt gick det kanon!

Vi har också hunnit med en kortare uteritt tillsammans med en kompis på min andra häst. Korre gick först hela rundan och var inte alls lika snubblig i skogen som i våras. Idag blev det också ett pass på lina på banan med lite inspänning. Jag kunde få honom att coola ned lite och vila på steget, och då blev han stundtals riktigt fin och sökte sig lång och låg. Han orkade inte riktigt hela vägen men istället för att gå ur formen så saktade han av till skritt. Han frustade nöjt över sin prestation! 😊
 
Jag har alltid haft öppna profiler och inte känt att jag behövt dölja något på min fb eller insta, men igår fick jag första gången känna på hur det är att folk pratar bakom min rygg om mig och min häst. Jag vet att det hänt förr, men inte brytt mig. Nu blev jag konstigt nog rätt ledsen och uppgiven. Jag hade förväntat mig att den här personen kunde fråga rakt ut om min häst var spänd ute på fälten eller inte.. Svar JA, det är han.

Så här: vi har inte ridit ute sen sommarvilan tog slut men igår var han lugn och snäll inne och det var perfekt väder. Så vi tog oss en tur ut på fältet. Han var glad och snäll och väldigt taggad. I det läget så vet jag nu att jag måste jobba med rakriktningen och få in ytterbogen, annars studsar hans vänster fram som att den ska göra en galoppgest även i trav. Han skjuter inte på 100 % jämnt, men hey, han är tre och jag orkar inte korrigera allt, han måste få ha roligt också. Och jag måste kunna få slappna av ibland. Jag är inte världens bästa ryttare, men jag tror att han inte dör av att inte göra allt perfekt alla dagar.

Fick höra från en kompis att hon fått frågan om han var ojämn. Och helt plötsligt träffade det hjärtat. För jag vet att hon hade filmat av skärmen, så hon sparat filmen så, och dessutom skickat den vidare. Så nu stängde jag mitt instagram-konto, och tänker ha det så till efter Breeders åtminstone.

Han är i a f världens gulligaste. Det är lite spänning i kropp och knopp ibland. Men han är MED mig, och det är väldigt mysigt.

Fan vad tråkigt sätt :mad: Jag tänkte att här var det en taggad häst som bara vill galoppera när jag såg filmen. Glad häst som får vara ute på fältet och du rider han jättefint!
 
Förra helgen var vi iväg på våran andra trail och hon var jätteduktig den här gången och vi kunde prova mer saker. Saker som hon har svårt med kom också fram så nu så ska vi träna vidare på dem hemma :)
received_732443420651893.jpeg


Igår red jag faktiskt hela passet i paddocken. Paddocken lutar lite så det har varit lite svårt med högergaloppen där inne men igår gick det bra och första passet i höst utan bocksprång :bump: Fast jag kände att hon ville studsa lite men jag lyckades få fram henne :)

Film på lite trav ifrån slutet.

 
Då har vi iaf genomfört vårt treårstest. Om vi bortser från lösgaloppen (6) o löshoppningen (6 5)
6D50308F-EB85-4AB5-A6C9-18DC508FB421.jpeg
så gick det rätt bra 87887 😊. Nicke hade tyvärr supersvårt m koncentrationen, trodde att vi var där för att mingla m de andra hästarna :cautious: i galoppen sprang han som en överspänd arab i värsta struttgaloppen, har aldrig sett han springa så:o. När han skulle löshoppa så var han bara intresserad av vad andra hästar lämnat för dofter efter sig, så trots några fina språng på slutet, var det lite kört:meh:. Nåja, de trodde nog att vi kunde putsa siffrorna till nästa år så det får vi försöka med. Då ska vi iaf ha tränat på att jobba bland andra hästar och hålla fokus. Är jättenöjd med honom ändå, åker fint i transporten och kan stå o vänta i den, trots allt spännande utanför 😊.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 137
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp