Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra helgen var vi iväg på våran andra trail och hon var jätteduktig den här gången och vi kunde prova mer saker. Saker som hon har svårt med kom också fram så nu så ska vi träna vidare på dem hemma :)
Visa bifogad fil 56798

Igår red jag faktiskt hela passet i paddocken. Paddocken lutar lite så det har varit lite svårt med högergaloppen där inne men igår gick det bra och första passet i höst utan bocksprång :bump: Fast jag kände att hon ville studsa lite men jag lyckades få fram henne :)

Film på lite trav ifrån slutet.

Så himla snygg pålle du har! Trail, vad är det ?
 
Har haft fullt upp idag på Bollerup med unghästar och jag kan ju säga att jag blir mer och mer nöjd med mitt hingstval varje gång jag träffar en For Romance-avkomma. Idag träffade jag två, och båda två blev belönade med diplom.

Min egna lilla kille fick häromdagen lära sig på riktigt att skänkeln betyder framåt. Det var bra miljöträning hemma för det var hundar och stallägarens pojkvän som satt i ett hörn och testade sin nya kamera. Mirre var tveksam... Han går ju men det blir någon sorts smyg bakom skänkeln som är rätt trist ridmässigt. När jag sagt till honom en gång i trav och en gång i galopp att det är framåt som är grejen blev han jättefin! Kände hur bogarna rörde sig uppe framför mig i sadeln. Det är rätt coolt och inget jag varit med om förr.
 
Nu har vi också varit på visning! Takeo skötte sig bra men blev lite blyg och avvaktande i hoppningen. Är även lite överbyggd och det syns i rörelserna när han springer lös/för hand. Så där försvann nog lite halvpoäng på både exteriördelar och gångarter. Bättre under ryttare så på ridprovet fick han mycket beröm! :)

Poäng 8 8 7,5 exteriör, 7,5 6,5 7 gångarter och 7 7 hoppning. 44,5 i båda så 0,5 från klass I. Helt med på att han inte hoppade för diplom idag men 0,5 till på något ställe hade såklart kännts liiite bättre :angel:

Har mer filmer som jag inte hunnit lägga upp men bästa språnget och lite protokoll ligger på insta:

 
Hur länge ungefär kommer era hästar att ridas innan det blir vintervila? Och hur lång kommer vilan att vara ungefär?🤗

hm vet inte riktigt, beror lite på hur han känns och sen hur vädret blir. Han har vilat en längre period nu så tänker rida på ett tag (precis börjat rida igen efter nästan vila sen mitten av april), eftersom vi inte har ridhus så tänker att vädret får spela en del roll. Blir det svinkallt och ridbanan stelfrusen så får han vila under den tristaste perioden :angel:
 
Hur länge ungefär kommer era hästar att ridas innan det blir vintervila? Och hur lång kommer vilan att vara ungefär?🤗
Ska försöka hålla igång dem oktober ut, sen vila till januari typ. Har tänkt att anmäla mig och Nicke (newforesten) till inkörningskurs sen. Brukar pågå från jan- mars ca. Har legat lite lågt med Hebbe, men har tagit tag i det nu, så han kanske får gå några veckor längre än Nicke. Sen beror det ju såklart hur de känns.
 
Hur länge ungefär kommer era hästar att ridas innan det blir vintervila? Och hur lång kommer vilan att vara ungefär?🤗
Jag tror jag kör halva oktober och sen vila någon månad eller två igen. Troligen blir det några dagar vila också efter Flyinge... Det beror ju på om vi kommer dit och hur kan känns efteråt. Vi har sagt att han ska gå på lösdrift med några yngre killar fram till nyår för jag känner att han behöver vila mentalt en till längre period. Våren blev ju "seg" och sommarvilan kort. Så då är det lika bra att han vilar under hösten i stället.
 
Hur länge ungefär kommer era hästar att ridas innan det blir vintervila? Och hur lång kommer vilan att vara ungefär?🤗

Min kommer ridas 1-3 månader till sen blir hon mammaledig iom att hon är dräktig och så vara tills ungen är avvand (vilket borde bli årsskiftet 21-22). Hon är en arbetsmyra som ÄLSKAR att jobba och dessutom är tydlig med vad hon vill så jag tror vi kommer märka när hon vill sluta jobba om det sker tidigare än plan. Jag hoppas att hon ska vara hoppad under ryttare så säkert att det går att hoppa i galopp och styra hyffsat och byta galopp när man byter varv. Första hoppningen uppsuttet gick bra och okomplicerat hon vet exakt vad hon ska göra.
 
Lite stolt över Fille idag som gjorde sin utedebut :p helt ensam gick han en liten ”uteritt” i lösdriftens skog. Klättrade lite och travade fram och tillbaka på en liten raksträcka parallellt med paddocken. Gick super och han var riktigt tuff, tyckte bara det var lite läskigt när mina ben rörde vid buskarna så det prasslade, men han hoppade mest till och gick vidare.

75D73414-05B8-4397-9826-87D48C46C5CE.png
 
Vi har också varit på äventyr. I onsdags var vi på öppen bana på Flyinge bland alla 4-6-åringar. Han var en duktig och tuff treåring som visar fint förtroende för mig. :D Det är väldigt skönt. Han gjorde verkligen allt man kan begära och stannade vid mig varje gång jag sa till honom att han borde chilla lite (typ inte dö för att det var läskiga hinder, gulmålade betongsuggor, folk som cyklade eller trafikskyltar). Min kompis som inte känner honom kunde t.o.m. skritta honom för hand på parkeringen. Och inne på banan struntade han fullständigt i om det var spända hästar och dressyrstaket. Bokstäverna var ju lite konstiga men efter första varvet var det lugnt.


Såg till att bara jogga lång och låg för att han skulle känna att han var trygg där inne. Vill inte ha någon spänning för det kommer vi nog ha ändå... Han är lite svår just nu för han vill inte vara ute i hagen (trots att han har gräs och hästkompisar) och han vill inte vara inne för då blir det myror i hela kroppen. Och jag vill verkligen inte rida på honom för mkt och trötta ut honom.

Idag var det fotografering av hästar på gården för försäljning, och det var spännande sa han. Trots att vi har pratat flera gånger om konceptet paraply var det väääääldigt läskigt och han travade för mer än sina 9,5 p runt i hagen. Vet inte vad jag ska göra med benskydd, för jag vill ju inte att han ska ha det, men han slår ju på sig så fort han är utan... Suck.

sorry för kvaliteten på bilden (inte för hästen kvalitet)
6CAE56DD-93EC-4071-9774-247E03CD5B10.png
6CAE56DD-93EC-4071-9774-247E03CD5B10.png
 
Vi har också varit på äventyr. I onsdags var vi på öppen bana på Flyinge bland alla 4-6-åringar. Han var en duktig och tuff treåring som visar fint förtroende för mig. :D Det är väldigt skönt. Han gjorde verkligen allt man kan begära och stannade vid mig varje gång jag sa till honom att han borde chilla lite (typ inte dö för att det var läskiga hinder, gulmålade betongsuggor, folk som cyklade eller trafikskyltar). Min kompis som inte känner honom kunde t.o.m. skritta honom för hand på parkeringen. Och inne på banan struntade han fullständigt i om det var spända hästar och dressyrstaket. Bokstäverna var ju lite konstiga men efter första varvet var det lugnt.


Såg till att bara jogga lång och låg för att han skulle känna att han var trygg där inne. Vill inte ha någon spänning för det kommer vi nog ha ändå... Han är lite svår just nu för han vill inte vara ute i hagen (trots att han har gräs och hästkompisar) och han vill inte vara inne för då blir det myror i hela kroppen. Och jag vill verkligen inte rida på honom för mkt och trötta ut honom.

Idag var det fotografering av hästar på gården för försäljning, och det var spännande sa han. Trots att vi har pratat flera gånger om konceptet paraply var det väääääldigt läskigt och han travade för mer än sina 9,5 p runt i hagen. Vet inte vad jag ska göra med benskydd, för jag vill ju inte att han ska ha det, men han slår ju på sig så fort han är utan... Suck.

sorry för kvaliteten på bilden (inte för hästen kvalitet)Visa bifogad fil 57087Visa bifogad fil 57087
Heja heja! Tufft ändå att lösa sammanhanget med så mycket runt om. Det är så häftigt när de kan vara som yra höns, och sen när det blir lite mer utmanande så skärps fokuset och de backar tillbaka till den välkända tryggheten - "sin" människa.
 
Fille vilade igår och idag (ösregnar på tvären och jag är lite bekväm :angel: ) men i torsdags jobbade han fint. För tredje gången i rad stod han stilla när jag skulle sitta upp :banana: skulle inte säga att det sitter än men det tar sig. Vi hade sällskap av den lilla vita ponnyn som hoppade, och ett ihopsläpp i hagen utanför paddocken, men det gick bra, han har vant sig vid att det händer rätt mycket runt om. Jag jobbar på att få honom att stretcha halsen lite mer framåt nedåt men han förstår inte riktigt utan tycker det verkar jättekonstigt än så länge :cautious:
På Filles vilodagar i denna veckan har det jobbats med tvååringarna i stallet, och vi håller på och sadelvänjer dem. Gått jättebra hittills, även med den blygaste av dem alla (som tom var svår att ta på grimma på innan sommaren). De är jätteduktiga!
Och igår red jag en väns fyraåring som skickade av henne ordentligt i början av veckan. Hon var lite orolig att han skulle ha blivit rädd för ryttaren, men det var ingen fara. Han var superduktig så det var roligt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
390
· Visningar
47 961
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 427
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp