Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag köpt bilder från proffsfotografen som var på plats vid visningen. :love:

119458140_10157642735094290_715507866391782646_n.jpg

119252755_10157642735149290_843308711746811114_o.jpg
Så snygg!
 
Igår var jag iväg med Elsa på sadelprovning. Sadelprovaren tyckte att vi skulle prova med ELT-gjord men Elsa tyckte den var hemsk och gick spände ryggen och sparkade mot magen de två första sadlarna. Kunde bara prova dem i skritt då hon var sur men dem passade ändå inte mig. Sen tredje sadeln tog vi den vanliga gjorden och det var mycket bättre tyckte Elsa och jag gillade sadeln också. Så nu har vi den hemma på prov :)

På onsdag ska vi iväg på terrängträning. Börjar fundera på vad jag gett mig in på :crazy::D Hoppas att jag sitter kvar :)
 
@carmarnic Oh, vad spännande med terrängträning!
Jag har fortfarande inte kommit iväg med min till terrängbanan, vill gärna ha någon med mig och det är svårt.
 
Jag har känt att jag inte riktigt fått till det ridmässigt sista veckorna. Det saknas något, och jag har saknat min gamla tränare. Dessutom har jag en del lektioner (för andra) och vill få lite mer inspiration. Så jag tog mod till mig, laddade upp lite filmer på youtube och skickade till henne för några dagar sen med frågan om hon kunde tänka sig att hjälpa mig lite med lite verktyg. Det gjorde hon och nu har vi haft ridteori i kväll med fokus på kontakt med bettet för unghästar. Detta för att han ska få långa, fluffiga och aktiva ryggmuskler med hjälp av aktiva magmuskler. Känns så bra. Vi bokade också en Ridesum-lektion på måndag. Så det känns kanon. Äntligen lite medvind även i det ridtekniska. Det andra klarar vi av, han är väldigt gullig och snäll... Vill helst bara linda in honom i bubbelplast och bomull så han inte slår på sig för mkt. (Klipper bort mitt ansikte i bilden, det klara ni er utan :angel:
53AB9B15-35FA-47C4-98A7-1EAA4C4595D5.png
)
 
@carmarnic Oh, vad spännande med terrängträning!
Jag har fortfarande inte kommit iväg med min till terrängbanan, vill gärna ha någon med mig och det är svårt.

Jag åker själv, får väl hoppas att jag klarar av att köra hem sen efteråt :angel: Kom på att jag inte ridit terräng på 6 år så det kommer att bli spännande det här. :p
 
Jag har känt att jag inte riktigt fått till det ridmässigt sista veckorna. Det saknas något, och jag har saknat min gamla tränare. Dessutom har jag en del lektioner (för andra) och vill få lite mer inspiration. Så jag tog mod till mig, laddade upp lite filmer på youtube och skickade till henne för några dagar sen med frågan om hon kunde tänka sig att hjälpa mig lite med lite verktyg. Det gjorde hon och nu har vi haft ridteori i kväll med fokus på kontakt med bettet för unghästar. Detta för att han ska få långa, fluffiga och aktiva ryggmuskler med hjälp av aktiva magmuskler. Känns så bra. Vi bokade också en Ridesum-lektion på måndag. Så det känns kanon. Äntligen lite medvind även i det ridtekniska. Det andra klarar vi av, han är väldigt gullig och snäll... Vill helst bara linda in honom i bubbelplast och bomull så han inte slår på sig för mkt. (Klipper bort mitt ansikte i bilden, det klara ni er utan :angel:Visa bifogad fil 57225 )

Perfekt med Ridesum när man har långt till tränaren :) Hoppas att han får bättre koll på benen snart så att han inte slår på sig i hagen.
 
Perfekt med Ridesum när man har långt till tränaren :) Hoppas att han får bättre koll på benen snart så att han inte slår på sig i hagen.
Har ett par vita mjuka dressyrskydd som vi ska prova. De är inte så varma, så de funkar nog att ha ute hoppas jag..

Sadeldjungeln är det värsta. Liten har breddat sig redan så nu har jag snart en sadel som är breddad till +2... den var tydligen +1 redan, ska nog vara glad att den inte var 0,5 som jag köpte den som. I nästa steg ska vi stoppa om den också, men en sak i taget. Han ska bara gå en månad till innan det är dags för vila.
 
Har ett par vita mjuka dressyrskydd som vi ska prova. De är inte så varma, så de funkar nog att ha ute hoppas jag..

Sadeldjungeln är det värsta. Liten har breddat sig redan så nu har jag snart en sadel som är breddad till +2... den var tydligen +1 redan, ska nog vara glad att den inte var 0,5 som jag köpte den som. I nästa steg ska vi stoppa om den också, men en sak i taget. Han ska bara gå en månad till innan det är dags för vila.
Jag har haft neoprenskydd från protector i vissa perioder i hagen, de är följsamma och inte särskilt varma men skyddar ändå bra!
1600170803040.jpeg

Nelly slår sig också en del i hagen, det går lite i perioder men hon har många små skavanker från hagen. Trist, men jag tycker ändå det blir bättre och bättre med åldern så jag låter henne gå utan skydd vanligen. Tar på skydd i vissa situationer bara när jag tror det är högre risk för bus/spring.
 
@Amanda_F För hage hade jag testat HUSK-skydden. De är väldigt mjuka och mycket bra ventilation. Jag har dem till Rut som terrängskydd, då allt annat glider ner och ger henne skav i karlederna. 🙄
 
Har ett par vita mjuka dressyrskydd som vi ska prova. De är inte så varma, så de funkar nog att ha ute hoppas jag..

Sadeldjungeln är det värsta. Liten har breddat sig redan så nu har jag snart en sadel som är breddad till +2... den var tydligen +1 redan, ska nog vara glad att den inte var 0,5 som jag köpte den som. I nästa steg ska vi stoppa om den också, men en sak i taget. Han ska bara gå en månad till innan det är dags för vila.

Är +2 vid? Det är en prestige med 35 i bomvidd som jag provar nu så Elsa har också vid.
Ja men visst känns det lite sådär att hålla på med omstoppning och så nu när man knappt ska rida och dem inte är färdiga i ryggen alls. Men jag måste ju ha något att rida i ändå, den jag har ridit i är för smal.
Ska prova att använda främre stolparna till sadelgjorden i morgon och padda lite i fram. Den är nyomstoppad och väldigt mjuk i stoppningen så det går ju att ändra den iaf.
 
Är +2 vid? Det är en prestige med 35 i bomvidd som jag provar nu så Elsa har också vid.
Ja men visst känns det lite sådär att hålla på med omstoppning och så nu när man knappt ska rida och dem inte är färdiga i ryggen alls. Men jag måste ju ha något att rida i ändå, den jag har ridit i är för smal.
Ska prova att använda främre stolparna till sadelgjorden i morgon och padda lite i fram. Den är nyomstoppad och väldigt mjuk i stoppningen så det går ju att ändra den iaf.
Det är nog mer Medium mot Vid skulle jag säga. Jag trodde han skulle vara normal (+1) men med tanke på hur han rör sig så blir det bra med lite mer rörelsefrihet.
 
Idag fick jag med mig ridsällskap ut i skogen, så jag och Korre tackade inte nej. Oj så mycket energi det fanns i den lilla kroppen idag. Det kröp i honom så pass att vi hann backa in i en blomkruka innan vi ens kommit av stallplanen.

Första traven i skogen var någon slags bock-skutt-trav första 100 meterna, sen gick det bättre. Han blir tyvärr lite stretig i munnen när jag testar bromsen lite. Han är mjuk och fin i handen, men just halvhalter och förhållningar vill han inte riktigt ta. Vi tog dock en liten galopp och då låg vi bakom. Då fick han galoppera lite långsammare än han vanligen gör vilket kändes väldigt trevligt. Det blev lite bockade här med, men han har ju inte så mycket kraft så det blir väldigt harmlöst 😅.

Jag ledde honom sista biten hem då vi behöver gå på asfaltsvägen där det kommer lite bilar. Bilarna gick bra, men självklart stötte vi på en grävmaskin med släp. Den tyckte Korre var väldigt läskig, men det gick bra när den stannade så vi kunde gå förbi. Förhoppningsvis hinner han vänja sig lite vid större maskiner i höst när det ska byggas ridhus precis utanför deras hage 😊.

Nu väntar vi bara på att korna ska gå in så vi kan ta lite längre turer sen. Vet inte om jag vågar utsätta oss alltför mycket för kossorna i höst. Kanske till fots med sällskap, men inte på ryggen helst.
 
Jag har köpt ett nytt träns till lillkorven, ville ha något som inte var lack men ändå inte bara vanligt...

Ska rida lektion nästa pass, på måndag. För min gamla tränare (KÖ). Det är på Ridesum så jag är peppad. Kanske kan jag ha henne i öronen på framridningen nästa lördag också. Det känns i kroppen att det närmar sig, har nått samma stadie som jag hade innan treårs i somras, när jag känner att jag gjort allt jag kan. Det blir som det blir. Det är rätt skönt faktiskt.

FBB10AEC-9BD4-4903-B024-D2D237FA8FF5.jpeg
 
Jag har köpt ett nytt träns till lillkorven, ville ha något som inte var lack men ändå inte bara vanligt...

Ska rida lektion nästa pass, på måndag. För min gamla tränare (KÖ). Det är på Ridesum så jag är peppad. Kanske kan jag ha henne i öronen på framridningen nästa lördag också. Det känns i kroppen att det närmar sig, har nått samma stadie som jag hade innan treårs i somras, när jag känner att jag gjort allt jag kan. Det blir som det blir. Det är rätt skönt faktiskt.

Visa bifogad fil 57452

Alltså, det är väldigt fint men jag tänker bara att det kommer vara en mardröm att hålla nosgrimma ren med alla de där groparna :o
 
Alltså, det är väldigt fint men jag tänker bara att det kommer vara en mardröm att hålla nosgrimma ren med alla de där groparna :o
Du är inte den första som säger det, men det är nog inte så farligt, har haft liknande träns men inte tänkt på det på det sättet. Det brukar alltid lösa sig.
 
Här jobbas det på med mina underbara killar. I onsdags fick vi draghjälp av sonens flickvän m sin ridtravare, och oj vilket drag det blev 😅. Vi var ute en ganska lång stund i skogen, men jag o kompisen satt av o gick m ynglingarna, en hel del, för att avlasta dem lite. Det blev en del backar upp o ner och vi fick till en lite längre galoppsträcka där de bara rullade på :love: . I fredags tömkörde jag Nicke, jobbade i skritt o trav över bommar lite grann. Han drog lite mot stallet först, men efter lite ”diskussion” slappnade han av och jobbade på riktigt fint. Hebbe fick löshoppa lite hemma och gjorde det med lätthet o glädje. Dags att åka m honom till ridhuset några gånger nu. Imorgon planerar jag att ta m Hebbe på släp som handhäst och Nicke en ridtur på våra fantastiska stubbåkrar:) bjuder på en gammal Hebbebild ❤️
4E46BB55-2B8B-4440-9D2B-C9BE98D855B0.jpeg
 
Lite sen uppdatering men Elsa var superduktig på terrängträningen 🌟
Bockade rätt bra när vi skulle börja galoppera så jag trodde att jag skulle få flyga men hon slutade i tid.
Det var superbra miljöträning att bara snirkla runt alla hinder. Vi hoppade två stockar som låg på en linje flera gånger och hon började fatta grejen.
Sen avslutade vi med en bana på åtta hinder varav hon tog sig över sex då soppan tog slut. Satt av en stund medan dem andra hoppade klart. Sen gick vi till vattnet. Elsa vägrade såklart gå i så jag fick hoppa av och leda henne igenom :p

Annars så fortsätter sadelletandet. Varenda sadel jag provat ligger i bakvikt trots att dem är vida i bommen och Elsa är överbyggd. Någon som har tips på en sadel som passar häst med stora bogblad?
 
Lite sen uppdatering men Elsa var superduktig på terrängträningen 🌟
Bockade rätt bra när vi skulle börja galoppera så jag trodde att jag skulle få flyga men hon slutade i tid.
Det var superbra miljöträning att bara snirkla runt alla hinder. Vi hoppade två stockar som låg på en linje flera gånger och hon började fatta grejen.
Sen avslutade vi med en bana på åtta hinder varav hon tog sig över sex då soppan tog slut. Satt av en stund medan dem andra hoppade klart. Sen gick vi till vattnet. Elsa vägrade såklart gå i så jag fick hoppa av och leda henne igenom :p

Annars så fortsätter sadelletandet. Varenda sadel jag provat ligger i bakvikt trots att dem är vida i bommen och Elsa är överbyggd. Någon som har tips på en sadel som passar häst med stora bogblad?
Det beror ju på vad du vill lägga och om det är hopp eller dressyr... men Amerigo DJ sväljer en del bogblad och funkar ofta för överbyggda hästar. Är det dressyr så skulle jag leta efter en med korta ortspetsar...
 
Det beror ju på vad du vill lägga och om det är hopp eller dressyr... men Amerigo DJ sväljer en del bogblad och funkar ofta för överbyggda hästar. Är det dressyr så skulle jag leta efter en med korta ortspetsar...

Vi kör på hoppsadel ett tag till. Känns säkrast så :D Ska kika om jag ser någon Amerigo i närheten. Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 134
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp