Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi iväg och löshoppade igen efter 2 månaders vila för Korazon. Helt otroligt vad vila kan göra med de unga individerna. Tidigare har Korazon inte riktigt förstått meningen med löshoppningen, utan vi har fått driva rätt mycket och han har tagit sig över hindren på ett inte helt tillfredsställande sätt.

Idag kändes det nästan direkt att han visste vad det var frågan om. När jag kopplade loss grimskaftet började han direkt trava. Vi behövde knappt driva idag, och han hoppade med övertygelse. Helt plötsligt fanns det lite hopp i denna dressyrstammade plutt. Det blev plockepinn några gånger när han strulade till det, men han var supermodig och hoppade ändå. Sista höga språnget seglade han över 110 cm utan större ansträngning, och sen ruskade han nöjt på huvudet efter 😊. Detta kan jag leva på ett tag!


Så kul @Marty!

Vi var också och löshoppade i söndags, jag var faktiskt lite orolig över hur det skulle gå med lastning och hantera henne på bortaplan, men hon uppförde sig mycket bättre där än hemma. Första gången i ridhus, det blåste storm förstås och vinden ven i väggarna och allt var SPÄNNANDE!:D

Har ju löshoppat nån gång förut, 1 gång i modern tid, men det har varit utomhus och hon har varit väldigt ofokuserad. Väldigt kul att se henne nu när hon faktiskt började hoppa på riktigt. Överhoppade på småhinderna och gick mer uppåt än framåt, så vi fick korta avståndet lite till oxern för att hon skulle nå fram och efterhand började hon slappna av lite. Hon tyckte det var roligt iaf!


AD95314C-FDD6-45E8-A0FC-19D6783AD1F4.jpeg
 
"Min" -17 är ju inte min, men jag rider en åt en tjej. Bara jag som rider honom så "min". Han fick kika på lite bommar och upphöjda bommar igår när jag linade innan uppsittning, ingen hoppstjärna - men oj vad kul det var! Han tyckte det var jätteparty och jag tror han missade/sprang bredvid bommarna 2 ggr, resten av tiden var det full fart mot dem och om han touchade nåt så blev det rodeo efter. Han och den andra treåringen ska få åka på utflykt nån dag och löshoppas lite mer riktigt, vi ska bara få ihop det med jobb, småbarn osv.
Tror minsann att han vuxit lite nu, kändes i alla fall så när jag stod bredvid igår. Vi hoppas att han kämpar på med ett par centimeter till och kanske åtminstone kan nå över 165cm. I ridningen var han lika fin igår som han varit typ alla gånger, så himla balanserad och har hittat en väldigt fin bjudning i trav och galopp - skritt är dock dödstråkigt så det får vi jobba lite med (både uppsuttet och för hand).

Men har ni sett nåt så sött? Som en ponny :love: (har massor med man med :p )
fille.jpg
 
"Min" -17 är ju inte min, men jag rider en åt en tjej. Bara jag som rider honom så "min". Han fick kika på lite bommar och upphöjda bommar igår när jag linade innan uppsittning, ingen hoppstjärna - men oj vad kul det var! Han tyckte det var jätteparty och jag tror han missade/sprang bredvid bommarna 2 ggr, resten av tiden var det full fart mot dem och om han touchade nåt så blev det rodeo efter. Han och den andra treåringen ska få åka på utflykt nån dag och löshoppas lite mer riktigt, vi ska bara få ihop det med jobb, småbarn osv.
Tror minsann att han vuxit lite nu, kändes i alla fall så när jag stod bredvid igår. Vi hoppas att han kämpar på med ett par centimeter till och kanske åtminstone kan nå över 165cm. I ridningen var han lika fin igår som han varit typ alla gånger, så himla balanserad och har hittat en väldigt fin bjudning i trav och galopp - skritt är dock dödstråkigt så det får vi jobba lite med (både uppsuttet och för hand).

Men har ni sett nåt så sött? Som en ponny :love: (har massor med man med :p )
Visa bifogad fil 46322
Klart han ska vara med i tråden. Och det syns ju vem här som är hans bror :angel: även om min mer ser ut som den fula ankungen i förhållande till denna där. Min är så hårig just nu. Blir spännande att se vad som kommer fram när vinterpälsen släpper.
 
Klart han ska vara med i tråden. Och det syns ju vem här som är hans bror :angel: även om min mer ser ut som den fula ankungen i förhållande till denna där. Min är så hårig just nu. Blir spännande att se vad som kommer fram när vinterpälsen släpper.

Jag kav lova att din är inte i närheten av mina mufflonfår - satan i gatan vad med hår de har. Stoet ser inte klok ut - hennes huvud ser ut som om hon är en ...shire ungefär fast det är bara päls
 
Jag kav lova att din är inte i närheten av mina mufflonfår - satan i gatan vad med hår de har. Stoet ser inte klok ut - hennes huvud ser ut som om hon är en ...shire ungefär fast det är bara päls
Har nog aldrig haft en sån här hårig kille, han är värre än de fjordingarna jag hade när jag bodde på Gotland. Lösdriftshäst som lösdriftshäst typ. De har klippt honom i ansiktet för att det inte gick att knäppa tränset utan att få in massa hår i spännena, något han inte uppskattade. Men han fäller! Så snart får jag se vad det är för litet hårigt staket under all pälsen. Tror han är så hårig för att han är smal. Han behöver vara det helt enkelt.
 
Håll i hatten. Han har galopperat idag, och skött sig! Inte ens två månader tog det, så än så länge har jag hoppet uppe att bli klar till mitten av maj då vi planerar treårs på Bollerup. Extra fint att hans två halvbröder (dock med liiiiite mer meriterat möderne) blev godkända hingstar och en av domarna är samma som ska bedöma liten. Jag tycker också att han har växt på sig lite till, men det kan vara jag som önsketänker, eftersom han fortfarande är för smal så tänker jag att krafterna går till höjd och päls nu.
 
Håll i hatten. Han har galopperat idag, och skött sig! Inte ens två månader tog det, så än så länge har jag hoppet uppe att bli klar till mitten av maj då vi planerar treårs på Bollerup. Extra fint att hans två halvbröder (dock med liiiiite mer meriterat möderne) blev godkända hingstar och en av domarna är samma som ska bedöma liten. Jag tycker också att han har växt på sig lite till, men det kan vara jag som önsketänker, eftersom han fortfarande är för smal så tänker jag att krafterna går till höjd och päls nu.

Hur stor (hög) tror du han är idag?
Fille "hemma-mätte" vi till lite drygt 160cm för ett par veckor sedan. Han är av lite rundare modell (och ganska jämn)så verkar inte växa skitmycket nu, men upplevdes som liite större häromdagen. Fortnite var ju ändå 171cm så lite hopp finns ju :p
 
Håll i hatten. Han har galopperat idag, och skött sig! Inte ens två månader tog det, så än så länge har jag hoppet uppe att bli klar till mitten av maj då vi planerar treårs på Bollerup. Extra fint att hans två halvbröder (dock med liiiiite mer meriterat möderne) blev godkända hingstar och en av domarna är samma som ska bedöma liten. Jag tycker också att han har växt på sig lite till, men det kan vara jag som önsketänker, eftersom han fortfarande är för smal så tänker jag att krafterna går till höjd och päls nu.

Min räpa har också galopperat för första gången nu i veckan. Jag tror det var 3:e eller 4:e gången som nån satt på henne. Dock behöver hon få tänderna kollade nu eftersom hon trixar med bettet - så nästa vecka blir det tandis och lite annan syslöjd. Jag måste ju be att de tar fram mätstickan också - hon var knappt 160 för 6 veckor sen - hon behöver växa lite tycker jag allt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
391
· Visningar
48 017
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 433
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp