Födda 2017 del 3

Tömkörde Merida innan i veckan och hon var så fin! Hon har börjat bära sig bättre och galoppen var lugnare med större och rundare språng.

Sen red vi ner till paddocken och red ett pass där, och hon hade äntligen lite mer eget framåtdriv (utan att pipa och bocka). Det började såklart ösregna så vi blev genomblöta.

Rider ni era flera dagar i sträck? Jag har försökt undvika det och ridit/tömkört varannan dag, nån enstaka gång 2 dagar i följd. Men nu när jag är så trött hade jag behövt aktivera henne mer på helgen, och bara rida 1 häst de dagar jag jobbar heldag. Isåfall blir det ju fredag, lördag och söndag, och sen onsdagar då jag också jobbar halvdag. Tänkte prova denna helgen, med en lite längre uteritt i morgon och sen en lugnare på söndag. Sen får nog hon följa med på terrängträningen på tisdag, då ande hästen tränar söndag och ska tävla nästa helg. 😅
Idag hjälpte hon mig att mocka...
Visa bifogad fil 69115

Har ju också två hästar, och så länge de är unga så funkar det känner jag men ibland tvivlar jag på att jag kommer orka/hinna med bägge två. Har inte ridit två dagar i rad än, de gånger de gjort ngt två dagar i rad har det varit tömkörning/körning eller gått med som handhäst. Har en tjej som kan hjälpa mig lite 1-2 dagar i veckan och det funkar fint. Sen är det ett stort plus att kunna ta med en som handhäst fast då blir ju ridningen av den jag rider ganska kravlös. De gångerna brukar jag fokusera på klättring och offroadridning. Ibland bara jogga några kilometer om vägarna är fina. Oftast hinner jag bara m 3 ggr/vecka o häst, tröstar mig med att de går ute resten av dygnet i jättehage som är mkt varierad. De rör sig mkt där, och drar ordentliga repor varje dag så konditionen är det inget fel på iaf. 😊framtiden får utvisa om jag behåller bägge (hur jag nu skulle kunna välja bort en :crazy:)
 
Nu har Mirre flyttat och jag känner mig lugn. Han går med en hårding till kompis men jag är så stolt över honom. Han går undan och muckar inte utan är rätt streetsmart. Och idag fick jag bilder när de står och kliar varandra i sin stora gräshage. De går in på nätterna och sover i boxarna bredvid varandra så de når att hälsa. Det var nog helt nödvändigt då kompisen behövde fatta att Mirre är en diplomat som kommer låta honom bestämma. Ett rejält bett har han fått in, men än så länge känns det ok, i utbyte mot att de kommer ha tre dryga sommarmånader tillsammans i gräshagar. Fick också frågan om vi skulle rida ut i morgon, vilket inte har hänt på det året vi stått på gamla stället, och det här är vår första vecka, så det känns lite som att jag och S som har stallet också kommer hitta varandra. Hurra för det!
 
Har nu satt igång Nicke igen, det bidde 4 veckors vila till slut. Han är ju så otroligt okomplicerad, bara att starta igång. Har varit i skogen och ridit offroad m honom, tömkört, har kört en runda och så hade vi en superfin ridtur på regnfina grusvägar där han var så stadig och kändes riktigt lösgjord emellanåt. Han är jätteduktig med lite sidvärtsövningar, förstår direkt och gör dem så fint med lagom framåtbjudning. Idag tog vi med oss den lille shettisen på släp, vilket var rätt kul.

Hebbe är ganska ”intressant” just nu 🙈 vid tömkörningen så blir han bara finare och finare. Rida själv i skogen är just nu helt hysteriskt, han stressar, hetsar och stirrar på allt, går knappt att skritta ordentlig. Brukar hjälpa att rida offroad men det går i 120 där med, ser sig inte för så värst :crazy:
Red med sällskap förra veckan, och fick en helt ny häst :love: härligaste ridturen ever, så otroligt sansad, gick i en härlig form och var sååå avslappnad. Det finns hopp ändå 😅. Hans mamma var likadan i samma ålder, så det ger sig väl, för rida ut tänker jag inte sluta med.
9066F583-931F-47DA-A228-6FAB6AF1F691.jpeg
 
Jag satt upp för första gången på närmare 2 mån idag :banana: Har tömkört ett par gånger och blåst ur den värsta överskottsenergin så det var bara att hoppa upp idag, utan att lina innan. Han kändes fin och positiv -sen öppnade sig himlen och fullkomligen dränkte oss, då var han mindre nöjd stackarn.
206CDD46-175C-4686-86C2-2033E1BD2AE7.png
 
Igår red jag lite igen, i mycket bättre väder denna gång ;) Jag hade precis börjat flytta lite för skänkeln innan vilan och började ta upp den tråden igen. Han är rätt duktig på att flytta sig för vänster och fick till ett par jättefina steg i trav igår, alltså det var max 3 steg men man verkligen kände att DÄR de få stegen fick han kläm på koordinationen och hur han skulle göra 🌟 undan för höger är det en annan femma och han tycker det är svårt och vill gärna trycka emot skänkeln istället - men det lossnar nog snart.

Är lite bekymrad över att han är tjock igen, han går inte på mycket gräs men det är tydligen tillräckligt med kräm i det för att han ska bli tjock. Och lite segt nu när han inte kan gå "för fullt" än, jag kan inte riktigt motionera bort det. Men ska strama åt maten så gott jag kan iallafall och så blir det ju stadigt mer rörelse nu än det varit de sista 2 mån.
 
Jag red för första gången på nya stället igår och jag tror vi kan säga att jag har världens snällaste häst. Tyckte att han flyttad runt mig ovanligt mkt och det var svårt att sitta på honom. Han släppte inte ner mig alls och jag bara gled runt. Het var han också, studsade till varje gång skänkeln kom mot. Han som varit så snäll när jag suttit upp...

När jag satt av förstod jag varför. Ena stroppen på sadelgjorden hade lossnat :nailbiting: så vi red på en stropp på ena sidan, så det var inte konstigt att han var obekväm. Ny chans till bättre känsla i morgon igen!
 
Igår red jag lite igen, i mycket bättre väder denna gång ;) Jag hade precis börjat flytta lite för skänkeln innan vilan och började ta upp den tråden igen. Han är rätt duktig på att flytta sig för vänster och fick till ett par jättefina steg i trav igår, alltså det var max 3 steg men man verkligen kände att DÄR de få stegen fick han kläm på koordinationen och hur han skulle göra 🌟 undan för höger är det en annan femma och han tycker det är svårt och vill gärna trycka emot skänkeln istället - men det lossnar nog snart.

Är lite bekymrad över att han är tjock igen, han går inte på mycket gräs men det är tydligen tillräckligt med kräm i det för att han ska bli tjock. Och lite segt nu när han inte kan gå "för fullt" än, jag kan inte riktigt motionera bort det. Men ska strama åt maten så gott jag kan iallafall och så blir det ju stadigt mer rörelse nu än det varit de sista 2 mån.
Ja det är verkligen svårt att banta när man inte kan motionera så mkt. Har haft samma problem med av annan anledning med Nelly.. Men det blev bättre så snart hon kunde motioneras iaf lite!
 
Vi har varit iväg ännu en gång på terrängbanan, hon blev fortfarande lite ”chockad” över allt som händer runtomkring, så även om vi inte hoppar så mycket är det träning bara att vara där. Hon hanterar att 5 andra hästar galopperar omkring och passerar henne på nära håll, väldigt skönt. Vi testade några nya hinder, även upphopp för första gången. Jag blir lite frustrerad över att hon inte går fram. Fick tips från min dressyrtränare att tömköra henne först och sen sitta upp, så provade det en dag och det blev väldigt bra! 20 minuter tömkörning där jag kommer åt att driva henne, och sen blev det 8 minuter ridning efteråt. Ska nog göra så varje gång vi rider ”dressyr”.

Hon har annars varit väldigt snäll sista tiden, inget pipande eller bockande, så i söndags red vi ut lite längre på helt egen hand för första gången. Red över stora vägen och red små stigar och klättrade. Hoppade två nedfallna träd och red en bit längs stora vägen hem. Pigg och glad, så mysigt! ❤️
0615EE3F-01C2-49E6-8C99-369F34BB7E6C.jpeg
 
Vi har varit iväg ännu en gång på terrängbanan, hon blev fortfarande lite ”chockad” över allt som händer runtomkring, så även om vi inte hoppar så mycket är det träning bara att vara där. Hon hanterar att 5 andra hästar galopperar omkring och passerar henne på nära håll, väldigt skönt. Vi testade några nya hinder, även upphopp för första gången. Jag blir lite frustrerad över att hon inte går fram. Fick tips från min dressyrtränare att tömköra henne först och sen sitta upp, så provade det en dag och det blev väldigt bra! 20 minuter tömkörning där jag kommer åt att driva henne, och sen blev det 8 minuter ridning efteråt. Ska nog göra så varje gång vi rider ”dressyr”.

Hon har annars varit väldigt snäll sista tiden, inget pipande eller bockande, så i söndags red vi ut lite längre på helt egen hand för första gången. Red över stora vägen och red små stigar och klättrade. Hoppade två nedfallna träd och red en bit längs stora vägen hem. Pigg och glad, så mysigt! ❤️
Visa bifogad fil 69801
Jag använder mig ofta av tömkörning innan uppsittning. Fungerar bättre än longering på många hästar, och ett bättre jobb. Gör även så med en del elevers ponnyer, tömkör först och så får de rida sen. Har lösa ringar som jag fäster i sadeln så är det enkelt att byta om till ridning sen.
Jag tycker att ni är så duktiga, och även att du skriver så roligt och underhållande om era bravader både här och på Instagram. Du får skriva en bok sen om allt!
 
Jag använder mig ofta av tömkörning innan uppsittning. Fungerar bättre än longering på många hästar, och ett bättre jobb. Gör även så med en del elevers ponnyer, tömkör först och så får de rida sen. Har lösa ringar som jag fäster i sadeln så är det enkelt att byta om till ridning sen.
Jag tycker att ni är så duktiga, och även att du skriver så roligt och underhållande om era bravader både här och på Instagram. Du får skriva en bok sen om allt!

Vad spännande (och smart) det lät med lösa ringar på sadeln. Hur ser det ut? Är det en egenfixad lösning eller något du köpt?
 
Jag var iväg på öppen bana idag. Elsa var tittig och stannade på alla hinder innan hon vågade hoppa dem förutom ett. Men när hon väl tagit sig över dem första gången så hoppar hon utan problem. Känns som att vi hade kunnat höja några lite men det får bli nästa gång :) Roligt att få hoppa lite :) Hade ju som mål att komma ut på en pay and jump nu i maj men det lär inte bli av. Får bli efter betet i stället.


Vi kommer klara vårens mål! Anmält till pay and jump på 30 och 40 cm på lördag :D Har inte vågat planerat in något alls då jag gått och väntat på en fölunge men i måndags kom han ut så idag anmälde jag oss.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 798
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp