Födda 2017 del 3

Vi red ut med ett gäng från stallet idag och gjorde ett långt travpass. Hon sköter sig mycket bättre och gjorde inga försök till att stanna och försökte bara bita mig i foten en gång. 😬
Hon blir lite upprörd när ponnyskrällena busar, men hon gör inga dramatiska grejer.
Hon borde blivit trött av traven, men så fort vi hade en kortare skrittpaus och sen kilometerna av skritt hem så viftade hon runt med huvudet som en galning. JAG blir yr, men hon verkar inte påverkas. Hon har inte knockat mig än, men skvätter upp skum från munnen i mitt ansikte ideligen. 🙄
Rider jag med kontakt på tygeln gör hon det mindre, har hon lång eller halvlång tygel viftar hon nästan hela tiden.

Vad hade ni valt för strategi? Ignorera och hoppas att det slutar? Martingal?
Överhuvudtaget skulle jag gärna se att hon slutar vifta så mycket med huvudet, att tränsa och tränsa av är ett projekt, och det hjälper inte att jag säger till henne. Hon är ju rätt strängt hållen då hon har varit så testande med typ allt, men hon är ju inte direkt överkänslig... (”Vaddå? Pratar du med mig??”)
 
Vi red ut med ett gäng från stallet idag och gjorde ett långt travpass. Hon sköter sig mycket bättre och gjorde inga försök till att stanna och försökte bara bita mig i foten en gång. 😬
Hon blir lite upprörd när ponnyskrällena busar, men hon gör inga dramatiska grejer.
Hon borde blivit trött av traven, men så fort vi hade en kortare skrittpaus och sen kilometerna av skritt hem så viftade hon runt med huvudet som en galning. JAG blir yr, men hon verkar inte påverkas. Hon har inte knockat mig än, men skvätter upp skum från munnen i mitt ansikte ideligen. 🙄
Rider jag med kontakt på tygeln gör hon det mindre, har hon lång eller halvlång tygel viftar hon nästan hela tiden.

Vad hade ni valt för strategi? Ignorera och hoppas att det slutar? Martingal?
Överhuvudtaget skulle jag gärna se att hon slutar vifta så mycket med huvudet, att tränsa och tränsa av är ett projekt, och det hjälper inte att jag säger till henne. Hon är ju rätt strängt hållen då hon har varit så testande med typ allt, men hon är ju inte direkt överkänslig... (”Vaddå? Pratar du med mig??”)
Det är inte någon light variant av head shaking? Äter hon ur hönät? Jag har hört vissa som blir spända i nacken av det och hittar på ticks för att typ skaka ur det...
 
Vi red ut med ett gäng från stallet idag och gjorde ett långt travpass. Hon sköter sig mycket bättre och gjorde inga försök till att stanna och försökte bara bita mig i foten en gång. 😬
Hon blir lite upprörd när ponnyskrällena busar, men hon gör inga dramatiska grejer.
Hon borde blivit trött av traven, men så fort vi hade en kortare skrittpaus och sen kilometerna av skritt hem så viftade hon runt med huvudet som en galning. JAG blir yr, men hon verkar inte påverkas. Hon har inte knockat mig än, men skvätter upp skum från munnen i mitt ansikte ideligen. 🙄
Rider jag med kontakt på tygeln gör hon det mindre, har hon lång eller halvlång tygel viftar hon nästan hela tiden.

Vad hade ni valt för strategi? Ignorera och hoppas att det slutar? Martingal?
Överhuvudtaget skulle jag gärna se att hon slutar vifta så mycket med huvudet, att tränsa och tränsa av är ett projekt, och det hjälper inte att jag säger till henne. Hon är ju rätt strängt hållen då hon har varit så testande med typ allt, men hon är ju inte direkt överkänslig... (”Vaddå? Pratar du med mig??”)
Platina höll på med något liknande som unghäst. Tror det har o göra med trötthet när man ridit en stund. Det är helt borta nu när hon är stor o stark. Sen är väl hästar olika. Hedwig som kom stark som en liten björn redan som treåring har aldrig hållit på sådär ( vad jag minns👀) Platina tyckte jag var vinglig och inte alls så stark första halvåret efter inridning.
Det du kan göra är att hoppa av när hon blir trött och gå resten av vägen hem för att avlasta ryggen. Jag gjorde aldrig det med Platina och som sagt, det försvann när hon blev starkare.😊
Hon har en jättefin rygg nu enligt både et och veterinär. Stark överlinje och jättebra rörlighet så hon har inte tagit skada av att jag satt kvar.
 
@Amanda_F
Jo, det är nät på balarna i hagen. :nailbiting:

@Hedwig
Kanske? Hon gör det inte i början av ridturen, och mest på uteritt där vi rider längre för att komma ut i skogen och hem igen.
På stallgången står hon still när jag borstar, men häromdagen gick jag vidare och borstade och fixade även tränarens häst och då stod hon slängde med huvudet tills jag kom med sadeln. Sjukt störande då kedjorna slår mot boxväggarna och låter väldigt mycket.

I stallet har jag mest uppfattat det som otålighet/frustration, och i ridningen otålighet/trötthet.
 
@Amanda_F
Jo, det är nät på balarna i hagen. :nailbiting:

@Hedwig
Kanske? Hon gör det inte i början av ridturen, och mest på uteritt där vi rider längre för att komma ut i skogen och hem igen.
På stallgången står hon still när jag borstar, men häromdagen gick jag vidare och borstade och fixade även tränarens häst och då stod hon slängde med huvudet tills jag kom med sadeln. Sjukt störande då kedjorna slår mot boxväggarna och låter väldigt mycket.

I stallet har jag mest uppfattat det som otålighet/frustration, och i ridningen otålighet/trötthet.
Det låter exakt som Platina. Kom på uteritterna när man ridit lite längre. Vi hade/ har kedjor i spolspiltan som hon stod o rasslade med som en dåre. Jag åkte o köpte nya, överdragna med slang för att slippa oljudet. 😆
Man kanske får lite ”headshaking” när man köper en fux..🤷🏼‍♀️🤣
Men just denna variant växer bort när de blir starkare och mognar.
( Fast att stå uppbunden för länge är fortfarande tråkigt så då kan man man slänga med huvudet el vifta med frambenet🙄)
Står man i boxen och är uttråkad/ hungrig eller bara ser matte kan man även vika halsen, blänga med vitögat, vifta med frambenet och banka i väggen..
 
@Hedwig Ja i det fallet är jag glad att jag har en brun vallack. Han står med tindrande ögon och tittar på mig och undrar när vi ska göra något. Det är väldigt skönt att han har begåvats med en ängels tålamod hemma i skötspiltan. Han fick nog bara köpa att det var så det var hemma, och då är det ok.
 
Obsidian och husse (min sambo) har tagit hjälp av en duktig vän till oss som har kommit och ridit Obsidian regelbundet under hösten med sikte på att husse tryggt skulle kunna hoppa upp och prova lite innan vintervilan. Nu har en mycket lycklig husse ridit sin häst två gånger och det har gått jättebra. ❤
 

Bifogade filer

  • 20201222_174532.jpg
    20201222_174532.jpg
    40,3 KB · Visningar: 69
@Hedwig Ja i det fallet är jag glad att jag har en brun vallack. Han står med tindrande ögon och tittar på mig och undrar när vi ska göra något. Det är väldigt skönt att han har begåvats med en ängels tålamod hemma i skötspiltan. Han fick nog bara köpa att det var så det var hemma, och då är det ok.
Gulle❤️❤️ Min har nog adhd eller nått😳
Åkte till ridhus för första gången på åtta månader i fredags o jag hade tänkt mig ett trevligt joggingpass...
Hon förvandlades till en galen arab så fort hon kom innanför dörrarna o fick fast mark under fötterna. Vi halvt skenade runt i båda varven i en halvtimme..🙈
Någon frågade hur länge hon hade varit igång..Eeh..hon är riden hela tiden.😳
Men hon var ju glad o tyckte det var väldigt kul.🤷🏼‍♀️🤣
 
@Amanda_F
Jo, det är nät på balarna i hagen. :nailbiting:

@Hedwig
Kanske? Hon gör det inte i början av ridturen, och mest på uteritt där vi rider längre för att komma ut i skogen och hem igen.
På stallgången står hon still när jag borstar, men häromdagen gick jag vidare och borstade och fixade även tränarens häst och då stod hon slängde med huvudet tills jag kom med sadeln. Sjukt störande då kedjorna slår mot boxväggarna och låter väldigt mycket.

I stallet har jag mest uppfattat det som otålighet/frustration, och i ridningen otålighet/trötthet.
Kanske vore en idé att ta ut ET om hon blivit spänd i nacken av näten?

Jag brukar alltid sitta av och gå bredvid när vi skrittar av. Men jag är tung och behöver motionen :angel:
 
Jag har känt att det börjar bli dags för att få tränarögon på oss och nu är vi äntligen igång :bump: Vi har varit på några hoppträningar och i morgon ska vi iväg igen :) Vi brukar ta oss över 30 centimeters hinder ungefär 😛

Sen råkade jag även anmäla oss till dressyrlektion i helgen på ridklubben 🙈 Tur att vi bara är två ekipage som rider samtidigt, vettefan hur jag skulle lyckas ratta runt henne i galoppen om vi skulle vara fler än så :nailbiting:
 
@carmarnic
Hon får kollas nästa gång osteopaten kommer ut.

Jag gick ju med ridstövlarna på i höstas, tror det tog 1 vecka innan jag kunde duscha utan att skrika, och ytterligare 2 veckor innan skavsåren läkt helt, såatteh, hon får helt enkelt bära på mig. :angel:

Idag fick hon stå på andra hållet i gången, och ett snäpp närmare dörren, med rumpan åt det hållet, då min andra häst stod där hon brukar stå. Nu var hon lugn och stod och tittade när jag pysslade med honom, och vände runt huvudet när jag gick till sadelkammaren bakom henne, då brukar hon stöka annars. Kanske ska prova att ha henne på det hållet ett tag.

Har köpt ridhuskort åt bägge hästarna i grannens ridhus, så idag var hon där för första gången och tittade runt lite. Hon är ju coolare än min andra mespropp iaf. Inget stök ens när hästen som var där när vi kom gick ut.

Slog inte med huvudet förrän jag tog fram kraftfodret i stallet (hon får typ 1 dl som belöning efter jobb).
 
Red ett kortare pass i ridhuset idag, inget slängande med huvudet förrän de sista minutrarna. Skötte sig bra trots att det kom och gick hästar och människor och en av hästarna bockade av sin ryttare och for runt...

Har svårt att sitta upp igen, hon har inte tålamod att vänta på mig. Tränade uppsittning efter ridpasset istället, då var det inga problem, hon stod som ett litet ljus.

Får lägga lite tid på stillastående-träning igen tror jag.
Hovslagaren kommer om 1,5 vecka, så då blir det (förhoppningsvis) framskor.
 
Usch här är riktigt pissigt väder idag, snöade massor imorse och nu ösregnar det. Växlar mellan tö och minusgrader så är riktig isbana överallt. BLÄ
 
Den här vintern har fått mig än mer övertygad om att jag borde bo kvar i Skåne. Jag hatar broddar, is och överladdade hästar. Får ångest bara jag tänker på det. Det är tre veckor kvar av vilan men kunde för min del vara några till. Jag är superstressad över att vi borde träna, hoppa och åka iväg på saker nu när han är mer vuxen. Han har också blivit stor. Jag var så nöjd med att han var en liten häst. Det är han inte länge, och bitigare lär han ju bli.

Buhu, är nog i en svacka mest för att jag börjat jobba heltid igen och har ångest över att leva ett normalt liv igen med rutiner och inte bara hästar i huvudet.

3BCC01FD-8B8F-4F85-9297-7640925D8304.jpeg
 
Den här vintern har fått mig än mer övertygad om att jag borde bo kvar i Skåne. Jag hatar broddar, is och överladdade hästar. Får ångest bara jag tänker på det. Det är tre veckor kvar av vilan men kunde för min del vara några till. Jag är superstressad över att vi borde träna, hoppa och åka iväg på saker nu när han är mer vuxen. Han har också blivit stor. Jag var så nöjd med att han var en liten häst. Det är han inte länge, och bitigare lär han ju bli.

Buhu, är nog i en svacka mest för att jag börjat jobba heltid igen och har ångest över att leva ett normalt liv igen med rutiner och inte bara hästar i huvudet.

Visa bifogad fil 63099
Ta det lugnt. Han är bara 3.5.❤️ Vad är det så bråttom till? Det är en så fin o begåvad häst att han lätt kommer gå LB i vår o så mycket mer ska han ju ändå inte göra som fyraåring. Du verkar ha ett så klokt tänk o upplägg med din häst så låt dig inte dras med i den där hetsen att ”yngsta hästen som kan mest vinner”

Jag fattar faktiskt inte varför sexåringar ska göra byten i vartannat, piruetter och passagera.🤷 De måste liksom vara klara för St George 1 januari de år de fyller 7.👀
 
Ta det lugnt. Han är bara 3.5.❤️ Vad är det så bråttom till? Det är en så fin o begåvad häst att han lätt kommer gå LB i vår o så mycket mer ska han ju ändå inte göra som fyraåring. Du verkar ha ett så klokt tänk o upplägg med din häst så låt dig inte dras med i den där hetsen att ”yngsta hästen som kan mest vinner”

Jag fattar faktiskt inte varför sexåringar ska göra byten i vartannat, piruetter och passagera.🤷 De måste liksom vara klara för St George 1 januari de år de fyller 7.👀
Jag känner också så, det kändes bara ovant att bli ifrågasatt för att jag ville ha honom på bete i två mån... Det beror visserligen mkt på att jag kommer ha mkt jobb då, och mitt jobb sitter i sthlm och det kan bli meckigt med resorna. För mig är vila i alla former viktigt för dem, så länge de jobbar emellan också. Jag det ju hur hans kropp har utvecklats nu. Mina mål för den här terminen är:

Att sitta upp utan att någon håller i
Trav till halt och tvärtom (det första kan han men det har inte berott på att jag övat mer att det har blivit så när ngt hänt)
Lite mer styrka i längningarna så det blir stadig takt även med längre kliv
Hoppning uppsuttet

vad har ni för mål?
 
Jag känner också så, det kändes bara ovant att bli ifrågasatt för att jag ville ha honom på bete i två mån... Det beror visserligen mkt på att jag kommer ha mkt jobb då, och mitt jobb sitter i sthlm och det kan bli meckigt med resorna. För mig är vila i alla former viktigt för dem, så länge de jobbar emellan också. Jag det ju hur hans kropp har utvecklats nu. Mina mål för den här terminen är:

Att sitta upp utan att någon håller i
Trav till halt och tvärtom (det första kan han men det har inte berott på att jag övat mer att det har blivit så när ngt hänt)
Lite mer styrka i längningarna så det blir stadig takt även med längre kliv
Hoppning uppsuttet

vad har ni för mål?
Men vad har du för konstiga människor i din omgivning egentligen?🧐
Är det random folk på internet som ifrågasätter sånt eller typ stallkompisar osv? Du kanske behöver byta folk omkring dig när det återkommer så konstiga kommentarer😉

Har aldrig varit med om att någon tycker långt bete är konstigt för en 4-åring.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 195
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 341
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp