Födda 2017 del 3

Jag ljög!

Idag har vi travat ett helt varv på fyrkanten! :banana::banana:
Om det är till någon tröst så hade vi verkligen en kämpig period förra sommaren när Nelly var fyra. Hade kompis på backen med långpisk måååånga gånger för att ens kunna trava. Det blir bättre! Heja heja!
 
Om det är till någon tröst så hade vi verkligen en kämpig period förra sommaren när Nelly var fyra. Hade kompis på backen med långpisk måååånga gånger för att ens kunna trava. Det blir bättre! Heja heja!

Han är ju något efter och riden på typ 10ggr så jag tänker att alla framsteg är framsteg. Behöver vi stöd på marken just nu så är det det vi behöver. Det går, som du säger, över. Förr eller senare.

(Men tack för pepp!)
 
Då har jag premiärsuttit på Albin och åkt ett varv runt ridbanan.
Jag är fortfarande väldigt instabil så barbacka kanske var överkurs och skovalet var inte toppen men det är jag i ett nötskal. Blev påmind om hjälm just när jag skulle upp 😶
received_1193049147877715.jpeg

Perfekt för skröplig tant med mycket man att hålla i sig i samt nära till backen när man ska kravla sig av 👌😄
 
Korre och jag tragglar på i sommarvärmen. Han har fått vila några dagar i den värsta hettan nu men idag red jag igen. Vi har lite diskussion om bromsen just nu och han blir lätt springig och går mot handen. Känner mig som världens sämsta ryttare i de lägena. Har inte full kroppskontroll än efter graviditeten så jag kan inte riktigt parera upp honom då. Han slänger in bogen i högervarvet och blir obalanserad. Han verkar också vara lite tvärt emot min andra häst. Korre är hetare innan han fått galoppera, och kommer till bättre arbete efter galoppen. Min andra är tvärtom och blir dunderhet efter att hon fått galoppera. Måste nog lära mig att galoppera av honom lite innan jag försöker sätta press, annars blir det bara galoppinslag och stretigt.

Efter lite frustration kom vi i alla fall till ett bra jobb med lite tempoväxlingar i trav och lite skrittövergångar. Blev mindre stretigt och mer balanserat på slutet. ⭐
 
@Marty jag såg en annan film på en ryttare som hade problem med en bog som levde ett eget liv och påmindes om hur mkt lättare ridningen har blivit sen jag började rida mina hästar lite rakare och svänga ytterbogen med yttertygeln mot halsen. Helt plötsligt har jag möjlighet att bestämma själv. Så länge jag kommer ihåg att rida så, dvs... :angel:
 
Jag tog hem Elsa idag från betet så att hon fick stå inne och vila under dagen.
Jag har bara ridit i paddocken (som är gigantisk vid sommarbetet) och i en stor hage där och hon har varit fin.
Nu tänkte jag att jag skulle prova att rida ut när hon var hemma. Men asså. Det är lite för spännande :( Vi red i högt gräs vilket hon tyckte var sjukt obehagligt. Hon gick emot en pinne vid ett tillfälle och då blev det världens skutt i sidled :grin: Lite tvärnitar när hon såg läskiga saker osv. Känns som vi bara förstör allt som vi jobbat med genom att rida ut själva :( Är själv i mitt stall så lite motivationsdödande när det är så här. Funderar på att flytta henne till ett större stall bara för att få sällskap men det är ju så smidigt att ha hästarna hemma samtidigt..
 
@Marty jag såg en annan film på en ryttare som hade problem med en bog som levde ett eget liv och påmindes om hur mkt lättare ridningen har blivit sen jag började rida mina hästar lite rakare och svänga ytterbogen med yttertygeln mot halsen. Helt plötsligt har jag möjlighet att bestämma själv. Så länge jag kommer ihåg att rida så, dvs... :angel:
Lite så rider jag nog min äldre häst faktiskt. Tänker mer på att vända för ytter än inner. Funkar oftast väldigt bra på henne! Korre går och trycker inåt så han tappar stödet på ytter och ställer sig utåt. Försöker jag parera med innerskänkeln blir det lätt galopp när han blir het. Känner att det blir svårt att rida honom rak/inåtställd i högervarvet. Kanske är jag som är sned och gör det svårt för honom. Tror jag behöver ta några lektioner och få lite tips. Har inte känt mig helt i form för det ännu, men en halvtimme kanske jag skulle orka.
 
Lite så rider jag nog min äldre häst faktiskt. Tänker mer på att vända för ytter än inner. Funkar oftast väldigt bra på henne! Korre går och trycker inåt så han tappar stödet på ytter och ställer sig utåt. Försöker jag parera med innerskänkeln blir det lätt galopp när han blir het. Känner att det blir svårt att rida honom rak/inåtställd i högervarvet. Kanske är jag som är sned och gör det svårt för honom. Tror jag behöver ta några lektioner och få lite tips. Har inte känt mig helt i form för det ännu, men en halvtimme kanske jag skulle orka.
Elsa trycker också endel mot högerskänkel. Det börjar bli bättre. Kom fram till att hon svänger ju dåligt i vänstervarv med för att högerbogen åker ut så jobbar med att hålla in den och vända där.
Och sen tänker jag öppna på långsidorna men det blir mer att jag jobbar med att rakrikta.
 
Lite så rider jag nog min äldre häst faktiskt. Tänker mer på att vända för ytter än inner. Funkar oftast väldigt bra på henne! Korre går och trycker inåt så han tappar stödet på ytter och ställer sig utåt. Försöker jag parera med innerskänkeln blir det lätt galopp när han blir het. Känner att det blir svårt att rida honom rak/inåtställd i högervarvet. Kanske är jag som är sned och gör det svårt för honom. Tror jag behöver ta några lektioner och få lite tips. Har inte känt mig helt i form för det ännu, men en halvtimme kanske jag skulle orka.
Man kan ju rida långsamt också, och låta det ta tid. Speciellt om du ska korrigera en snedhet är det nog bättre att rida i långsammare takt än fort för att hinna känna. Jag längtar lite till jag ska börja rida igen. Han var så fin förra hösten att jag tänker att han kommer vara lika bra nu. Jag behöver tänka så för att inte helt tappa sugen.
 
Man kan ju rida långsamt också, och låta det ta tid. Speciellt om du ska korrigera en snedhet är det nog bättre att rida i långsammare takt än fort för att hinna känna. Jag längtar lite till jag ska börja rida igen. Han var så fin förra hösten att jag tänker att han kommer vara lika bra nu. Jag behöver tänka så för att inte helt tappa sugen.
Ja, när jag får honom lugn får han automatiskt en lugnare takt och då är det oftast inga större problem med att hitta ramen. Det jobbet kom vi till efter galoppen idag så vi kunde avsluta med en bättre känsla. Då väntar han lite mer på kommando än kör sitt eget race och stretar emot.

Det kommer säkert gå jättebra när du får sätta igång din kille igen ❤️. Han är ju underbar! Hur länge har han kvar av sitt sommarlov?
 
Ja, när jag får honom lugn får han automatiskt en lugnare takt och då är det oftast inga större problem med att hitta ramen. Det jobbet kom vi till efter galoppen idag så vi kunde avsluta med en bättre känsla. Då väntar han lite mer på kommando än kör sitt eget race och stretar emot.

Det kommer säkert gå jättebra när du får sätta igång din kille igen ❤️. Han är ju underbar! Hur länge har han kvar av sitt sommarlov?
Han har 2,5 veckor kvar nu. I mitten av v.31 ska vi börja jobba igen. Och har första lektionen inbokad v.32 på onsdagen. :) Han kommer troligen gå på bete augusti ut så det är förhoppningsvis en lugn kille som rids då...

Tyvärr har han blivit väldigt tonårsgänglig i kroppen, så pass att han stödfodras med olja och lucern nu, inte för att han är smal men han har vuxit iväg, tappat överlinjen och fått världens manke. Vad hände med min lilla 164-cm stora gummiboll som jag hoppats på? :(
 
Han har 2,5 veckor kvar nu. I mitten av v.31 ska vi börja jobba igen. Och har första lektionen inbokad v.32 på onsdagen. :) Han kommer troligen gå på bete augusti ut så det är förhoppningsvis en lugn kille som rids då...

Tyvärr har han blivit väldigt tonårsgänglig i kroppen, så pass att han stödfodras med olja och lucern nu, inte för att han är smal men han har vuxit iväg, tappat överlinjen och fått världens manke. Vad hände med min lilla 164-cm stora gummiboll som jag hoppats på? :(
Då är det snart dags ❤️

Min äldre höst växte en decimeter från att hon blev tre till att hon var vuxen, så jag känner igen känslan 😅. Korre är lite åt andra hållet. Han har åtminstone tanjerat 165 nu. Hur stor är din nu? Han har ju varit så proportionerlig tidigare. Skönt ändå att han trots allt är en häst och har växtperioder han med 🙈❤️
 
Då är det snart dags ❤️

Min äldre höst växte en decimeter från att hon blev tre till att hon var vuxen, så jag känner igen känslan 😅. Korre är lite åt andra hållet. Han har åtminstone tanjerat 165 nu. Hur stor är din nu? Han har ju varit så proportionerlig tidigare. Skönt ändå att han trots allt är en häst och har växtperioder han med 🙈❤️
Han var ju 166 när han mättes in på unghästtest och då kändes han fortfarande som en c-ponny att rida. Gissar att han är 168-169 nu, eller mer, men det är mest manke som sagt. Halsen är borta så han ser mest ut som en korthårig hyena. Inte direkt någon nia på typen längre. Men det tyckte jag faktiskt inte när vi visade honom heller. Men han är ju en sportig kille som gärna visar upp sig själv… Eller var, O_o
 
Tuss har fått mini-semster. Han ska få ledigt typ 2 veckor. Han var så fantastiskt duktig sista ridpasset då han inte bara kunde trava hela varv på fyrkanten åt båda håll (!). Utan det kom även in ett par racerponnys under passet och de hann också lämna oss innan vi var färdiga och han brydde sig inte alls. Förutom att styrningen ibland blev lite sådär och han började följa efter en av ponnysarna.

Han börjar också se lite annorlunda ut i kroppen så han får lite väx-paus.
 
Idag var vi iväg och tränade, var ju ett tag sen sist (november, närmare bestämt 🙈). Han var jätteduktig, lastade sig snällt både dit och hem, var jättesnäll att hantera och vågade gå ända nere vid speglarna -det vågade han inte sist, trots att vi har spegel hemma med, så helt nytt är det ju inte. Vi jobbade mest med formen idag, han har så himla lätt att vika in nosen och särskilt när han är lite spänd som idag när han är på bortaplan, i ridhus (som han inte är van vid, har ridits inne 2ggr i sitt liv) osv. Jag får försöka lära mig att inte lyfta handen uppåt utan mer följa med framåt och koppla ihop det med lite drivning… men ja, jag är jättenöjd med Filles insats idag, han skötte sig verkligen exemplariskt.

ett pass till imorgon :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 300
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 854
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp