Födda 2017 del 3

Men vad har du för konstiga människor i din omgivning egentligen?🧐
Är det random folk på internet som ifrågasätter sånt eller typ stallkompisar osv? Du kanske behöver byta folk omkring dig när det återkommer så konstiga kommentarer😉

Har aldrig varit med om att någon tycker långt bete är konstigt för en 4-åring.
Håller med ovan! Tycker du gör helt rätt @Amanda_F klart en 4 åring ska ha bete, 2 månader är perfekt tycker jag. Stå på dig! :)
 
Den här vintern har fått mig än mer övertygad om att jag borde bo kvar i Skåne. Jag hatar broddar, is och överladdade hästar. Får ångest bara jag tänker på det. Det är tre veckor kvar av vilan men kunde för min del vara några till. Jag är superstressad över att vi borde träna, hoppa och åka iväg på saker nu när han är mer vuxen. Han har också blivit stor. Jag var så nöjd med att han var en liten häst. Det är han inte länge, och bitigare lär han ju bli.

Buhu, är nog i en svacka mest för att jag börjat jobba heltid igen och har ångest över att leva ett normalt liv igen med rutiner och inte bara hästar i huvudet.

Visa bifogad fil 63099

Han är så fin :love:
 
Men vad har du för konstiga människor i din omgivning egentligen?🧐
Är det random folk på internet som ifrågasätter sånt eller typ stallkompisar osv? Du kanske behöver byta folk omkring dig när det återkommer så konstiga kommentarer😉

Har aldrig varit med om att någon tycker långt bete är konstigt för en 4-åring.
Jag känner mig lite kluven, men samtidigt är den stora grejen att jag förut haft en häst som inte tålde att vila alls. Han ville inte ha hästvakt heller för då fick han magsår över att rutinerna ändrades. Så jag vill njuta lite av att ha en häst som kan vila och inte behöver mig varje dag. Det är sjukt hur viktig friheten är för någon som varit bunden. Jag vet att tre veckor är minsta rekommenderade ledighet om de vilar mkt korta vilor men eftersom han ofta är en liten övertaggad kille när han fått vila helt så jobbar jag hellre på halvfart 3-4 dagar i veckan med några vecko-vilor och vilar helt längre perioder. Så länge han har tillgång till hagvistelse där han är stimulerad...
 
Jag känner mig lite kluven, men samtidigt är den stora grejen att jag förut haft en häst som inte tålde att vila alls. Han ville inte ha hästvakt heller för då fick han magsår över att rutinerna ändrades. Så jag vill njuta lite av att ha en häst som kan vila och inte behöver mig varje dag. Det är sjukt hur viktig friheten är för någon som varit bunden. Jag vet att tre veckor är minsta rekommenderade ledighet om de vilar mkt korta vilor men eftersom han ofta är en liten övertaggad kille när han fått vila helt så jobbar jag hellre på halvfart 3-4 dagar i veckan med några vecko-vilor och vilar helt längre perioder. Så länge han har tillgång till hagvistelse där han är stimulerad...
Det är ju ganska få hästar som inte chillar om de vilar på sommarbete ute dygnet runt 😊
Men oavsett så kan man ju lägga upp det på många olika sätt. Det jag reagerar över är att du vid flera tillfällen skrivit att människor sagt si eller så om helt absurda grejer. Vill du inte ge lång sommarvila så gör inte det, men vad är det för konstigt folk som påstår att det skulle vara fel att ge lång sommarvila?
 
Jag känner också så, det kändes bara ovant att bli ifrågasatt för att jag ville ha honom på bete i två mån... Det beror visserligen mkt på att jag kommer ha mkt jobb då, och mitt jobb sitter i sthlm och det kan bli meckigt med resorna. För mig är vila i alla former viktigt för dem, så länge de jobbar emellan också. Jag det ju hur hans kropp har utvecklats nu. Mina mål för den här terminen är:

Att sitta upp utan att någon håller i
Trav till halt och tvärtom (det första kan han men det har inte berott på att jag övat mer att det har blivit så när ngt hänt)
Lite mer styrka i längningarna så det blir stadig takt även med längre kliv
Hoppning uppsuttet

vad har ni för mål?
O jag vet att jag tänkte, vilken otroligt klok människa när du släppte honom på bete i två månader! Det kommer du ha igen hundra gånger om. Visst kan man ha otur men chanserna att han blir stark o hållbar är ju otroligt mycket större med ditt tänk. Plus att han kommer fortsätta vara positiv o tycka att matte o ridning är tipp topp kul.
Jag har ju också blivit ifrågasatt eftersom min verkligen ligger år efter pga ligamentskadan hon drog på sig.
Men vad ska man göra när man bara kan rida rakt fram för att skadan ska få en ordentlig chans att läka ut så bra som möjligt.🤷🏼‍♀️ Ett halvår sa folk till mig. Hon har varit helt fräsch sen oktober men jag har inte lagt in lite böjda spår förrän nu efter åtta månader.
Bryr mig inget om sexåringarna som gör piruetter medan min åttaåring ligger på en fyraårings nivå.
Jag tänker att får vi vara friska kommer vi ikapp o det spelar ingen roll om hon är tio eller tolv.😊
 
O jag vet att jag tänkte, vilken otroligt klok människa när du släppte honom på bete i två månader! Det kommer du ha igen hundra gånger om. Visst kan man ha otur men chanserna att han blir stark o hållbar är ju otroligt mycket större med ditt tänk. Plus att han kommer fortsätta vara positiv o tycka att matte o ridning är tipp topp kul.
Jag har ju också blivit ifrågasatt eftersom min verkligen ligger år efter pga ligamentskadan hon drog på sig.
Men vad ska man göra när man bara kan rida rakt fram för att skadan ska få en ordentlig chans att läka ut så bra som möjligt.🤷🏼‍♀️ Ett halvår sa folk till mig. Hon har varit helt fräsch sen oktober men jag har inte lagt in lite böjda spår förrän nu efter åtta månader.
Bryr mig inget om sexåringarna som gör piruetter medan min åttaåring ligger på en fyraårings nivå.
Jag tänker att får vi vara friska kommer vi ikapp o det spelar ingen roll om hon är tio eller tolv.😊
Folk,,.. de tycker ju om allt. Jag vill ju att den här hästen ska hålla till han är 35 så jag ska göra mitt bästa för att hålla honom till en glad häst som inte bränner ut sig.

Har också förstått att jag inte kommer rida i landslaget eller unghäst-VM även om min häst skulle visa sig ha en fantastisk nivå, så jag förstår inte riktigt varför folk vill stressa, eller tycker att han skulle må bra av att sittas ner mer på. Jag sitter om det behövs för att samla, men faktum är att jag inte alltid tycker att det spelar roll.

Mirres mammas ägare ville ju gärna föda upp en häst som gick Breeders, och det har vi ju klarat av nu, så jag tror inte att det kommer bli så mkt mer unghästklasser med sikte på att kvala honom, det ska mer vara för att det är kul att komma ut lite och de andra programmen kräver nersittning. Falsterbo är mentalt för tidigt för en så ung häst i år (om det skulle bli publik), och jag är inte proffs så jag får inte kvala honom ändå, om inte Corona-restriktionerna släpps, och jag tycker inte att han ska ridas ihop av ngt proffs. Det är jag inte intresserad av. Risken är för stor att han skulle bli orolig i själen.
 
Jag är i distansarbete fr.o.m denna veckan och tog en flexpaus för att ta in Fille till hovslagaren. Och nu sitter jag i bilen (parkerad) i ett Teamsmöte för jag hann inte hem fullt ut. Men ändå smidigt tycker jag :D
7FF7F921-1F07-4C29-8F60-81631A4D7CFC.jpeg
 
Jag är orolig över Meridas fetma. :crazy: Nu har hon aktiverats i 1,5 månad ungefär och är fortfarande lika tjock. Har fått lite mer halsmuskler iaf, och kanske lite mindre fett på halsen, men enorma fettvalkar över och bakom bogbladen. Skrittmaskinen är full med lera (och nu frusen och knögglig) så där vill jag inte ha henne. Jag skulle nog behöva begränsa hennes intag, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Går ju på lösdrift med fri tillgång. Finns inga andra hagar över, och även om hon stod på box nattetid så har jag inte möjlighet att släppa ut henne på morgonen då jag bor så långt från stallet. Alla andra hästarna i hagen är lagom i hull, eller lite tunna och fodras extra med kraftfoder. Merida får 2 nävar efter ridning. Jag kan ju inte aktivera henne mer. Skulle velat haft henne i en STOR gräshage nu på vintern och kunnat reglera mängden hösilage.
 
Jag är orolig över Meridas fetma. :crazy: Nu har hon aktiverats i 1,5 månad ungefär och är fortfarande lika tjock. Har fått lite mer halsmuskler iaf, och kanske lite mindre fett på halsen, men enorma fettvalkar över och bakom bogbladen. Skrittmaskinen är full med lera (och nu frusen och knögglig) så där vill jag inte ha henne. Jag skulle nog behöva begränsa hennes intag, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Går ju på lösdrift med fri tillgång. Finns inga andra hagar över, och även om hon stod på box nattetid så har jag inte möjlighet att släppa ut henne på morgonen då jag bor så långt från stallet. Alla andra hästarna i hagen är lagom i hull, eller lite tunna och fodras extra med kraftfoder. Merida får 2 nävar efter ridning. Jag kan ju inte aktivera henne mer. Skulle velat haft henne i en STOR gräshage nu på vintern och kunnat reglera mängden hösilage.
Törs du ha munkorg på henne? Det är väl det enda sättet att begränsa intaget om hon ska vara kvar i befintlig hage?
 
Jag är orolig över Meridas fetma. :crazy: Nu har hon aktiverats i 1,5 månad ungefär och är fortfarande lika tjock. Har fått lite mer halsmuskler iaf, och kanske lite mindre fett på halsen, men enorma fettvalkar över och bakom bogbladen. Skrittmaskinen är full med lera (och nu frusen och knögglig) så där vill jag inte ha henne. Jag skulle nog behöva begränsa hennes intag, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Går ju på lösdrift med fri tillgång. Finns inga andra hagar över, och även om hon stod på box nattetid så har jag inte möjlighet att släppa ut henne på morgonen då jag bor så långt från stallet. Alla andra hästarna i hagen är lagom i hull, eller lite tunna och fodras extra med kraftfoder. Merida får 2 nävar efter ridning. Jag kan ju inte aktivera henne mer. Skulle velat haft henne i en STOR gräshage nu på vintern och kunnat reglera mängden hösilage.
Ibland får man tyvärr inse att alla hästar inte passar för lösdrift med fri tillgång. Jag står i ett stall där vi både har boxar och 2 lösdrifter, och det är inte helt ovanligt att vissa inte klarar av att självreglera på fri tillgång. Då får de helt enkelt bli boxhästar. Första månaderna blir de ju alltid smällfeta om de inte är vana vid fri tillgång, men de flesta brukar lära sig att maten inte tar slut ganska snart.

Jag har Korre på lösdrift med fri tillgång och han är väl något åt det runda hållet, men så länge han inte blir fet så känns det ok. Skulle han bli fet får jag inse att min lilla häst inte kommer kunna fungera långsiktigt på lösdrift. Det är farligt för dem att vara väldigt tjocka, framförallt i ung ålder. Det påverkar ju tyvärr deras hållbarhet på lång sikt.
 
Törs du ha munkorg på henne? Det är väl det enda sättet att begränsa intaget om hon ska vara kvar i befintlig hage?

Jag har funderat på att prova, undrar om hon får i sig någonting alls då?
Den enda långsiktiga lösningen är ju förstås att byta hage på nåt vis, vet bara inte hur jag ska lösa det.
 
Jag har funderat på att prova, undrar om hon får i sig någonting alls då?
Den enda långsiktiga lösningen är ju förstås att byta hage på nåt vis, vet bara inte hur jag ska lösa det.
Mitt kallblod går med green guard sen i våras. De lär sig att äta.
Han går iofs in på nätterna och har då tillgång till saltsten. Han har aldrig tappat eller tagit av sig den, men jag har köpt en green guard grimma på Börjes som jag tror hör att den sitter bättre.
 
Mitt kallblod går med green guard sen i våras. De lär sig att äta.
Han går iofs in på nätterna och har då tillgång till saltsten. Han har aldrig tappat eller tagit av sig den, men jag har köpt en green guard grimma på Börjes som jag tror hör att den sitter bättre.
Jag vet att jag läste diskussioner om detta med betesreducerare i somras, och då verkade det som att det inte var tillåtet att ha det på dygnet runt. Var någon som blivit tillsagd av Länsstyrelsen för det i alla fall. Så ska man ha betesreducerare måste hästen få vara utan den några timmar varje dag.
 
Jag vet att jag läste diskussioner om detta med betesreducerare i somras, och då verkade det som att det inte var tillåtet att ha det på dygnet runt. Var någon som blivit tillsagd av Länsstyrelsen för det i alla fall. Så ska man ha betesreducerare måste hästen få vara utan den några timmar varje dag.
Ja, de får inte gå med det hela tiden, det rekommenderar heller inte forskare, veterinärer eller de som gör munkorgarna. Det tar bort det sociala också. Själv använder jag munkorg på min fånghäst på våren och försommaren, ibland sommaren och höst också om det krävs men hon går aldrig på bete dygnet runt.
Det jag skulle kolla noga och några gånger om året är tänderna om man har munkorg. Tänderna slits ner otroligt snabbt har jag märkt och de växer ju inte ut igen så risken är stor att framtänderna kommer "gnagas av" och då kan inte hästen beta mer alls. Men man får värdera riskerna.
 
Jag vet att jag läste diskussioner om detta med betesreducerare i somras, och då verkade det som att det inte var tillåtet att ha det på dygnet runt. Var någon som blivit tillsagd av Länsstyrelsen för det i alla fall. Så ska man ha betesreducerare måste hästen få vara utan den några timmar varje dag.

Det låter rimligt, en betesreducerare begränsar ju hästarna på många olika sätt.
 
Byta stall om det är svårt att lösa i nuvarande? :)

Ja, det är ju såklart ett alternativ, men det är väldigt få bra stall häromkring. Står ju uppstallad hos min tränare och samarbetar mycket med henne. Det finns även andra nackdelar med detta stallet som gör att jag funderat på om det finns några alternativ. Hittills har jag inte kommit på nåt.
 
Det låter rimligt, en betesreducerare begränsar ju hästarna på många olika sätt.
Ja, men precis. Det hindrar ju flera naturliga beteenden. Jag har dock full förståelse för att man använder betesreducerare i perioder, men då tror jag inte det är ett alternativ att ha de ute dygnet runt.
 
Jag är orolig över Meridas fetma. :crazy: Nu har hon aktiverats i 1,5 månad ungefär och är fortfarande lika tjock. Har fått lite mer halsmuskler iaf, och kanske lite mindre fett på halsen, men enorma fettvalkar över och bakom bogbladen. Skrittmaskinen är full med lera (och nu frusen och knögglig) så där vill jag inte ha henne. Jag skulle nog behöva begränsa hennes intag, men vet inte riktigt hur det ska gå till. Går ju på lösdrift med fri tillgång. Finns inga andra hagar över, och även om hon stod på box nattetid så har jag inte möjlighet att släppa ut henne på morgonen då jag bor så långt från stallet. Alla andra hästarna i hagen är lagom i hull, eller lite tunna och fodras extra med kraftfoder. Merida får 2 nävar efter ridning. Jag kan ju inte aktivera henne mer. Skulle velat haft henne i en STOR gräshage nu på vintern och kunnat reglera mängden hösilage.
Har ni nät över grovfodret? Det funkar för oss iaf, då klarar även den matglada shettisen fri tillgång utan att öka i vikt ngt nämnvärt.
 
Stod och snusade i min hästs päls idag på lösdriften. Den där hästen, han låter mig göra lite som jag vill, även om det innefattar att klänga på honom. Idag kände jag för första gången på länge att det ska bli skönt att komma igång om några veckor igen. Vi kommer bli kvar på stallet där han står för jag kommer behöva hjälp när jag åker och jobbar i perioder, och de känner honom och mig. Känns som en bra lösning för alla.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
12 673
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp