Födda 2017 del 3

Förra veckan var vi på hoppträning för första gången, mycket för lilla huvudet med ösregn när vi skulle lasta på och av, många hästar samtidigt i ridhuset osv så själva hoppningen blev inte jätteavancerad, men vi hoppade två hinder på linje för första gången och även "vattenmatta" (blå presenning) för första gången. Första gången vi red på tror jag inte han hann se mattan förrän han redan börjat hoppa och då blev det lite överdramatiskt språng 😅 Och efter det vågade han inte riktigt försöka igen, men med lite draghjälp gick det och till sist kunde han galoppera över avslappnat utan också :)

Denna veckan har jag fått jobba extra så då fick Takeo följa med till jobbet så jag hinner hålla igång honom också. Och tänk vad framsteg man kan göra när man hinner rida ordentligt flera dagar på rad istället för som vi gjort hittills typ åkt iväg och hoppat en gång i veckan och däremellan longerat två gånger hemma eller kanske skrittat ut en sväng på vägen... Vill inte hoppa med honom när jag är själv så denna veckan har det blivit mer dressyrfokus, övergångarna från trav ner till skritt vill han gärna dra mig ur sadeln men igångsättningarna i trav är han bra på och har även provat lite galoppfattningar från skritt. Skänkelvikningar börjar också poletten trilla ner i!
 
Förra veckan var vi på hoppträning för första gången, mycket för lilla huvudet med ösregn när vi skulle lasta på och av, många hästar samtidigt i ridhuset osv så själva hoppningen blev inte jätteavancerad, men vi hoppade två hinder på linje för första gången och även "vattenmatta" (blå presenning) för första gången. Första gången vi red på tror jag inte han hann se mattan förrän han redan börjat hoppa och då blev det lite överdramatiskt språng 😅 Och efter det vågade han inte riktigt försöka igen, men med lite draghjälp gick det och till sist kunde han galoppera över avslappnat utan också :)

Denna veckan har jag fått jobba extra så då fick Takeo följa med till jobbet så jag hinner hålla igång honom också. Och tänk vad framsteg man kan göra när man hinner rida ordentligt flera dagar på rad istället för som vi gjort hittills typ åkt iväg och hoppat en gång i veckan och däremellan longerat två gånger hemma eller kanske skrittat ut en sväng på vägen... Vill inte hoppa med honom när jag är själv så denna veckan har det blivit mer dressyrfokus, övergångarna från trav ner till skritt vill han gärna dra mig ur sadeln men igångsättningarna i trav är han bra på och har även provat lite galoppfattningar från skritt. Skänkelvikningar börjar också poletten trilla ner i!

Här är ett inlägg med lite blandade klipp från träningen https://www.instagram.com/p/CV-gxfvKR0Q/?utm_medium=copy_link

Och första försöket på vattenmattan 😅 https://www.instagram.com/tv/CV7b8sQllFx/?utm_medium=copy_link
 
Här är ett inlägg med lite blandade klipp från träningen https://www.instagram.com/p/CV-gxfvKR0Q/?utm_medium=copy_link

Och första försöket på vattenmattan 😅 https://www.instagram.com/tv/CV7b8sQllFx/?utm_medium=copy_link
Wow vad imponerande 🤩🔥 ni är superduktiga! Jag hoppar inte så mycket själv längre pga ryggskada & har haft svårt att synka med hon som har hjälpt mig tidigare, men är såå sugen på att låta Flisan få hoppa lite nu & då! Blir inte mindre taggad av att se er, så inspirerande!
 
Kul att läsa om era hästars framsteg & bravader! Flisan har äntligen börjat landa på nya stället efter att ha genomgått en spännande personlighets-resa. Hon tog uppgiften som flockledare för sina tre nya stokompisar på blodigt allvar & blev någon slags självutnämnd polis som skulle hålla koll på alla 24/7 - mkt stressande för oss båda 😅 Nu är hon mer chill igen, fortfarande ledare men en mer avslappnad & sund sådan.

Ridmässigt är hon en dröm just nu! Kan inte ens förstå hur bjudningen någonsin varit ett problem, nu är det som att energin aldrig tar slut. Hon vill bara framåt, in i bubblan & jobba! Underbar att sitta på 🤩 vi har dock tyvärr knepigt med underlag just nu så har haft lite svårt att träna på som jag önskat, istället har vi mest fokuserat på arbete från marken & mycket uteritter. Hon kommer nog bara få en kortare vila i vinter (mest för min skull) eftersom hon redan vilat så mycket iom microskadan tidigare i höst.

A3B10D53-46BB-49F1-B9E6-5E8C65C6F6C4.jpeg




Lite från vår senaste träning:
https://www.instagram.com/p/CVyJ9v7LHBD/?utm_medium=copy_link
 
Kul att läsa om era hästars framsteg & bravader! Flisan har äntligen börjat landa på nya stället efter att ha genomgått en spännande personlighets-resa. Hon tog uppgiften som flockledare för sina tre nya stokompisar på blodigt allvar & blev någon slags självutnämnd polis som skulle hålla koll på alla 24/7 - mkt stressande för oss båda 😅 Nu är hon mer chill igen, fortfarande ledare men en mer avslappnad & sund sådan.

Ridmässigt är hon en dröm just nu! Kan inte ens förstå hur bjudningen någonsin varit ett problem, nu är det som att energin aldrig tar slut. Hon vill bara framåt, in i bubblan & jobba! Underbar att sitta på 🤩 vi har dock tyvärr knepigt med underlag just nu så har haft lite svårt att träna på som jag önskat, istället har vi mest fokuserat på arbete från marken & mycket uteritter. Hon kommer nog bara få en kortare vila i vinter (mest för min skull) eftersom hon redan vilat så mycket iom microskadan tidigare i höst.

Visa bifogad fil 79461



Lite från vår senaste träning:
https://www.instagram.com/p/CVyJ9v7LHBD/?utm_medium=copy_link
Vad fina och duktiga ni är 😍
 
Efter en månads vila fick Merida börja jobba i helgen. Hon kan nu stå uppbunden igen utan att försöka riva stallet, och kratsa hovarna går också bra igen. Red ut med stallägaren och hennes isis, gick väldigt trögt, bägge stannade hela tiden, hoppade av och ledde min några gånger.

Sen har hon fått mer kraftfoder med högre energi, tog en promenad och därefter ett pass tömkörning häromdagen och idag red vi ut själva. Hon är rätt seg i början, men sen när hon väl kommer igång så sprang hon som en liten iller!

Introducerade henne till klippmaskinen innan vi red, hon gjorde stora ögon, men stod snällt när jag väl började klippa. Behöver uppenbarligen klippa henne mer, men vågar inte göra det helt på frihand. 🙈 Nåt tips på vad man kan rita på hästen med?
FC761B95-02E3-4967-A557-D4A4A2F7BBDD.jpeg
 
Efter en månads vila fick Merida börja jobba i helgen. Hon kan nu stå uppbunden igen utan att försöka riva stallet, och kratsa hovarna går också bra igen. Red ut med stallägaren och hennes isis, gick väldigt trögt, bägge stannade hela tiden, hoppade av och ledde min några gånger.

Sen har hon fått mer kraftfoder med högre energi, tog en promenad och därefter ett pass tömkörning häromdagen och idag red vi ut själva. Hon är rätt seg i början, men sen när hon väl kommer igång så sprang hon som en liten iller!

Introducerade henne till klippmaskinen innan vi red, hon gjorde stora ögon, men stod snällt när jag väl började klippa. Behöver uppenbarligen klippa henne mer, men vågar inte göra det helt på frihand. 🙈 Nåt tips på vad man kan rita på hästen med?
Visa bifogad fil 79756
Vattenfärg? Eller bara ett finger doppat i vatten brukar kunna funka.
 
Efter en månads vila fick Merida börja jobba i helgen. Hon kan nu stå uppbunden igen utan att försöka riva stallet, och kratsa hovarna går också bra igen. Red ut med stallägaren och hennes isis, gick väldigt trögt, bägge stannade hela tiden, hoppade av och ledde min några gånger.

Sen har hon fått mer kraftfoder med högre energi, tog en promenad och därefter ett pass tömkörning häromdagen och idag red vi ut själva. Hon är rätt seg i början, men sen när hon väl kommer igång så sprang hon som en liten iller!

Introducerade henne till klippmaskinen innan vi red, hon gjorde stora ögon, men stod snällt när jag väl började klippa. Behöver uppenbarligen klippa henne mer, men vågar inte göra det helt på frihand. 🙈 Nåt tips på vad man kan rita på hästen med?
Visa bifogad fil 79756
Jag använder vanlig tavelkrita i lämplig färg :)
 
Efter en månads vila fick Merida börja jobba i helgen. Hon kan nu stå uppbunden igen utan att försöka riva stallet, och kratsa hovarna går också bra igen. Red ut med stallägaren och hennes isis, gick väldigt trögt, bägge stannade hela tiden, hoppade av och ledde min några gånger.

Sen har hon fått mer kraftfoder med högre energi, tog en promenad och därefter ett pass tömkörning häromdagen och idag red vi ut själva. Hon är rätt seg i början, men sen när hon väl kommer igång så sprang hon som en liten iller!

Introducerade henne till klippmaskinen innan vi red, hon gjorde stora ögon, men stod snällt när jag väl började klippa. Behöver uppenbarligen klippa henne mer, men vågar inte göra det helt på frihand. 🙈 Nåt tips på vad man kan rita på hästen med?
Visa bifogad fil 79756
Till min gula häst använder jag en overhead-penna (whiteboardpenna har också funkat ok) och till svarta tavelkrita. Andra i stallet tar bara ett finger och drar mothårs men så kaxig är inte jag. :p
 
Till min gula häst använder jag en overhead-penna (whiteboardpenna har också funkat ok) och till svarta tavelkrita. Andra i stallet tar bara ett finger och drar mothårs men så kaxig är inte jag. :p
Vad tror ni om asfaltkrita? Vit krita funkar ju på fuxdamen, men har ju en grå häst också.
 
Har klippt bägge killarna idag, Nicke har jag klippt tidigare men för Hebbe var det debut. Hebbe var mkt skeptisk när jag startade saxen och gick omkring med den i stallet. Han fick stå i ena gången o vänta medans jag klippte Nicke, så när det var hans tur så stod han nästan o sov när jag klippte. Tror han tyckte det var lite skönt.
Lite fusk, då jag stoppade bomull i öronen och så en luva utanpå 😅. Har väl tänkt att hålla igång ca 4 veckor till om det känns bra, det har blivit lite vilor emellanåt då jag lyckats vara sjuk i två omgångar den här hösten 🙄 har aldrig varit det i hela mitt liv…🤔
Jag klippte på frihand, vi ses mkt sällan av andra så det får duga.
 

Bifogade filer

  • 01DB2B2C-380C-4DDD-8B9F-66D3DD0CA5A8.jpeg
    01DB2B2C-380C-4DDD-8B9F-66D3DD0CA5A8.jpeg
    106,9 KB · Visningar: 48
Har klippt bägge killarna idag, Nicke har jag klippt tidigare men för Hebbe var det debut. Hebbe var mkt skeptisk när jag startade saxen och gick omkring med den i stallet. Han fick stå i ena gången o vänta medans jag klippte Nicke, så när det var hans tur så stod han nästan o sov när jag klippte. Tror han tyckte det var lite skönt.
Lite fusk, då jag stoppade bomull i öronen och så en luva utanpå 😅. Har väl tänkt att hålla igång ca 4 veckor till om det känns bra, det har blivit lite vilor emellanåt då jag lyckats vara sjuk i två omgångar den här hösten 🙄 har aldrig varit det i hela mitt liv…🤔
Jag klippte på frihand, vi ses mkt sällan av andra så det får duga.
Han står i en mkt konstig vinkel här, nog för att golvet sluttar framåt men ändå 🤔
 

Bifogade filer

  • D7F32A35-0312-4121-934A-6D51F3D50412.jpeg
    D7F32A35-0312-4121-934A-6D51F3D50412.jpeg
    111,1 KB · Visningar: 46
Vilan var bra för Merida, nu är hon piggare i ridningen och lugnare i hanteringen. Åkte på bomträning i torsdags i ett pyttelitet ridhus nära oss. Hon ville inte alls stanna kvar i transporten, så jag slängde in min andra häst, och när han fick mat där inne så sprang hon minsann in. Sen fick han stå och vänta i transporten när vi tränade, men han stod tyst och snällt så det var bra. Han behövde ändå stå inne och torka efter att vi träffat en älg i skogen och han flippade ur. 🙄

Merida behöver uppenbarligen åka på mer träningar, vi jobbar ju mycket med bommar hemma, men här med folk och andra hästar hade hon fullt upp att kolla på dem och snubblade mest omkring. Hon tyckte också att 20x40 m är för litet att galoppera på, sådetså.

I helgen har jag ridit ut henne båda dagarna själv, och nu går hon på lite bättre redan från början, och blir sen piggare och piggare ju längre vi rider. Har börjat träna att korta galoppen lite inför övergångar till trav, enklast i uppförsbacke. Hon kan plötsligt fatta galopp från skritt också.

Igår regnade det hela turen, men idag kom solen fram! ❤️

D35B2D98-08FE-4C9E-96EC-E3AA6F5223A1.jpeg


Väl hemma igen lyckades jag tvätta svansen, helt utan drama! :eek:
Det behövdes, den hade man kunnat använda som biologiskt stridsmedel. :wtf:
 
Wow vad imponerande 🤩🔥 ni är superduktiga! Jag hoppar inte så mycket själv längre pga ryggskada & har haft svårt att synka med hon som har hjälpt mig tidigare, men är såå sugen på att låta Flisan få hoppa lite nu & då! Blir inte mindre taggad av att se er, så inspirerande!

Tack! :heart Tycker själv kanske inte det ser så imponerande ut kanske, jämför man med andra hopphästar i årgången så hoppar de väl snart 1.10 -1.20 banor nu 😅 . Men jag har inte velat hoppa honom själv innan jag känner att han är mer stabil och trygg med att han ryttare på ryggen, har haft en unghäst tidigare som hoppade mig ur sadeln flera gånger och var rädd att den här skulle göra samma. Men än så länge hoppar han ganska "sansat". Sålänge det inte ligger läskiga vattenmattor under hinderna, men vi överlevde ju det också :angel:
 
Igår var vi iväg till kliniken och kollade upp Filles svullna has. Fick springa på gången, longera på både mjukt och hårt underlag + böja benet. Ingen reaktion alls, så han fick åka hem med ok att börja jobba igen :up: Veterinären resonerade att det tog lång tid för vätskan att dra sig tillbaka i våras så det kommer det nog göra nu med. Förra gången hade han en liten reaktion på böjprov (första stegen, som sedan värmde ur) och då fick han en behandling, men denna gången var han helt ren så då behandlar vi inte utan han kan börja jobba lite igen och skulle han svullna upp, eller bli oren så får jag ju komma tillbaka.
Skönt för honom att börja jobba lite igen för han är rätt pigg nu, och han visade även upp lite skolor ovan mark för veterinären (som förstod hur det gått till när han vrickat sig) så vi får även ett recept på lite lugnande till de första uppsuttna passen för, citat: "det kan kanske....eh... vara skönt" :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 652
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp