Födda 2017 del 3

Lilleman börjar växa upp :heart
_A7R9922.jpg
 
Har inte kommit igång så mycket som jag velat än. Jag har lite hjärnspöken på sadeln. Väntar på att sadelutprovaren ska höra av sig igen.
Tycker den ser ut att ligga ok men blir lite osäker ändå.

Imorgon ska vi lasta och åka bort och rida för första gången. Tror inte det kommer vara några direkta problem men imorgon har jag sällskap med mig vilket underlättar
 
Här händer det inte mkt, i väntan på en dressyrsadel som funkar. Vi rider mest ut och leker. Han är så snäll att jag galopperar runt på vår äng och släpper tyglarna utan att han busar med mig. Och så har vi påbörjat inhoppningen. Han är duktig och kämpar på, men glömmer ibland och hoppa så jag får tippa lite med spöt, men han tar sig. På söndag ska vi försöka hoppa livets första oxer och kanske lite studs. Jag har en kompis som utbildar unghästar som jag får hjälp av, det är skönt att ha ett rutinerat öga på backen. Snart kanske han är så mkt hoppad att vi kan börja ta oss ut och hoppa i grupp, tror det skulle vara bra för oss båda.
 
I helgen vart vi iväg till ridhus och det gick superbra. Så nu har vi hoppat ordentligt för första gången sen jag köpte honom.
Tjoho! Löshoppade även väninnans häst född -17 för första gången och han tyckte det vart fantastiskt kul
 
Vi hoppade igår. Ingen av oss är några stjärnor och jag behöver hjälpa honom mer än vad jag är van vid. Jag tycker han är vansinnigt svår att följa rätt. Men det kommer nog bli bättre med tiden. Lyckas inte länka in inlägget men här finns en länk:
Instagram

Han tar inte tag i hindren och jag måste rida varje steg fram och över. Lättar jag och lägger ner handen när jag tycker att vi ligger rätt så smiter han bredvid. Och han kliver inte av om jag inte trycker av honom. Han blir också lite väl hög i nacken och då river han lätt med bak. Det blir så klart bättre mot slutet av passen, men jag längtar till han fattar hur bra han faktiskt är.
 
Mina hjärnspöken ang uteritter börjar släppa och vi har faktiskt börjat fräsa runt I galopp i skogen. Jag har lejt ridhjälp tidigare för att han ska få sträcka ut lite ute också. Men jag tänkte det igår när det gick FORT och han tog I som en tiger i sprången - äntligen har det lossnat, och jisses så kul det är ❤️
Jag har skrittat ut tidigare, även travat en del men galoppen har suttit långt inne. Han är oerhört reaktiv och ffa bakskygg för ljud. Men trägen vinner, och han blir ju äldre och förhoppningsvis lite klokare :D
 
Vi hoppade igår. Ingen av oss är några stjärnor och jag behöver hjälpa honom mer än vad jag är van vid. Jag tycker han är vansinnigt svår att följa rätt. Men det kommer nog bli bättre med tiden. Lyckas inte länka in inlägget men här finns en länk:
Instagram

Han tar inte tag i hindren och jag måste rida varje steg fram och över. Lättar jag och lägger ner handen när jag tycker att vi ligger rätt så smiter han bredvid. Och han kliver inte av om jag inte trycker av honom. Han blir också lite väl hög i nacken och då river han lätt med bak. Det blir så klart bättre mot slutet av passen, men jag längtar till han fattar hur bra han faktiskt är.
Löshoppar han okej? Ett alternativ kan ju vara att löshoppa med ryttare, då är det ju en situation han känner igen och det kanske går lättare att koppla vad han ska göra?
 
Löshoppar han okej? Ett alternativ kan ju vara att löshoppa med ryttare, då är det ju en situation han känner igen och det kanske går lättare att koppla vad han ska göra?
Han löshoppar likadant. Fick tipset på treårs (där han hoppade 7-7,5) att hoppa studs med honom för att han ska komma upp mer med ryggen. Han blir väldigt het och struntar fullständigt i om han slår sig när man löshoppar så det tyckte inte Micke Nolin att vi skulle göra ”i onödan”.
 
Han löshoppar likadant. Fick tipset på treårs (där han hoppade 7-7,5) att hoppa studs med honom för att han ska komma upp mer med ryggen. Han blir väldigt het och struntar fullständigt i om han slår sig när man löshoppar så det tyckte inte Micke Nolin att vi skulle göra ”i onödan”.
Ah, då var ju inte det ett alternativ, synd!
 
Förra helgen var vi iväg på vår andra tävling och Merida var så duktig. Stod snällt hela vägen, 2,5 timme, så långt har hon aldrig åkt förut. Dressyrstaket och domarkur verkar hon tycka är helt självklart redan, men slog i staketet några gånger, när jag inte var tillräckligt snabb att styra. 🙈 Red ihop 69,1% i dressyren. Hoppningen var svår tyckte jag, med första hindret precis vid staketet bredvid domaren, och flera relaterade avstånd. När vi red in på hoppbanan kände jag hur hästen taggade till lite och det kändes som hon tänkte: Det Här vet jag hur det funkar! Vart är första hindret? :) Felfri hoppning blev det, och vi låg på andra plats inför terrängen.

Skrittade terrängbanan, inga problem med vattenhindret som på just den banan är ganska mörkt och geggigt. Djupt var det också.

Sen stod hon supersnällt i släpet och åt hö i flera timmar medan vi väntade på terrängen. ❤️

Terrängen gjorde hon också jättebra, och det kändes som att hon tyckte att det var roligt! Sen är hon ju ganska långsam så vi drog på oss en hel hög med tidsfel, men hon var felfri på hinder och kom i mål glad och nöjd.
Sprang in i släpet för att äta sin mash och stod lugnt och fint hela vägen hem igen.

Nu har hon vilat förra veckan och nu har vi satt igång igen. Planen är att gå upp i H90 denna säsongen, är några tävlingar kvar.
 

Bifogade filer

  • 98254D4B-464E-4E63-A5F5-B092132D0446.jpeg
    98254D4B-464E-4E63-A5F5-B092132D0446.jpeg
    306,2 KB · Visningar: 36
Förra helgen var vi iväg på vår andra tävling och Merida var så duktig. Stod snällt hela vägen, 2,5 timme, så långt har hon aldrig åkt förut. Dressyrstaket och domarkur verkar hon tycka är helt självklart redan, men slog i staketet några gånger, när jag inte var tillräckligt snabb att styra. 🙈 Red ihop 69,1% i dressyren. Hoppningen var svår tyckte jag, med första hindret precis vid staketet bredvid domaren, och flera relaterade avstånd. När vi red in på hoppbanan kände jag hur hästen taggade till lite och det kändes som hon tänkte: Det Här vet jag hur det funkar! Vart är första hindret? :) Felfri hoppning blev det, och vi låg på andra plats inför terrängen.

Skrittade terrängbanan, inga problem med vattenhindret som på just den banan är ganska mörkt och geggigt. Djupt var det också.

Sen stod hon supersnällt i släpet och åt hö i flera timmar medan vi väntade på terrängen. ❤️

Terrängen gjorde hon också jättebra, och det kändes som att hon tyckte att det var roligt! Sen är hon ju ganska långsam så vi drog på oss en hel hög med tidsfel, men hon var felfri på hinder och kom i mål glad och nöjd.
Sprang in i släpet för att äta sin mash och stod lugnt och fint hela vägen hem igen.

Nu har hon vilat förra veckan och nu har vi satt igång igen. Planen är att gå upp i H90 denna säsongen, är några tävlingar kvar.
Vad duktiga ni är! 🤩
 
Förra helgen var vi iväg på vår andra tävling och Merida var så duktig. Stod snällt hela vägen, 2,5 timme, så långt har hon aldrig åkt förut. Dressyrstaket och domarkur verkar hon tycka är helt självklart redan, men slog i staketet några gånger, när jag inte var tillräckligt snabb att styra. 🙈 Red ihop 69,1% i dressyren. Hoppningen var svår tyckte jag, med första hindret precis vid staketet bredvid domaren, och flera relaterade avstånd. När vi red in på hoppbanan kände jag hur hästen taggade till lite och det kändes som hon tänkte: Det Här vet jag hur det funkar! Vart är första hindret? :) Felfri hoppning blev det, och vi låg på andra plats inför terrängen.

Skrittade terrängbanan, inga problem med vattenhindret som på just den banan är ganska mörkt och geggigt. Djupt var det också.

Sen stod hon supersnällt i släpet och åt hö i flera timmar medan vi väntade på terrängen. ❤️

Terrängen gjorde hon också jättebra, och det kändes som att hon tyckte att det var roligt! Sen är hon ju ganska långsam så vi drog på oss en hel hög med tidsfel, men hon var felfri på hinder och kom i mål glad och nöjd.
Sprang in i släpet för att äta sin mash och stod lugnt och fint hela vägen hem igen.

Nu har hon vilat förra veckan och nu har vi satt igång igen. Planen är att gå upp i H90 denna säsongen, är några tävlingar kvar.

Det var ju nyss du beskrev hur fröken Rödluva skrämde slag på sin stackars mamma när hon hoppade/tog sig över något stenröse in i en annan hage eller liknande som föl. Om jag inte minns helt fel?! :love:
 
Albin har antagit köttbulleform igen på bete men han är ändå en karamell.
_20220815_002112.JPG

Jag har såklart inte orkat med hälften av vad jag tänkt i sommar men man blir definitivt sugen på att se vad det kan bli.

Vi har tuffat på lite i skogen iallafall, han behöver träna på sitt självförtroende utan hästsällskap.
Med sällskap går han på först även om han tycker att det är lite läskigt men utan så stannar han helst bara och glor.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 879
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 860
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 313
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp