Födda 2017 del 3

Stod och snusade i min hästs päls idag på lösdriften. Den där hästen, han låter mig göra lite som jag vill, även om det innefattar att klänga på honom. Idag kände jag för första gången på länge att det ska bli skönt att komma igång om några veckor igen. Vi kommer bli kvar på stallet där han står för jag kommer behöva hjälp när jag åker och jobbar i perioder, och de känner honom och mig. Känns som en bra lösning för alla.

Tycker stallfrågan är intressant.
Jag funderar själv över stall och stallplats. Står ju kvar hos den jag köpte Fille av och som ensam inackordering och häst kvar på samma ställe/ingen förändring utom ägarbyte så inkluderas han i stallägarens hästflock liksom och hennes rutiner - som är ganska flexibla, men lite typiskt privat ställe utan inackorderingar. Fille har ju varit i samma stall sedan han var föl så han hänger med på allt och tar eventuella ändringar med ro.
Sen är stallägaren väldigt trevlig så vi har kul ihop, och sen har hon ju en del unghästar så man kan jobba ihop. Minus är att det finns inget ridhus (stenhårt nu) och uteridningsmöjligheterna är väldigt begränsade.

Har funderingar på att flytta honom till sommaren/efter sommarbete och har ögonen på ett stall. Tränare på plats, fler i stallet och jag känner en del där sen innan. Vet att de är ett gäng med unghästar nu dessutom. Fasta rutiner som liksom är "satta"/erfaret inackorderingsstall. Mindre hagar (vilket är det stora minuset), men både ridbana och ridhus (bra när det är som nu - stenhårt ute) och framförallt, massor med anlagda ridvägar.
 
Att sitta upp utan att någon håller i
Trav till halt och tvärtom (det första kan han men det har inte berott på att jag övat mer att det har blivit så när ngt hänt)
Lite mer styrka i längningarna så det blir stadig takt även med längre kliv
Hoppning uppsuttet

vad har ni för mål?

Vi har redan ridit ut själva i alla gångarter, sitter upp utan hjälp att hålla de flesta gånger, hoppat uppsuttet har vi också gjort.
Har andra saker att jobba på!

- Kunna rida ”riktig” trav med kontakt, hon är väldigt trippig nu, men är bättre på gräsunderlag, så hoppas det kan bli bättre med skor
- Bygga mer styrka i galoppen, och lära oss att styra i den... :angel:
- Ut och konditionsträna
- Flytta för skänkeln
- Hoppa bana
- Terrängträning! :bump:
 
Häromdagen fick vi snö, och Merida tyckte att världen var väldigt underlig. Var helt galet stressad i stallet, kissade 3 gånger i stallgången, och bajsade typ 35 gånger medan jag gjorde i ordning henne. Stod och stirrade ut på nånting utanför stallet, så jag tog ut henne och då tyckte hon Jaha? Tog in henne igen och då började hon om igen och förvandlade stallgången till Mayhem. :crazy:

Fick lägga en del tid på uppsittningen, och kom inte ens ut från gården först för hon ville inte gå förbi grannens hundgård. Försökte vända och när jag sa nej till det så stegrade hon sig 2 gånger, så jag satt av (hatar när de stegrar sig!), flyttade henne runt mig på en volt och ledde henne sen 3 gånger fram och tillbaka förbi hundgården. Övervägde att lägga om planen från uteritt till ridhus, men den enda jag vet som är envisare än Rödluvan är jag själv, så jag satt upp igen (och då vaknade hundarna och ut och skällde ut oss).

Red på hal asfaltväg (gäller att hålla sig på den smala sandade strimman), upp i skogen och ner på fältet invid motorvägen. (Där finns ett viltstängsel emellan som tur är .) Travade och galopperade lite på fältet och tränade på att svänga i galopp och inte springa åt ett eget håll, och sen red vi hem igen. Hon var lite bromsig hela vägen.

Idag hade jag planerat ridhuset, ledde förbi hundgården och sa till hundarna att hålla tyst. Insåg att ridhuset var bokat, så ledde hem igen och hämtade reflexer och pannlampa och sen red vi ut själva i mörkret. Längs med ån har det varit väldigt lerigt och nu var det en tunn isskorpa ovanpå, som inte riktigt höll för hästar, så väldigt konstigt underlag tyckte hon, men gick snällt ändå och sen när underlaget blev bättre så kändes hon så nöjd och positiv! :love: Red igenom villaområdet på isiga gator och sen kom vi ut på ett annat fält där vi travade och galopperade fram och tillbaka några gånger och hon var jättepigg och ville framåt i traven, lite försiktig i galoppen men tog fattningarna på hjälpen åt bägge hållen och sen fortsatte vi hem och hon var så NÖJD med sig själv. Sorry för kass bild. 😁
 

Bifogade filer

  • 947B06A0-F8B1-43CE-A796-11A476E18BEE.jpeg
    947B06A0-F8B1-43CE-A796-11A476E18BEE.jpeg
    186,6 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:
Uppdatering från grabbarna!
Nicke: nästan inkörd, ska dit några gånger till, har köpt bättre sele och en trevlig vagn. Red han första gången sen slutet på oktober, i torsdag och han var helt konfunderad över att vi inte skulle åka iväg m släpet. Såå tittig och turboskorna på 😅, fick syn på häst i skogen på avstånd och herreminje, då var man tvungen att gnägga o bete sig. Annars har han minsann jobbat mkt fokuserat på inkörningskursen tillsammans m främmande häst :cautious:. Idag red min kompis honom tillsammans med mig o Hebbe och då var han sitt vanliga jag igen 😊.
Hebbe: hade tänkt att ta han som handhäst i tisdags men då den tilltänkta hästen jag skulle rida inte var sugen på att komma och jag vile ut innan det mörknade, så tänkte jag att: jaja, får väl rida Hebbe då. Han har varit så avis på att jag bara ägnat mig åt Nicke de sista veckorna så han var såå taggad, vi har bara promenerat ett par gånger på lovet. Nåja, ledde han en bit, hittade en lämplig sten att kliva upp ifrån, han bara vände på huvudet o undrade var godiset var? var ute ca 40 minuter, bara skritt men mest ute i blåbärsriset och lite backar. Han var megapigg och klev på i turboskritt 😅. Idag var vi ute m Nicke som sällskap och hittade en nerfallen stock som vi bara var tvungna att skutta över, den lär inte ligga kvar så länge så man får passa på.
Så härligt att bara kunna sitta upp igen efter 2 1/2 månads vila utan krusiduller, bara pigga o glada pållar 🤩
 
Elsa hade ju värsta träningsveckan i början av året. Två hoppträningar och en dressyrträning och hon skötte sig superbra på alla. På den andra hoppträningen var vi 5 st i gruppen och jag funderade nästan på att avboka för jag kände att det skulle bli lite väl spännande för mig :nailbiting: Men tränaren la upp det superbra så det var inga problem :)
Sen fick Elsa en veckas vila och igår satt jag upp igen. Pigg och tittig häst men det kändes hanterbart. Red efter en å där vi sällan rider så inte så konstigt att hon var tittig.
Men idag red jag samma väg och hon låg på i handen och var spänd. Kändes som hon skulle dra närsomhelst. Red fram och tillbaka några gånger och sen slutade hon vara så spänd men var fortfarande lika pigg. Började kännas rätt så rakriktad och fin och då fick hon feeling och körde några galoppombyten när hon tyckte det passade. Extremt luftiga :eek: Tror hon hoppade en meter upp i luften varje gång. Vi kom i alla fall hem tillsammans men jag hoppas hon inte vintertokig så länge till. På onsdag ska vi åka och hoppträna igen om det inte är halt att köra till ridhuset.
 
Hoppträning igår och Elsa är fortfarande vintertokig 🙈 Hon tycker iaf att det är roligt att hoppa och bjuder på hindren i galopp, byter ibland (inte rent) när hon känner att hon har fel galopp. Men en gång så kom vi tokig väg och bakre bommen var plötsligt upplagd på oxern så då blev det tvärnit. Efter det surade hon till helt och ville inte gå alls trots att tränaren la ner hindret igen. Till sist kom vi över några gånger utan problem så då avslutade vi. Men gud vilket humör hon har 🙈 Varje gång andra hästarna var lite för nära enligt henne så åkte öronen bak :devil: Hoppas hon lugnar ner sig snart, lite för mycket energi och bocksprång för min smak just nu!
 
Hoppträning igår och Elsa är fortfarande vintertokig 🙈 Hon tycker iaf att det är roligt att hoppa och bjuder på hindren i galopp, byter ibland (inte rent) när hon känner att hon har fel galopp. Men en gång så kom vi tokig väg och bakre bommen var plötsligt upplagd på oxern så då blev det tvärnit. Efter det surade hon till helt och ville inte gå alls trots att tränaren la ner hindret igen. Till sist kom vi över några gånger utan problem så då avslutade vi. Men gud vilket humör hon har 🙈 Varje gång andra hästarna var lite för nära enligt henne så åkte öronen bak :devil: Hoppas hon lugnar ner sig snart, lite för mycket energi och bocksprång för min smak just nu!

Rödluvor!! :laugh::crazy:

Merida fick skor fram i tisdags, jag var inte med, men hon hade skött sig. Igår skulle jag jogga henne lite på lina i ridhuset. Där var 4 andra hästar när vi började, och sen kom det fler! Merida tyckte det var väldigt spännande och exploderade emellanåt i pipande jämfotaskutt. Jag utgick ganska snart...
 
I helgen hade vi snörejs på ängen med ponnysarna i stallet ena dagen, åkte snowracer efter ponny, hur kul som helst! :rofl: Merida fick inte följa med då. Dagen efter red vi ner där själva och travade och galopperade omkring lite. Nu kan hon även svänga i galopp, iaf ibland. (När hon vill:angel:) Duktig Luva gick så försiktigt på den hala packade snön på vägen dit och hem.

Bild från när vi kom hem och hon gör sin specialmove och biter mig i foten för att jag ska kliva av... 🙄
65AEBA87-C70A-4A81-A7CB-4B0BA0F59A06.jpeg
 
Nu har vi haft lite plusgrader igen och ridbanan har varit användbar - så jag har passat på att jobba lite med Fille. Har tömkört två dagar denna veckan och han har varit jätteduktig. Fått lite feeling ibland och dragit järnet (igår fräste han så jag fick lera i hela ansiktet :p) men det måste man ju få... Sen var han så sömnig att han stod och somnade på gången - försökte dela ett litet filmklipp men det vill sig inte riktigt.
 
Idag försökte jag fixa manen, får se det som ett pågående projekt... 🙈

Red lite i paddocken idag, provade att flytta henne sidvärts längs staketet, det fattade hon direkt. Vi har gjort skänkelvikning längs vägg/staket för hand emellanåt sedan i våras, men aldrig provat uppsuttet. Den övningen är verkligen underbar, fick genast en mjuk kontakt på bettet och lite rundare form när vi gick ur den.

Efter allt regnande hade vi även lite vattenträning och travade igenom stora vattenpölar, bra övning inför terrängträningar.
 
Idag red jag en liten kortis och alltså det är ju tur han är en liten farbror... hade en knasboll som galopperade längs paddockstaketet (hagar ”vägg i vägg” på tre sidor av paddocken) och en ponny som la sig framför oss, rullade av sin lilla ryttare och smet därifrån 🙈 Hej, vi har inte ridit på 7v men det lööööser sig.
Fille var jätteduktig iallafall, kändes lite bredare att sitta på och han kom ihåg hur man gjorde ;)
 
Veckan har främst ägnats åt fortsatt ridning i skogens backar och snår. Just nu finns inte så många alternativ, då alla andra ridvägar är belagda me is 🧊 😬. Märks på Hebbe, efter några gånger nu att han fått upp styrkan lite mer, orkar klättra nerför mycket mer balanserat och rakt. De är otroligt pigga och arbetsvilliga och vi tränar en hel del på att få en jämn kontakt m tygeln, att vara raka och halter/halvhalter. Tycker allt att det går framåt för varje gång.
Idag fick Nicke träffa sin ”nya” vagn och gå med den runt gården, han verkade mkt nöjd och glad. Funderar faktiskt på att åka till ridhuset med Nicke, dels för att förhoppningsvis träna på att jobba bland andra hästar, dels för att han känns redo för lite mer jobb än vad isiga vägar kan erbjuda. Han har ju knappt gjort annat än skrittat den senaste månaden, förvisso i ganska tuff terräng, men det har verkligen gjort susen för en fin överlinje och mycket kraft och ork till annat nu 😊
 
Red ut igår och hade med en av ponnyryttarna i stallet som sällskap/draghjälp. Red henne dagen innan, så hon kändes lite avslagen, vill ju helst rida varannan dag, men det var den dagen jag fick sällskap. Perfekt underlag på sandvägarna i skogen nu, och på vägen dit hoppade vi över diken med rinnande vatten (ponnyn hoppade som en galning, Merida tittade på honom och gick sedan igenom vattnet. :D)
Travade gjorde hon faktiskt bäst när hon fick gå först, men galoppen var lättare med draghjälp, tanken var ju att få henne att sträcka ut lite mer och komma på att det går att länga sprången. Ponnyn stack i en backe precis när jag saktat ner för att byta galopp, visade sig att hon kan länga ut galoppen en del ändå. 😂.

Jag fick konstigt nog bara höger galopp på henne, det som varit svårt innan. Gav till slut upp, men sen la hon till en rejäl brall på krönet av en backe och landade i vänster galopp fram och när jag tryckte till med skänkeln så bytte hon även bak, så sista galoppbiten blev i vänster. :D

Idag släppte jag henne en stund på ridbanan, och då kom hon för första gången på att man kan ju hoppa hinderna som står där! Såg SÅ nöjd ut efter att hon hoppat och kom fram till mig som: ”Kolla! Såg du vad duktig jag är!” 😍

Liten filmsnutt från uteritten när vi hittade ett vattenhinder i kohagen.
 
Jag kan inte fatta höger galopp! Hon har alltid haft svårt för det och förra våren så var hon så oliksidig att det var förståeligt. Men det har ändå gått fast det tagit några försök ibland.
Men nu känns hon rätt liksidig men det bara låser sig för oss båda. Någon som har tips?
Hon byter över hinder och ibland i galoppen så det är just fattningen som är problemet.

https://www.instagram.com/p/CKZlI5gnsTh/?igshid=1p3pwjbsif88i
 
Red ut igår och hade med en av ponnyryttarna i stallet som sällskap/draghjälp. Red henne dagen innan, så hon kändes lite avslagen, vill ju helst rida varannan dag, men det var den dagen jag fick sällskap. Perfekt underlag på sandvägarna i skogen nu, och på vägen dit hoppade vi över diken med rinnande vatten (ponnyn hoppade som en galning, Merida tittade på honom och gick sedan igenom vattnet. :D)
Travade gjorde hon faktiskt bäst när hon fick gå först, men galoppen var lättare med draghjälp, tanken var ju att få henne att sträcka ut lite mer och komma på att det går att länga sprången. Ponnyn stack i en backe precis när jag saktat ner för att byta galopp, visade sig att hon kan länga ut galoppen en del ändå. 😂.

Jag fick konstigt nog bara höger galopp på henne, det som varit svårt innan. Gav till slut upp, men sen la hon till en rejäl brall på krönet av en backe och landade i vänster galopp fram och när jag tryckte till med skänkeln så bytte hon även bak, så sista galoppbiten blev i vänster. :D

Idag släppte jag henne en stund på ridbanan, och då kom hon för första gången på att man kan ju hoppa hinderna som står där! Såg SÅ nöjd ut efter att hon hoppat och kom fram till mig som: ”Kolla! Såg du vad duktig jag är!” 😍

Liten filmsnutt från uteritten när vi hittade ett vattenhinder i kohagen.
Så cool hon är! 😍
 
@carmarnic jag duttar också med spöt på bogen, ha kontroll över ytterbogen så den inte faller ut (och det blir fel galopp) och se till att vara i riktning själv med kroppen. Det ser ut som om du vrider dig lite på filmen. Hon behöver också vara liiiite mer framför dig, så att hon är ordentligt framme för skänkeln. Det ska inte gå snabbare (även om det ofta gör det för det är jobbigt att trava långsamt i balans), bara att tyngdpunkten inte får hamna bakom dig, då blir det svårt för henne att komma upp fram i fattningarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 164
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 341
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp