Födda 2017 del 3

@malinsky min har gått sen i mitten av februari och får en microvila i nästa vecka på 5 dagar. Sen får vi se för jag hade tänkt rida fram till mitten av juni och sen ha honom på bete i två månader men där han bor just nu kan vi inte stå kvar för platsen behövs till saluhästar och dräktiga ston så jag funderar antingen på att försöka slänga ut honom någonstans på bete redan i maj om det finns, eller så flyttar vi till något stall och det beror det på vad det finns för möjligheter där. Det är viktigare för mig med trevligt folk än att det är ridhus t.ex. Men det är lite klurigt att vara i en landsände där jag inte känner så många, och där många har hästarna hemma på sin egen gård och sköter dem efter eget huvud. Efter att ha varit i rätt många stall litar jag helt enkelt inte på att folk gör som de har sagt när det gäller stallplatser...

Just nu går han 4 dagar i veckan, varav en på töm, en ut och två pass lite mer dressyrartat. De passen beror på väder och sällskap i manegen. Försöker lägga fram bommar en gång i veckan och är ute så mkt vi kan men utebanan är tyvärr lite väl djup för honom, märker att han tycker att det är rätt jobbigt. Vi har inte kommit ut på tur så mkt som jag hade velat för det har varit struligt med sällskap men nu har vi en hage att rida i som är stor så det blir bättre variation i alla fall.
Jag gillar att jobba min på töm men han har börjat busa som sa-tan så det är risk för skador han sparkar bakut så högt å med en sån kraft att han får inte, enl osteopaten jag anlitar. Så det får vara ett tag nu å rida mer. Vet inte nad ska jag göra faktiskt. Ska anlita nån som är riktigt duktig å se hur det går
 
Jag gillar att jobba min på töm men han har börjat busa som sa-tan så det är risk för skador han sparkar bakut så högt å med en sån kraft att han får inte, enl osteopaten jag anlitar. Så det får vara ett tag nu å rida mer. Vet inte nad ska jag göra faktiskt. Ska anlita nån som är riktigt duktig å se hur det går
Det var fantastiskt att få den hjälpen som vi fick senast. Hans hjälp till mig var, ta halvhalter och upp på yttertömmen.. Lite som i ridningen alltså. Och funkar lika bra för att få Mirre att bli "på jobbet"...
 
Idag var det tand-dag för hästarna i stallet och även Fille. Han var vass i sidorna men annars såg det fint ut. De tänder som ska ut har ramlat ut och inga mjölktänder som fastnat på snedden eller liknande.

imorgon är det koll av hasen och nu börjar jag bli nervös. Han är fortsatt ohalt och högst obekymrad, men hasen är vätskefylld och jag kan tänka ut många kreativa tankar om vad som gått sönder :meh::nailbiting: så ja, håll gärna en tumme imorgon em.
 
Idag var det tand-dag för hästarna i stallet och även Fille. Han var vass i sidorna men annars såg det fint ut. De tänder som ska ut har ramlat ut och inga mjölktänder som fastnat på snedden eller liknande.

imorgon är det koll av hasen och nu börjar jag bli nervös. Han är fortsatt ohalt och högst obekymrad, men hasen är vätskefylld och jag kan tänka ut många kreativa tankar om vad som gått sönder :meh::nailbiting: så ja, håll gärna en tumme imorgon em.
Stackare! märks verkligen att du har haft otur förr. Mirre är också gallig faktiskt, men jag märker inte av det alls i arbete eller humör, och han visar ingen smärta. Och eftersom jag inte haft lika mkt otur som du (mer oskicklighet i mitt hästval) så har jag tänkt att han får säga ifrån om det skulle vara ngt. Jag litar på att han visar obehag..
 
Igår hade vi vår första ridhästträning! Det gick utmärkt och Svea fick beröm för att hon är så trevlig 😁 Tränaren satt också upp och styrde runt lite för att få se vad vi har att jobba med och Svea sprang snällt runt och gjorde det hon blev ombedd att göra.

Idag blev det besök av favoritbarnen som hade med sig massor med morötter som hon åt upp på ny världsrekordtid. Sedan blev hon borstad och friserad och fick till och med flätat hovskägg. Vi avslutade med att tömköra lite och springa över bommar. Helt plötsligt är det rätt roligt att ha häst igen!
 

Bifogade filer

  • 4D3BBA9B-6173-4FA2-83F7-9EE08B3F273D.jpeg
    4D3BBA9B-6173-4FA2-83F7-9EE08B3F273D.jpeg
    337,2 KB · Visningar: 47
Stackare! märks verkligen att du har haft otur förr. Mirre är också gallig faktiskt, men jag märker inte av det alls i arbete eller humör, och han visar ingen smärta. Och eftersom jag inte haft lika mkt otur som du (mer oskicklighet i mitt hästval) så har jag tänkt att han får säga ifrån om det skulle vara ngt. Jag litar på att han visar obehag..

det har ju gått oväntat smidigt med Fille, en sned sko med efterföljande hovböld och ett sår får ju ses som överkomligt. Fille är som sagt inte halt eller ”ledsen” nu heller utan rör sig jättefint, men katastroftänket är ju nära till hands. Detta är ju ett trauma (fanns inte före hagvistelse men efter -dock inte halt då heller när det var nygjort) men jag håller tummarna för ”bara” överansträngning och ordination ”vänta i hage” typ.
 
Dagens klinikbesök gick ändå bra. Fortsatt ohalt, visade bara en svag ömhet första stegen efter böjning. Röntgade hasen och UL. Allt var helt (puh!) och det var ”bara” en inflammation. Veterinären muttrade lite om att han måste ha gjort något ordentligt för att dra till det så och ja, jag har honom på film den dag han gjorde detta. Gott försök på en kortlivad galoppkarriär kan man väl säga.... klantig knasboll.

Fick en spruta mot inflammationen och så blir det sjukhage och skrittmotion en tid framåt.

För övrigt firar vi 1 år idag 🥳
D6D1038C-3464-4730-B7D4-5A9B6768FF5D.jpeg
 
I söndags var första gången jag åkte iväg och red Merida någon annanstans än ”hemma”. En sväng till terrängbanan där jag trodde att vi skulle vara typ 3 stycken, men vi var 5 i gruppen, plus lite andra hästar där och Merida tyckte att allt var sjukt spännande! Hon hade nog helst bara velat stå still och glo tror jag. Tog henne på longerlina först och gick runt lite och tittade, travade henne på linan och hon var snäll så jag klättrade upp.

Får väl säga att hon skötte sig väldigt väl, inget bus, hanterar att andra hästar galopperar omkring och hoppar. Hon gick rakt i vattnet utan tvekan och grav var såklart inte heller nåt problem. Skuttade lite stockar och kravlade över ett litet hus. Sen är hon ju verkligen inte snabb, har mycket att jobba på med kondis och bjudning. 😅

När vi skulle hoppa graven första gången stod en av de andra hästarna där eftersom den totalvägrade att gå över, Luvan travade upp vid sidan av den och blängde på honom innan hon kravlade sig över. 🤣

 
I söndags var första gången jag åkte iväg och red Merida någon annanstans än ”hemma”. En sväng till terrängbanan där jag trodde att vi skulle vara typ 3 stycken, men vi var 5 i gruppen, plus lite andra hästar där och Merida tyckte att allt var sjukt spännande! Hon hade nog helst bara velat stå still och glo tror jag. Tog henne på longerlina först och gick runt lite och tittade, travade henne på linan och hon var snäll så jag klättrade upp.

Får väl säga att hon skötte sig väldigt väl, inget bus, hanterar att andra hästar galopperar omkring och hoppar. Hon gick rakt i vattnet utan tvekan och grav var såklart inte heller nåt problem. Skuttade lite stockar och kravlade över ett litet hus. Sen är hon ju verkligen inte snabb, har mycket att jobba på med kondis och bjudning. 😅

När vi skulle hoppa graven första gången stod en av de andra hästarna där eftersom den totalvägrade att gå över, Luvan travade upp vid sidan av den och blängde på honom innan hon kravlade sig över. 🤣

Duktig!👏
 
I söndags var första gången jag åkte iväg och red Merida någon annanstans än ”hemma”. En sväng till terrängbanan där jag trodde att vi skulle vara typ 3 stycken, men vi var 5 i gruppen, plus lite andra hästar där och Merida tyckte att allt var sjukt spännande! Hon hade nog helst bara velat stå still och glo tror jag. Tog henne på longerlina först och gick runt lite och tittade, travade henne på linan och hon var snäll så jag klättrade upp.

Får väl säga att hon skötte sig väldigt väl, inget bus, hanterar att andra hästar galopperar omkring och hoppar. Hon gick rakt i vattnet utan tvekan och grav var såklart inte heller nåt problem. Skuttade lite stockar och kravlade över ett litet hus. Sen är hon ju verkligen inte snabb, har mycket att jobba på med kondis och bjudning. 😅

När vi skulle hoppa graven första gången stod en av de andra hästarna där eftersom den totalvägrade att gå över, Luvan travade upp vid sidan av den och blängde på honom innan hon kravlade sig över. 🤣

Gud vad roligt och vad cool hon är!!
Längtar tills jag kan åka och träna terräng.
 
I söndags var första gången jag åkte iväg och red Merida någon annanstans än ”hemma”. En sväng till terrängbanan där jag trodde att vi skulle vara typ 3 stycken, men vi var 5 i gruppen, plus lite andra hästar där och Merida tyckte att allt var sjukt spännande! Hon hade nog helst bara velat stå still och glo tror jag. Tog henne på longerlina först och gick runt lite och tittade, travade henne på linan och hon var snäll så jag klättrade upp.

Får väl säga att hon skötte sig väldigt väl, inget bus, hanterar att andra hästar galopperar omkring och hoppar. Hon gick rakt i vattnet utan tvekan och grav var såklart inte heller nåt problem. Skuttade lite stockar och kravlade över ett litet hus. Sen är hon ju verkligen inte snabb, har mycket att jobba på med kondis och bjudning. 😅

När vi skulle hoppa graven första gången stod en av de andra hästarna där eftersom den totalvägrade att gå över, Luvan travade upp vid sidan av den och blängde på honom innan hon kravlade sig över. 🤣

Superduktig ju, blir lite avis men vi är inte riktigt där ännu :angel:
Grannklubben anordnade löshoppning i söndags så då lastade vi bägge o åkte dit. Jättespännande med nytt ställe, men de sköter sig superbra 😊. Allt är så himla spännande bara, så det där m hoppning var väl sekundärt så att säga 😅. Men är så glad att det bara är att lasta på, åka och en kan stå kvar när den andre går ut, bara det är guld värt för mig.
 
Stackars Fille, han har det inte så kul i sin tråkhage. Märks att han börjar bli lite uttråkad, lite lätt i fötterna när man promenerar och nafsig (vilket han inte brukar vara).
Idag när jag klev ur bilen ropade en av de som bor på gården att ”Fille har lärt sig känna igen din bil! Han har varit tyst hela dagen men när du svängde in började han ropa”.
Som sagt, rätt uttråkad häst :grin:
B677A90B-686E-4A8C-A580-A077A8DBA501.png
 
Idag fick Merida nya skor och då även bakskor, hon tyckte det kändes lite konstigt men det blir nog bra, hon hade slitit mycket på sina bakfötter.

Häromdagen fick jag ett infall och bad henne att rygga från ryggen, och hon fattade lätt vad jag ville, idag kunde hon rygga 5-6 steg lätt.
DEF2B597-9576-4EFC-A852-1BE90E1113FE.jpeg
 
Hej hej.
Jag vet inte om någon minns min Albin. Vi var med lite i tråden för ett tag sedan.
Här är vi väldigt mycket efter ☺️
På grund av omständigheter så blev saker inte som tänkt och Albin har fått vara på kollo hos en kompis till mig över vintern.
Han har haft det jättebra och lekt i en gigantisk hage med likasinnade kompisar. Verkligen fått utlopp för lek och vilda galopper.
Men snart kommer han hem igen över sommaren och betestiden och jag hoppas att vi ska komma igång och framåt lite grann.
Han påbörjas så smått nu innan han kommer hem då jag inte är i toppenform så är det fint att någon annan kan vara testpilot först 😄

Han har blivit sutten på tre gånger tidigare och häromdagen gjorde han sin premiär som "ridhäst". Han tar som vanligt allting med ro
received_486120132441224.jpeg
 
Kom hem från lång tävlingsdag med stora grå hästen och tänkte jag skulle slänga ut Merida i skrittmaskinen medan jag packade ur och fixade. Hittade henne djupt sovande i ligghallen, i framstupa sidoläge med nosen nerkörd i underlaget, snarkandes. 🙄 Vaknade inte förrän jag kom in till henne. Satte mig och gosade lite, hon tänkte INTE stiga upp, så hon fick ligga kvar. När jag gick sträckte hon ut sig på sidan och somnade om. 🤣 Attans att jag inte hade telefonen med mig!

När jag kom tillbaka innan jag åkte stod hon och åt, såklart. 🙄 Hon kommer numera glatt även när jag har munkorgen med mig sticker i nosen i den och får sin godisbit.
 
I söndags blev det uteritt innehållande den första uppsuttna galoppen. Det gick fint! Sen fick hon ett litet sammanbrott på slutet på grund av en gubbe som gick i sin trädgård och bar på saker. Det följdes av en hjortflock på språng. Allt ackompanjerat av ganska stark blåst :D Jag valde att sitta av och leda sista biten hem. Svea sprang på tvären hela vägen så hon fick ju lite motion i alla fall... Men jag var väldigt nöjd med hur jag själv hanterade det hela! Jag är ju en fegis egentligen, men jag tyckte att det blev riktigt bra.

Idag hade vi träning igen. Det blev fokus på att göra lite olika stora volter och flytta undan lite för skänkeln och så. Hon är oerhört oliksidig, så det finns ju lite att jobba på. Vi försökte oss på lite galopper på långsidorna också och det blev en del skuttande, men på slutet blev det en helt oskuttig långsida! Vi var båda väldigt svettiga när det hela var klart (det var VARMT idag!) och i alla fall jag var väldigt nöjd också!

När Svea kom ut i hagen la hon sig för ovanlighets skull och rullade. Alldeles innanför grinden. Vi stod en bit bort och skrattade åt att hon inte reste sig, för vi tänkte att hon tog chansen och vilade sig lite. Fast sen insåg vi att hon inte kom upp, så vi fick gå och assistera henne lite. Med ett par grimskaft fick vi över henne på rätt köl igen. Hon är väldigt bra på att ta det lugnt när hon fastnar så hon låg bara helt stilla och väntade på att någon skulle komma och hjälpa henne. Inte helt smidigt att fastna runt en sten, ändå :D

175592927_10159206104567566_2200896018401854951_n.jpg
 
Merida är faktiskt mycket gladare sen hon fick skor även bak. Känner att hon hade behövt det tidigare, men samtidigt så har hon ju inte varit mogen för att sko fram förrän ganska sent, och först nu efter 2 skoningar kunde vi göra även bak.

Igår var jag trött och glömde henne i skrittmaskinen när jag körde hem. :angel: Kom på det ganska snabbt och körde tillbaka och räddade henne. 🤣

Idag fick hon följa med de stora hästarna på lite längre uteritt! Hon knatade på bra i skritten, speciellt när hon fick gå näst sist, för då var hon tvungen att se till att den där grå valacken höll sig på sin plats bakom henne! :mad: När hon gick sist gick hon mer och lullade och hamnade efter.
I traven rullade hon på jättefint och så härligt att ha lite sug framåt i handen och bara mjukt kunna hålla i tygeln med kontakt. Vi galopperade bara en kortare bit och det tyckte hon gick sjukt långsamt!

De andra hoppade över en lite större stock som låg över stigen, Merida bockade över den istället, shit vad djup landning det blev! Vi red över en liten bäck, de andra hästarna tog stora språng över, Merida undrade vad de höll på med och klev bara rakt igenom istället. Tog sen en genväg genom ett halvfallet dött träd och knäckte av en gren som lät som pistolskott och höll på att skrämma ihjäl de andra hästarna. Själv blev hon såklart inte rädd för det, men blev lite rädd när de andra hästarna hoppade iväg. 🙄

Avslutade med att travbocka nerför en brant backe. På fredag rider vi ut igen! 💪
 
Jag har lite bettproblem. Elsa blir så stark ute när vi rider ut själva, det blir liksom läskigt för jag vet inte om jag kommer att få stopp på henne när vi galopperar.
Testade därför ett gagbett (med två tyglar) och hon kändes superfin och trevlig när vi red ut.
Men sen är det en grej hon gör när vi har ridit ett tag, förmodligen för att hon ligger på så. Hon drar liksom undan läpparna på sidorna. Så att hon typ ler.
Gissar att det är något som hon vill avlasta men vad? Tungan eller lanerna? Hon gör detta med vanligt tredelat tränsbett också.
Funderar på att prova hack istället.. Om jag vågar :angel: Har inte de bästa erfarenheterna av bettlöst.

Film från när jag red igår. Det går framåt men jag behöver verkligen jobba på sitsen 🙈

 
Vi har också problem. Av alla möjliga sorter tyvärr. Mest motivationsproblem hos mig. Sen tycker jag att han är svårriden nu, och då blir jag lite ledsen. Tränaren tyckte att han var "skev inom normalgraden" och att det var upp till mig att få honom att göra rätt. Vilket naturligtvis är helt rätt, men det är också så påtagligt olika för hur det brukade vara och hur det är i de olika varven. Högervarvet är toppen, där sätter han sig kanonfint i fattningarna, är reglerbar och rolig, men i vänstervarv blir han lång och skev.

Han ska också byta stall, och där tror jag att vi har hittat en bra lösning över sommaren. Det enda lilla kruxet är att det är lååååång resväg för mig. Men det är hemma hos en tjej som jag gick domarkursen med, det är ordning och reda och hennes häst är lika gammal som Mirre. Den ska visas på Ridhästtest så den kommer fortsätta ridas i några månader medan jag känner mest för att ställa Mirre i en hage och glömma bort alla bekymmer ett tag. Är medveten om att det inte alltid kan gå spikrakt uppåt men just nu känns det som om det går helt åt andra hållet.

Han är i alla fall söt, och jag sitter upp själv nu. Igår red jag med nya ridbyxor som inte är så stretchiga så då råkade jag toucha honom på rumpan när jag la över benet. Trots att det var konstigt hoppade han inte iväg. Så jäkla skönt! Men sen hade vi också lite problem igår för han var inte på jobbet. Det var tittigt och studsigt trots att jag verkligen kämpade med att vara avslappnad och i zonen. Till sist petade jag till honom med spöt, bara petade, men jag använder det inte alls normalt så han blev asförbannad:mad: :rage:och gjorde någon sorts capriole. Måste erkänna att jag blev lite förvånad. Men sen kunde vi fortsätta och han var tillbaka hos mig. Unghästar alltså..:meh:
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 587
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp