Födda 2017 del 3

Merida har fått vila i veckan, jag har varit så sjukt trött. Börja tvivla på att jag kommer att orka med att ha 2 hästar. :(

Red själva på ridbanan igår och tränade mycket övergångar för att försöka få henne lite mer taggad, och det blev bättre.

B17A89FB-FE74-44B0-BF37-D9EB4B3E61E2.jpeg
 
Merida har fått vila i veckan, jag har varit så sjukt trött. Börja tvivla på att jag kommer att orka med att ha 2 hästar. :(

Red själva på ridbanan igår och tränade mycket övergångar för att försöka få henne lite mer taggad, och det blev bättre.

Visa bifogad fil 68760

Visst jobbar du som läkare 100 % också? Det är en ekvation som jag skulle ha svårt att få ihop utan Medryttare. Har du någon som hjälper dig, kan du köpa mockning och stallhjälp?
 
Visst jobbar du som läkare 100 % också? Det är en ekvation som jag skulle ha svårt att få ihop utan Medryttare. Har du någon som hjälper dig, kan du köpa mockning och stallhjälp?

Jo, så jag jobbar mer än 100%, även om jag tar ut en ledig em i veckan. Jag behöver inte åka till stallet varje dag, brukar ta en stalledig dag i veckan, men när jag är där är det ju två lösdrifter att mocka.
Jag har ju också 4 mil till stallet och måste alltid åka direkt dit efter jobbet. Nu är tanken att jag ska hästarna hos min granne i sommar, så då får jag känna på hur det blir att ha dem närmre, samtidigt som det då blir 4-5 mil att köra till träningar istället. 🙄

Sen behöver jag ändå lösa det med Meridas foder, hon kan ju inte gå på fri tillgång och jag vill inte ha munkorg på henne för alltid heller, stackarn, även om hon hanterar den bra.

Idag red vi ut med sällskap av en av tränarens unghästar. Hon blir verkligen starkare hela tiden och orkar mer! Nu kunde vi galoppera först också med lite tryck.
 
Jo, så jag jobbar mer än 100%, även om jag tar ut en ledig em i veckan. Jag behöver inte åka till stallet varje dag, brukar ta en stalledig dag i veckan, men när jag är där är det ju två lösdrifter att mocka.
Jag har ju också 4 mil till stallet och måste alltid åka direkt dit efter jobbet. Nu är tanken att jag ska hästarna hos min granne i sommar, så då får jag känna på hur det blir att ha dem närmre, samtidigt som det då blir 4-5 mil att köra till träningar istället. 🙄

Sen behöver jag ändå lösa det med Meridas foder, hon kan ju inte gå på fri tillgång och jag vill inte ha munkorg på henne för alltid heller, stackarn, även om hon hanterar den bra.

Idag red vi ut med sällskap av en av tränarens unghästar. Hon blir verkligen starkare hela tiden och orkar mer! Nu kunde vi galoppera först också med lite tryck.
4 mil enkel väg? Jäklar, det måste ta mkt tid! Om det inte är typ motorväg?

Jag bytte stall i vintras, har nu typ 12 minuter enkel väg istället för 25. Det är såååå skönt! Mycket mindre stress i vardagen!
 
Jo, så jag jobbar mer än 100%, även om jag tar ut en ledig em i veckan. Jag behöver inte åka till stallet varje dag, brukar ta en stalledig dag i veckan, men när jag är där är det ju två lösdrifter att mocka.
Jag har ju också 4 mil till stallet och måste alltid åka direkt dit efter jobbet. Nu är tanken att jag ska hästarna hos min granne i sommar, så då får jag känna på hur det blir att ha dem närmre, samtidigt som det då blir 4-5 mil att köra till träningar istället. 🙄

Sen behöver jag ändå lösa det med Meridas foder, hon kan ju inte gå på fri tillgång och jag vill inte ha munkorg på henne för alltid heller, stackarn, även om hon hanterar den bra.

Idag red vi ut med sällskap av en av tränarens unghästar. Hon blir verkligen starkare hela tiden och orkar mer! Nu kunde vi galoppera först också med lite tryck.

Oj gud vad långt med 4 mil till stallet. Skulle nog göra skillnad på orken att ha dem närmare. Mindre jobbigt att köra dem gånger man ska träna :)
 
Hej!
Har glömt av den här tråden sen förra våren tror jag, kul att den fortfarande är aktiv & att ni delar med er av alla era fina hästar 😍 kul att se vad som händer i årskullen 😊 imponerad av er alla!

Min har haft en ganska lugn vår med mycket uteritter & tömkörning, pressar inte på nånting alls vad gäller form & gång utan tänker att vi har många år på oss & att hon ska vara som bäst lite senare i livet 🥰 planen är att visa på unghästtest i maj, blir ett roligt delmål & avslut på denna ”termin”. På en bra dag har hon diplomchans men jag blir inte besviken för klass 1 heller.
61D931F9-FECF-4F7C-AD84-FFE2A99C68D8.jpeg

Ang. Att ha långt till stallet så har jag 8 mil enkel resa 😂 funkar bra nu när man kan flexa lite med hemmajobb, men är ju ingen långsiktig lösning förstås..
 
Jag har börjat rida för en ny tränare. Har ridit två gånger hittills och nu senast i veckan så löste hon problemet med att jag sätter mig snett så att Elsa inte kan fatta höger galopp. Jag vred mig lite snett och vek mig då i sidan och vikten hamnade fel.
Nu funkar galoppfattningarna hur bra som helst :banana:

Igår red jag dock ut på vanligt tränsbett och det blir inte bra :( Hon slår upp huvudet när hon inte får dra iväg som hon vill i galoppen och det sitter lite kvar passet efter. Får nog rida på gagbettet ett tag framöver när vi rider ut.

Bästa vyn 😍
20210501_132630.jpg
 
Oj gud vad långt med 4 mil till stallet. Skulle nog göra skillnad på orken att ha dem närmare. Mindre jobbigt att köra dem gånger man ska träna :)
4 mil enkel väg? Jäklar, det måste ta mkt tid! Om det inte är typ motorväg?

Jag bytte stall i vintras, har nu typ 12 minuter enkel väg istället för 25. Det är såååå skönt! Mycket mindre stress i vardagen!

Jag kör 3 mil söderut till jobbet varje dag, sen 3 mil motorväg västerut till stallet efter jobbet, och sen 4 mil genom skogen hem igen. Även om jag flyttar hem hästarna så blir det ju en bit att åka för att komma hem, men sen är man iaf hemma. Utom när det är träningar. I perioder tränar jag ju 3 ggr i veckan med en häst. Men det blir nog bra med lite test över sommaren. Vi älskar ju vårt lilla hus på landet! :love:
 
Jag kör 3 mil söderut till jobbet varje dag, sen 3 mil motorväg västerut till stallet efter jobbet, och sen 4 mil genom skogen hem igen. Även om jag flyttar hem hästarna så blir det ju en bit att åka för att komma hem, men sen är man iaf hemma. Utom när det är träningar. I perioder tränar jag ju 3 ggr i veckan med en häst. Men det blir nog bra med lite test över sommaren. Vi älskar ju vårt lilla hus på landet! :love:
Känner att jag är rätt bekväm av mig 🙈 Men så har jag ju mindre barn också, det skulle inte fungera om jag var borta en massa extra tid varje dag.

Jag har mina hästar hemma men känner ibland att det skulle vara kul att stå i ett lite större stall för nu är jag själv oftast. Och nu har jag inte vågat åka iväg och träna sen februari eftersom jag har ett dräktigt sto i stallet så det har varit extra tråkigt.
 
Tack! Det är från slutet av passet, inte riktigt lika stabilt i början 😅. Älskar hans färg som den är nu, tyvärr är det ju en övergående fas... Men har sagt att jag ska sälja honom innan han blir mer vit än grå :angel:
Dom är så fina innan de skimlar av, jag har också en som snart är helt vit. Betydligt mer praktiskt med grått än vitt den här årstiden. Din kommer bli en riktig fining i alla fall!
 
Återbesök idag:
Helt ohalt på longering och böjprov (sprang jättefint :D). Lite irritation kvar i leden på UL. Får metacam i 5 dagar och jag ska smörja med Compagel. Får sen smyga igång lite arbete efter metacamkuren.

nu står jag och väntar på att kunna lasta, hästen i transporten bredvid vill inte gå på och krånglar så jag kommer inte fram till vår transport :meh:
 
Tömkörde Merida innan i veckan och hon var så fin! Hon har börjat bära sig bättre och galoppen var lugnare med större och rundare språng.

Sen red vi ner till paddocken och red ett pass där, och hon hade äntligen lite mer eget framåtdriv (utan att pipa och bocka). Det började såklart ösregna så vi blev genomblöta.

Rider ni era flera dagar i sträck? Jag har försökt undvika det och ridit/tömkört varannan dag, nån enstaka gång 2 dagar i följd. Men nu när jag är så trött hade jag behövt aktivera henne mer på helgen, och bara rida 1 häst de dagar jag jobbar heldag. Isåfall blir det ju fredag, lördag och söndag, och sen onsdagar då jag också jobbar halvdag. Tänkte prova denna helgen, med en lite längre uteritt i morgon och sen en lugnare på söndag. Sen får nog hon följa med på terrängträningen på tisdag, då ande hästen tränar söndag och ska tävla nästa helg. 😅
Idag hjälpte hon mig att mocka...
994D676F-3489-43B3-ADCE-5D271C4773DA.jpeg
 
Tömkörde Merida innan i veckan och hon var så fin! Hon har börjat bära sig bättre och galoppen var lugnare med större och rundare språng.

Sen red vi ner till paddocken och red ett pass där, och hon hade äntligen lite mer eget framåtdriv (utan att pipa och bocka). Det började såklart ösregna så vi blev genomblöta.

Rider ni era flera dagar i sträck? Jag har försökt undvika det och ridit/tömkört varannan dag, nån enstaka gång 2 dagar i följd. Men nu när jag är så trött hade jag behövt aktivera henne mer på helgen, och bara rida 1 häst de dagar jag jobbar heldag. Isåfall blir det ju fredag, lördag och söndag, och sen onsdagar då jag också jobbar halvdag. Tänkte prova denna helgen, med en lite längre uteritt i morgon och sen en lugnare på söndag. Sen får nog hon följa med på terrängträningen på tisdag, då ande hästen tränar söndag och ska tävla nästa helg. 😅
Idag hjälpte hon mig att mocka...
Visa bifogad fil 69115
Jag brukar försöka rida fyra dagar i veckan så det brukar bli två dagar i rad. Elsa har rätt mycket energi så hon verkar inte bli speciellt trött av det. Snarare bättre dag två.
 
Jag var iväg på öppen bana idag. Elsa var tittig och stannade på alla hinder innan hon vågade hoppa dem förutom ett. Men när hon väl tagit sig över dem första gången så hoppar hon utan problem. Känns som att vi hade kunnat höja några lite men det får bli nästa gång :) Roligt att få hoppa lite :) Hade ju som mål att komma ut på en pay and jump nu i maj men det lär inte bli av. Får bli efter betet i stället.

 
Jag var iväg på öppen bana idag. Elsa var tittig och stannade på alla hinder innan hon vågade hoppa dem förutom ett. Men när hon väl tagit sig över dem första gången så hoppar hon utan problem. Känns som att vi hade kunnat höja några lite men det får bli nästa gång :) Roligt att få hoppa lite :) Hade ju som mål att komma ut på en pay and jump nu i maj men det lär inte bli av. Får bli efter betet i stället.


Duktig! Vi har ridit över en bom på marken för första gången idag 😅
 
Jag var iväg på öppen bana idag. Elsa var tittig och stannade på alla hinder innan hon vågade hoppa dem förutom ett. Men när hon väl tagit sig över dem första gången så hoppar hon utan problem. Känns som att vi hade kunnat höja några lite men det får bli nästa gång :) Roligt att få hoppa lite :) Hade ju som mål att komma ut på en pay and jump nu i maj men det lär inte bli av. Får bli efter betet i stället.

Kul 🤩, är lite sugen att åka iväg och prova typ lägsta möjliga höjd, alltså bomklass innan sommarbetåret iaf. Mest för miljöträningens skull, vi har ju typ bara hoppat stockar i skogen, men ridit några gånger över bommar iaf 😊
 
Kul 🤩, är lite sugen att åka iväg och prova typ lägsta möjliga höjd, alltså bomklass innan sommarbetåret iaf. Mest för miljöträningens skull, vi har ju typ bara hoppat stockar i skogen, men ridit några gånger över bommar iaf 😊

Det var min plan med men har bara sett från 40-50 cm här. Jag vill liksom bara ha miljöträningen att ta oss över bommar första rundan, sen kan vi hoppa 50 :)
 
@Marvin jag rider/jobbar 4 dagar i veckan. När det blir två dagar i sträck blir det oftast en dag tömkörning och sen ridning eller tvärtom. Om det blir ridning inne båda dagarna pga ngn orsak försöker jag variera passen så mycket som möjligt.

Det har ju varit lite tyst från oss men vi var hos osteopaten i veckan. Hon hittade en låsning som kunde förklara vad jag känner, att vänster bak halkar lite efter och inte trycker upp muskulärt vilket också gjort att jag satt över mig till vänster sida. Det har blivit lite bättre efter men jag antar att han är van att gå så, för det är inte lätt att få kroppen på plats. Hon hittade också spänningar i käkleden som jag anat och det fanns tack och lov tandläkare på plats som kunde fixa med de hakar och skrutt som blivit. Det som var intressantast var att han berättade att Mirre har lite smala och nästan spetsiga laner, så smala bett blir som punkttryck, vilket verkligen kan förklara varför de små bett som jag tänkt skulle vara poppis, inte är det. Jag ska prova att rida på Novabett tänkte jag, och se om han gillar det. Det borde han gilla sa tandläkaren. Instruktionen var dock att han skulle ridas med samma utrustning som vanligt i någon vecka för att se om han blivit bättre av behandlingen. Vi åkte själva dit, till deras mottagning. Jag behöver hjälp att lasta för han vill vara där jag är, eller där godiset är, så att stå kvar när jag ska stänga bommen ville han inte. Men det funkade bra med någon annan som höll i godiset i alla fall. Så då får det bli så, till vi har övat på att han ska gå in själv. Och han stod bra och kunde stå och vänta i trailern när vi kom fram. Det var pluspoäng. Nu ska jag bara lära mig att sadla själv och sånt.

Det var också skönt att han nollade sitt träckprov, det har jag aldrig haft en häst som gjort. Hurra för det!

På torsdag flyttar vi till sommarbetet, det ska bli jätteskönt! Det är hos en domarkollega som visserligen bor långt bort men som har en fyraåring som ska bli hans beteskompis. De kommer gå på halvbete i någon månad och sen blir det bete på riktigt när hennes häst har hunnit visas.

Jag kommer inte visa Mirre i år. Fallhöjden är för hög för mig personligen. Det kommer bara bli sämre än förra årets resultat och jag känner inte att jag måste visa honom. Vi har varit på Breeders en gång och som det känns nu är vi inte direkt finalmässiga ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 524
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 178
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp