Födda 2017 del 3

Det är så vi började. Blir hästen osäker kan man hoppa av och leda en bit. Red samma runda igen idag, och hon visste precis vart vi skulle. Bjöd själv på galopp där vi galopperade förra gången.
Sist blev hon osäker på ett ställe där det inte riktigt finns någon stig (min andra häst har hittat igenom) så då satt jag av och visade henne. Idag plöjde hon själv igenom buskarna och tog sig ut på andra sidan.
Visa bifogad fil 74328
Ja, exakt. Igår red jag "lilla rundan" som avskrittning. Har inte gått där på en vecka ca då det har blåst storm så jag har hållt mig innanför staketet 🙈
Då var stenar å stubbar farliga igen. Snacka om färskvara 👀🙄😁
 
Fille är ingen ponny - jag lovar 😄 :rofl:
6252156B-10FF-4A5A-AFCE-4CD272A1610D.jpeg
 
Efter två veckor totalvila i gräshage (ute dygnet runt), så var det dags att sätta igång igen.

Tömkörde igår, gick hur fint som helst. Idag kom han in från hagen med ett svullet ben. Inte halt, men varm och svullen. Tydliga spår efter att ha sparkat sig själv (I'm not impressed).

Han har tappat i vikt på betet (vårt bete är relativt magert, i kombination med att han växt lite). Några stallkompisar tyckte att han var förskräckligt mager (vilket han inte är, man behöver fortfarande trycka in fingret en bit för att hitta ett revben) men han har tappat vikt fortare än vad jag vill så han får få lite mer kraft och komma in och äta silage i boxen.
 
Svea är såld till Danmark och åker den 11:e augusti om inget oförutsett händer. Så himla tråkigt, men nu känns det helt rätt ändå. Jag orkar inte ha en häst där jag går och väntar på att det ska hända något hela tiden. Och de nya ägarna verkar jättebra! Hon kommer få bli körhäst, men de har även hjälp av en tjej som kommer att rida henne. Hon kommer få det bra, och det är ju det viktigaste. Idag gjorde hon sin dressyrdebut när stället hon står på körde en p&r. Så himla fin!
224893693_10159433459967566_4108884143980261893_n.jpg

228861117_10159433465077566_2498656439394982958_n.jpg
 
Fick något plötsligt sug att visa Korre på ridhästtest om en månad. Är jag helt tokig tro? Han är så himla ridbar och positiv, och han har utvecklats så mycket sedan förra våren när jag visade honom på unghästtest. Då var han väldigt obalanserad och i växtfas, så han fick rätt mediokra poäng. Möjligt att han skulle få det nu med, men det känns som förutsättningarna till något poäng mer finns nu.

Idag blev det ett litet pass i ridhuset. Jag har inte suttit på honom på typ 1,5 vecka då jag haft en infektion i foten. Istället blev det lite markjobb och en stallkompis har ridit honom ett pass. Checkade mest av läget och känner att polletten fallit ner kring tempoväxlingar i trav och galopp. Provade att rida lite innanför spåret också och det var inte så vingligt som jag trodde det skulle vara. Det var faktiskt ganska stabil. Ibland går han emot handen lite, men jag märker att det blir bättre om jag fokuserar långt fram så att han är med på var vi ska.

Förhoppningsvis får vi ridsällskap kommande vecka så jag vågar försöka mig på korna igen. Vi har bara vågat rida i närmsta skogen utan kossor på sistone :).
 
Jag fortsätter att uppdatera för mig själv 😊. Har slängt iväg en anmälan till ridhästtest. Jag har dock kollat med stallkompisen som ridit några ggr om hon ville visa och det ville hon. Jag känner mig inte helt 100 i kroppen efter graviditeten än så det känns som en bra lösning. Så nu blir det en månads bootcamp för Korre innan test 4 september, om allt fortsätter flyta på 👍. Blir bara det grenspecifika med gångarter.

Idag stod det lite hinder framme så vi passade på att "hoppa" lite. Korre är ganska duktig på ett hoppa ett hinder i taget, men en långsida med två hinder med 5 galoppsprång imellan blev väldigt stökigt och han började försöka springa på sidan. Blev lite plockepinn några gånger också innan han fattade. Sista sprången bjöd han på, så vi avslutade med en bra känsla ❤️. Finns lite att jobba på där 🙈. Imorgon blir det en uteritt med stallkompisen. Det blir första gången jag låter Korre gå två dagar i rad. Brukar köra varannan annars.
 
Jag har kommit upp igen efter liten mini-vila. Vi övade på att svänga genom att testa att rida alla ridvägar i skritt och det gick faktiskt väldigt bra och resulterade i en avslappnad häst som var nöjd med sin insats.

Att han sen försökte bogtackla stackars hjälpredan varje gång vi red förbi henne, det kan vi prata tyst om.
 
Då var det äntligen dags att sätta igång grabbarna, började m Hebbe som vilat i 8 veckor. Vi skrittade en sväng i skogen, var väl ute ca 35 minuter och han skötte sig som en ⭐ lite trevande i början som att han funderade över om han verkligen hade varit där förut😅 känns som han har växt i sommar, får försöka mäta honom ngn dag. Nicke får vänta ngn vecka till iaf.
 

Bifogade filer

  • F89F1F5C-8C92-4D5A-B929-F07856980A68.png
    F89F1F5C-8C92-4D5A-B929-F07856980A68.png
    1,2 MB · Visningar: 23
Kort uteritt idag, planerar för tur till terrängbanan i morgon. Har jobbat lite med flytta sidvärts och embryon till framdelsvändningar, har fått hoppa av några gånger och flytta henne från marken, framförallt högerskänkeln går hon gärna emot. Idag provade jag skänkelvikning fram och tillbaka över vägen i trav, och det gick bra, framsteg!

La handen över halsen på henne häromdagen och insåg att den stora fettnacken hon har haft (och som jag har förnekat) har försvunnit.
6D1125CA-4A49-492C-BBB9-0C509878B593.jpeg
 
Vi började lite lätt igår med 25 min på töm, mest skritt. Idag skulle jag rida. Men då ville han först inte komma in, sen insåg jag att han tappat en sko. Hovis kommer först på tisdag så det blir en vecka till sommarlov men de springer rätt mkt i hagen så det blir nog "bara" ridkondition han kommer sakna. Nog så illa visserligen. I morgon kommer massören och så får jag väl ägna min tid åt att få honom att sluta vara livrädd för plastmattor och sånt. Så vi har nog att göra ändå. Men tröttsamt är det. Och han har kommit in och varit lätt att hämta i hagen en vecka nu så jag sa till Stina som har stallet att han får gå utan grimma för nu kommer jag och mutar honom varje dag i stället. Idag var han inte intresserad av muta. Alls. Inte vad jag hade tänkt mig, hade faktiskt bokat in en lektion i skritt och lite trav på söndag em för att jag skulle komma igång från början. :/
 
Är galet stolt över dessa två 😍 ingen hann o komma o hjälpa mig m lastning så lastade dem själv på mindre än 5 minuter, såå okomplicerade så det nästan inte är sant 😁. Åkte till min veterinär för tandkoll o vaccination 👍
 

Bifogade filer

  • F2868993-57F3-4477-910B-B16AD4DF3EBD.jpeg
    F2868993-57F3-4477-910B-B16AD4DF3EBD.jpeg
    269 KB · Visningar: 33
Idag har jag dels ridit utan att longera först och dels ridit I hela ridhuset utan att någon stått i mitten. De ni!

Och på detta har vi ridit med badankor. Tussen har lärt sig att fnörfar man på badankor i vatten så flyttar de på sig. Jag trodde ögonen skulle trilla ur huvudet på honom men samtigt backade han bara ett steg.

_20210808_201640.JPG


Så här intressant kan det vara att stå på ett ställe med hoppinriktning.
 
Idag har Fille hoppats uppsuttet för första gången 🥳 inlånad hoppryttare ;)
Han tyckte först att det var väldigt märkligt med en annan på ryggen, men det är ju bara jag som ridit honom senaste 1,5 året så… och blev väldigt avvaktande och bekymrad. Men efter lite glada hejarop och galopp runt spåret släppte det och han skuttade helt okomplicerat över ett par små hinder. Duktig pojk!
E93D55A5-35A1-4320-8E6C-46DE2C359535.jpeg
 
Idag har Fille hoppats uppsuttet för första gången 🥳 inlånad hoppryttare ;)
Han tyckte först att det var väldigt märkligt med en annan på ryggen, men det är ju bara jag som ridit honom senaste 1,5 året så… och blev väldigt avvaktande och bekymrad. Men efter lite glada hejarop och galopp runt spåret släppte det och han skuttade helt okomplicerat över ett par små hinder. Duktig pojk!
Visa bifogad fil 75106

OS i hoppning om 3 år?
 
Merida var på terrängbanan i fredags, mycket lugnare med bara 3 ekipage där och ingen gruppträning efter så att det plötsligt dyker upp 6 hästar till som galopperar runt, det har gjort henne lite disträ några av de andra gångerna där. Inga stora krav, jag försöker bara få upp en lite bra galopp och sen skuttar vi lite småhinder.


https://www.instagram.com/p/CSPyDc6Np9SdxWI_0gjOaQKFBIH3xKGamxin600/?utm_medium=copy_link

I helgen har hon vilat och idag red vi ut en för henne helt ny runda. Mycket att titta på och hon ville inte galoppera så mycket, men trava gick bra. Vågade sig även ner i sjön. Kom hem och tränsade av, hon hörde en skata utanför stallet och flippade ur? Höll på att rymma med sadeln på sig! 😅

0977A98A-BC76-4888-BC11-90EEF1B3C5F8.png
 
Elsa kom hem från sommarbetet i lördags och till alla hästarnas lycka har hon äntligen fått komma in i hagen tillsammans med ponny och fölis. Hon är nu stora idolen för fölet men hon tycker att han är rätt ouppfostrad så nu styr hon upp det hela :p

Mina grannar har satt upp en fågel som flyger runt på snöre en bit från paddocken och jag trodde att hon skulle bli spänd längst den långsidan nu men inte alls hittills. Dock går dem på ridbanan nu då dem har blivit avmaskade så det hjälper nog till.

20210809_142028.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 587
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp