Födda 2017 del 3

Längre sommarvila blir det inte, pga blir tjock... Någon vila blir det absolut men har inte planerat så kring det, blir nog ett par kortare vilotillfällen istället för en längre sammanhängande period.
Det är väl lite så jag tänker också.

Igår åkte vi och hopptränade på ett nytt ställe, ett ridhus där hon aldrig varit. Hon har så skön inställning till nya saker, kommer ur transporten (efter att ha bråkat som fan om att gå in i den. :mad:) och bara: Wow! Nytt ställe! 😃

Står och tittar när jag klär på henne, studsar lite när jag ska sitta upp och spatserar glatt omkring och kollar läget och går sen rakt in i ridhuset och tycker Wow, hinder!

Var väldigt duktig på träningen, väldigt pigg och framme och visade till och med sin fina trav på en diagonal, den som hon annars bara visar i skogen. Vår största utmaning i framförallt hoppningen nu är höger bog som liksom har ett eget liv och sticker iväg så fort den kan och gör styrningen lite svajig. 🤪
 
Idag var det en riktig kalasdag för Fille, både hoppning och ny gräshage, det ni!
E5D11D9F-6D41-4F40-B158-B3FE6039FAAF.png
 
Planen var att ta hem Albin från fodervärden nu i juni men det verkar stendött att hitta någon beteskompis till honom så han kanske får stanna och komma hem till hösten.
Jag har iallafall hälsat på, han rids och utvecklas.
Jag är lugn med att han stannar också, ska börja jobba lite och se vad jag orkar så det kanske ändå blir för mycket att få hem honom.
Men jag saknar den lilla filuren.
DSC_9673.JPG
 
Elsa ska vila i 3 veckor nu. Hon har vilat 1,5 vecka hittills och jag börjar bli ridsugen 🙂 Ska släppa henne på sommarbete på måndag så hon får några dagars vila där innan hon får börja jobba igen.
Idag har hon varit på rymmen. Vet inte vad dem hade lyckats med, staketet var rivet på två ställen i hagen där dem är plus att det var trasigt i den andra hagen där dem inte är också.
Men allt gick bra iaf, fast hon var ute på vägen där det är mycket trafik.
 
Tränade igår kväll och Fille var så fin så fin 🥰 tränaren väldigt nöjd och det kom tom ett sms från en som var i ridhuset samtidigt att han varit väldigt fin.
Vi tävlingsdebuterar på söndag :nailbiting: jag hoppas att han ska behålla lite avspänning och att vi ska göra det enkelt för oss. Tyvärr är jag inte så bra på programridning utan slutar nog rida lite:angel: men vi får ju börja någonstans.
Idag blir det nya skor och en hoppträning.
 
Mirre vilar en några dagar nu. Han har fått en plupp på insidan av mungipan så det vill jag helst inte ha bett på trots att han inte verkar ha ont. Provade hackamore i morse och det blev mer rastning av häst än jobb och då kan han få vila i stället. Veterinären kommer ändå på tisdag för att kolla tänder så det kanske får bli en extra uppgift till henne.

I veckan trillade ryggningspoletten ner. Jag tycker det är svårt för min tränare vill att jag ska tänka piaff baklänges och det är ju rätt men vi (jag och Mirre) har haft svårt att komma överens om hur det ska göras. Men plötsligt är det inte ens svårt och jag märker att han är stolt över att han kan. Så läker munnen så blir det nog LA nästa helg. Annars får vi vänta några veckor till.
 
Merida har fått sitt första överben. :arghh: Strukit sig på skenan i hagen och fått ett litet sår och ett underliggande överben.
Inte öm eller halt, jag hoppas att det kan gå tillbaka lite.
 
Takeo är ju fortfarande lite i andra hand, men i tisdags fick han följa med på hoppträning och han var så duktig! Han har varit ganska tittig förut och typ inte velat hoppa något nytt hinder om han inte fått skritta över det först 😅. Men nu tittade han inte alls, hoppade allt helt avspänt på första försöke, även vattenmatta och "murbitar" 🥳.

https://www.instagram.com/reel/CeYCe_0lN0G/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Har hänt massor sen jag skrev senast.

Har lagt dressyren lite på hyllan ett tag. Kändes som att vi bara stod och stampade och inte kom någonstans. Det var inte roligt och jag körde typ 3 dressyrpass på 5 veckor. Hoppade, löshoppning, tömkörning och uteritt istället.

Poletten trillade verkligen ner under den här tiden, både i hoppningen och i dressyren. Han har blivit starkare och rakare. Och iom att rakheten har kommit så får jag bättre stöd, och med bättre stöd kommer en jämnare och stadigare form. Till detta så har jag också börjat hitta fler växlar i galoppen och han trillar inte iväg för mig längre. Jättekul (och stallkompisarna börjar undra när jag kommer börja åka ut och tävla :crazy: )

I hoppningen har det också släppt mycket. Han är modig och okomplicerad även om tekniken inte är den bästa. Hade lite spontanhoppning med några andra i stallet igår och vi tog oss runt en bana på 60-80 cm (80 är det högsta vi kravlat oss över nån gång). Han hade aldrig hoppat kombination innan men flöt igenom som vilket proffs som helst. De två problemen vi behöver jobba mer med där är 1, jag rider som en säck potatis emellanåt och 2, han har så roligt att han blir flamsig och lite okoncentrerad och då blir det svårt att svänga.
 
Ja jag får väl hoppa in i tråden här nu när jag skaffat mig en 2017 modell :D

Hästen står nu hemma men ridningen ligger lite på is. Dagen eftr han kom skulle jag ta en ridtur. Han vart lite uppstressad när de andra hästarna for runt i hagen men verkade lugna ner sig så jag gick in i boxen för att sätta på grimskaft. Kom in och lämnade bara en liten ca 20cm öppning bakom mig.

Det tyckte hästen vart tillräckligt och försökte pressa sig själv genom med mig framför. Mina boxdörrar öppnas inte utåt utan gr åt sidan och det tog en liten stund innan jag fick upp den och kunde ramla ut.

Inget brutet men är rejält mörbultad så all ridning får vila lite.

Han är ganska grön mer som en 4-åring men jag har ingen brådska ska bli kul att få komma igång igen.

Vi har även en inackordering i stallet som också är en 2017 ruggigt kul att kunna utvecklas tillsammans. Vi har 2 helt olika inriktningar men det gör det bara så mycket roligare :D

Bild på de 2 grabbarna
286517896_10159014093661819_8851390835723157290_n.jpg
 
Rödluvan gjorde sin tävlingsdebut förra helgen, en fälttävlan H80, dvs dressyr motsvarande LC, banhoppning 85 cm (men svår bana med konstiga svängar) och max 80 cm på den fasta delen av terränghinderna.

Med tanke på att hon aldrig sett dressyrstaket eller varit på nån pay and jump och hoppat en bana efter uppvärmning någon annanstans så var jag nyfiken på hur hon skulle reagera.

Började med att skritta terrängbanan och visa henne hinderna, men hon tittade på allt annat förutom det. 🤔

Hade sen ca 20 minuter framridning, hon var inte sådär superfin som hon kan vara när hon är taggad, men sprang snällt runt programmet utan att bli rädd för nåt eller försöka hoppa staketet. Andra gången vi red igenom ett helt program. 😅 64,6% är jag supernöjd med.

Bytte sadel snabbt och när vi kom till framhoppningen öppnade himlen sig och det vräkte ner regn. Fröken blev lite tjurig över detta först, men hoppade snällt fram tillsammans med ponnysarna. Gick in på banan där 3 hoppbanor var uppbyggda samtidigt, hon har nog aldrig sett så mycket hinder! :jawdrop:

Red runt och visade henne lite passager och nåt av hindren och det regnade så vi knappt såg framför oss. När jag sen red mot första hindret så blev hon jätteförvånad och stannade, hon hade liksom inte fattat att vi skulle hoppa, och jag valde nog en för kort anridning till första hindret (eftersom jag vet att ju länge anridning desto mer hinner jag ställa till det 🙄). Red på igen med längre anridning och nu var det som att hon sa Jaha, vi ska hoppa! Och så hoppade hon så min hjälm for på sned på de tre första hindren. 😂 Felfritt utan några problem på resten, hon är så följsam läser av åt vilket håll jag vill. ❤️

Denna tävlingen hade drop in-terräng, dvs man hoppar fram och anmäler sig till ringmaster när man är klar att starta, inom 2 timmar efter avslutad hoppning. (Hoppningen är ju inom 30 minuter efter dressyren på en endagars fälttävlan). Eftersom vi och all utrustning var helt genomblöta så valde jag att inte klä av henne och låta henne vila emellan, utan jag skruvade bara i broddarna och gav oss av till framhoppningen till terrängen direkt. Fick vänta lite på start innan alla honderdomare var på plats och hon var lite trött när det var dax så det blev lite lilla Snigel av det hela med ett gäng tidsfel, men hon skuttade glatt runt, förbi funktionärer med paraplyer och annat läskigt och jag är så himla glad över hur hon skötte sig! ❤️

Lastade väldigt bra både på morgonen hemma och sen på tävlingsplatsen också. Sen fick hon stå i transporten medan jag hämtade mat till mig, och det var tydligen inte populärt för hon höll på att röja runt i transporten och lyckades dra upp ett sår under hakan. Men hon stod lugnt på vägen hem sen.

Så sammanfattningsvis kom vi långt ner på resultatlistan, men vi genomförde tävlingen och vi har tiden framför oss! ❤️

F9DF41CC-84C8-4A20-9AC7-F6EECCD4D984.jpeg
 
Ska man ut och träna och tävla kanske man ska kolla om hästen går att lasta också.

Tanken slog mig då jag anmält mig till träning hemma hos min tidigare tränare.

På var inga större problem, egentligen. Han stannade halvvägs och grävde i spånet :rolleyes: men gick sedan in. Men blev orolig och backade ut när medhjälpare flyttade mellanväggen.

Tog in honom smalt istället och det gick hur bra som helst. Speciellt när han upptäckte att det fanns godis i krubban. Då var det jättelajbans att gå in i lådan. Lastade 3ggr och gick fortare för varje gång. Ska träna en gång till i helgen så åker vi veckan.

Det är hemskt lätt när man har en matmotiverad häst.
 
Nu är min -17 pålle hemma igen.
Albin.
Jag ska göra ett försök till att ha honom över sommaren annars måste jag släppa taget. Men han är en sån pärla så jag VILL verkligen inte. Han tar ALLT med största ro. Visst kan han bli bekymrad och få en rynka på ögat men man måste nog känna honom för att se det.
Han har flyttat hit och dit under tiden jag har varit dålig och han har varit så självklar överallt. Världens lättaste vänligaste lilla häst.
Kommer aldrig ha möjlighet att köpa en sån som honom igen.
IMG_20220704_161106_362.jpg
 
Senast ändrad:
Första utflykten!

Gick rakt på transporten. Var lite brötig atr tränsa, men det kan han vara hemma också. Gam blev typ 187cm hög vid urlastning men lyssnade ändå. Tänkte att det skulle bli lite lätt intressant att rida på det...

Men så fort jag kom upp i sadeln så sjönk han liksom ihop, började frusta och vi skrittade fram på lång tygel. Han var sedan precis som att rida på hemmaplan? Är det så här det ska vara???

Duktig häst gick på igen direkt, även på hemväg.
 
Sadeln har hamnat i bakvikt.

Hästen ser valpigare ut i rörelserna än han gjort på länge.

????

Um. Han har växt typ 3cm.

Och där kom tappskon, som ett brev på posten.

Han har plötsligt fått manke och därigenom en mycket mer vuxen profil.
 
Äntligen är vi igång. Nu har jag ridit 1 v. Uppsittningen är vi lite oense om men det är inga problem. Blue tycker det där med pall är trams. Kom igen upp nu så drar vi typ.

Han har verkligen landat här hemma nu.

Jag vart ju klämd, Blue trampade av sig skon och fick in en del av den i hoven så det vart en hovböld så det har varit gips i några veckor. Men nu nu så verkar vi äntligen ha kommit igång :D

Igår fick jag ett glädjesprång. Hade ställt fram lite hinder och bommar och han taggade till rejält. Hoppade ingenting för jga känner tat jag vill ha någon på backen med mig de första ggr då jag är så ringrostig. Vi rullade på i galopp när jag plötsligt känner att han laddar och får iväg ett rejält bocksprång för att sedan gå tillbaks. :rofl:

294395742_10159076124376819_5870068311161223096_n.jpg
 
I helgen var vi på Albins första we träning. Han var en guldklimp som vanligt.
Jag körde första dagen avsuttet då det var så mycket nytt för honom, han var lite fundersam ett tag men cool som alltid, sedan följde han mig klockrent genom hindren.
Dag två red jag ca 30 minuter, det räckte för att han sedan skulle somna medan vi väntade på att dom andra skulle bli färdiga.
5 av 5 🌟

_20220724_165450.JPG
 
Jag är taggad för Meridas livs andra tävling på söndag. Denna veckan hann vi med en terrängträning och började hoppa lite svårare saker. Hon har verkligen börjat fatta grejen, men är fortfarande inte så självgående mellan hinder, jag skulle vilja ha mer raketbränsle liksom. :banana:

Idag red vi ett kort dressyrpass. Bjudningen blir bättre efter att hon fått galoppera på ordentligt.
 

Bifogade filer

  • D6D39B11-B041-407C-8B7E-F409DBC459DC.jpeg
    D6D39B11-B041-407C-8B7E-F409DBC459DC.jpeg
    248,1 KB · Visningar: 64
Jag är taggad för Meridas livs andra tävling på söndag. Denna veckan hann vi med en terrängträning och började hoppa lite svårare saker. Hon har verkligen börjat fatta grejen, men är fortfarande inte så självgående mellan hinder, jag skulle vilja ha mer raketbränsle liksom. :banana:

Idag red vi ett kort dressyrpass. Bjudningen blir bättre efter att hon fått galoppera på ordentligt.
Det är verkligen en snygg häst där under, när hon blev av med babyhullet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 031
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 849
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 294
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp