Födda 2019

Andra gången barbacka idag på min 4 åriga kille. Otroligt vad han tar allt med ro. 😍

På vägen ut till skogen idag mötte vi joggare, bilar, barn, hundar, robotgräsklippare, andra hästar som kommer springandes längs staketet. Inget av de grejerna reagerade han på däremot när det kom två cyklar upp i rumpan på han utan förvarning så hoppade vi fram ett skutt sen var det bra. 😎👍 Enda negativa är att han har lite för bråttom ibland i upp och nerförsbackar men det blir bättre för varje gång. På bilden står vi längst fram. Han älskar att gå först!

Snapchat-1903025528.jpg
 
Länge sedan jag uppdaterat här! Lille-A har lärt sig hoppa under våren, och det gör hon med bravur! I dag fick hon debutera på sin allra första tävling, som en sista "examen" innan sommarbetet. Vi red 40 cm och 60 cm, vilket kändes precis lagom - travade det mesta av 40 cm klassen pga hon tittade en del, men blev en fin felfri runda. I 60 cm blev det ett litet pet, men där galopperade vi hela rundan och hon var mkt framåt och fokuserad. :love: Ska bli kul att fortsätta med hoppningen till hösten!

IMG-20230625-WA0004.jpg


Vi har även hunnit rida LC pay and ride för några veckor sedan, med dryga 65% och mkt beröm från dommaren. Så hon har absolut förtjänat sin sommarvila nu! :)
 
Det är roligt med unghästar, man vet aldrig vad de tänker hitta på... Som igår drog Halle tre repor i paddocken med tömmarna efter sig. Till slut gick de sönder 🥲

Men tur att det var dem som gick sönder och inte han. Men alltså vilken överraskning, trodde verkligen han hade slutat med att dra iväg Men ibland är det som att han går tillbaka ett steg i sin utbildning. Men så är det ju. Inget att bli arg över, vi kunde avsluta positivt och idag ska jag inhandla nya tömmar igen 🤷‍♀️
 
Tömkörde idag igen, med bett och nya tömmar. Han drog iväg igen... Men ännu en gång kunde vi avsluta positivt så det är bara att fortsätta tills han slutar upp med att dra iväg. Han gör det svårare för sig själv och jobbigare eftersom passen blir avsevärt längre än vad det var planerat att bli. Men men, unghästar är kul! 🙌
 
Tömkörde idag igen, med bett och nya tömmar. Han drog iväg igen... Men ännu en gång kunde vi avsluta positivt så det är bara att fortsätta tills han slutar upp med att dra iväg. Han gör det svårare för sig själv och jobbigare eftersom passen blir avsevärt längre än vad det var planerat att bli. Men men, unghästar är kul! 🙌

Går du bakom när han drar? Jag hade en valack som gjorde så, insåg att det helt enkelt inte funkade med att gå bakom honom och tömköra, utan jag fick jobba honom på volt så jag kunde hålla kvar och inte tappa honom när/om han drog. (Evt åtminstonde snett bakom så det gick att dra in honom på en liten volt.)
 
Går du bakom när han drar? Jag hade en valack som gjorde så, insåg att det helt enkelt inte funkade med att gå bakom honom och tömköra, utan jag fick jobba honom på volt så jag kunde hålla kvar och inte tappa honom när/om han drog. (Evt åtminstonde snett bakom så det gick att dra in honom på en liten volt.)
Nej, han drar både på rakt och när jag försöker få in honom på en volt. Han springer sig själv trött och sen går det att tömköra utan problem på volt och utan. Ska be sambon filma imorgon så jag kan utvärdera närmare vad som går knasigt i vår tömkörning.

Förut drog han bara i longeringen men det gör han inte längre där så förstår inte varför han drar i tömkörningen. Han gjorde så förra sommaren/hösten också men då gick det över efter ett tag.
 
Nej, han drar både på rakt och när jag försöker få in honom på en volt. Han springer sig själv trött och sen går det att tömköra utan problem på volt och utan. Ska be sambon filma imorgon så jag kan utvärdera närmare vad som går knasigt i vår tömkörning.

Förut drog han bara i longeringen men det gör han inte längre där så förstår inte varför han drar i tömkörningen. Han gjorde så förra sommaren/hösten också men då gick det över efter ett tag.

Hmm... jobbigt. Är det en fjording? Tänker du försöka köra in honom?

Jag tränade en ung DV ett tag som helt plötsligt kunde dra i longeringen (och även tömkörning), den gjorde även samma med ryttere och var rent av farlig att rida. Där kändes det som det berodde på rädslor, men vi lyckades aldrig helt få bort det... (hästen finns tyvärr inte längre då han skadade sig själv svårt vid ett tillfelle och inte blev frisk igen)

Ett par av mina kan också dra som i "bralla iväg", men där är det bara att hålla kvar dom på volten tills de busat klart, en helt annan sak än de som sticker av rädsla....
 
Hmm... jobbigt. Är det en fjording? Tänker du försöka köra in honom?

Jag tränade en ung DV ett tag som helt plötsligt kunde dra i longeringen (och även tömkörning), den gjorde även samma med ryttere och var rent av farlig att rida. Där kändes det som det berodde på rädslor, men vi lyckades aldrig helt få bort det... (hästen finns tyvärr inte längre då han skadade sig själv svårt vid ett tillfelle och inte blev frisk igen)

Ett par av mina kan också dra som i "bralla iväg", men där är det bara att hålla kvar dom på volten tills de busat klart, en helt annan sak än de som sticker av rädsla....

Det är en fjording. Tanken är att vi ska köra in honom, han har dragit saker efter sig hos förra ägaren.

Han gör inte detta för att han är rädd, han stannar och äter gräs mm så han gör det ju bara för att slippa arbeta med kroppen. I ridningen sticker han inte och är hur snäll som helst. Han är ju bara 4 år också så jag tror det är en liten period av trots med bus som börjat.
 
Det är en fjording. Tanken är att vi ska köra in honom, han har dragit saker efter sig hos förra ägaren.

Han gör inte detta för att han är rädd, han stannar och äter gräs mm så han gör det ju bara för att slippa arbeta med kroppen. I ridningen sticker han inte och är hur snäll som helst. Han är ju bara 4 år också så jag tror det är en liten period av trots med bus som börjat.
Jag skulle vara noga med att han inte kan befästa beteendet, så antingen skippa tömkörningen en period eller göra någon förändring så att han inte får chans att dra. Tex tillfälligt byta till en tömfästning där du blir starkare eller tillfälligt annat bett så att du får stopp på honom när han försöker dra.
 
Jag skulle vara noga med att han inte kan befästa beteendet, så antingen skippa tömkörningen en period eller göra någon förändring så att han inte får chans att dra. Tex tillfälligt byta till en tömfästning där du blir starkare eller tillfälligt annat bett så att du får stopp på honom när han försöker dra.
Han drar inte ivög i ridningen eller longering och inte I annan hantering. Beteendet har nu pågått i två dagar.

Jo, vi löste problemet förra året så jag trodde det hade gått bort då han inte dragit sedan dess.

Jag vill inte betsla upp utan han ska lära sig även om det tar flera veckor att lösa. Tömfästning kan jag kika på om det går att ändra. Han verkar ge sig på slutet och då är han hur snäll som helst att tömköra så jag tror att poletten snart kommer trilla ner att det är lönlöst att hålla på som han gör och gör den inte det så får jag lägga tömkörning på hyllan ett tag men det har inte gått så lång tid ännu att jag ser det som hopplöst att lösa än.
 
Han drar inte ivög i ridningen eller longering och inte I annan hantering. Beteendet har nu pågått i två dagar.

Jo, vi löste problemet förra året så jag trodde det hade gått bort då han inte dragit sedan dess.

Jag vill inte betsla upp utan han ska lära sig även om det tar flera veckor att lösa. Tömfästning kan jag kika på om det går att ändra. Han verkar ge sig på slutet och då är han hur snäll som helst att tömköra så jag tror att poletten snart kommer trilla ner att det är lönlöst att hålla på som han gör och gör den inte det så får jag lägga tömkörning på hyllan ett tag men det har inte gått så lång tid ännu att jag ser det som hopplöst att lösa än.
Fast vad lär han sig av att du tappar honom? Det enda han lär sig är att det är en bra grej att dra iväg, du skriver ju själv att han stannar efteråt och äter😉
Han drar - du tappar - han får belöning (äter gräs). Tvärt emot lönlöst.

Jag hade ändrat tömmarna till gramanfästning, då borde dina chanser till att få stopp på honom öka😊
 
Fast vad lär han sig av att du tappar honom? Det enda han lär sig är att det är en bra grej att dra iväg, du skriver ju själv att han stannar efteråt och äter😉
Han drar - du tappar - han får belöning (äter gräs). Tvärt emot lönlöst.

Jag hade ändrat tömmarna till gramanfästning, då borde dina chanser till att få stopp på honom öka😊
Jag tillåter inte honom att äta gräs, jag skrev att han inte är rädd för att stannar och äter gräs. (Om tillfället ges om jag är för långt bort på banan annars får han såklart inte göra det.)

Det han har fått lära sig dessa gånger är att han om han drar iväg så får han inte stanna utan har han valt att springa så får han fortsätta tills han inte orkar. Den metoden brukar funka bra på honom då det blir jobbigt. Det är oftast därefter som han sköter sig och kan göra det jag bett om. Jag vill få honom att tro att det är lättare att göra det jag ber om i tömkörningen än att springa iväg.

Som sagt jag vill inte betsla upp till något hårdare som graman eller starkare bett. Jag tror inte på den typ av träning. Han kommer lära sig att inte sticka det är jag bombsäker på. Jag får vara med lite bättre också så att jag inte tappar honom men det är svårt ibland att vara förberedd när han inte gjort beteendet på 8 månader och det nyligen återkommit. :)
 
Jag tillåter inte honom att äta gräs, jag skrev att han inte är rädd för att stannar och äter gräs. (Om tillfället ges om jag är för långt bort på banan annars får han såklart inte göra det.)

Det han har fått lära sig dessa gånger är att han om han drar iväg så får han inte stanna utan har han valt att springa så får han fortsätta tills han inte orkar. Den metoden brukar funka bra på honom då det blir jobbigt. Det är oftast därefter som han sköter sig och kan göra det jag bett om. Jag vill få honom att tro att det är lättare att göra det jag ber om i tömkörningen än att springa iväg.

Som sagt jag vill inte betsla upp till något hårdare som graman eller starkare bett. Jag tror inte på den typ av träning. Han kommer lära sig att inte sticka det är jag bombsäker på. Jag får vara med lite bättre också så att jag inte tappar honom men det är svårt ibland att vara förberedd när han inte gjort beteendet på 8 månader och det nyligen återkommit. :)

Just det där att jaga när dom drar iväg så de inte får stanna brukar funka prima på de som bus-sticker. 🙂👍 De lär sig som du säger att det är jobbigt att försöka springa iväg.

Men om/när ni ska köra in så ta för Guds skull ett starkare bett för både din egen och hästens säkerhet. En häst som drar iväg med vagn bakom är rent av livsfarligt. Och starkt bett betyder inte att man behöver vara stark i handen eller gör hästen okänslig i munnen, snarare tvärt om. Det är helt enkelt en extra säkerhet som finns där OM det behövs. Kimblewick är t.ex. ett utmärkt körbett, som är milt och stabilt men ger lite extra bromseffekt vid behov. 🙂
 
Just det där att jaga när dom drar iväg så de inte får stanna brukar funka prima på de som bus-sticker. 🙂👍 De lär sig som du säger att det är jobbigt att försöka springa iväg.

Men om/när ni ska köra in så ta för Guds skull ett starkare bett för både din egen och hästens säkerhet. En häst som drar iväg med vagn bakom är rent av livsfarligt. Och starkt bett betyder inte att man behöver vara stark i handen eller gör hästen okänslig i munnen, snarare tvärt om. Det är helt enkelt en extra säkerhet som finns där OM det behövs. Kimblewick är t.ex. ett utmärkt körbett, som är milt och stabilt men ger lite extra bromseffekt vid behov. 🙂
Ja, han är en sån som gärna inte gör saker i onödan. Så det funkade prima. :D

Men här behöver jag faktiskt säga stopp för alla tips ni ger mig om olika bett eller hur jag ska sköta om min häst när jag inte bett om det i mina inlägg.
Jag förstår omtanken men jag ska inte behöva sitta här på Bukefalos och behöva försvara mitt bettval på min egen häst eller hur jag sköter honom. Det är jag och hans förra ägare som känner honom bäst. Behöver jag hjälp eller tips så vänder jag mig till hans gamla ägare.

Men jag ber er snällt att inte tipsa om sånt jag inte bett om och när jag dessutom i tidigare inlägg skrivit att jag inte tror på skarpa bett eller gramaner så tipsar ni om det I alla fall.... Det är nästan som att ni vill att man loggar ut härifrån för gott och håller sig till andra forum istället. O_o
 
Puttar upp tråden lite, hur går det för alla? :)

Lilla-A har lyckats sabba både sin betessäsong och höstens planerade tävlingar, och allting på grund av något så litet och töntigt som en vårta....! :arghh: Iofs en jättevårta som bara blev större och större, och så började flugorna käka på den så den blev infekterad. 🙈 Så vi fick åka till klinik och skära bort den med laser, sedan gick det även infektion i operationssåret (yey för sår på sommaren...) så det blev 3 veckor på penicillin precis som tävlingssesongen drog i gång... Nu har jag så smått börjat rida litegrann igen, men känns tveksamt om vi hinner med någon seriösare träning innan vi flytter till Sverige om en månad.

Så just nu tar vi bara allting som det kommer, mysrider lite ibland, och planerar istället att sattsa mot 5-års säsongen i fälttävlan när våren kommer. :) *peppar peppar eller nåt*
 
Vi har vilovecka pga lös sko. Hovis kommer imorgon så på lördag ska vi rida igen! Fortsätter att nöta galopp utan att lyckas så bra så vi får draghjälp på lördag 🙌😃

Åkte av han en sväng också när han blev rädd, typ tre veckor sen eller nått sånt. Men nån gång ska väl bli den första. Men annars så skogsmullar vi också och bara försöker ha roligt.
 
Länge sedan jag skrev här nu. Vi har tränat på under sommaren med några korta vilopauser, och i söndags åkte vi och visade upp oss lite. 73,6% i Allmänt intryck unga hästar 4 år och väldigt bra kritik från domarna som jag håller med om. Han är positiv och arbetsvillig, och det såg de också! :heart Vi behöver jobba mer på att han ska orka komma igenom kroppen mer och bli lite lugnare i takten med mer uttalat svävmoment, men det kommer nog så småningom. Först ska han få vila ett tag och bara vara häst med sin hagkompis.
InCollage_20230906_214954794.jpg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
49 920
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 564
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 968
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 398
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp