Födda 2022

Just nu är jag lite irriterad över att vi kan inte göra någonting i hagen när Ella är där inne. Allt måste ske medan hon är instängd i boxen 🙃 Men se där matte tänker släppa ned dem i sommarhagen istället nu fram tills Ella åker så får hon vänja sig att beta gräs också. Vi har den stora vintermockningen av deras hage kvar men det går inte så länge Ella är där inne.

Vet att hennes syster var precis likadan i den här åldern men grejen är att hon åkte redan första veckan i April och Ella är fortfarande hemma pga av den kalla våren 🙃
 
Idag fick Leia följa med som handhäst. Det gick över förväntan. Hon var så duktig mest hela tiden. Förutom när vi skulle nedför en slänt. Tydligen kan man inte gå när det sluttar. ;)

Fick rida upp och ”hämta med henne” ner, då gick det bra. Vände efter en stund och uppåt gick det alldeles utmärkt att gå iaf. Hon var trött när vi var hemma, så de här träningspassen känns helt klart som bra invänjning av miljöer. :)
 
IMG_3482.jpeg

Så snäll som ska hjälpa till med mockningen!
 
Igår pratade vi om vilken dag Ella ska åka, så troligtvis i slutet på den här veckan eller så eller så nästa. De kommer ta med hennes 2 åriga syster hem så får de Ella med sig. Hon har fått gå och äta lite gräs förra helgen för att vänja sig lite innan hon blir utkastad på bete 😊 Blir skönt för Mamma mu och bli av med sin jätte bebis känns de som 😅 De är rätt less på varandra de där två.
 
Min like sork får nu gå i större hage. Tyvärr reagerade min vän på att han hakar i bak och ör instabil i traven .Jag vet inte om det är för att han är så stor och inte rört sig så mycket. Alltid är det något att nojja över..
Tar ensamheten med ro även om jag hoppas kunna släppa på hingstbete framöver. Går i egen hage och ser dom andra! Har haft dom ute dygnet runt.
F661B7C9-D7A1-415C-9D65-53B8E4D594B2.jpeg
 
Min like sork får nu gå i större hage. Tyvärr reagerade min vän på att han hakar i bak och ör instabil i traven .Jag vet inte om det är för att han är så stor och inte rört sig så mycket. Alltid är det något att nojja över..
Tar ensamheten med ro även om jag hoppas kunna släppa på hingstbete framöver. Går i egen hage och ser dom andra! Har haft dom ute dygnet runt. Visa bifogad fil 118651
Ella har patella upphakningar på morgonen när hon går ut boxen släpper direkt när hon börjar röra sig. Hennes mamma var likadan i samma ålder. Märks ingenting idag så jag har inte tagit så allvarligt på att Ella har lite upphakningar på morgonen.
 
Ella har patella upphakningar på morgonen när hon går ut boxen släpper direkt när hon börjar röra sig. Hennes mamma var likadan i samma ålder. Märks ingenting idag så jag har inte tagit så allvarligt på att Ella har lite upphakningar på morgonen.
Han har ingen direkt upphakning i skritt men i traven, i kanske vart tredje/fjärde steg..
samt känns lite svag/instabil men hoppas det hänger samman med att han är stor och gänglig..
 
Ja kanske mer så.
De unghästar jag vet som hakat har gjort det i skritt efter stillastående. Tex när de ska tas ut ur boxen på morgonen och liknande. Har aldrig sett ”unghästhakning” som kommer sporadiskt i trav? Men det finns ju folk här med betydligt mer unghästerfarenhet, kanske bara är jag som har dålig koll 😊
 
De unghästar jag vet som hakat har gjort det i skritt efter stillastående. Tex när de ska tas ut ur boxen på morgonen och liknande. Har aldrig sett ”unghästhakning” som kommer sporadiskt i trav? Men det finns ju folk här med betydligt mer unghästerfarenhet, kanske bara är jag som har dålig koll 😊
Alltså hakar kanske är fel uttryck ..men något syns i trav som kanske inte är fullt nöjaktigt!
Men jag inbillar mig att det syns mindre nu och hade att göra med att han inte rört sig .
Oavsett antar jag det inte är så mycket att göra.
Han känns lite skakig efter han vilat mm och lite ”trött” i bak.
Men jag blir bara osäker.

Tror någonstans att rörelse och motion med andra är bra men vill veta. Tänker då hingstbete
 
Alltså hakar kanske är fel uttryck ..men något syns i trav som kanske inte är fullt nöjaktigt!
Men jag inbillar mig att det syns mindre nu och hade att göra med att han inte rört sig .
Oavsett antar jag det inte är så mycket att göra.
Han känns lite skakig efter han vilat mm och lite ”trött” i bak.
Men jag blir bara osäker.

Tror någonstans att rörelse och motion med andra är bra men vill veta. Tänker då hingstbete
Lägger in en insta länk! Dock är han inte plättlätt att få att trava .
https://instagram.com/p/CsGoGzoNQU5/
 
Sista filmen ser han ju rejält knackig ut, hur har det gått? Han är ju tjusig annars :heart
Ja jag vete fasen..
Tycker han travat renare nu. Men han är ju lite tjuren Ferdinand så svår att få igång nå längre.
Hovis var här idag och han var väldigt spänd då.
Så svårt att veta om det är smärta eller traumatiserad.
Tänker om något gjort honom sådan på djursjukhuset men kan ju lika väl vara att han är stram/har ont.
Det i bak vete fasen.
Frågan är om man ska ta blodprov för ev anaplasma.
Lite jobbigt med ovisshet men får väl tjata mig till ett åb..
 
Nu har Ella åkt. Hon fick åka stora lastbilen precis som Syster förra året. De tog med Syster hem och tog Ella i retur. Lite bomull i öronen så hon inte hörde, morötter och lite knuff i rumpan sen var hon på lugnt och stilla. Ella är rädd för höga ljud och alltid varit , så när hon klev på rampen första gången blev hon rädd för av neddövning så det skulle bli bättre för henne.
Hon blev lite nervös när hon kom in insåg att Mamma inte var med men sen rullade de iväg så fort som möjligen så hon inte skulle hinna fundera så mycket. Bättre för dem att åka riktigt lastbil känner jag en att krångla med transporten när det är ovana.
De sa att det var en mycket snygg 1 åring de hämtade 💪 Blir bra för Ella med bete, röntgen och lite förskola under sommaren. Mamma mu var lite upprörd men de brukar ju ge sig de har inte bott ihop sedan i början på december.
 
Min like sork får nu gå i större hage. Tyvärr reagerade min vän på att han hakar i bak och ör instabil i traven .Jag vet inte om det är för att han är så stor och inte rört sig så mycket. Alltid är det något att nojja över..
Tar ensamheten med ro även om jag hoppas kunna släppa på hingstbete framöver. Går i egen hage och ser dom andra! Har haft dom ute dygnet runt. Visa bifogad fil 118651
Ibland växer dom ifrån det. Ge honom thiamin , det kan hjälpa hästar som hakar 🤗
 
Alltså hakar kanske är fel uttryck ..men något syns i trav som kanske inte är fullt nöjaktigt!
Men jag inbillar mig att det syns mindre nu och hade att göra med att han inte rört sig .
Oavsett antar jag det inte är så mycket att göra.
Han känns lite skakig efter han vilat mm och lite ”trött” i bak.
Men jag blir bara osäker.

Tror någonstans att rörelse och motion med andra är bra men vill veta. Tänker då hingstbete
Såg dina senare inlägg nu. Trots han busar tycker jag han ser lite stel och ovillig ut. Skulle nog inte kalla det hakningar riktigt. Har han gått omkull eller gjort något i hagen?
 
De unghästar jag vet som hakat har gjort det i skritt efter stillastående. Tex när de ska tas ut ur boxen på morgonen och liknande. Har aldrig sett ”unghästhakning” som kommer sporadiskt i trav? Men det finns ju folk här med betydligt mer unghästerfarenhet, kanske bara är jag som har dålig koll 😊
Det kan absolut komma närsomhelst även om det är vanligast på morgonen eller tex om de legat ner och ska komma igång ”snabbt”.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik och superhästen King Edward är tillbaka på stortävlingen i Genéve med sikte på att skriva ny ridsporthistoria. Top 10 Final står...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp