Födda -21

@Roheryn @sorbifolia
Det låter klokt! Jag tror också att det är bra, jag vill bara inte riskera att den andra har dåligt inflytande på mitt A-barn 😆 skämt å sido, fördelarna kanske väger över ändå.
Den andra har ännu inte stått uppbunden och suttit fast, det oroar mig väl lite med själva transporten, men å andra sidan kanske han inte uppfattar det iom bommen bak.
 
@Roheryn @sorbifolia
Det låter klokt! Jag tror också att det är bra, jag vill bara inte riskera att den andra har dåligt inflytande på mitt A-barn 😆 skämt å sido, fördelarna kanske väger över ändå.
Den andra har ännu inte stått uppbunden och suttit fast, det oroar mig väl lite med själva transporten, men å andra sidan kanske han inte uppfattar det iom bommen bak.
Jag kommer ju från en annan del av hästvärlden i och med att jag håller på med islandshästar. Och vi gör ju det mesta i flock/grupp med våra föl och unghästar - i den mån vi alls gör någonting! :D
 
Vi kommer kanske åka iväg framöver för lite lek i ridhuset (”löshoppning”) och jag funderar på vad som är smartast. Bansai har åkt släp några gånger men med mamma. Skulle ni åkt tillsammans med jämnåriga kompisen (som inte heller åkt utan mamma) eller själv? Åker dom tillsammans innebär ju det att de också får ”löshoppas” tillsammans, eller iaf lastas ur samtidigt och typ gå promenad medan man väntar på den andra.

Min har ”löshoppat” tillsammans med mamma när han var liten, kompisen har inte varit i ridhus alls. Kul för dom att göra det ihop eller bara rörigt och större skaderisk?

Åker de tillsammans är det hel mellanvägg (vilket jag inte gillar egentligen) och de är nog båda lite osäkra på lastningen vilket kan vara en nackdel tänker jag. Samtidigt har de tryggheten i varandra. Vi har lasttränat lite grann var och en för sig.

Lite vana att bli lämnade av den andra har dom, jag har promenerat en del med Bansai själv och han är jättetrygg då. Men i övrigt hänger de ihop jämnt.
Nu löshoppar jag inte mina förrän på hösten när dom är 2 år men skulle inte åka iväg med ngn annan häst samtidigt om det inte vore så att båda skulle till veterinären tex. Mina är trygga i sig själva och min erfarenhet är att med en kompis som du beskriver den, skapar fler situationer och risker. Både i ridhuset och i släp/lastbil om ngn utav dem är mer orolig än den andra.

Men alla tycker och gör olika.
Jag hade iaf tagit dom en och en och det är dels pga ovan nämnd anledning samt det är lättare att se och filma hästen som löshoppas när den hoppar själv. Jag vill hästen ska känna trygghet med mig och inte i sin kompis när vi är iväg. Är tanken att man ska göra treårs så får den ändå lära sig att hoppa ensam och därför tycker jag även det är bra att göra från början och få den trygg i att göra det ensamt. 🙂
 
C0BFC5A6-CD8B-4275-A36F-0D01F6684A96.jpeg


Hobbymätte till runt 1.44 idag! Rumpan mätte dock 1.49 ca 🙈
 
Maggan är igång och går i vagn igen sedan förra veckan. Hon hade inte glömt något på 10 veckor utan såg mest glad ut enligt rapporten ♥️ Hasen fick laser varannan dag förra veckan vilket gjorde susen då blodcirkulationen hoppade igång ordentligt. Hasen ser riktigt fin ut. Mycket hokus pokus enligt en del men hjälper det är jag tacksam. Nästa investering är ett bot hasskydd som hon ska ha inne när hon kommer hem till årsskiftet som det ser ut nu.
 
Maggan är igång och går i vagn igen sedan förra veckan. Hon hade inte glömt något på 10 veckor utan såg mest glad ut enligt rapporten ♥️ Hasen fick laser varannan dag förra veckan vilket gjorde susen då blodcirkulationen hoppade igång ordentligt. Hasen ser riktigt fin ut. Mycket hokus pokus enligt en del men hjälper det är jag tacksam. Nästa investering är ett bot hasskydd som hon ska ha inne när hon kommer hem till årsskiftet som det ser ut nu.
Härligt att höra! 😊
 
Ni som har bättre koll än jag, är det helt meningslöst att visa ponny på treårstest om den är övervuxen? Visas den utanför bedömning då? Får fram att dessa ponnyer får visas ”i mån av plats”, stämmer detta?

Tänker att det kan vara en kul grej att träna inför samt nyttig erfarenhet oavsett, och det är ju svårt att avgöra hur stor han kommer vara som treåring än. Men det är många runt omkring mig som har gissat att han kommer växa över 🙈
 
Här hemma kör vi på med boxvila. Fick mig en chock när jag insåg att de va fem veckor på box istället för två som de verkar för dom flesta andra. Har ingen aning om varför men de är väl bara att bita ihop. Snart genomlidit dom två första iallfall:yuck:
Givetvis fick min andra häst kolik dag tre så de har varit enn himla kaos i stallet men Kliffan har peppar peppar fixat de galant hittils.
 
Här hemma kör vi på med boxvila. Fick mig en chock när jag insåg att de va fem veckor på box istället för två som de verkar för dom flesta andra. Har ingen aning om varför men de är väl bara att bita ihop. Snart genomlidit dom två första iallfall:yuck:
Givetvis fick min andra häst kolik dag tre så de har varit enn himla kaos i stallet men Kliffan har peppar peppar fixat de galant hittils.

Har fått besked om minst 6 veckor på box/sjukhage för min 3-åring med, som ska opereras nästa vecka. Det är ju jätteviktigt att leden läker helt innan den får någon belastning. Kanske beror lite på hur bitarna sitter och vad för led det är?
 
Här hemma kör vi på med boxvila. Fick mig en chock när jag insåg att de va fem veckor på box istället för två som de verkar för dom flesta andra. Har ingen aning om varför men de är väl bara att bita ihop. Snart genomlidit dom två första iallfall:yuck:
Givetvis fick min andra häst kolik dag tre så de har varit enn himla kaos i stallet men Kliffan har peppar peppar fixat de galant hittils.
Vi skulle haft Maggan på box under två veckor men då hon dansa inne åkte hon ut i boxhage direkt utanför dörren. Snark hon hade väldigt tråkigt inne .. Var större risk att hon skulle dra upp allt igen inne en ute. Men sen har hon fått göra något på 10 veckor så det är nog olika.
 
Ojämn och ful (exteriört alltså), det ska bli spännande stt se vad det ska bli för svan av den svarta fölungen framöver 🥰. Hon är väldigt kontaktsökande, ställer upp på allt man ber henne om och är vaken utan att vara nervig = precis så som jag vill ha min häst, än så länge är hon en fullträff

F2D7B2D7-84EA-45DF-AC3B-9930475FBE41.jpeg
 
IMG_20221125_144759.jpg

En skitig häst är en lycklig häst eller vad brukar man säga? 🫣 Skämt och sido kan inte önska Maggan ett annat liv just nu, hon har det bästa. Får gå i flock med flertalet andra ston i samma ålder, det är ute och rör sig dygnet runt. Och hade någon sagt i September att hennes has skulle vara så här fin när vi snart är inne i december så hade jag inte kunnat tro den personen. Sen får vi se hur långt det bär men just nu är hon igång och tränar igen 🫶 Vi får vara tacksamma för teamet runt henne som aldrig givit upp, som hejat och peppat hela vägen ⭐ Hon har verkligen vuxit in i kostymen och börjar se ut som en riktigt häst. Snart räknas som som 2 år, tjejen som tog mig med storm från dag ett ♥️ Min stora kloka bruna älg.
 
Oj! Han lär nog bli modell större?
Ja, tycker han har växt jättemycket dom senaste månaderna! Och liksom biffat till sig lite också.

Igår ”tömkörde” vi för typ 3e gången (har fortfarande ledare fram dock) och tyckte vi fick igång skritten riktigt bra. Han har fin skritt när han väl bjuder framåt, men är lite av en sölkorv generellt. Imorse var jag ut en sväng innan jobbet i mörkret för att stödfodra lite och då passerade något gigantiskt arbetsfordon (tänk brandbil) med blinkande lampor och skrammel typ 2 m i bredd från oss. Kaj lyfte lite på huvudet och noterade att den passerade och sen ingen mer reaktion. Så himla skönt att han är så cool.

CAE6C88B-D6F9-41BB-BB8D-8B8FA1C12F6E.jpeg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 493
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp