Födda -21

Min f - 21 har ju en trolig tumör I underkäken. Troligen finns inga nya tandanlag under tumören så att hon troligen inga framtänder i underkäken får. Tandläkaren / veterinären som tittade på och röntgade henne rekommenderade avlivning och jag hade tänkt göra det när jag fått papperna till försäkringsbolaget från honom. De har dock inte inte dykt upp trots påstötningar så Maggie är still going strong. Hon har växt men det har inte knölen och hon verkar inte besvärad av den. Jag har beslutat att hon får vara kvar så länge hon mår bra och inte är besvärad. Vi får se hur det blir när hon tappar mjölktänderna.
 

Bifogade filer

  • 20221203_125852.jpg
    20221203_125852.jpg
    450,8 KB · Visningar: 49
Min f - 21 har ju en trolig tumör I underkäken. Troligen finns inga nya tandanlag under tumören så att hon troligen inga framtänder i underkäken får. Tandläkaren / veterinären som tittade på och röntgade henne rekommenderade avlivning och jag hade tänkt göra det när jag fått papperna till försäkringsbolaget från honom. De har dock inte inte dykt upp trots påstötningar så Maggie är still going strong. Hon har växt men det har inte knölen och hon verkar inte besvärad av den. Jag har beslutat att hon får vara kvar så länge hon mår bra och inte är besvärad. Vi får se hur det blir när hon tappar mjölktänderna.
Hon är så himla lik Meja i ansiktet, det syns vem som är mamma!
 
Min f - 21 har ju en trolig tumör I underkäken. Troligen finns inga nya tandanlag under tumören så att hon troligen inga framtänder i underkäken får. Tandläkaren / veterinären som tittade på och röntgade henne rekommenderade avlivning och jag hade tänkt göra det när jag fått papperna till försäkringsbolaget från honom. De har dock inte inte dykt upp trots påstötningar så Maggie är still going strong. Hon har växt men det har inte knölen och hon verkar inte besvärad av den. Jag har beslutat att hon får vara kvar så länge hon mår bra och inte är besvärad. Vi får se hur det blir när hon tappar mjölktänderna.

Framtänderna behövs väl endast för att äta gräs om jag uppfattat rätt? Så att hon borde kunna klara sig ganska bra på hö/ensilage?
 
8B78A8CC-7D32-4720-AF6A-A9E30AE16312.jpeg


För er som följt våra matproblem så kan jag uppdatera att dom har fri tillgång nu i december iaf. Sen flyttar resten av gänget i månadsskiftet december/jan respektive slutet på januari så vi får se hur vi gör då. Men han är som synes ingen liten kille längre! Nu är väl bilden lite missvisande men den andra fuxen, ”pappa” Norlie mäter strax över 1.60
 
IMG_20221209_141655~2.jpg

Inte helt lätt att ta kort på 1ocj halvt åring som inte är van att stå uppställd så här i grimskaft 😅 Men kul och se hur mycket som hänt kroppsmässigt med henne sedan i somras. Från tanig och tunn till en rejäl madame 🫶 Inte en tillstymmelse till hälta efter operation. Hon var halt innan därför försäkringen gick in och tog hennes operation då hon hade uppenbara problem av sin has. Sen visste vi ju inte hur illa det var innan det gick in. Men idag just nu är hon som vilken unghäst som helst.
 
Vi åkte på utflykt förra helgen! Det var ffa last-, miljö- och socialträning som var fokus, och ha roligt! Det blev så att vi körde dom tillsammans och lastningen funkade rätt bra. B spände till lite när vi kom fram men han är ändå trygg i sig själv och det känns himla bra! Först fick de leka lite ihop men sen fick dom ta några varv på egen hand medan den andra väntade i mitten.

0A67AA29-38E0-4F6F-9325-FAD95B1594C9.jpeg
 
Förövrigt fick Maggan sina första vinterskor igår. Det provade först utan att droga henne men bestämde sig för att det var lika bra hon fick sova lite 🫣 Hon är snäll att verka men att slå på skor på alla fyra tar ju en stund och det vill att hon skulle ha en behaglig upplevelse första gången. Allt gick stillsamt till efter hon hade fått lite och slumra på. Alla deras snart 2 åringar har fått vinterskor pga av halkan som kom sista veckan för att det inte ska bli avbrott i deras träning som det gör 3 dagar i veckan.
 
Förövrigt fick Maggan sina första vinterskor igår. Det provade först utan att droga henne men bestämde sig för att det var lika bra hon fick sova lite 🫣 Hon är snäll att verka men att slå på skor på alla fyra tar ju en stund och det vill att hon skulle ha en behaglig upplevelse första gången. Allt gick stillsamt till efter hon hade fått lite och slumra på. Alla deras snart 2 åringar har fått vinterskor pga av halkan som kom sista veckan för att det inte ska bli avbrott i deras träning som det gör 3 dagar i veckan.

Så enormt skilnad det är på hur man tänker inom travsporten och ridsporten... För oss känns det ju snarare som att det skulle vara positivt med en vintervila för unghästarna. (Nu har ju Maggan redan stått en del pga sin skada, men tänkte främst på att de gör så med alla...)

Arielle gör inte ett dyft än så länge, jag har haft en plan på att ta några små promenader med henne, men vill inte gå själv och inte i mörkret, så då har det inte funnits några bra tilfällen än. Kanske om jag orkar sätta igång hennes mamma så kan hon få följa med som handhäst, det vore smidigt och bra.
 
Så enormt skilnad det är på hur man tänker inom travsporten och ridsporten... För oss känns det ju snarare som att det skulle vara positivt med en vintervila för unghästarna. (Nu har ju Maggan redan stått en del pga sin skada, men tänkte främst på att de gör så med alla...)

Arielle gör inte ett dyft än så länge, jag har haft en plan på att ta några små promenader med henne, men vill inte gå själv och inte i mörkret, så då har det inte funnits några bra tilfällen än. Kanske om jag orkar sätta igång hennes mamma så kan hon få följa med som handhäst, det vore smidigt och bra.
Haha ja 😅 Det skiljer en hel del. Maggan vilade ju i tio veckor där vi bara fick titta på henne, hon fick ju knappt gå ut i vanlig hage i början. Så hon har redan haft sin viloperiod. Många travhästar vilar över jul och nyår pga av vaccinationer och annat. Sen går ju det flesta i vinterträning så här års och då brukar man börja med vila ett par tre veckor innan man sätter igång och tränar tungt. Maggan hon är så glad över att äntligen få gå på lösdriften igen med sina tjejer och få komma in sina tre dagar i veckan. Hon blev en gladare häst igen, när hon vilade så tappa hon lite gnistan vilket inte är så konstigt för hon hade nog tråkigt att inte få ha kompisar och annat. Dessutom var hon ju van att gå ute dygnet runt och sen helt plötsligt behöva bo på box igen.
 
Var och hälsade på Boriz i lördags. Han är verkligen söt som socker och så ullig nu. Tog in honom i stallet från lösdriften, borstade lite, lyfte hovar osv. Han hittade en ny favortsak och det är att bli borstad på huvudet.
Fortfarnade ordentligt överbyggd men hoppas det ordnar till sig i vinter/vår.
C69AD015-739B-4038-89B2-D91FED4DC973.jpeg
 
Inte självklart för alla. Den ser inte ut att skimmla av på ditt foto.
Nej, han är fortfarande väldigt mörk. Han har dock nästan strimbläs nu, och det var en skjuten stjärn vid födseln.
Han är stickelhårig i ljumskar och på bålen och han har små vita hår i ansiktet som breder ut sig.
Det kommer att ta tid, men han blir skimmel.

Jag har superkoll på färger numera, så jag vet att det alltid krävs minst en skimmel för att det skall bli en. (Jag har nördat ner mig väldigt mycket!)

Men det kunde ju inte du veta. :)
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 612
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp