Födda -21

Visa bifogad fil 111420
Ser ut som en teddybjörn för tillfället när hon går ute dygnet runt. Älskar att rulla sig i leran till allas förtret 😂 Hon har ständigt ett lerpansar på kroppen, de är på egen risk du börjar borsta henne. Benen spolar de av på alla unghästar som går ute när de går in för träning men de duschar sällan pga av att de går utan täcken. Men de här kan vara en av de trevligaste och klokaste unghästar vi fött upp. Hämtade henne själv i hagen mitt i flocken, duschade benen på henne och sen tog med henne in i stora stallet där husse väntade på att påbörja laserbehandlingen som vanligt på fredagar.
Så snälla ögon:heart
 
Så snälla ögon:heart
Visst har hon? Hon är mjuk och snäll samtidigt som de bor en liten tiger där inne de märks 😀 Man gör inte vad som helst hur som helst med henne utan att be om lov innan. Men hon är otroligt snäll, de har aldrig sagt ett ont ord om henne förutom att hon är tuff när hon tycker hon behandlas fel och då säger hon ifrån. Annars älskar hon att bli pysslad med och sitter nästan i knä på en ♥️
 
Försökte fota lilla B i helgen 😊 Det blir ju inga snyggbilder direkt men kul att ha för att kunna jämföra utvecklingen. När han mättes för knappt en månad sen var han drygt 157 cm och vi gör inget särskilt när det gäller ”träning”. Dom går i sin lösdrift och leker och äter. Tas in någon gång i veckan för lite pyssel, har lastats och varit på ”löshoppning” en gång. Annars är det mest vardagshantering. Han känns så trygg och jag känner ingen stress att förbereda honom för nåt annat nu.

82932571-177B-4CBA-AF1D-351B1CD46DE7.jpeg
 
Mitt lilla djur går också och bara dräller på lösdrift, så pass att jag knappt fick in henne i stallet när hovslagaren skulle komma. Skitläskigt att gå in i stallet 😅
Men hon har ärvt godissuget efter sin mor, så med övertalning och godismutor så följde hon med tillslut.
Får kanske ta in och borsta henne nångång ibland då 😎

Funderar på hur jag ska göra till hösten, lösdriften hon står på nu blir lite för långt att åka till ofta och jag skulle vilja förbereda henne lite inför inridning och introducera löshoppning. Vi har en lösdrift i stallet jag har hennes mamma med, men där är vuxna hästar och hon blir lägst i rang och får inte riktigt komma in och vila så bra som jag anser att hon behöver. Det lutar nog åt att hon får stå på box även om jag gärna hade sett att hon fick gå och drälla ett tag till...

Försöker jaga rätt på någon bra som jag törs lämna henne till för inridning med, men tycker det är jättesvårt! Vill ha någon som är mjuk med bra känsla och hästvänlig, ingen hets efter resultat, men vill att det ska bli bra gjort. Tips i skåne/blekinge?


:heart
IMG_5307.jpg
 
Jag följer Hertha på avstånd. Hon är helt underbar. Så snäll,glad o fin.❤️ Känner mig väldigt stolt över att ha fött upp en så ljuvlig individ.❤️
 

Bifogade filer

  • 0698C0EB-94C4-49AA-9A3B-1663108ACAF7.jpeg
    0698C0EB-94C4-49AA-9A3B-1663108ACAF7.jpeg
    127,7 KB · Visningar: 44
Vi pysslade i går kväll, först hovtrim och sedan borste jag igenom man och svans. Svansen har nog knappt sett en borste sedan hon var på fölutställning, så det tog sin tid att reda ut den, men Arielle bara njöööt. 🥰 Så nu kan vi nog säga att hon lärt sig stå uppbunden på stallgången.

Hon är typ 1,58 på manken och 1,62 på rumpan. Så om bara manken kommer ikapp blir det nog bra 😅
 
Husse provkörde Maggan själv förra veckan ♥️ Hon är verkligen fint inkörd och så snäll.
Hon lever loppan och tränar 3 dagar i veckan med resten av tjejerna, ända gången det är inne i stallet annars är det ute dygnet runt. Hon fick en spark på hasen för 3 veckor sedan ungefär men ser bra ut numera. Hon blev aldrig halt men svullen över såret. Vi har använt laser runt såret och sen har det tvättat och hållit undan svallkött.
Den här veckan blir det nog ingen Maggan pga av husse är sjuk. Så får längta tills nästa fredag istället. Nackdelen när det inte bor hemma känner jag.
 
För övrigt växer hon igen åt alla håll och kanter, börjar fundera på hur stor fröken brunbjörn ska bli 🫣
 
8D42CBAA-0D16-4A55-AA39-93B128D2AF14.png

Kajan hälsar att livet är på topp nu när pappa Nono flyttat in i samma lösdrift! Vi tog en lång (typ 30 min) skogspromenad igårkväll i blåsten och han var så sjukt busig 🙈 Brukar nästan aldrig vara det men igår liksom bara kröp det i kroppen på honom 😂 Men han är ändå snäll, gör inget dramatiskt eller så.

Dom har en helt fantastisk hage på nya stället med två stooora ängar + massvis med skog att röra sig i, vilket dom gör. Går inte att jämföra med gamla stället, så känns toppen att vi har fått flytta hit. Här lär vi bli kvar!
 
Var hos Boriz i helgen. Vi släppte en sväng i ridhuset och det var kul att se honom röra sig lite.
Orkar inte lägga upp film på youtube så vill ni se får vi bli kompisar på insta Jenfrelin heter jag där :p
Vi mätte igen och 166 fram 168 bak men vi mätte i ridhuset så inte superjämnt underlag.
22/3 blir han valack och det är nog dax. Börjar bli lite kaxigare men fortfarande otroligt snäll.
 
Har ni någon erfarenhet av att släppa ihop stoet med avkomman efter att de varit separerade en längre tid (1-2 år)? Är det som att släppa ihop två helt nya hästar eller känner dom igen varandra? Spelar det någon roll om avkomman är sto eller valack?

Jag måste börja planera för att lilla Bs kompis ska säljas och jag måste flytta honom. Förhoppningen är att kunna ha kvar både mamman och B, även om jag måste flytta dom till ett billigare stall. Men då vore det smidigt att kunna ha dom tillsamman såklart.
 
Har ni någon erfarenhet av att släppa ihop stoet med avkomman efter att de varit separerade en längre tid (1-2 år)? Är det som att släppa ihop två helt nya hästar eller känner dom igen varandra? Spelar det någon roll om avkomman är sto eller valack?

Jag måste börja planera för att lilla Bs kompis ska säljas och jag måste flytta honom. Förhoppningen är att kunna ha kvar både mamman och B, även om jag måste flytta dom till ett billigare stall. Men då vore det smidigt att kunna ha dom tillsamman såklart.
Jag har gjort det med två olika och de känner absolut igen varandra! I mitt fall har det varit två ston som släppts ihop med mamma efter tio respektive tolv månader isär. Och de två stoavkommorna som inte hade träffats tidigare blev bästa kompisar :heart
 
Jag har gjort det med två olika och de känner absolut igen varandra! I mitt fall har det varit två ston som släppts ihop med mamma efter tio respektive tolv månader isär. Och de två stoavkommorna som inte hade träffats tidigare blev bästa kompisar :heart
Åh vad fint att höra ❤️ Mitt sto är något restriktiv med vilka hagkompisar som duger så ifall hon känner igen honom går det kanske lite smidigare!
 
Mitt sto går också med båda sina två stoavkommor nu. Äldsta som varit borta längst fick lite stryk när hon kom tillbaks, men då var stoet högdräktig igen så kan ha varit lite extra hormoner i bilden. Med den yngre som hon endast varit ifrån i ca 4 månader var det noll tjaffs vad jag minns.

Hennes son kunde hon dock aldrig gå tillsammans med när han blev vuxen, då de båda var upp över öronen kära i varandra.... så hurvida de visste att de var mor och son är lite, hmm, svårt att säga... 😅
 
Kvälls funderingar här ..
Ni som tänkt behålla era ett bra tag framöver..

Röntga innan inridning?
Jag tänker att det är skönt veta vad som finns där om något är där.
Är inte så brydd i röntgen fynd, men händer något i framtiden kan det vara skönt ha koll så att säga.

Samtidigt så är ju tanken och behålla så varför röntga om man inte märkt nå problem?

Hur tänker ni?
Jag lutar starkt åt att röntga i höst iaf..
 
Kvälls funderingar här ..
Ni som tänkt behålla era ett bra tag framöver..

Röntga innan inridning?
Jag tänker att det är skönt veta vad som finns där om något är där.
Är inte så brydd i röntgen fynd, men händer något i framtiden kan det vara skönt ha koll så att säga.

Samtidigt så är ju tanken och behålla så varför röntga om man inte märkt nå problem?

Hur tänker ni?
Jag lutar starkt åt att röntga i höst iaf..
Vi röntgade ju Maggan som 1 åring vilket jag är glad för idag. Och kommer göra lika samma med syster som fyller 1 år i år. Skönt att veta om det har några avvikelser att ta hänsyn till eller inte. I Maggans fall extra skönt då vi kunde klara av operationen på en gång.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
401
· Visningar
50 038
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp