”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Delvis KL

Man kanske borde backa bandet lite, se en repris på hur man "utvecklat" uppfödningen av SWB, och funder om man inte ska sluta att fokusera på de där få topphästarna, som går att sälja till internationella toppryttare, och inse att man behöver föda upp mindre reaktionssnabba hästar, med mindre flashiga gångarter...
För det verkar ju finnas en marknad för sådana hästar, alltså träningsvilliga skogmullehästar.

Idag köper "tanterna" Islandshästar, Nordsvenskar, Tinker, en och annan Welsh av de större modellerna, när de inte hittar SWB med rätt temperament.

Och så håller jag med @Mia_R om det mesta.

Håll hästarna i flock, gärna utegång 24/7.
Fodra gärna med fri tillgång, det finns grovfoder med värden som funkar för alla kategorier hästar, och jobba med hantering på det "gammaldags sättet".

Unghästar på box är inte alls optimalt för hästens framtida hälsa och hållbarhet.

Och med färre eller inga boxar att mocka i normalläget, blir det mer tid till att jobba med hästarna. Hästar som dessutom förhoppningsvis är "rastade" redan innan man försöker hantera dem.

På "armétiden", var det vanligt att man körde in hästarna. Inkörning kan påbörjas redan på 1 åringen.

En inkörd häst "måste" hanteras (med eftertanke) och "göras" trygg. Att köra in hästen är också ett bra sätt att utforska individens lynne/temperament, och tidigt förstå hur pass "känslig" hästen är, vilket gör det lättare att hitta rätt sorts ägare till hästen sedan.

Så finns det ju några stycken individer som inte går att köra in, men då vet man det.
Kikade in på fullblodsaveln, de kan ju sälja fölen redan som åringar men de låg inte så högt på genomförda auktioner 2019. Där verkar man ha ett system med pengar tillbaka till uppfödarna vid vinster hos hästarna och något slags bonussystem. (Så jag var inte helt förvirrad när jag mindes de där auktionerna jag var på och att det inte lät jämförbart i prissättning.)

Sedan låg iofs hingstarna (vissa av dem såklart högt) oerhört lågt på språng jämfört med priserna i tråden, trots att man väl fortfarande kör naturlig betäckning.

Om ridsportsförbundet eller någon faktiskt ville ha kvar den mer alroundtypen av Swb så borde det ju gå att få till något slags stöd. Jmf det statliga stöd vi hade för Flyinge. En procentsats på prispengar i tävlingarna, klubbtävlingarna el dyl. Ett par hingstar som hålls utan vinst, att det går att söka stipendie för ett sto på station om det är ett bra alroundsto.

Eller ok, jag vet självklart att det inte går och är ett idiotiskt förslag. De vill inte och jag kan inte säga exakt hur det skulle gå till, det skulle bara de själva kunna göra det och ingen i Swb aveln anser ju att ett problem finns.
 
Men allvarligt talat. Visa mig något som säger att uppfödarna är ”arga” på Beridna Högvakten? Den här tråden är verkligen märklig.
Jag läste kommentarerna under deras artiklar.

Där fanns bland annat uppfödare de frågat om de hade hästar att sälja. Eller personer som erbjudit sina hästar till högvakten som inte velat köpa dem pga priset.

Det lät ungefär som här helt enkelt. Dvs att beridna högvakten inte ville köpa hästar för det priset som det kostar att föda upp dem utan hade mindre pengar att lägga.
 
Jag läste kommentarerna under deras artiklar.

Där fanns bland annat uppfödare de frågat om de hade hästar att sälja. Eller personer som erbjudit sina hästar till högvakten som inte velat köpa dem pga priset.

Det lät ungefär som här helt enkelt. Dvs att beridna högvakten inte ville köpa hästar för det priset som det kostar att föda upp dem utan hade mindre pengar att lägga.
Men att köpare och säljare har olika tänk om pris betyder ju inte att någon är arg.
Det är klart att det är svårt att köpa häst om man har många krav men liten budget. Det är ju solklart. Det betyder inte att någon blir arg på den köparen.
 
Jag läste kommentarerna under deras artiklar.

Där fanns bland annat uppfödare de frågat om de hade hästar att sälja. Eller personer som erbjudit sina hästar till högvakten som inte velat köpa dem pga priset.

Det lät ungefär som här helt enkelt. Dvs att beridna högvakten inte ville köpa hästar för det priset som det kostar att föda upp dem utan hade mindre pengar att lägga.

Vet en person som fick ett pris på 50% av vad denne begärde för hästen av dem. Säljaren sålde till privatperson till en hyfsat stor förlust istället, men inte i närheten av vad hen skulle förlorat på att sälja till beridna högvakten. Från dennes sida blev det mer ett konstaterande om att "det går bara inte".
 
Men att köpare och säljare har olika tänk om pris betyder ju inte att någon är arg.
Det är klart att det är svårt att köpa häst om man har många krav men liten budget. Det är ju solklart. Det betyder inte att någon blir arg på den köparen.
Ok, kommentarsfält låter kanske ofta betydligt argare än vad skribenterna faktiskt är.
 
Vet en person som fick ett pris på 50% av vad denne begärde för hästen av dem. Säljaren sålde till privatperson till en hyfsat stor förlust istället, men inte i närheten av vad hon skulle förlorat på att sälja till beridna högvakten. Från dennes sida blev det mer ett konstaterande om att "det går bara inte".
Ja precis, flera sådana kommentarer, men skrivna på ett sätt som fick det att låta som att de var klart irriterade. Men såklart säkert inte var det.
 
Men att köpare och säljare har olika tänk om pris betyder ju inte att någon är arg.
Det är klart att det är svårt att köpa häst om man har många krav men liten budget. Det är ju solklart. Det betyder inte att någon blir arg på den köparen.

Exakt så.
 
Ja precis, flera sådana kommentarer, men skrivna på ett sätt som fick det att låta som att de var klart irriterade. Men såklart säkert inte var det.

Det finns hos vissa ett mått av frustration skulle jag säga, som inte riktas mot enskilda personer utan mot situationen som helhet. Inte helt ovanligt att uppfödare går 100 000-200 000 kr back på 3-5 åringar. Allt som krävs är en sväng till djursjukhuset, och bara för hästen blir helt återställd blir den ju inte värd mer pengar. Just därför känns ofta de här kraven på "helt vanliga snälla unghästar" som skall kosta 50-80" inridna både helt orimliga och frustrerande. Och då har vi inte ens berört röntgenfrågan :grin:
 
Det finns hos vissa ett mått av frustration skulle jag säga, som inte riktas mot enskilda personer utan mot situationen som helhet. Inte helt ovanligt att uppfödare går 100 000-200 000 kr back på 3-5 åringar. Allt som krävs är en sväng till djursjukhuset, och bara för hästen blir helt återställd blir den ju inte värd mer pengar. Just därför känns ofta de här kraven på "helt vanliga snälla unghästar" som skall kosta 50-80" inridna både helt orimliga och frustrerande. Och då har vi inte ens berört röntgenfrågan :grin:
Så då verkar det ju inte helt taget ur luften att kommentarsfälten ger just det intrycket.
 
Det finns hos vissa ett mått av frustration skulle jag säga, som inte riktas mot enskilda personer utan mot situationen som helhet. Inte helt ovanligt att uppfödare går 100 000-200 000 kr back på 3-5 åringar. Allt som krävs är en sväng till djursjukhuset, och bara för hästen blir helt återställd blir den ju inte värd mer pengar. Just därför känns ofta de här kraven på "helt vanliga snälla unghästar" som skall kosta 50-80" inridna både helt orimliga och frustrerande. Och då har vi inte ens berört röntgenfrågan :grin:
Jag har noll kunskap om uppfödning så ursäkta min fråga men jag är ärligt nyfiken. Är det möjligt att sänka de kostnader du nämner ovan genom de tips som skrevs i inlägg #169?
Dock kan det nog ta ett tag då en del av dem kräver långsiktigt arbete, och pengar krävs under tiden.
 
Jag har noll kunskap om uppfödning så ursäkta min fråga men jag är ärligt nyfiken. Är det möjligt att sänka de kostnader du nämner ovan genom de tips som skrevs i inlägg #169?
Dock kan det nog ta ett tag då en del av dem kräver långsiktigt arbete, och pengar krävs under tiden.
Hästarna kostar ju per månad vare sig de står på box eller lösdrift. De ska ha lika mycket mat, blir de skadade kostar det lika mycket hos veterinären osv osv.
Många uppfödare har väl dessutom sina hästar ute mycket, stora beten så länge det är möjligt och jag tror en hel del redan har lösdrift.
 
Jag har noll kunskap om uppfödning så ursäkta min fråga men jag är ärligt nyfiken. Är det möjligt att sänka de kostnader du nämner ovan genom de tips som skrevs i inlägg #169?
Dock kan det nog ta ett tag då en del av dem kräver långsiktigt arbete, och pengar krävs under tiden.

Har inte svarat på det i lägget då jag inte tyckte det var relevant utifrån vår situation (lösdrift, billigt grovfoder om än fri tillgång, minimalt kraftfoder och väl hanterade unghästar har vi redan) samt att en stor del av uppfödarna (de som tar föl varje år och inte någon gång ibland) redan har gjort de lösningar som diskuterades där. Jag vill inte tänka på vad det skulle kosta att ha stoet på helinackordering :nailbiting: Då ska ju någon ha betalt för sitt arbete också, och foderkostnaderna skulle gå upp rejält.
Enda alternativen vi har (som inte kan köpa lantbruk med 50 hektar) är att ta bort försäkringar (och köparna brukar vara glada att de finns sen hästen fötts), hårddra när det är nödvändigt att ringa veterinären, sluta ge tillskott som mineraler och annat, byta till sämre grovfoder och begränsa givor för budget och inte hull, och sluta med maskkontroll och annat som de nog överlever utan. Det blir för mig en fråga om hästvälfärd, eller brist på det på det viset och inte ett alternativ. Bättre att lägga ned helt då :)
 
Frågan är ju vem som vill födaupp en trevlig hobby swb, finns ju hur många andra raser inom trevliga hobbyhästar att bli uppfödaren på.
 
Har inte svarat på det i lägget då jag inte tyckte det var relevant utifrån vår situation (lösdrift, billigt grovfoder om än fri tillgång, minimalt kraftfoder och väl hanterade unghästar har vi redan) samt att en stor del av uppfödarna (de som tar föl varje år och inte någon gång ibland) redan har gjort de lösningar som diskuterades där. Jag vill inte tänka på vad det skulle kosta att ha stoet på helinackordering :nailbiting: Då ska ju någon ha betalt för sitt arbete också, och foderkostnaderna skulle gå upp rejält.
Enda alternativen vi har (som inte kan köpa lantbruk med 50 hektar) är att ta bort försäkringar (och köparna brukar vara glada att de finns sen hästen fötts), hårddra när det är nödvändigt att ringa veterinären, sluta ge tillskott som mineraler och annat, byta till sämre grovfoder och begränsa givor för budget och inte hull, och sluta med maskkontroll och annat som de nog överlever utan. Det blir för mig en fråga om hästvälfärd, eller brist på det på det viset och inte ett alternativ. Bättre att lägga ned helt då :)
Jag ställer mig frågande.

Det går inte åt några 50 hektar åkermark, för att kunna odla grovfoder till rimligt stora besättningar med hästar. jag tänker mig 2-4 ston i avel, samt de avkommor som finns kvar på gården.
Många kategorier hästar kan dessutom beta naturbeten, vilket dessutom ger höga EU-bidrag.

Det är när man har "jättemånga hästar" och liten markyta, som det blir riktigt dyrt.
För få hästuppfödare tänker ur ett lantbruksperspektiv, och finns kanske i områden där marken blir löjligt dyr, t.ex. stora delar av Skåne.

Flyttar man upp i Göingeskogarna istället, så blir marken plötsligt billig.

Jag ser väldigt många uppfödare av SWB, som långt ifrån har fri tillgång på foder för hästarna och har dem i lösdrift.

Hur mycket kostar billigt grovfoder? 50 kr per/rundbal med hö? En dryg hundring för plastat foder?
Där ligger mina produktionskostnader per bal, inklusive köpta tjänster för pressning och plastning.
Redan när balarna kostar dubbelt så mycket, så är det en väldigt stor skillnad.

Och så får jag EU-bidrag, både gårdsstöd och arealstöd för odlade och betade ytor, som är pengar in.

Jag ser många som håller på med kraftfoder, istället för med anpassat grovfoder.

Jag ser också att i den mån vissa häastar går på lösdrift, så är andra hästar, "boxhästar".

Det jag föreslår är snarare "nästan ingen häst är en box-häst".

Friskare hästar på populationsnivå, ger lägre försäkringspremier inom rasgruppen.

Maskkontroll är inte så jättedyrt.

Avsaknad av förändringsbenägenhet, brukar kunna döda hela branscher. Att våga utveckla och göra annorlunda, brukar kunna vitalisera branscher.

Att titta mer på lantbrukslösningar, skulle vara nyttigt för hela hästbranschen.
 
Jag ställer mig frågande.

Det går inte åt några 50 hektar åkermark, för att kunna odla grovfoder till rimligt stora besättningar med hästar. jag tänker mig 2-4 ston i avel, samt de avkommor som finns kvar på gården.
Många kategorier hästar kan dessutom beta naturbeten, vilket dessutom ger höga EU-bidrag.

Det är när man har "jättemånga hästar" och liten markyta, som det blir riktigt dyrt.
För få hästuppfödare tänker ur ett lantbruksperspektiv, och finns kanske i områden där marken blir löjligt dyr, t.ex. stora delar av Skåne.

Flyttar man upp i Göingeskogarna istället, så blir marken plötsligt billig.

Jag ser väldigt många uppfödare av SWB, som långt ifrån har fri tillgång på foder för hästarna och har dem i lösdrift.

Hur mycket kostar billigt grovfoder? 50 kr per/rundbal med hö? En dryg hundring för plastat foder?
Där ligger mina produktionskostnader per bal, inklusive köpta tjänster för pressning och plastning.
Redan när balarna kostar dubbelt så mycket, så är det en väldigt stor skillnad.

Och så får jag EU-bidrag, både gårdsstöd och arealstöd för odlade och betade ytor, som är pengar in.

Jag ser många som håller på med kraftfoder, istället för med anpassat grovfoder.

Jag ser också att i den mån vissa häastar går på lösdrift, så är andra hästar, "boxhästar".

Det jag föreslår är snarare "nästan ingen häst är en box-häst".

Friskare hästar på populationsnivå, ger lägre försäkringspremier inom rasgruppen.

Maskkontroll är inte så jättedyrt.

Avsaknad av förändringsbenägenhet, brukar kunna döda hela branscher. Att våga utveckla och göra annorlunda, brukar kunna vitalisera branscher.

Att titta mer på lantbrukslösningar, skulle vara nyttigt för hela hästbranschen.

Jag håller med dig i det mesta men dina grovfoderkostnader tror jag inte går att applicera någon annan stans. Jag lejer också till det mesta och bara för körslor och plast landar jag över 200:- per bal. Bara plasten ligger mellan 50-100:- ju. Sen tillkommer sådd, gödsling osv.
 
Jag håller med dig i det mesta men dina grovfoderkostnader tror jag inte går att applicera någon annan stans. Jag lejer också till det mesta och bara för körslor och plast landar jag över 200:- per bal. Bara plasten ligger mellan 50-100:- ju. Sen tillkommer sådd, gödsling osv.
Jag betalar egentligen bara för nätet och plasten, och delvis dieseln, eftersom jag kör annat åt grannen, så mina kostnader är väldigt låga. Vi går också ihop, några stycken, och får bra pris på plasten.
Hur jag egentligen ska skriva av några nya maskiner i jotdbruket, visavi fåren, respektive hästarna kan man diskutera.
Jag har också, efter diskussioner med rådgivare, startat med ett modernt skötselsystem för vallar, som bör inmebära extremt långliggande vallar, 10-20 år, alltså vallbrott väldigt sällan, men med ett gemomtänkt skötselschema, som inkluderar stallgödsel på hösten, gräsharvning, kompletteringssådd, och vältning på våren. Rådgivarna och jag, tror att vi kan ligga på kvalitet och volym motsvarande 80%-90 % av 2:a årsvall i 10-20 år. För detta har jag köpt en specialmaskin, som fixar vårarbetet i en överfart. Den investeringen räknar jag med att betalt, genom att slippa vallbrott, på max sju år.
Vallodling är skojigt och spännande, och basen i djuruppfödning av idisslare och häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 471
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 919
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp