”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Jag tror vi har olika bild av vad "vanliga" ridhästar och häst för amatörer (de uttrycken som nämns i artikeln) handlar om - i mina ögon är det inte nödvändigtvis rena varmblodsraser, utan vanlig ridhäst i mina ögon kan även innefatta t.ex. lipizzaner, morgan, korsningar av olika slag och andra hästraser som kan ha storhästmått och som kan komma upp i nivå att tävla i lätta klasser i dressyr och hoppning :) När vi letar ridhästar för grannridskolan är det t.ex. inte 167 cm SWB vi framförallt letar efter, utan det mest optimala är en något mer viktbärande häst på ca 155-160 cm.

Annars kan jag ju hålla med om att just hingstavgiften inte går att spara särskilt mycket på - som mest kanske 15 000 kr om man jämför en dyr hingst som funkar för SWB med en hingst i en billigare ras (vilket är väldigt lite om man jämför med resten av kostnaderna för föl).
Delvis knapplån

...Och jag förstår verkligen inte, varför man inte kan hålla just SWB på lösdrift med utevistelse 24/7 vad avser kanske framförallt unghästar?

Vi som i generationer haft våra hästar så, ser hur friska och hållbara hästarna blir av den "dygnet runt träning" som det innebär att kunna ströva fritt under hela dygnet.

Det fungerar ju med i princip alla andra hästraser, inklusive travhästar.

Klart det blir dyrare att producera hästar, som står på box, med allt arbete det innebär.

För hästar i en väl anlagd lösdrift, så kan man lägga huvuddelen av tiden på hästen, och rationalisera arbete som mockning och utfodring.
Det finns maskiner och utrustning som förenklar, och då menar jag inte "gödseldammsugare", utan större, proffsmaskiner.

Man kan t.o.m. ha en transponder på hästen så att den får sin avpassade ranson av kraftfoder från en automatstation i lösdriften.

Det finns väldigt mycket traditioner, där icke rationell hästhållning fördyrar.
 
Delvis knapplån

...Och jag förstår verkligen inte, varför man inte kan hålla just SWB på lösdrift med utevistelse 24/7 vad avser kanske framförallt unghästar?

Vi som i generationer haft våra hästar så, ser hur friska och hållbara hästarna blir av den "dygnet runt träning" som det innebär att kunna ströva fritt under hela dygnet.

Det fungerar ju med i princip alla andra hästraser, inklusive travhästar.

Klart det blir dyrare att producera hästar, som står på box, med allt arbete det innebär.

För hästar i en väl anlagd lösdrift, så kan man lägga huvuddelen av tiden på hästen, och rationalisera arbete som mockning och utfodring.
Det finns maskiner och utrustning som förenklar, och då menar jag inte "gödseldammsugare", utan större, proffsmaskiner.

Man kan t.o.m. ha en transponder på hästen så att den får sin avpassade ranson av kraftfoder från en automatstation i lösdriften.

Det finns väldigt mycket traditioner, där icke rationell hästhållning fördyrar.
Att ha sina unghästar på stall är ovanligt bland alla raser idag. På stall hamnar hästar först vid tiden för inridning.
 
Det kan ju ha med transportkostnader att göra, tänker jag? Belgien har väl en yta i samma storlek som Småland, Nederländerna något större, men det är ju fortfarande inga avstånd att prata om. Det är ju något som rimligtvis påverkar priset på allt.
Fast det är ju poängen. Det finns väldigt väldigt lite mark i Benelux och ändå är det här med att hålla häst så mycket billigare. Bara skillnanden i tävlingskostnader är gigantisk. En nationell2* fälttävlan kostar runt €45 = +/- 450SEK
Har det att göra med att kostnader för veterinärvård, vaccinationer, hovvård, försäkringar etc är billigare där jämfört med här?
För jag antar att man inte struntar i det.

Stall- och foderkostnaderna är väl å andra sidan mer kostsamma då hästarna står inne betydligt mer pga. brist på mark. Gissar jag.
Att hålla häst i Benelux är så mycket billigare än uppe i norr även på uppstallning och lösdrift. Tävlingar är billigare. T.om stationsavgifterna verkar radikalt billigare..
 
Jag tror vi har olika bild av vad "vanliga" ridhästar och häst för amatörer (de uttrycken som nämns i artikeln) handlar om - i mina ögon är det inte nödvändigtvis rena varmblodsraser, utan vanlig ridhäst i mina ögon kan även innefatta t.ex. lipizzaner, morgan, korsningar av olika slag och andra hästraser som kan ha storhästmått och som kan komma upp i nivå att tävla i lätta klasser i dressyr och hoppning :) När vi letar ridhästar för grannridskolan är det t.ex. inte 167 cm SWB vi framförallt letar efter, utan det mest optimala är en något mer viktbärande häst på ca 155-160 cm.

Annars kan jag ju hålla med om att just hingstavgiften inte går att spara särskilt mycket på - som mest kanske 15 000 kr om man jämför en dyr hingst som funkar för SWB med en hingst i en billigare ras (vilket är väldigt lite om man jämför med resten av kostnaderna för föl).
Och hur blir hö, hovslagare, vaccinationer, uppstallning osv osv billigare för att det står Morgan i passet jämfört med SWB? Jag trodde att höbönder/hovslagare/veterinärer osv osv tog samma summa per kg/häst osv osv oavsett ras (med reservation att hovslagare kan ta mer för tunga raser)
 
Och hur blir hö, hovslagare, vaccinationer, uppstallning osv osv billigare för att det står Morgan i passet jämfört med SWB? Jag trodde att höbönder/hovslagare/veterinärer osv osv tog samma summa per kg/häst osv osv oavsett ras (med reservation att hovslagare kan ta mer för tunga raser)
Det blir inte särskilt stora skillnader, men det kan vara mindre skillnader i hur lätt- eller svårfödda olika hästraser är, dvs. olika mängd hö kan behövas. Lite kan det kanske också skilja sig i storlek och hur mycket mat som krävs - varmblod, typ SWB, ligger väl oftare runt 170 än ridhästraser som inte är standard varmblodsraser. Jag antar att det inte är särskilt många som har sina avelsston eller unghästar skodda, men det finns raser med bättre hovkvalitetet som är mindre ömfotade och som har lättare att klara sig oskodda även senare under inridning etc. Vaccinationer har jag inte nämnt något om, då jag håller med om att det bör vara samma pris för det. Och som nämnts högre upp här nu verkar det vara mer allmänt att alla unghästar står på lösdrift, men annars är det mer standard i andra raser än SWB.
 
Kanske kraven från kunderna har ökat och uppfödare försöker möta dom kraven men att kraven till slut blir smått orimliga. Jag är absolut inte insatt i marknaden på ridhästar men det känns som att man som köpare idag förväntar sig en "färdig produkt". Även hobbyryttate vill ha en välriden tävlingsklar häst, en yngre läromästare som är van vid det mesta typ. Man glömmer bort att det är djur som måste utbildas och de jobb som ligger bakom, inte många verkar heller så intresserade av att lägga ner det jobbet som krävs själv. Men det är kanske också många som saknar den förmågan som behövs att få till en god ridhäst. Om det då kanske avlas på "fel" linjer för hobbyryttare blir det även hästar som både mentalt och exteriört inte håller för en mindre utbildad (i brist på annat ord) hantering? Men jag vet som sagt inte, jag bara "tänker högt" tror jag.
 
I många EU-länder räknas hästuppfödning till lantbrukssektorn och är bidragsberättigat.
Sen tror jag att vi har högre uppstallningskostnader, som åtminstone till viss del kan kopplas till det nordiska klimatet med långa stallperioder på vinterhalvåret.
Högre uppstallningskostnader vintertid för vanliga ridhästar kan jag ge Sverige, Det är en klimatgrej, men den borde ju inte påverka uppfödningskostnaderna speciellt mycket. Om man nu inte har ston och unghästar uppstallade typ året om. Och gällande unghästar/avelsston borde man ju inte behöva regelrätt uppstallning i ett land som Sverige där det finns nästan hur mycket mark som helst.

Gällande hästföretagare i Holland, Belgien verkar de där bidragen (som du absolut inte är den första att referera till) du talar om inte existera. De verkar mer höra till någon förlegad skröna eller myt. Eller så är de helt enkelt inte tillgängliga för vanliga normala hästföretagare med 5-35 hästar i stallet.

Inte ens under corona lockdown 1.0 i våras kunde småföretagare i Holland förlita sig på de €4000 som betalades ut / småföretag. Har du hem och arbetsplats på samma adress var du diskvalificerad, yay.. I Belgien var det annorlunda.
 
Jag tror vi har olika bild av vad "vanliga" ridhästar och häst för amatörer (de uttrycken som nämns i artikeln) handlar om - i mina ögon är det inte nödvändigtvis rena varmblodsraser, utan vanlig ridhäst i mina ögon kan även innefatta t.ex. lipizzaner, morgan, korsningar av olika slag och andra hästraser som kan ha storhästmått och som kan komma upp i nivå att tävla i lätta klasser i dressyr och hoppning :) När vi letar ridhästar för grannridskolan är det t.ex. inte 167 cm SWB vi framförallt letar efter, utan det mest optimala är en något mer viktbärande häst på ca 155-160 cm.

Annars kan jag ju hålla med om att just hingstavgiften inte går att spara särskilt mycket på - som mest kanske 15 000 kr om man jämför en dyr hingst som funkar för SWB med en hingst i en billigare ras (vilket är väldigt lite om man jämför med resten av kostnaderna för föl).
Här tror jag du slår huvudet på spiken!
 
Det kan ju ha med transportkostnader att göra, tänker jag? Belgien har väl en yta i samma storlek som Småland, Nederländerna något större, men det är ju fortfarande inga avstånd att prata om. Det är ju något som rimligtvis påverkar priset på allt.
Men vilka transportkostnader är det som är billigare i Benelux? Att flytta simmare från VDL Holland till Belgien eller från Zangersheide Belgien till Holland är ju klart ingen stor utgiftspost för hingsthållarna och då inte heller för stoägarna.

Vad jag vill veta är du det kan komma sig att t.ex stationsavgifterna skjuter i höjden i Sverige. Det är lätt dubbla priset gentemot motsvarande stationer nere på kontinenten. På tävlingsfronten är det likadant; en nationell 2* fälttävlan i Sverige = 1300SEK vs nationell 2* fälttävlan i Holland/Belgien som kostar €30 till max €50 = dryga 300 till 500SEK.
 
För det första så tycker jag lite man får tänka på vad det är man betalar för och vad det är man får. Är det det att uppfödare vill ha tillbaka alla pengar dom lagt på maten, vaccinationer, försäkring och ev tränare plus summan hästen blev till för så får ju alla hästar oavsett ras ha lite av ett minimumpris när dom säljs som tex 2-3 åringar. För oavsett ras så kostar det mesta ungefär lika mycket för alla raser, plus minus lite när det gäller maten. Och om uppfödare vill ha tillbaka allt så kommer en skogsmulle oavsett ras kosta otroligt mycket pengar, då kan nog "vanliga" människor glömma att köpa häst övht om man inte köper dom som föl.

Det jag tänker på vad jag betalar för när jag köper häst är hästens utbildning, ju mer välutbildad häst alltså rent meritmässigt, ju dyrare blir den med tanke på att det kostar att ta upp en häst i klasserna. Vilket för mig är väldigt logiskt. Däremot kostar det inte mycket i pengar att få en trygg grundutbildad häst, det behöver inte vara en häst som nödvändigtvis är utbildad annat än att den är säker i grunderna.

Ska jag bryta mot djurskyddslagen och arbetsmiljölagen för att producera en vara som passar köparens plånbok? Vill köparen ha en vildhäst som fötts upp på det naturen ger utan mänsklig kontakt, hovvård och veterinärvård? Är det bara priset som räknas?

Sen är det ju det här med hur folk väljer att föda upp sina hästar, tror verkligen folk att en unghäst kräver så otroligt mycket skötsel för att dom inte ska bli "en vildhäst"? En unghäst behöver en bra flock och bra utrymme att röra på sig och lång utevistelse, helst lösdrift, och givetvis hovvård och hantering då och då så den lär sig gå i grimma och stå uppbunden men inte mycket mera. En unghäst tar inte mycket i tid på det sättet om man föder upp dom rätt.

Jag tänker lite att uppfödning av hästar är smått omöjligt att leva på enbart om man vill göra det rätt och inte ha någon slags fölfabrik, antingen får man ha otroligt mycket ston som får mycket föl som man får sälja snabbt eller så är det en hobby som förhoppningsvis då tillslut kanske går över till heltid om man nångång får fram en häst som säljs för flera hundra tusentals kronor som föl vilket inte sker extremt ofta.
 
Men vilka transportkostnader är det som är billigare i Benelux? Att flytta simmare från VDL Holland till Belgien eller från Zangersheide Belgien till Holland är ju klart ingen stor utgiftspost för hingsthållarna och då inte heller för stoägarna.

Vad jag vill veta är du det kan komma sig att t.ex stationsavgifterna skjuter i höjden i Sverige. Det är lätt dubbla priset gentemot motsvarande stationer nere på kontinenten. På tävlingsfronten är det likadant; en nationell 2* fälttävlan i Sverige = 1300SEK vs nationell 2* fälttävlan i Holland/Belgien som kostar €30 till max €50 = dryga 300 till 500SEK.
Jag vet inte hur priserna ser ut i Benelux på hästfronten, men när jag jobbat i stall i Sverige så har det inte varit inköp av foder, strö och ridbaneunderlag som var den enda kostnaden, utan frakten på ~2 h för att få det hem till gården. Dvs typ tvärs igenom hela Belgien.

När det gäller tävlingar ska domare, veterinär och eventuella andra ha reseersättning utöver arvodet, vilket är en summa per mil, som ju lätt kan dra iväg om det är stora avstånd.

Jag vet alltså inte, utan spånar bara. Jag tror inte att det är stationsavgifterna som gör att folk vill sälja sina hästar ”dyrt”, utan alla andra kostnader.
 
Nu har jag ju inte bott i Sverige pa lange, Ar inte en bidragande faktor att hastsektorn overlag i Sverige ar ganska professionell och haller hog standard? Ordentliga arbetsmiljoer och kontrakt till personal etc maste ju vara mycket vanligare i Sverige an i manga andra lander?

Lagg dartill att "alla" rider sporthastar, som avlats av nagon som tar sitt intresse pa allvar gallande foder, vaccinationer, ordnar "ordentlig" inridning med vitt betalad beridare osv - jmf med t.ex. UK dar en majoritet av hobbyhastarna ar diverse inhemska raser och blandningar (som ibland fotts upp i nagons tradgard..) som ocksa har ett lynne som gor de mer latthanterade = mindre professionell traning behovs?
 
Jag vet inte hur priserna ser ut i Benelux på hästfronten, men när jag jobbat i stall i Sverige så har det inte varit inköp av foder, strö och ridbaneunderlag som var den enda kostnaden, utan frakten på ~2 h för att få det hem till gården. Dvs typ tvärs igenom hela Belgien.

När det gäller tävlingar ska domare, veterinär och eventuella andra ha reseersättning utöver arvodet, vilket är en summa per mil, som ju lätt kan dra iväg om det är stora avstånd.

Jag vet alltså inte, utan spånar bara. Jag tror inte att det är stationsavgifterna som gör att folk vill sälja sina hästar ”dyrt”, utan alla andra kostnader.
Fast inget av det här förklarar varför mina svenska uppfödarvänner behöver hosta upp dubbelt så mycket pengar bara genom något så basic som stationsavgiften!
 
Högre uppstallningskostnader vintertid för vanliga ridhästar kan jag ge Sverige, Det är en klimatgrej, men den borde ju inte påverka uppfödningskostnaderna speciellt mycket. Om man nu inte har ston och unghästar uppstallade typ året om. Och gällande unghästar/avelsston borde man ju inte behöva regelrätt uppstallning i ett land som Sverige där det finns nästan hur mycket mark som helst.

Gällande hästföretagare i Holland, Belgien verkar de där bidragen (som du absolut inte är den första att referera till) du talar om inte existera. De verkar mer höra till någon förlegad skröna eller myt. Eller så är de helt enkelt inte tillgängliga för vanliga normala hästföretagare med 5-35 hästar i stallet.

Inte ens under corona lockdown 1.0 i våras kunde småföretagare i Holland förlita sig på de €4000 som betalades ut / småföretag. Har du hem och arbetsplats på samma adress var du diskvalificerad, yay.. I Belgien var det annorlunda.
Utveckla det där du påstår om EU-bidrag, för jag förstår inte vad du menar.

I Sverige, så räknas inte hästar som betesdjur, vilket innebär att vissa stöd, exempelvis kompensationsstöd, inte kan betalas ut.

I Finland, vet jag bergsäkert, att hästar räknas som betesdjur, och att därför vissa stöd, exempelvis kompensatiosnstödet, kan betalas ut.

Vad är för stöd du pratar om?

Du nämner "småföretagarstöd", det finns inget som kallas så i paletten med EU-stöd för jordbruket.

Och tillfälliga Coronastöd är ju inget man kan planera en verksamhet efter, utan de stöd som finns för vallodling, bete av betesmarker, gårdsstöd med mera som finns inom EUs jordbrukspolitik, är det som är rimligt att ta med i sin planering.
 
Utveckla det där du påstår om EU-bidrag, för jag förstår inte vad du menar.

I Sverige, så räknas inte hästar som betesdjur, vilket innebär att vissa stöd, exempelvis kompensationsstöd, inte kan betalas ut.

I Finland, vet jag bergsäkert, att hästar räknas som betesdjur, och att därför vissa stöd, exempelvis kompensatiosnstödet, kan betalas ut.

Vad är för stöd du pratar om?

Du nämner "småföretagarstöd", det finns inget som kallas så i paletten med EU-stöd för jordbruket.

Och tillfälliga Coronastöd är ju inget man kan planera en verksamhet efter, utan de stöd som finns för vallodling, bete av betesmarker, gårdsstöd med mera som finns inom EUs jordbrukspolitik, är det som är rimligt att ta med i sin planering.
Jag svarade på ett annat inlägg som gjorde gällande att hästsektorn i Benelux får bidrag men det stämmer inte för normal/småföretagarna där de flesta hästverksamheter landar. Jag har heller inte sagt att man ska köra sina verksamhet baserat på corona stöd. Jag talade bara om att de inte heller kom ovan nämnda företagare tillgodo när Holland stängde ner all verksamhet i våras.
 
Hur hög är moms, skatt, socialavgifter/egenavgifter i andra länder?
För uppstallning och stationsavgifter betalar man 21% i både Holland och Belgien. Men startavgiften innan moms för två likvärdiga stationer i Sverige vs. Holland är world's apart. I Sverige fakturerar man mer än det dubbla (innan moms) så redan där blir en svensktillverkad ridhäst (läs SWB och liknande) dubbelt så dyr som en holländsk dito..
 
För uppstallning och stationsavgifter betalar man 21% i både Holland och Belgien. Men startavgiften innan moms för två likvärdiga stationer i Sverige vs. Holland är world's apart. I Sverige fakturerar man mer än det dubbla (innan moms) så redan där blir en svensktillverkad ridhäst (läs SWB och liknande) dubbelt så dyr som en holländsk dito..

Frågan är ju då om skillnaden kan besvaras med lönen för de anställda? Sverige har ju rätt strikta regler vad gäller arbetstid osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 487
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 919
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp