”Föder vi upp fel hästar?”

Köper du en billig häst är det oftast på hästens bekostnad. Någon har kapat i kostnaderna för uppfödning, utbildning och djurvälfärd för att gå ihop när köparen ska gör ett ”klipp”. Ridsports gästkrönikör Anna Ozén funderar över bristen på "vanliga" ridhästar till rimliga priser - vad är egentligen ett rimligt pris utan att uppfödaren ska bryta mot djurskydds- eller arbetsmiljölagen?
 
Det är väl som vanligt att människor inte vet vad saker kostar att tillverka under humana förhållanden eller åtminstone inte vill betala för det eller inse att de inte har råd. Det är knappast seminen som är det dyraste för att få fram en färdig ridhäst nästan oavsett stam.
 
Jag är inte jätteinsatt i aveln, men tänker att det kanske inte måste va toppstam på de hästarna man föder upp. Kanske är där skon klämmer.
Klart priset blir högre med sådan stam än den vanliga, som fortfarande kan vara bra. Sen stiger väl priset i takt med att hästen blir mer hanterad/inriden/tävlad/meriter osv.
 
Som utlandsboende förundras jag ofta hur mycket inom svensk hästuppfödning verkar handla om otacksamma och eller snåla köpare. Varför går man inte in på varför det mesta uppe i Sverige verkar vara tokdyrt jämfört med t.ex Belgien och Holland?
 
Jag är inte jätteinsatt i aveln, men tänker att det kanske inte måste va toppstam på de hästarna man föder upp. Kanske är där skon klämmer.
Klart priset blir högre med sådan stam än den vanliga, som fortfarande kan vara bra. Sen stiger väl priset i takt med att hästen blir mer hanterad/inriden/tävlad/meriter osv.
Själva hingstavgiften är den lilla summan i sammanhanget. Så nja skulle jag säga.
 
Som utlandsboende förundras jag ofta hur mycket inom svensk hästuppfödning verkar handla om otacksamma och eller snåla köpare. Varför går man inte in på varför det mesta uppe i Sverige verkar vara tokdyrt jämfört med t.ex Belgien och Holland?
Det kan ju ha med transportkostnader att göra, tänker jag? Belgien har väl en yta i samma storlek som Småland, Nederländerna något större, men det är ju fortfarande inga avstånd att prata om. Det är ju något som rimligtvis påverkar priset på allt.
 
Det kan ju ha med transportkostnader att göra, tänker jag? Belgien har väl en yta i samma storlek som Småland, Nederländerna något större, men det är ju fortfarande inga avstånd att prata om. Det är ju något som rimligtvis påverkar priset på allt.
I många EU-länder räknas hästuppfödning till lantbrukssektorn och är bidragsberättigat.
Sen tror jag att vi har högre uppstallningskostnader, som åtminstone till viss del kan kopplas till det nordiska klimatet med långa stallperioder på vinterhalvåret.
 
Fortfarande inte det jag syftar på utan slutpriset snarare.

Alla ston behöver lika mycket mat och lika god hovvård, samma vaccinationer, kostar lika mycket på seminstationen, o s v, oavsett om de har toppstam eller okänd korsning.
Kan tänka mig att man kan spara in kanske 20% av tillverkningskostnaden på lägre hingstpriser. Men har du ett sto som krånglar så förlorar du det du sparat på hingstavgifterna och istället kan fölet bli dyrare att producera än om du valt en dyrare hingst.
 
I många EU-länder räknas hästuppfödning till lantbrukssektorn och är bidragsberättigat.
Sen tror jag att vi har högre uppstallningskostnader, som åtminstone till viss del kan kopplas till det nordiska klimatet med långa stallperioder på vinterhalvåret.
Det är ju rimligt, vi har ju betydligt kortare tid hästarna kan leva på gräs jämfört med länder som knappt får minusgrader.
 
Alla ston behöver lika mycket mat och lika god hovvård, samma vaccinationer, kostar lika mycket på seminstationen, o s v, oavsett om de har toppstam eller okänd korsning.
Kan tänka mig att man kan spara in kanske 20% av tillverkningskostnaden på lägre hingstpriser. Men har du ett sto som krånglar så förlorar du det du sparat på hingstavgifterna och istället kan fölet bli dyrare att producera än om du valt en dyrare hingst.
Nja, om man inte tänker på enbart SWB så är vissa raser mer lättfödda än andra vilket kan påverka mängden mat som behövs - och hur mycket mat de behöver beror också på hur mycket de får i sig av hagen de går i. Seminstation är inte nödvändigt för alla hästar, utan det är flera hästraser som enbart använder sig av naturlig betäckning. Lösdrift året om kan dra ner på uppstallningskostnader.

Men allmänt håller jag väl med om det någon uppfödare i min gamla ras skrev, att uppfödarna är bland ridsportens största sponsorer.
 
Nja, om man inte tänker på enbart SWB så är vissa raser mer lättfödda än andra vilket kan påverka mängden mat som behövs - och hur mycket mat de behöver beror också på hur mycket de får i sig av hagen de går i. Seminstation är inte nödvändigt för alla hästar, utan det är flera hästraser som enbart använder sig av naturlig betäckning. Lösdrift året om kan dra ner på uppstallningskostnader.

Men allmänt håller jag väl med om det någon uppfödare i min gamla ras skrev, att uppfödarna är bland ridsportens största sponsorer.

Nu pratar vi vanliga ridhästar och dessa är främst av olika varmblodsraser. Där påverkas knappast de vanliga omkostnaderna av hästens stam utan av andra faktorer. Du pratar om hur man skär ner tillverkningskostnader, i mitt inlägg som du svarade på argumenterade jag mot att man kunde spara mycket pengar på att använda en hingst med lägre avgift.

Vill du ha en varmblodshingst på naturlig betäckning är det svårt att hitta en i Sverige som är godkänd, men vill man använda icke godkända hingstar brukar det vara naturlig betäckning. Man kan också använda en fullblodshingst där utbudet på naturlig betäckning är större.
 
Som utlandsboende förundras jag ofta hur mycket inom svensk hästuppfödning verkar handla om otacksamma och eller snåla köpare. Varför går man inte in på varför det mesta uppe i Sverige verkar vara tokdyrt jämfört med t.ex Belgien och Holland?

Har det att göra med att kostnader för veterinärvård, vaccinationer, hovvård, försäkringar etc är billigare där jämfört med här?
För jag antar att man inte struntar i det.

Stall- och foderkostnaderna är väl å andra sidan mer kostsamma då hästarna står inne betydligt mer pga. brist på mark. Gissar jag.
 
Som ni många är inne på redan själva tillverkningskostnaden är ju en piss i havet ursäkta ordvalet, sen kommer den biten från att hästen är ett föl tills den är avvand. Och sen kanske man inte säljer för ens hästen är 2-3 år eller ibland till och med äldre då kommer ju alla kostnader som alltid är för en häst. Ingen skillnad om den är 1 år eller 10 år till exempel. Försäkring, hovslagare, uppstallning, foder, veterinär osv. De skenar snart iväg och får man inte betalt de man vill ha så går man ju med förlust vilket jag tror gör att en del faktiskt skiter i att föda upp hästar till slut. Om man åtminstone gick plus minus noll så hade väl känts i alla fall lite bättre. Folk måste kanske fundera ett varv till när de ska köpa häst vad faktiskt uppfödaren lagt ut och sedan sätta de i relation till hästen pris ...
 
Nu pratar vi vanliga ridhästar och dessa är främst av olika varmblodsraser. Där påverkas knappast de vanliga omkostnaderna av hästens stam utan av andra faktorer. Du pratar om hur man skär ner tillverkningskostnader, i mitt inlägg som du svarade på argumenterade jag mot att man kunde spara mycket pengar på att använda en hingst med lägre avgift.

Vill du ha en varmblodshingst på naturlig betäckning är det svårt att hitta en i Sverige som är godkänd, men vill man använda icke godkända hingstar brukar det vara naturlig betäckning. Man kan också använda en fullblodshingst där utbudet på naturlig betäckning är större.
Jag tror vi har olika bild av vad "vanliga" ridhästar och häst för amatörer (de uttrycken som nämns i artikeln) handlar om - i mina ögon är det inte nödvändigtvis rena varmblodsraser, utan vanlig ridhäst i mina ögon kan även innefatta t.ex. lipizzaner, morgan, korsningar av olika slag och andra hästraser som kan ha storhästmått och som kan komma upp i nivå att tävla i lätta klasser i dressyr och hoppning :) När vi letar ridhästar för grannridskolan är det t.ex. inte 167 cm SWB vi framförallt letar efter, utan det mest optimala är en något mer viktbärande häst på ca 155-160 cm.

Annars kan jag ju hålla med om att just hingstavgiften inte går att spara särskilt mycket på - som mest kanske 15 000 kr om man jämför en dyr hingst som funkar för SWB med en hingst i en billigare ras (vilket är väldigt lite om man jämför med resten av kostnaderna för föl).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Narcissa
·
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp