Föderknöl?

ebaug

Trådstartare
Hejsan!
För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även några längst med magen. Knölarna är oömma (han visar inget obehag och inga personlighetsförändringar) och ca 1cm i diameter. Jag har försökt läsa runt lite och läst om foderknölar som kan framstå som en reaktion vid byte av foder.

Min fråga är då hur tar jag hand om dessa? Går de bort utav sig själva eller måste något läkemedel skrivas ut av veterinär? Just nu svampar jag rent områdena där knölarna sitter och försöker ha så ren utrustning som möjligt.

Han har aldrig visat sig känslig förut när vi byter grovfoder. Ska jag fortsätta utfodra med det jag ger nu så att kroppen vänjer sig eller ska jag byta igen när jag får möjlighet?

Tack i förhand!
 
Hejsan!
För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även några längst med magen. Knölarna är oömma (han visar inget obehag och inga personlighetsförändringar) och ca 1cm i diameter. Jag har försökt läsa runt lite och läst om foderknölar som kan framstå som en reaktion vid byte av foder.

Min fråga är då hur tar jag hand om dessa? Går de bort utav sig själva eller måste något läkemedel skrivas ut av veterinär? Just nu svampar jag rent områdena där knölarna sitter och försöker ha så ren utrustning som möjligt.

Han har aldrig visat sig känslig förut när vi byter grovfoder. Ska jag fortsätta utfodra med det jag ger nu så att kroppen vänjer sig eller ska jag byta igen när jag får möjlighet?

Tack i förhand!
Jag hade fortsatt fodra och haft koll på allmänstatus, mage och att de inte är ömma.
Det finns ju många andra saker det kan vara med bulor också. Men är hästen opåverkad hade jag mest avvaktat
Om de blir fler och/eller verkat klia hade jag funderat på till exempel nässelutslag.
Var i landet bor du? Har du sett till några mängder mygg än?
Det är alltså bara bulor i form av upphöjd hud precis som när vi får en bula i pannan och inte upöhöjda skorpor?

Det mesta som ger bulor går bort av sig självt, så om de inte är massor eller hästen verkar irriterad på dem hade jag avvaktat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 106
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 187
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 289
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp