Status
Stängd för vidare inlägg.
Lång historia kort..
Stoet blev dålig innan fölning.. Livmodern öppnades sig men inte helt.. Stoet blev allt sämre och vilopulsen allt högre, fula slemhinnor, hemska resultat på blodproverna osv..
Hon blev sprutad för att hjälpa livmodern att öppna sig..
Felläge på fölet vilket ledde till lång jobbig fölning.. Resulterade i livmoders infl. Efter att efterbörden inte släppt och distriktsveterinärerna här tydligen inte gjorde nått fören efter 24 timmar:rage:
Två dagar på klinik, massa mediciner..
Och från torsdag till lördag mådde hon bra! Åt bra, och jätte glad över sitt föl..
Imorse hittade jag henne liggandes i boxen.. Vi misstänkte kolik.. Veterinär har snudd på bott i stallet idag men hon svarar inte på behandling:cry:
Att åka till Strömsholm som är det närmsta för oss är helt omöjligt med en vilopuls på över 100 och ett föl som endast är en vecka gammal..
Veterinären har precis åkt och gjort en sista behandling. Så nu hoppas vi att korta promenader varje timme tillsammans med medicinerna hjälper henne genom natten så vi kan åka till vår närmsta klinik imorgon igen (6,5 mil mot ca 30-40 till Strömsholm)
 
Lång historia kort..
Stoet blev dålig innan fölning.. Livmodern öppnades sig men inte helt.. Stoet blev allt sämre och vilopulsen allt högre, fula slemhinnor, hemska resultat på blodproverna osv..
Hon blev sprutad för att hjälpa livmodern att öppna sig..
Felläge på fölet vilket ledde till lång jobbig fölning.. Resulterade i livmoders infl. Efter att efterbörden inte släppt och distriktsveterinärerna här tydligen inte gjorde nått fören efter 24 timmar:rage:
Två dagar på klinik, massa mediciner..
Och från torsdag till lördag mådde hon bra! Åt bra, och jätte glad över sitt föl..
Imorse hittade jag henne liggandes i boxen.. Vi misstänkte kolik.. Veterinär har snudd på bott i stallet idag men hon svarar inte på behandling:cry:
Att åka till Strömsholm som är det närmsta för oss är helt omöjligt med en vilopuls på över 100 och ett föl som endast är en vecka gammal..
Veterinären har precis åkt och gjort en sista behandling. Så nu hoppas vi att korta promenader varje timme tillsammans med medicinerna hjälper henne genom natten så vi kan åka till vår närmsta klinik imorgon igen (6,5 mil mot ca 30-40 till Strömsholm)
Så tråkigt :( hoppas ändå att hon klarar sig.
 
Beklagar förlusten @EricaJohnsson. :cry: Så ofantligt sorgligt. :( Hoppas nu att allt får gå bra med fölet i fortsättningen. :heart

Tycker allt att veterinären som startade igång stoet ska ha en liten örfil. Hoppas att hen får veta utgången så att hen får sig en tankeställare.

Stoet var dåligt innan vi startade fölningen, men de trodde det berodde på att hon skulle till och föla.. Det enda vi kan glädja oss åt nu är att vi gjorde det och inte förlorade dem båda..
Hade det hänt nån månad tidigare hade det inte varit möjligt:cry::heart
 
Jag tror att jag kan svara ja på det.
En fb vän i samma område har ett rutinerat sto som förlorade sitt för tidigt födda föl imorse och det stoet tog sig an vad jag tror är detta föl

Det stämmer!!
Vi kämpar och hoppas att stoet tar den lilla till sig.. Än så länge låter stoet fölet endast och dia om någon har en hand på grimman.. Jag hoppas att det går över snart..

Någon här som har erfarenhet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
168
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp