Status
Stängd för vidare inlägg.
Så kul att det börjar hända grejer med era 2åringar och i tråden igen :)
Min har jag tänkt påbörja inkörning i höst när hästarna flyttar från betet. Just nu tar vi en kort promenad i bland, för att träna på att gå i snöre och från de andra gnäggande hästarna.
Tömkörning vet jag inte riktigt hur jag ska börja med då jag inte har någon medhjälpare som kan leda. Men ha sele, släpa rep och ha bett har han fått göra när jag leder.
Inridning får vänta tills nästa år då han är senväxande islänning och född i juli.
Har du bild på honom? Min är ju också född i juli, men jag har inte sett henne på ett år. Har planer på att åka och hälsa på nu i höst, men då är hon väl såpass gömd under vinterpäls att man inte ser henne ändå... :D
 
Efter att mitt sto (som skulle ha fölat i April) gick bort tidigt i våras, har jag köpt mig en unghäst efter Colmander. Han är under inridning nu och kommer om allt går som planerat gå treårstest till våren. Har honom på inridning hos ett proffs eftersom att jag inte alls känner mig bekväm med att göra det själv. Hinner inte med det heller. Har inte gjort någonting själv med hästen öht, men ser fram emot att få sitta upp senare i höst. :bump:
 
Efter att mitt sto (som skulle ha fölat i April) gick bort tidigt i våras, har jag köpt mig en unghäst efter Colmander. Han är under inridning nu och kommer om allt går som planerat gå treårstest till våren. Har honom på inridning hos ett proffs eftersom att jag inte alls känner mig bekväm med att göra det själv. Hinner inte med det heller. Har inte gjort någonting själv med hästen öht, men ser fram emot att få sitta upp senare i höst. :bump:

Välkommen till tråden! :)
 
Nu har jag börjat på lite med min tvååring. Lite testade vi i våras men inte alls så mycket som jag brukar göra med dom innan betet, men Dajmen är väldigt känslig och var inte så mogen och tålmodig i våras. Vi longerade lite då, testade löshoppning och hade på schabrak med täckesgjord. Nu har jag börjat på igen med mer hantering och repetition av longeringen. Och igår fick hon även prova bett för första gången, gick inte direkt obemärkt förbi henne -hon kastade sig hejdlöst! Tror däremot inte det kommer vara några problem sen, ska bara hitta ett mindre bett. Hon har väldigt liten mun, tror på 8,5 cm.
Dajmen är efter Dylan N och undan fullblodsmamma efter Be My Chief.
 
@Snurre har du tänkt lämna iväg för inkörning eller gör du det själv?

Velar i om han ska få åka iväg eller göra själv och hitta tränare. Tänker att grunder och vänja vid utrustning gör jag oavsett själv men just att börja i töm är knepigt då jag inte har någon som kan hjälpa till att leda.
 
Har du bild på honom? Min är ju också född i juli, men jag har inte sett henne på ett år. Har planer på att åka och hälsa på nu i höst, men då är hon väl såpass gömd under vinterpäls att man inte ser henne ändå... :D

Haha ja min ser redan ut som en fluffboll. Så denna bild är från slutet av aug.
_20180928_102324.JPG
 
Velar i om han ska få åka iväg eller göra själv och hitta tränare. Tänker att grunder och vänja vid utrustning gör jag oavsett själv men just att börja i töm är knepigt då jag inte har någon som kan hjälpa till att leda.

Jag har inte heller någon som kunde leda så jag gjorde det själv.

Började med att gå bredvid med mkt korta tömmar för att sedan länga ut efter hand. Idag var andra gången och nu kan vi tömköra utan problem i båda varven. Svänga funkar bra i både skritt och trav, bromsen är det lite sämre med. Tur han lyssnar otroligt bra på röstkommandon :D
 
Jag har inte heller någon som kunde leda så jag gjorde det själv.

Började med att gå bredvid med mkt korta tömmar för att sedan länga ut efter hand. Idag var andra gången och nu kan vi tömköra utan problem i båda varven. Svänga funkar bra i både skritt och trav, bromsen är det lite sämre med. Tur han lyssnar otroligt bra på röstkommandon :D

Ungefär så gör jag med! Har aldrig medhjälpare i tömkörningen eftersom jag tycker att hästen fokuserar så mycket på den, och allt jag kan göra utan hjälp är bra!
 
Är det superdumt att bara förbereda nu i höst och sedan skicka iväg i feb för inridning och "hålla igång" till 3-års?
Jag är själv och kan inte få hjälp hemma + att han är lite liten i mina ögon... (157 och fullblodsmodell)...
 
Velar i om han ska få åka iväg eller göra själv och hitta tränare. Tänker att grunder och vänja vid utrustning gör jag oavsett själv men just att börja i töm är knepigt då jag inte har någon som kan hjälpa till att leda.

Jag tänkte precis föreslå det @Mirtai skrev, gå bredvid och flytta dig sakta längre och längre bak. Har du någon att skicka hästen till om du bestämmer dig för det?
 
Är det superdumt att bara förbereda nu i höst och sedan skicka iväg i feb för inridning och "hålla igång" till 3-års?
Jag är själv och kan inte få hjälp hemma + att han är lite liten i mina ögon... (157 och fullblodsmodell)...

Vad är det de ska göra på 3-års?
 
Jag tänkte precis föreslå det @Mirtai skrev, gå bredvid och flytta dig sakta längre och längre bak. Har du någon att skicka hästen till om du bestämmer dig för det?
Ja det är nog så jag får göra. Antagligen så jag gjorde när jag lärde min nu vuxna islänning gå i töm:idea: (glömmer fort)
Jag har kört in den islänningen så långt att sladda ridbanan, dock är han lite för bskskygg för mer. Min ponny ska ha varit inkörd som ung och senaste åren har vi gått från tömkörning till sladd och lite i vagn. Så lite koll har jag men är av nån anledning mer rädd att det blir fel med denna :confused:
Har ett par olika ställen som jag vet kör in hästar och har några referenser från. Ena mer mot bruks och andra från travet men erfarenhet av islänningar.
 
När jag har börjat med tömkörningen har jag först lärt in longering på en inhägnad volt och även i de flesta fall löshoppat/lösgalopperat så att de förstår drivning bakifrån. När det känns stabilt har jag bytt ut lina och inspänning mot tömmar och börjar introducera styrningen på volten, först med samma placering som vid longeringen och sedan efterhand förflytta till tömkörningsposition. Sedan går jag ut på större ridbana och bygger på.
 
När jag har kört in mina har jag helt enkelt gått ut en bit från stallet, vänt på dem och kopplat på tömmar och gått hemåt. Inga problem och de har förstått direkt.

Innan har de longerats både i lina och löst och kunnat röstkommandon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp