Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åkte vi iväg till ridhuset med Noella för lite longering. har inte varit iväg med henne sedan i mars.
Inga problem alls, lastade henne själv, bara att skicka in, skötte sig exemplariskt i ridhuset och hoppade något skutt över kavaletti och sen bara traskar hon på släpet igen!:):love:
1539533640065.png

Tror att hon är ca 153 cm nu, hoppas på några cm till. Är ju lite överbyggd fortfarande så hoppas hon jämnar ut sig!
 
Hur höga är era nu? Vilken höjd tror ni de slutar på? :)

Min var 164 cm när han kom hem från betet. Nu är han överväxt igen så han växer uppenbarligen lite till. Gissar på att han stannar runt 170 cm. För min del får det gärna bli strax under snarare än över
 
Igår flyttade Pärlan in på "träningsanläggningen" för inridning! Idag hade vi första lilla passet, löslongering på volten för att lära in det här med att springa runt i båda varv innan vi börjar med lina och utrustning. Filmade ett litet klipp, blir inte så bra när man är på så nära håll och dessutom lite uppifrån, men lite ser man ju.

 
Här håller vi på med tillvänjning av bett och lastning. Gjorde stora framsteg vid lastningen igår så vi satsar på att komma iväg och löshoppa i slutet av november. Har längtat efter det jättelänge så jag hoppas verkligen att vi kommer iväg:bump:
 
I dag har Dajmen fått vargtänderna bortplockade, på köpet lite träning då hon fick åka transport med storasyster till särbons stall, ca 3 km. Passadepå att mäta henne också, ca 155 cm men högre bak. Igår hade hon dessutom sadel fastsatt för första gången så nu är vi på gång!
 
Nu har jag anmält Noella till en inkörningskurs som börjar i slutet av januari. 12 gånger under 8 v så blir en del resor, skönt att det är smidigt att lasta henne.
Så nu sitter jag och googlar vagnar, får se vad jag hittar för någon!:)
Hade ju tänkt börja sitta in henne efter nyår men ändrar mina planer lite. Är ledig lite mer än 2 v vid jul och även min sambo, så kommer sitta in henne lite då och sen vila fram till inkörningen.
Hon får nog vila lite efter inkörningen och så rider jag henne framåt vårkanten igen och sen vila under sommarbetet.
Tror att det blir rätt bra eller vad tycker ni?
 
Min ”fölis” (inget smeknamn har riktigt fastnat) är 167 (hur gick det till? Mamma 163 och väldigt nätt och fullblodig, pappa 166). Vore en dröm om han blev runt 170, jag vågade knappt hoppas på över 160 när jag betäckte mamman.
Numera insutten på och ”riden” i skritt. Har ingen som kan hjälpa så vi kör lite som det faller sig. Herr häst är en otroligt seg skapelse och helt precis tvärtemot sin otroligt energiska mamma.
B38CDC31-B0F6-40B9-8E89-353AB78D646D.jpeg
 
Nu har jag anmält Noella till en inkörningskurs som börjar i slutet av januari. 12 gånger under 8 v så blir en del resor, skönt att det är smidigt att lasta henne.
Så nu sitter jag och googlar vagnar, får se vad jag hittar för någon!:)
Hade ju tänkt börja sitta in henne efter nyår men ändrar mina planer lite. Är ledig lite mer än 2 v vid jul och även min sambo, så kommer sitta in henne lite då och sen vila fram till inkörningen.
Hon får nog vila lite efter inkörningen och så rider jag henne framåt vårkanten igen och sen vila under sommarbetet.
Tror att det blir rätt bra eller vad tycker ni?
Åh vad kul med kursen! :)
Såg den också och vore ett bra alternativ till att skicka på inkörning. Men 8 helger i rad var av 2 jag redan är uppbokad gör att jag tvekar :( ingen medhjälpare har jag häller att ta med.
 
@Snurre jag kommer nog missa något tillfälle på kursen. Jobbar ju inom vården och jobbar helger, lyckas nog inte smita ifrån alla.:D
Min snälle sambo får följa med som medhjälpare.
Förmodar att du bor i närheten, kanske går att hjälpas åt?
 
I helgen har Noella fått jobba lite. Igår var vi i ridhuset och longerade med sadel. Jag hängde över henne medan min sambo ledde oss runt. Inga problem, sen släppte vi henne lös så att hon skulle kunna bralla av sig. Men Noella ville bara springa till matte och stå och gosa istället. När jag drev på henne sprang hon bara till husse istället så blev inget brallande!:D
Idag jobbade vi på stallbacken, gick runt lite med mig hängande och att jag även tryckte lite i stigbygeln.
Gick lite efteråt med träns för att lära henne lite styrning. Funkade bra!:up:
 
Roligt att höra att det går framåt för alla! :) Ibland är det lite tråkigt med en långsamtväxande ras...

Men men. Vill minnas att jag för ett par år sen skrev att jag hoppades att Ólympía skulle hålla benen hela till inridning eftersom hon gärna klättrade på allt möjligt då, som föl. Nu har hon stått på boxvila i snart två veckor, varav en var på Ultuna, som följd av ett rejält sår på bakknät. :up: Verkar dock "bara" vara ett sår och det läker fint.

Så den inte-så-mycket-hanterade fröken har nu åkt transport på egen hand flera gånger (inte så positivt inställd till det när hon skulle hemifrån, men från Ultuna i princip sprang hon in i transporten :laugh:), är väldigt ledvan då hon promeneras några gånger om dagen, accepterar pill och omläggning av sår och beter sig trots att hon tvingas stå på box.

Skittrist att behöva utsätta en tvååring för, men ändå skönt att hon beter sig och accepterar det mesta. Gäller bara att hon håller sig på benen när hon väl släpps ut till flocken igen sen... :laugh:
 
Roligt att höra att det går framåt för alla! :) Ibland är det lite tråkigt med en långsamtväxande ras...

Men men. Vill minnas att jag för ett par år sen skrev att jag hoppades att Ólympía skulle hålla benen hela till inridning eftersom hon gärna klättrade på allt möjligt då, som föl. Nu har hon stått på boxvila i snart två veckor, varav en var på Ultuna, som följd av ett rejält sår på bakknät. :up: Verkar dock "bara" vara ett sår och det läker fint.

Så den inte-så-mycket-hanterade fröken har nu åkt transport på egen hand flera gånger (inte så positivt inställd till det när hon skulle hemifrån, men från Ultuna i princip sprang hon in i transporten :laugh:), är väldigt ledvan då hon promeneras några gånger om dagen, accepterar pill och omläggning av sår och beter sig trots att hon tvingas stå på box.

Skittrist att behöva utsätta en tvååring för, men ändå skönt att hon beter sig och accepterar det mesta. Gäller bara att hon håller sig på benen när hon väl släpps ut till flocken igen sen... :laugh:

Min stod på Helsingborg i 8 dagar när han var 5 månader pga perforerad ledkapsel i en bakkota. Lång boxvila med promenader i stallet efteråt. Jag kommer aldrig sluta nojja över det benet...

Men han blev å andra sidan väldigt välhanterad :)
 
Min stod på Helsingborg i 8 dagar när han var 5 månader pga perforerad ledkapsel i en bakkota. Lång boxvila med promenader i stallet efteråt. Jag kommer aldrig sluta nojja över det benet...

Men han blev å andra sidan väldigt välhanterad :)
Åh fy! Här verkar ju leden klarat sig helt, så bara såret är läkt ska det väl inte finnas nåt att noja över, så det är ju skönt. Jag ser dock sällan "välhanterad" som nåt positivt när det gäller en tvååring, åtminstone inte en islänning, men nu verkar hon ju vara såpass vettig i huvudet att jag försöker att inte noja över det heller. :D
 
I helgen fick Noella jobba lite igen. På lördagen blev det tömkörning i ridhuset för första gången, även första gången jag styrde själv med bett och tömmar. Hon skötte sig jättebra.
På söndagen blev det första gången jag satt upp på henne. Har bara hängt innan. Gick först runt med medhjälpare och red sen själv runt lite i skritt.
Blev tveksam hur jag skulle göra när jag kom till ridhuset, hade glömt få med mig stigbyglarna!:angel: Men hon var så cool att jag vågade testa i alla fall.
Min hjärna hänger inte alltid med, är sjukskriven pga utmattningssymtom.:down:
1543927781685.png
 
Nu är våra småhästar 3 år! :love:

Vi firade in nya året med att återuppta ridningen. Han har vilat sedan oktober men det var bara att sitta upp. Igår skrittade vi lite och idag har vi både travat och galopperat. Det går lite fort i galoppen och han är lite ängslig i traven men på det stora hela är han så snäll och okomplicerad!

Nu hoppas jag snön får ligga kvar så ska vi försöka ta oss ut i skogen med ett snällt sällskap
 
Nu är våra småhästar 3 år! :love:

Vi firade in nya året med att återuppta ridningen. Han har vilat sedan oktober men det var bara att sitta upp. Igår skrittade vi lite och idag har vi både travat och galopperat. Det går lite fort i galoppen och han är lite ängslig i traven men på det stora hela är han så snäll och okomplicerad!

Nu hoppas jag snön får ligga kvar så ska vi försöka ta oss ut i skogen med ett snällt sällskap
Nej, min är född i mitten av juli, hon är definitivt inte 3 år än! :D

Är det annars generellt så att man kör hårt på första januari som födelsedag för vissa raser? Bland islandshäst förekommer det i princip inte alls, vad jag vet, definitivt inte på unghästar. Hästarna registreras med födelsedatum, så man vet ju i regel när de är födda och jag har trott att första januari främst gällde för de man inte visste födelsedatum på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp