Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mirtai vad trevligt det ser ut! Har du tänkt åka ut och tävla något med din i år? Jag tänker att den ser ut som att den skulle fixa det bra. Eller har du några andra ”mål” med året?

Jag anmälde mig till tävling och sedan gick träningen lite i stå när tävlingen blev inställd. Min tränare tyckte att jag kanske hinner vara med på någon av kokurserna som är senare i sommar, det kan nog vara ett bra mål. Lika bra att introducera henne för kor när hon är ung och formbar :-D

Vi får inte tävla i år, tidigaste man får starta är april när de är 4. Så årets mål är visningen på lördag och sen bara träna vidare inför resten av livet 😊
 
Vi får inte tävla i år, tidigaste man får starta är april när de är 4. Så årets mål är visningen på lördag och sen bara träna vidare inför resten av livet 😊

Det visste jag inte. Jag tänker mig att jag är med i någon skritt och trav-klass om det finns. Eller någon annan där man är ensam på banan så ”förstör” jag inte för någon om jag inte galopperar.

Tänker du dig ett långt sommarbete utan träning? Vad tänker ni andra? Jag låter aldrig mina ha semester helt under sommaren. Jag är ledig och det är ridväder dygnet runt.
 
3åringar låter jag vila det mesta av året. Min blev inriden i oktober och har vilat fram till slutet på april. Nu ska hon gå till någon gång i juni och sedan blir det vila hela sommaren. Nästa omgång blir kanske oktober igen.
 
3åringar låter jag vila det mesta av året. Min blev inriden i oktober och har vilat fram till slutet på april. Nu ska hon gå till någon gång i juni och sedan blir det vila hela sommaren. Nästa omgång blir kanske oktober igen.

Intressant, i oktober blir det ingenting gjort här. Min är typ inriden nu under våren, rätt så sporadiskt. Året började ju med -15 till -35 i fem veckor så då hängde jag lite på henne några gånger bara. Nu vilar hon och det blir det nog nästa vecka också men sedan när terminen är slut tänker jag mig att vi ska igång igen. Och så vila under hösten fram till snön lagt sig. Planerar du alltid så noga och långt framåt? Jag känner att det inte riktigt funkar för mig annat än under sommarhalvåret när jag vet att det är ridbart väder hela tiden. Övrig tid på året blir med kortare horisont.
 
Intressant, i oktober blir det ingenting gjort här. Min är typ inriden nu under våren, rätt så sporadiskt. Året började ju med -15 till -35 i fem veckor så då hängde jag lite på henne några gånger bara. Nu vilar hon och det blir det nog nästa vecka också men sedan när terminen är slut tänker jag mig att vi ska igång igen. Och så vila under hösten fram till snön lagt sig. Planerar du alltid så noga och långt framåt? Jag känner att det inte riktigt funkar för mig annat än under sommarhalvåret när jag vet att det är ridbart väder hela tiden. Övrig tid på året blir med kortare horisont.

Nu har jag ju ridhus och ridbana under vinterhalvåret men inte så mycket ridmöjligheter under sommaren när de går på bete, så det blir mest naturligt så. Plus att det är ett upplägg som jag vet fungerar bra.
 
Tänker du dig ett långt sommarbete utan träning? Vad tänker ni andra? Jag låter aldrig mina ha semester helt under sommaren. Jag är ledig och det är ridväder dygnet runt.

Min kommer gå på bete juni-augusti. Sedan ridas någon månad under hösten för att vila över vintern igen. Känns som de här åren är mer vila än ridning 🤣
 
@Cilva Min kommer jag jobba några veckor till sen blir det vila hela sommaren.
Satt in henne i julas, sen vila någon månad och sen inkörningskurs. Vilade 4 v och nu igång med körning/ ridning igen.
Kommer börja i mitten av augusti igen med henne, rida och köra ca 6 v, sen lite vila igen och kommer nog lämna henne på utbildning i oktober- november. Sen blir det vila igen och mer "riktigt" jobb efter jul.
Tror det är en bra plan, får se om det blir som man tänkt. Allt kan ju hända när man håller på med hästar!
 
Idag har min Nasse gått treårstestet. Nöjd över hur han skötte sig och löste uppgifterna. Inga poäng att tala om men ser det som ett led i utbildningen.
44.5 gång och 43.5 hopp.
Vill ju ha en bussig häst med gott temperament och ridbarhet vilken jag tror han utvecklar.
Att han har gott påskjut, är lösgjord och taktmässig samt avspänd tycker jag är bra.

Varken missnöjd eller förvånad.
Sen kunde man alltid önska liiite mer på vissa punkter :)!
 

Bifogade filer

  • IMG_20190527_172616_183.jpg
    IMG_20190527_172616_183.jpg
    195,6 KB · Visningar: 17
Fager gick sitt unghästtest i lördags, fick 47 poäng på gång och 44 på hoppning. Lite spänd vilket gjorde att skritten blev kort, annars skötte han sig jättebra. Vi avbröt hoppningen på 110, tyckte inte det fanns anledning att pressa honom.

Fick mycket fina omdömen på ridprovet vilket jag tyckte var extra roligt.

8,5 på typ, 8 på hhb och så 8 på trav och 8,5 på galoppen var höjdpunkterna 😊

353EACFF-1637-44C3-BB4D-13574FF4058A.jpeg
 
Nu har jag ju ridhus och ridbana under vinterhalvåret men inte så mycket ridmöjligheter under sommaren när de går på bete, så det blir mest naturligt så. Plus att det är ett upplägg som jag vet fungerar bra.

Ridbana har jag också men de två senaste vintrarna har det snöat så mycket att jag haft svårt att hinna med att rida ned snön så det har mest blivit snöplumsande faktiskt. Jag plogar också men då blir det lite halt för de oskodda. Skulle behöva få hit ett kompisgäng som rider på banan minst en gång i veckan så skulle den hållas i bättre skick.

Min kommer gå på bete juni-augusti. Sedan ridas någon månad under hösten för att vila över vintern igen. Känns som de här åren är mer vila än ridning 🤣

Ja så är det ju, tur jag har fler hästar att rida :D

@Cilva Min kommer jag jobba några veckor till sen blir det vila hela sommaren.
Satt in henne i julas, sen vila någon månad och sen inkörningskurs. Vilade 4 v och nu igång med körning/ ridning igen.
Kommer börja i mitten av augusti igen med henne, rida och köra ca 6 v, sen lite vila igen och kommer nog lämna henne på utbildning i oktober- november. Sen blir det vila igen och mer "riktigt" jobb efter jul.
Tror det är en bra plan, får se om det blir som man tänkt. Allt kan ju hända när man håller på med hästar!

Jag känner mig väldigt o-organiserad och flummig jämfört med er alla. Jag tar det lite som det kommer, mitt tränande följer läsåret rätt mycket. Träning under alla lov och viloperioder där emellan. Jag har nog mer tänkt i termer av att vi jobbar intensivare en-två veckor och sedan vila (nu i samband med slut på läsåret blir det lite mer vila pga fruktansvärt mycket att göra på jobbet).

Roligt att läsa era svar! Är det någon mer än @Novalisa som tänkt lämna på utbildning?
 
@polly p Vad kul att det gick bra, alltid roligt när de bara tuffar på fastän det är nya grejer. Jag stod just och tittade på min i hagen och blev så sugen på att ta ut henne. Tyvärr tryter tiden just nu, borde egentligen skriva en inlämningsuppgift samt läsa elevuppsatser men då passade det ju så mycket bättre att skriva och läsa här istället :D
 
Fager gick sitt unghästtest i lördags, fick 47 poäng på gång och 44 på hoppning. Lite spänd vilket gjorde att skritten blev kort, annars skötte han sig jättebra. Vi avbröt hoppningen på 110, tyckte inte det fanns anledning att pressa honom.

Fick mycket fina omdömen på ridprovet vilket jag tyckte var extra roligt.

8,5 på typ, 8 på hhb och så 8 på trav och 8,5 på galoppen var höjdpunkterna 😊

Visa bifogad fil 30414
Å vad fin han är 😍❤! Grattis till fina poäng!
 
Fager gick sitt unghästtest i lördags, fick 47 poäng på gång och 44 på hoppning. Lite spänd vilket gjorde att skritten blev kort, annars skötte han sig jättebra. Vi avbröt hoppningen på 110, tyckte inte det fanns anledning att pressa honom.

Fick mycket fina omdömen på ridprovet vilket jag tyckte var extra roligt.

8,5 på typ, 8 på hhb och så 8 på trav och 8,5 på galoppen var höjdpunkterna 😊

Visa bifogad fil 30414

Tittade på er i lördags och det såg ju jättebra ut! Grattis till bra poäng och en fin häst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
164
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
685
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp