Status
Stängd för vidare inlägg.
Bättre sent än aldrig :D

Ett foto på vår hingst, Darius e Diero Lux N, på treårstest - Darius hoppade 8.5/8.5
znvLK00cMIA0zOImzarJTOjt44A310d16VjZtaRdVv5GMjmLokcVbhWa9jfDgDwfbmU5OJ7c58z_FP3SIrQVAkTcncD2pkrIvb85aJ_XVXeaRDkKycNp7iTwhHdJKKdXp6s9TYVG2RblrcUfvfiPM6ATAfVAxlqw5SXnTidfyQ-bMPRR6jxKIeO3OUxtTcoeKK8uc9eGuJhX0nKfmdnbr1cco2X4E4edSBHAOB6yDFqVpaLdB4R2Drk2DezR4PGOfThkMMr0euo3ASDp09R1edwPEO77Scdmf0Z2vR58skYnwxO7-j_hAy2rDP7rlRDkx9pM-u9JkN8Uj9QaekOuV52QBKcSqOWxibmqQK-2vYGQLnKanl3lKK6W8_H1hQdPmBlKI5f0ZuKV6BUWn1lh08JznnUveLv5sbDb2qgSZD0Yk_GcfKKQyUhTJJzj2xzlDqQ0CmxL0X8dtBbysYs9qjQDIExumL-pYNg0Mu19dnERlfqXjvNen1f_KQfDwrR6ImcuEEi0TaFbtQdfY8A7SCaKopdU8DEjF2nV4rKaKof9p3u4aRdGzL3l0jvlcK91-6oML5yf--JjqyPLVUAP8O6DIpA13guHcjdWjjlJB_sh6_sI-8KWwJpB_WLIGhbYp-7D03EEPe5ggA88j-F3w_Wrf9LDZTo=w1263-h842-no
 
@Hunter kan tyvärr inte se dina bilder!:(

Noella går fortfarande och latar sig.:D
Men hon börjar tröttna på att inget göra och försöker få uppmärksamhet hela tiden. Nu när det varit så varmt får hästarna gå in i stallet och vila lite varje dag. Brukar spola av dem när vi tar in dem för att svalka. Noella blir överlycklig när man grejar lite och står och gnäggar och hummar efter en när man går.
Var iväg med de andra hästarna och lösgalopperade i ridhuset en dag. Släpet var påkopplat och öppet när hästarna gick ut.
Noella gick raka vägen in i transporten och titta på mig som att "ska vi inte åka nu"?:laugh: Sen ville hon knappt backa ur så jag fick hämta grimma och grimskaft för att få ut henne. Snacka om lättlastad häst!;)
 
Noella fick åka ner till ridhuset och springa av sig igår. Hon rejsade runt rejält och brallade en hel del. Hade tänkt börja lite smått med henne igen nu, men grannen måste åka iväg och operera sin ena häst på fredag och den blir kvar på kliniken, så Noella får stå hos grannen ett tag som sällskap åt deras andra häst. Så då får hon lata sig lite till!:)
 
Fager går på bete men kommer hem på söndag. Sedan tar det en vecka innan jag får på honom skor och kan börja jobba. Ska bli så kul!
 
Noella är på bete hos grannen nu, den opererade hästen fick följa med hem, men fick 3 v boxvila/sjukhage så Noella är där som sällskap till den andra hästen som inte kan gå själv.
Eftersom deras häst är lite stissig när den är själv följde jag med dem ut på en ridtur med Noella. Så härligt att sitta på henne igen efter några månaders vila. Lika cool som vanligt. Red en runda i skogen och sista biten blev det på vägen genom byn. Kom både bilar och bilar med hästtransport med gnäggande häst i och precis när vi red förbi kyrkan ringde kyrkklockan! Snacka om miljöträning! :laugh:
Hon är så lugn i allt som händer men ändå pigg och framåt. Bryr sig inte om hon går först eller sist.
Jag är så himla nöjd med min lilla häst!:love:
 
Jag hade planerat att Nelly skulle gå ute dygnet runt på betet iaf augusti ut, men igår visade fröken tydligt att hon ville sova inne - och då lyder hennes matte :laugh:

Vi hade haft gänget inne på kvällen och skulle som vanligt släppa ut. Nelly drog benen efter sig, stannade någon gång och ville inte gå framåt och sen väl i hagen så ställde hon sig vid grinden och hängde. Jag ser hagen från vägen så när jag skulle åka hem ser jag att kompisarna vandrat iväg men Nelly står fortfarande och bara stirrar mot stallet. Fick ont i magen, vände bilen och åkte tillbaka🤣

Det var så tydligt, helt annorlunda beteende än vanligt och då lyssnar jag 😊

Här står hon när jag kommer ner till hagen igen. Inga kompisar i sikte, sånt händer aldrig annars. Hon brukar vara först med att vandra iväg med resten efter.
34969


Några av mina stallkompisar tyckte att jag är världens mesigaste som tog in henne (”det är ju en häst, hon klarar sig”), men jag ser ingen poäng med att tvinga hästen att sova ute om hon inte vill..
Gillar dessutom när hästarna är såhär tydliga så man faktiskt fattar vad de vill 🤗
 
Min har vilat sedan mitten av Maj men tänker ev börja lite lugnt här snart..

Hur gör ni när ni sätter igång bebisarna?
Jag har tänkt låta dottern rida och promenera med vid hand lite små turer ett litet tag i början iallafall.
Tycker han varit lite småstissig i gången sådär när han varit ensam men inget oöverkomligt.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190813_212057.jpg
    IMG_20190813_212057.jpg
    218,6 KB · Visningar: 37
Min har vilat sedan mitten av Maj men tänker ev börja lite lugnt här snart..

Hur gör ni när ni sätter igång bebisarna?
Jag har tänkt låta dottern rida och promenera med vid hand lite små turer ett litet tag i början iallafall.
Tycker han varit lite småstissig i gången sådär när han varit ensam men inget oöverkomligt.
Nelly vilar fortfarande, men när det är dags så tänkte jag promenera och jobba en del från marken innan jag börjar rida.
 
@polly p Jag lät Noella lösgaloppera av sig i ridhuset någon gång och även longerat ett par gånger. Sen blev det att jag satt upp och red ut i skogen. Blev lite annat än jag tänkt eftersom hon inte är hemma nu och den andra hästen hon är sällskap åt inte vill gå iväg själv.
Nu är hon ju väldigt lugn och brukar inte hitta på något, är ju annorlunda om man har en unghäst som är orolig eller lite stissig.
 
Jag har börjat sätta igång Fager igen. Tömkörde i tisdags och red i ridhuset idag. Försöker tänkta lite kortare pass än normalt.

Brukar inte longera innan jag sitter upp men gjorde det idag. Hade nog inte behövts, han var hur cool som helst. Gick med lite handbroms i men det kommer släppa snabbt.

Det är roligt att se hur mycket han har mognat under sommaren! Jag märker det, och flera andra i stallet har också kommenterat det :)
 
Jag tycker Nelly är lite tunn. Hennes beteskompisar är jättetjocka men hon är rätt så slank. Egentligen lagom hull över revbenen men överlinjen är tunn. Har fodrat på en del nu, men samtidigt vet jag inte hur rund/musklad överlinje man kan förvänta sig att de ska ha i den här åldern när hon dessutom inte har arbetats under sommaren. Hur tänker ni?

35422

Bild från tidigare i somras, hon ser ganska lik ut nu. Kanske lite tunnare.
 
Jag tycker Nelly är lite tunn. Hennes beteskompisar är jättetjocka men hon är rätt så slank. Egentligen lagom hull över revbenen men överlinjen är tunn. Har fodrat på en del nu, men samtidigt vet jag inte hur rund/musklad överlinje man kan förvänta sig att de ska ha i den här åldern när hon dessutom inte har arbetats under sommaren. Hur tänker ni?

Visa bifogad fil 35422
Bild från tidigare i somras, hon ser ganska lik ut nu. Kanske lite tunnare.

Jag tänker att det inte är så konstigt om överlinjen är lite muskelfattig, de jobbade inte mkt i våras och så har de gått på bete hela sommaren. Kanske öka proteinet nu när ni börjar jobba igen?
 
Jag tänker att det inte är så konstigt om överlinjen är lite muskelfattig, de jobbade inte mkt i våras och så har de gått på bete hela sommaren. Kanske öka proteinet nu när ni börjar jobba igen?
Ja, jag har landat i det jag också. Var lite hispig där ett tag och gick och klämde och kände på hull och muskler hela tiden. Hönsmatte 🤣

Men hon är nog helt normal nu. Inte byggd som en köttbulle heller 😉
Blir bra att justera upp när vilan är över!
 
Ja, jag har landat i det jag också. Var lite hispig där ett tag och gick och klämde och kände på hull och muskler hela tiden. Hönsmatte 🤣

Men hon är nog helt normal nu. Inte byggd som en köttbulle heller 😉
Blir bra att justera upp när vilan är över!

Min har också fallit ur en del i överlinjen över sommaren. Det har han kompenserat med att få en rejäl kalaskula! Han ser inte riktigt klok ut :rofl:

Han är dessutom världens hungrigaste häst så inte helt lätt att banta honom heller...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp