Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst är verkligen ett litet lyckopiller! Kommer på mig själv med att bara sitta och le när jag rider. Idag gjorde vi lite tempoväxlingar i galopp och som han tar i och växer uppåt/framåt när vi ökar! Traven är svårare, han har långa ben men kort kropp och det märks att han inte riktigt har koll på var han ska göra av dem i traven.



En suddig mobilbild är tyvärr allt vi kan bjuda på.

2CED2F50-0235-4FAC-977E-70EFE2C64426.png
 
Min häst är verkligen ett litet lyckopiller! Kommer på mig själv med att bara sitta och le när jag rider. Idag gjorde vi lite tempoväxlingar i galopp och som han tar i och växer uppåt/framåt när vi ökar! Traven är svårare, han har långa ben men kort kropp och det märks att han inte riktigt har koll på var han ska göra av dem i traven.



En suddig mobilbild är tyvärr allt vi kan bjuda på.

Visa bifogad fil 36259
Så fin!
 
Längesedan jag hängde här nu! Men såhär ser min treåring ut nu som hyfsat färdigvuxen (Hemerald-Cornetto-Maraton):love: Försökte få henne dräktig men hon tog sig tyvärr inte så nu tar vi nya tag med inridningen. Travar fint på lina utan att tappa ryttaren:up:
36615
 
@Mirtai Min kommer få vänta med hoppning ett tag. Har inte kommit så långt än! ;)
Här handlar det mest om att få henne att börja jobba lite mer och fatta vad man vill. Hon kommer åka på utbildning i oktober och jobbas mer regelbundet med lite dressyr.
Jag har mest ridit henne i skogen och lufsat runt!:angel:
Tänker mig kanske att hon kommer få se lite hinder till sommaren med ryttare. Jag själv är inte så duktig i hoppning och är en mes när det gäller hinder. Så hon kommer nog lämnas iväg till någon duktig som kan hoppa in henne åt mig.:)
Hon är ju tänkt att bli min hobbyhäst, som ska kunna fixa det mesta, alltså inte till tävling (om ingen annan vill tävla henne). Så vi tränar mycket på att gå fram överallt, stå still där jag säger att hon ska stå, att man kan hoppa av och hoppa upp i skogen, bli van vid trafik, gå över broar, att man kan dela på sig när man rider åt olika håll, kunna skritta vidare även om medföljaren galopperar iväg, kunna stå still när man sadlar ute, m.m.
 
Det rullar på med lilla Nasse med. Eller Cezanne som han heter men han ska ju ha något smeknamn. Mest dottern min som rider i skogen men så var jag uppe hos grannen och hennes dotter red lite då vi gjorde en deal om en hoppgjord :D!
Han skötte sig exemplariskt och sprang på transporten som ingenting.
Så glad i den lille krabaten:love:
 
Här händer inte så mkt. Nelly vilar fortfarande, hennes hälta är mkt bättre men inte borta helt. Vi ska göra MRI om två veckor för att få mer klarhet i hur det ser ut inne i hoven, men jag har hoppet uppe eftersom hon ändå förbättrats rejält senaste veckorna!
 
Här händer inte så mkt. Nelly vilar fortfarande, hennes hälta är mkt bättre men inte borta helt. Vi ska göra MRI om två veckor för att få mer klarhet i hur det ser ut inne i hoven, men jag har hoppet uppe eftersom hon ändå förbättrats rejält senaste veckorna!

Jag hade helt missat att hon är halt! Vad har hänt?
 
Jag hade helt missat att hon är halt! Vad har hänt?
Hon har egentligen varit halt hela tiden jag haft henne, vilket är anledningen till att jag inte köpt henne än utan har på prov. I början trodde vi att det var en okomplicerad sulömhet men sen har det blivit mer långdraget än någon av oss anade. Nu misstänker vi ligamentskada i hoven.
Hon är bara halt på volt på hårt underlag, helt ohalt annars. Har blivit bättre och bättre men nu ska hon kollas med MRI dom kanske kan ge lite bättre besked om diagnos och prognos. Blir bra för mig så jag kan ta ställning till hur jag ska gå vidare (eller inte) med henne..
 
I torsdags åkte Noella på utbildning. Ska vara där i en månad ungefär, men när hon har varit där i 2v ska jag dit och rida henne så att vi kan lära oss ihop några gånger innan hon kommer hem. Sen kommer jag ju träna dressyr med henne för samma som utbildar henne. Känns tryggt för då vet tränaren mer hur hästen funkar och kan ge tips. Ska bli spännande och se vad som händer med utvecklingen när hon är iväg.
 
IMG_20190929_182621.jpg

Plockade hem mina två damer igår. Min 3-åring (till höger) blev tyvärr inte dräktig så nu åker hon tillbaka till utbildaren i höst och påbörjar livet som framtida hopphäst istället. Var supersnäll att hämta på betet o lasta o coollugn hemma, så glad över henne :love:
 
Nelly övar på att vara inne i stallet utam hagkompisarna. Det gick jättebra i början av sommaren men nu blir hon lätt hysterisk. Hon är lite av en drama queen dessutom så det blir lite ”yviga” uttryck. Just nu spelar det inte så stor roll om det är andra hästar inne, det är bara hagkompisarna som räknas..

31704688-8BCF-4890-ADDE-90F51EBB1A22.jpeg
 
Hon har egentligen varit halt hela tiden jag haft henne, vilket är anledningen till att jag inte köpt henne än utan har på prov. I början trodde vi att det var en okomplicerad sulömhet men sen har det blivit mer långdraget än någon av oss anade. Nu misstänker vi ligamentskada i hoven.
Hon är bara halt på volt på hårt underlag, helt ohalt annars. Har blivit bättre och bättre men nu ska hon kollas med MRI dom kanske kan ge lite bättre besked om diagnos och prognos. Blir bra för mig så jag kan ta ställning till hur jag ska gå vidare (eller inte) med henne..

Det låter tufft, skönt med MR och att kanske kunna få lite svar. Hur är tanken med att hon är hos dig och inte hos ägaren?
 
Det låter tufft, skönt med MR och att kanske kunna få lite svar. Hur är tanken med att hon är hos dig och inte hos ägaren?
Ägaren frågade i våras om jag ville ha henne på prov, för då skulle hon enligt veterinär sättas igång på mjukt underlag och ägaren har inte ordentlig ridbana. Jag tyckte att det var ett bra sätt att få lära känna hästen innan jag tog beslut om köp och trodde då att det rörde sig om ca 1 månad prövotid.
Ägaren har flera gånger erbjudit att ta hem hästen men jag har sagt att hon kan vara kvar, det har varit rätt så segt där man hela tiden har trott att hon ”snart” blir bra..
Det har ju dessutom varit viloperiod för unghästar så jag resonerade att jag inte hade ridit ngt även om jag köpt annan häst..

Jag står ju ändå med stallplatsen som ska betalas så jag har tänkt att jag kan ha kvar henne sålänge jag är inställd på köp/har hopp om att det kan bli köp inom rimlig tid. Gillar hästen väldigt mycket och känner att hon är värd att vänta lite på, sen är bara frågan hur länge jag ska vänta. Hoppas MRI hjälper mig i det beslutet!

Jag har en bra relation med ägaren, hon bor nära och vi har flera gemensamma vänner så det har flutit på smidigt. Hade nog inte gjort såhär om det var någon random säljare.
 
Ägaren frågade i våras om jag ville ha henne på prov, för då skulle hon enligt veterinär sättas igång på mjukt underlag och ägaren har inte ordentlig ridbana. Jag tyckte att det var ett bra sätt att få lära känna hästen innan jag tog beslut om köp och trodde då att det rörde sig om ca 1 månad prövotid.
Ägaren har flera gånger erbjudit att ta hem hästen men jag har sagt att hon kan vara kvar, det har varit rätt så segt där man hela tiden har trott att hon ”snart” blir bra..
Det har ju dessutom varit viloperiod för unghästar så jag resonerade att jag inte hade ridit ngt även om jag köpt annan häst..

Jag står ju ändå med stallplatsen som ska betalas så jag har tänkt att jag kan ha kvar henne sålänge jag är inställd på köp/har hopp om att det kan bli köp inom rimlig tid. Gillar hästen väldigt mycket och känner att hon är värd att vänta lite på, sen är bara frågan hur länge jag ska vänta. Hoppas MRI hjälper mig i det beslutet!

Jag har en bra relation med ägaren, hon bor nära och vi har flera gemensamma vänner så det har flutit på smidigt. Hade nog inte gjort såhär om det var någon random säljare.

Om du ändå måste betala för stallplats så att det inte blir några extrakostnader förstår jag mer upplägget. Tänkte att det lät väldigt dyrt att betala för en halt häst som inte är din ;)
 
Om du ändå måste betala för stallplats så att det inte blir några extrakostnader förstår jag mer upplägget. Tänkte att det lät väldigt dyrt att betala för en halt häst som inte är din ;)
Haha ja, det hade varit dyrt!
Jag måste betala för stallplatsen oavsett om det står någon häst där eller inte. Hade såklart kunnat köpa annan häst att ställa där men har känt att jag vill avvakta 😊

Ägaren står för alla andra kostnader så det känns rätt lugnt.
 
Igår var jag och hälsade på Noella hos tränaren. Jättekul att se henne och roligt att få rida henne igen! Hon sköter sig så bra och de ger henne en guldstjärna i hanteringen/ ridningen. Skönt att veta att hon uppför sig när hon är på annan plats och andra som hanterar henne. :love:
Vet tyvärr inte hur man lägger upp film så får bli en bild på henne!;)
1571391250094.png
 
I fredags kom Noella hem igen! :) Så roligt att ha henne hemma igen och kunna gosa med henne lite!
Skulle rida en sväng i skogen idag men fick vända pga älgjakt. Fick bli lite ridning i ridhuset istället. Hon skötte sig väldigt bra. Lyssnar fint och vill jobba och göra rätt. I morgon får hon vila och på tisdag blir det träning för min instruktör.
Kommer hålla igång henne ca 2 v till och sen blir det 4-5 v vila.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp