Övr. avel Föl 2016

Igår blev jag orolig och tänkte att vi nog hade en jobbig tid framför oss. Två dagar i liten egen hage och hon var helt galen! Men idag har jag testat lite nya strategier och då har hon varit mer sig själv igen. Puh!

På promenad!
C3F1F532-4AF3-43BF-8492-3011DD6BE5C4.jpeg

Här är inte så roligt just nu!😭
Noella fastnade i ett staket i torsdags och skadade sitt bakben rejält. Stort köttsår ända in till benet, ca 20 cm långt och 5 cm brett.
Fick åka med henne till Helsingborgs hästklinik där hon blev kvar för operation. De kunde inte göra det samma dag utan var tvungna att vänta på att svullnaden skulle lägga sig.
Så idag har hon blivit sövd och ihop sydd så gott det går. Tyvärr finns inte så mycket skinn att sy i så veterinären tror att det kommer spricka upp igen. Den benbit som syntes har torkat, så eventuellt kommer det att dö och då läker inte såret utan hon måste opereras igen!🙁 Det positiva är att det inte var några skelett- eller senskador.
Om allt går som det ska får jag hämta hem henne på tisdag eller onsdag!

Här är inte så roligt just nu!😭
Noella fastnade i ett staket i torsdags och skadade sitt bakben rejält. Stort köttsår ända in till benet, ca 20 cm långt och 5 cm brett.
Fick åka med henne till Helsingborgs hästklinik där hon blev kvar för operation. De kunde inte göra det samma dag utan var tvungna att vänta på att svullnaden skulle lägga sig.
Så idag har hon blivit sövd och ihop sydd så gott det går. Tyvärr finns inte så mycket skinn att sy i så veterinären tror att det kommer spricka upp igen. Den benbit som syntes har torkat, så eventuellt kommer det att dö och då läker inte såret utan hon måste opereras igen!🙁 Det positiva är att det inte var några skelett- eller senskador.
Om allt går som det ska får jag hämta hem henne på tisdag eller onsdag!
Usch. Nelly har sår från en liknande skada, ett två faktiskt. Hon har fastnat två gånger i staket tidigare. Har förstått att hennes bara var köttslamsor när det hände (långt före min tid) men såret har spruckit upp flera gånger så läkningen har tagit väldigt lång tid..

@Cilva Fick ta ut jourvet på kvällen när vi upptäckte det och hon fick penicillin och bandagerade om såret och åkte iväg på morgonen till Helsingborg. Det tog lite drygt 3 timmar att köra till Helsingborg så är så tacksam att man har en häst som är van att åka transport.
Jourvet var väldigt pessimistisk och nästan dömde ut henne, möjligen att det skulle gå att ta föl på henne. jag var helt knäckt! 😭
När vi kom till Helsingborg var det helt annat, de tvivlar inte på att hon ska bli bra men att det kan ta tid.
Nu är hon hemma i stallet igen, känns lite oroligt att ha hela ansvaret för henne.
Men veterinären ringde idag och frågade hur det var med henne och att det hade gått bra att köra hem.
De tyckte att hon var en helt fantastisk häst och skötte sig kanon när de grejade med henne, de trodde knappt att hon bara var 3 år. Veterinären sa till mig om jag ville sälja henne var de flera intresserade av henne.:laugh: Förmodar att hon sa så för att vara snäll.;)

@Novalisa Tre timmar är normalt avstånd för mig, jag har 50-60min (beroende på väder och väglag) till min tränare och det kör jag regelbundet. Men så bor jag ju i Norrbotten också.

Vad härligt att hon skötte sig så bra på kliniken, roligt med beröm av personalen!

Idag är jag glad för vi har gjort något jättekul! :)
Det finns ju lite små grejer i hanteringen som egentligen inte är så stora och allvarliga men jag vill liksom ha en trygg häst och att det ska vara säkert och smidigt!
Han har inte velat stå still vid pallen tex vid uppsittning och min dotter har tyckt det varit otrevligt och hon har inte heller kunnat komma upp utan vilket jag gör.
Jag vill ju att vi båda ska kunna hantera honom.
Är ju en snäll själ vår lilla Nasse men lite osäker och därför ville jag hitta verktyg att jobba honom som jag kände att jag inte riktigt hade.

Har en nära vän som rider western och fick komma i kontakt med hennes tränare.
Så där var vi idag på fm och fick lite intro.
Så himla härlig känsla tex när dottern sadlade honom utan att han var uppbunden utan helt lös och dessutom kunde få honom att ställa sig vid pallen och sitta upp:love:!

Är ju väääldigt superbasic grejer men iom en lite sensibel häst och att jag inte vill vara sådan som jag ser en del andra som fäktar runt med hästarna och tjafsar. Så kul att utöka sitt tänk när jag inte riktigt har kunskapen själv.

Vi är långt ifrån full lärda men jätte intressant att göra detta och att få hästen att hitta sin vilo/comfort zon samt fokusera mer på sin människa!
Sen red hon och han var såå cool. Tränaren tyckte det var en både sympatisk och fin häst och dom brukar ju vara ganska partiska för sina quarter så det får vi se som positivt!

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• Lagar mat som aldrig förr

Radannonser

• Stor boksamling

Hästnyheter

Bukefalos