Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, min är född i mitten av juli, hon är definitivt inte 3 år än! :D

Är det annars generellt så att man kör hårt på första januari som födelsedag för vissa raser? Bland islandshäst förekommer det i princip inte alls, vad jag vet, definitivt inte på unghästar. Hästarna registreras med födelsedatum, så man vet ju i regel när de är födda och jag har trott att första januari främst gällde för de man inte visste födelsedatum på?

Alla hästar registreras på födelsedatum, men eftersom det i många sammanhang förekommer årgångsklasser och årgångstävlingar så räknas alla hästar som födda på nyårsafton så att alla som fyller år under året är berättigade att starta i klassen oavsett om de hunnit fylla år eller inte.
 
@Snurre jag kommer nog missa något tillfälle på kursen. Jobbar ju inom vården och jobbar helger, lyckas nog inte smita ifrån alla.:D
Min snälle sambo får följa med som medhjälpare.
Förmodar att du bor i närheten, kanske går att hjälpas åt?
Blir tyvärr inte kurs för mig, blev en massa annat. Men hittat några som kan komma ut och hjälpa till i olika moment så kanske får bli så istället om tillfälle ges.
Lycka till du på kursen! :)
 
Min lilla får gå nån promenad då och då alternativt träna med sele och linor.
Försökt olika tips jag fick här för att få honom att förstå tömkörning men gått sådär. :rofl: bortort grisepassar han iväg fort och behöver styrning i fram och hemåt går det så långsamt att jag inte får styrfart när jag går bakom. Men men har bara testar 1-2 gånger.
 
Här har vi jobbat lite med inridningen. Noella har blivit riden i alla gångarter och sköter sig kanon. Har lite svårt ibland med bettet och har provat lite olika. Får se vilket hon tycker bäst om.
Nu till helgen är det planerat att vi ska ut i skogen för första gången och sen blir det vila innan inkörningskursen börjar! Ska bli spännande!:)
 
1546786596254.png

Var ute och red en sväng i skogen i går. Min sambo var med och red på sin häst som sällskap! Tycker det är skönt att ha med någon första gången.
Vi gick förbi traktorer, lekande barn och kossorna som går på lösdrift, Noella reagerade lite när kossorna kom emot henne på andra sidan staketet men lyssnade och gick fram när jag smackade.
Hon skrittade på i bra fart och brydde sig inte om ifall hon gick först eller sist, inte ens när vi travade en bit.
Hon är en helt fantastiskt cool häst än så länge.
Idag blev det tömkörning i ridhuset och första gången vi travade, inte lätt att hinna med och springa efter.:D
Nu blir det ingen mer ridning på ett tag. Kommer få vila lite och sen blir det körning ett par månader.
 
@Novalisa Vad kul att det går så bra!

Jag rider på Fager, men bara inne än så länge. Tänkte eventuellt ut på en lättare tur i helgen men det är just nu isgata ute och eftersom vi bor på ett berg är det inte så ridbart ute.
 
Någon mer än jag som planerar att visa på unghästtestet till våren? Hur lägger ni upp våren?
Jag planerar att visa i Timrå, antar att du tänker visa där med? Om jag har rätt geografi på dig... Min vilar nu i januari, hon är sutten på men inte mer och har provat att löshoppa, i februari drar vi igång på allvar och hoppas på några viloveckor i början av april också. Så är planen i alla fall...
 
Jag planerar att visa i Timrå, antar att du tänker visa där med? Om jag har rätt geografi på dig... Min vilar nu i januari, hon är sutten på men inte mer och har provat att löshoppa, i februari drar vi igång på allvar och hoppas på några viloveckor i början av april också. Så är planen i alla fall...

Precis, ska visa i Timrå. Vad kul att vi är två från tråden som visar på samma ställe 😊

Jag tänkte jobba min februari ut, sedan vila i mars, jobba någon vecka, två veckors vila igen och sedan jobba några veckor innan testet.

Tycker det är lite tråkigt att det inte finns så mkt organiserad löshoppning, skulle behöva komma iväg en del med min
 
Precis, ska visa i Timrå. Vad kul att vi är två från tråden som visar på samma ställe 😊

Jag tänkte jobba min februari ut, sedan vila i mars, jobba någon vecka, två veckors vila igen och sedan jobba några veckor innan testet.

Tycker det är lite tråkigt att det inte finns så mkt organiserad löshoppning, skulle behöva komma iväg en del med min
Jag kommer nog att försöka få till några löshoppningar på hemmaklubben i februari och mars, sen kan jag förhoppningsvis hoppa hemma. I fjol var jag i Sollefteå på löshoppning men vet inte om de kommer ha något i år. Genrepet ska vi också försöka pricka in!
 
Jag kommer nog att försöka få till några löshoppningar på hemmaklubben i februari och mars, sen kan jag förhoppningsvis hoppa hemma. I fjol var jag i Sollefteå på löshoppning men vet inte om de kommer ha något i år. Genrepet ska vi också försöka pricka in!

Vet du när genrepet är?
 
Här är det isigt och halt överallt just nu och hagarna är inte så roliga just nu.
Körde ner Noella till ridhuset för att hon skulle få bralla av sig. Hon var inte det minsta intresserad av att springa, ägnade sig åt att undersöka alla hinder istället!:D

1547453583259.png
 
Alla hästar registreras på födelsedatum, men eftersom det i många sammanhang förekommer årgångsklasser och årgångstävlingar så räknas alla hästar som födda på nyårsafton så att alla som fyller år under året är berättigade att starta i klassen oavsett om de hunnit fylla år eller inte.

När jag läste detta igen ser jag att jag skrivit att de fyller år på nyårsafton. Det är förstås fel, de fyller år på nyårsdagen.
 
I helgen som var började inkörningskursen. Vi var 5 stycken med olika typer av hästar/ponnyer.
Noella skötte sig jättebra och fick tömköra med draglinor på, hon brydde sig inte alls när de slängde runt benen. Fick även gå över skacklar på en släpa och ställa henne rätt. Han även med att tömköra henne i släpan när 2 gick bredvid och drog med den.
Här hemma har vi tränat lite i veckan på att lära känna vagnen som hon ska ha sen. Lukta, undersöka och gå bredvid när sambon går med den.
På söndag på kursen är det meningen att hon ska få börja dra däck, ska bli spännande och se hur hon reagerar.
 
Precis, ska visa i Timrå. Vad kul att vi är två från tråden som visar på samma ställe 😊

Jag tänkte jobba min februari ut, sedan vila i mars, jobba någon vecka, två veckors vila igen och sedan jobba några veckor innan testet.

Tycker det är lite tråkigt att det inte finns så mkt organiserad löshoppning, skulle behöva komma iväg en del med min

Är det i Timrå?
Jag hittar en i Bergeforsen är det samma ställe?

Sa hon som har en 4-årig uppfödning som nog ska gå testet.

Hojta gärna om ni hittar nån löshoppning för det behöver hon nog också få lite av
 
Är det i Timrå?
Jag hittar en i Bergeforsen är det samma ställe?

Sa hon som har en 4-årig uppfödning som nog ska gå testet.

Hojta gärna om ni hittar nån löshoppning för det behöver hon nog också få lite av

Precis, bergeforsen ligger i Timrå. Du ska få tips om löshoppning, tar det på pm :)
 
Någon mer än jag som planerar att visa på unghästtestet till våren? Hur lägger ni upp våren?

Jag hade tänkt visa min, nu har jag dock brutit armen så lär inte börja med henne igen förrän tidigast april... Vet inte riktigt när eller var ännu heller, vi har en till häst i stallet där jag jobbar som också ska visas så jag vet inte om vi kanske ska ta dem samtidigt. Och då kanske det får passas in med när chefen inte har andra viktiga tävlingar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp