Status
Stängd för vidare inlägg.
Så stolt över min lilla kille idag! Tänkte testa att rida ut själv. Har inte ridit på två veckor då vi har löshoppat och tömkört istället. Men det var bara att sitta upp och skritta iväg.

Råkade lämna stallet samtidigt som två från grannstallet men dem brydde han sig inte alls om. Vi kunde trava ifrån dem utan några problem alls.

Vi travade och galopperade i snön och det var jättekul tyckte Fager. Han har så mycket bjudning och tycker det är så väldigt kul!

På vägen hem skrittade vi på långa tyglar och bara njöt av solen!

Älskade lilla häst!! ❤️❤️
 
Här håller vi på med inkörning för fullt. Förra helgen blev tyvärr inställt pga snöoväder men denna helgen blev av, men fick flytta in i ridhuset eftersom det hällregnade.
Hon sköter sig så bra, har nu dragit både släpa, litet däck och stort däck. Räknar med att sätta henne framför vagn inom några veckor om inget händer.
1549867634190.png
 
Vi har haft fyra veckor med temperatur kring -25 så jag har inte gjort särskilt mycket alls. Har löslongerat och hängt i sadeln under några helger men det är allt. Idag är det bara -8 så kanske vi kan komma igång igen. Innan vilan har vi provat att dra däck vilket gick jättefint.
 
Nå nu har jag ridit på min häst, visserligen bara några steg men ändå. Blev lite tveksam pga det fina vädret som förde mig sig att hela byn var ute med skoter men hon var så lugn så jag provade ändå. Jag är så glad över att ha rundkorallen att jobba i.
 
Nå nu har jag ridit på min häst, visserligen bara några steg men ändå. Blev lite tveksam pga det fina vädret som förde mig sig att hela byn var ute med skoter men hon var så lugn så jag provade ändå. Jag är så glad över att ha rundkorallen att jobba i.

Visst är det kul att få komma igång!
 
Här går det sakta framåt med inkörningen, precis som jag vill ha det!:)
Igår var första gången vi kunde spänna henne för vagnen. Hon reagerade inte alls, även om vi svängde så att skacklarna tog emot lite.
Nästa helg är det meningen att jag ska få sitta i vagnen också, ska bli väldigt spännande!:)
 
Jag ska lägga igenom hela tråden när jag hinner men kastar mig in i den med ett par frågor:
Gör ni skillnad på varm och kallblodiga unghästar när ni börjar utbilda dem?
Ni med kallblod i den här tråden, vad har ni för målsättning med året? Och hur långt har ni kommit?

På bilden är min unghäst Löva, nordsvensk brukshäst. Planen är att hon ska vara inkörd så hon kan göra körprovet på Wången i augusti/september. Jag känner att jag ligger lite efter med tömkörningen, mest för att underlaget inte har varit jättebra i vinter och hon är oskodd (När skor ni första gången?).

Vad gäller ridningen så använder jag mina femåriga och elvaåriga döttrar och låter dem sitta/ hänga/ klättra på henne (under översikt så klart!) i boxen ibland så hon vänjer sig.
 

Bifogade filer

  • 20190308_111525.jpg
    20190308_111525.jpg
    286,8 KB · Visningar: 28
Hej hopp! Jag har precis köpt min. En swb kille efter Oban VH.
Han är riden i alla tre gångarter ( oktober/November gissar jag )men har sedan dess inte gjort så mycket.
Min plan är ev. att visa på tre-års test. För dagen är han dock väldigt valpig och behöver kroppa till sig lite om det ska kännas som någon ide.
En väldigt timid liten pöjk!
Nu ska vi bara mysa, ev promenera och lära känna varandra!
 
Vad kul med lite nya hästar!

@Jamtland jag har ingen erfarenhet av kallblod så kan inte svara alls.

Fager har nu ca 2 vevors kvar av sin 4 veckors vila. Sedan blir det framförallt konditions- och styrketräning inför treårs. Tänker lägga in en till kortare vila närmare testet.
 
Jag ska lägga igenom hela tråden när jag hinner men kastar mig in i den med ett par frågor:
Gör ni skillnad på varm och kallblodiga unghästar när ni börjar utbilda dem?
Ni med kallblod i den här tråden, vad har ni för målsättning med året? Och hur långt har ni kommit?

Jag hade inte gjort någon skillnad på träningen baserat på ras. Jag tänker att vissa saker är bra att de lär sig tidigt oavsett. Däremot får man såklart ta individen i beaktande och får göra anpassningar utifrån det. Men jag är ingen unghästexpert.
 
@Cilva treårs testerna ligger i maj/juni. Man visr dom för hand i skritt och trav och exteriören bedöms. Sedan löshoppninng och där bedöms även galoppen. Så gör man ett ridprov där alla gångarter visas.

@Mirtai Lite nyfiken på ditt upplägg och hur du arbetar med kondition/styrka:)?
Jag själv föredrar ( om det går) att komma ut skogen. Tömkörning/longering. Löshoppninng mm..
Men var 10 år sedan sist och det känns som det är lite högre krav nu iallafall utifrån hur jag uppfattade det när min uppfödning född 15 visades i fjol. 2640726407
 
@Cilva treårs testerna ligger i maj/juni. Man visr dom för hand i skritt och trav och exteriören bedöms. Sedan löshoppninng och där bedöms även galoppen. Så gör man ett ridprov där alla gångarter visas.

@Mirtai Lite nyfiken på ditt upplägg och hur du arbetar med kondition/styrka:)?
Jag själv föredrar ( om det går) att komma ut skogen. Tömkörning/longering. Löshoppninng mm..
Men var 10 år sedan sist och det känns som det är lite högre krav nu iallafall utifrån hur jag uppfattade det när min uppfödning född 15 visades i fjol. Visa bifogad fil 26407Visa bifogad fil 26407

Jag tänker klättring, intervallträning och långa skritturer ut i skogen.

Lösgalopperar också i intervaller. Kommer bli lite löshoppning också som förberedelse inför visning.

Vill i möjligaste mån undvika att rida på bana/ridhus under våren.

Det är tufft för dem att vara på unghästtestet och det är viktigt med bra kondis/styrka så de orkar hela dagen.
 
Tack @Mirtai. Ja det låter som bra tänk och upplägg. Svår balansgång med di där små.. Inte överträna men ändå så dom är mentalt och fysiskt väl förberedda.
Min som jag hämtade i onsdags är lite tunn och valpig dessutom så vi får se..
 
Tack @Mirtai. Ja det låter som bra tänk och upplägg. Svår balansgång med di där små.. Inte överträna men ändå så dom är mentalt och fysiskt väl förberedda.
Min som jag hämtade i onsdags är lite tunn och valpig dessutom så vi får se..

Glömde säga att jag jobbar honom 3 dagar/vecka och inte två dagar i rad. Han fick en liten reaktion i ett framben (remontöverben) när han reds in i höstas så det är en balansgång att hitta en lagom aktivitetsnivå
 
@Mirtai Hur genomför du lösgalopperandet i intervaller? Jag har en rundkorall som jag använder ganska mycket och där hade det ju kunnat passa med sådan träning, tar du tid eller använder annat hjälpmedel?

Igår passade jag på att longera när traktorn var i farten och plogade. Hon blev lite uppspelt men lugnade sig rätt snabbt ändå. Hon var ensam på ridbanan och nu i och med snön ser man inte de andra hästarna därifrån så det var mycket att vänja sig vid. Jag ville avsluta trevligt och stod en stund och klappade henne innan vi gick till stallet (ridbanan ska ju vara en lugn och trevlig plats). Precis när vi ska gå över vägen till stallet ser jag mellan husknuten och en snöhög plogbilen komma i sedvanlig rejäl hastighet. Hann tänka att det kan bli dåligt om vi blir täckta av snö och vinkade stort till chauffören som hann släppa på gasen och sedan passera lugnare förbi oss. Det är så mycket snö och gårdstraktorn var igång så därför hörde jag inte plogbilen, i sådana fall hade jag hållit mig lite längre bort när den kom. Förhoppningsvis lärde hon sig att plogbilen inte äter hästar.
 
@Cilva jat bara gjort den en gång pga av det är svårt att ha tillgång till ridhuset på egen hand. Bygger som en löshoppningsbana utan hinder. Man får springa en del för att kunna driva. hittar ingen som vill hjälpa till kl 5 på morgonen 🤣

Körde 3 min åt båda hållen och sedan 2 min åt båda hållen så 10 min totalt plus paus mellan. Han blev ordentligt trött av det. Tog tid med telefonen
 
26498

Nu har jag fått köra min lilla häst för första gången!:banana:
Tyvärr blev bilden suddig när jag laddar ner den.
Hon är så himla lugn och cool, precis som att hon alltid har dragit vagnen.
Idag hände en otäck grej på kursen, något hände med en liten ponny när den drog däck och den stack i full sken.:nailbiting:
Trots en som höll tömmar och 2 som gick bredvid lyckades de inte få stopp på den. Den sprang iväg och alla som inte höll på med hästar fick leta efter den. Som tur var hittar de den i skogen, ätande på lite granris och följde lugnt med tillbaka. Den hade klarat sig helt oskadd men man får en tankeställare!

Jag brukar också lösgallopera Noella i ridhuset, brukar också hålla på ca 10 min. Byter varv rätt ofta och tränar mycket röstkommandon. Behöver inte driva så mycket med pisken utan räcker med rösten nu.
 
Igår var vi iväg och kollade tänderna på Fager. Var värsta snöstormen, blev stående en stund på vägen för att en lastbil kört fast. Riktigt skönt att han bara stod still och åt hö :)

Körde fast riktigt ordentligt på stallplan när jag kom hem. Fick skotta massor för att komma loss och kunna parkera. En av de där dagarna då guldfiskar känns som en rimligare hobby :laugh:

Tänderna såg bra ut med undantag för en kindtand som var ordentligt sliten. Troligen har han lyft bettet och tuggat på det. Eftersom det är en mjölktand är det inte jätteallvarligt men måste åtgärdas så inte den ordinarie tanden också slits snett. Så nu har jag shoppat nya bett som ska testas.

I övrigt var han väldigt duktig och tog det hela med ro
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp