Status
Stängd för vidare inlägg.
Dem var fruktansvärda
29474
Hade precis fått hem henne från betet o hovslagare var inbokad, detta hände direkt när hon kom hem. De som hade betet hade ej meddelat mig tidigare o de va inte bra hovarna som var katastrof, man kunde räkna varenda revben på henne... :cry:
Hovarna blev fixade uppe i Helsingborg och de gjorde även ett superjobb med att få upp hullet på henne igen!
 
Sitter på Strömsholm och kollar på treårstesten för andra dagen. Har sett flera hästar som tappat självförtroendet i hoppningen för att piskförare börjat vifta för tidigt så hästen trott att den ska vända och blivit osäker när den tolkat signalen fel. Tänk på att drivningen kommer bakifrån, börja inte driva förrän du är bakom hästens bog.
 
Sitter på Strömsholm och kollar på treårstesten för andra dagen. Har sett flera hästar som tappat självförtroendet i hoppningen för att piskförare börjat vifta för tidigt så hästen trott att den ska vända och blivit osäker när den tolkat signalen fel. Tänk på att drivningen kommer bakifrån, börja inte driva förrän du är bakom hästens bog.

Vad tråkigt. Är dessa piskförare sådana som ingår i arrangörsstaben eller är det personer ur hästens ”krets”? Väldigt tråkigt om de är funktionärer, då ska de ju veta hur man gör.

Jag har varit iväg på tävlingsträning med ett kompisgäng med min häst. Först red vi trail (jag lyckades öppna grinden men inte stänga den) och sedan lite rail work. Eftersom jag inte galopperat uppsuttet än med min häst sådeltog jag bara i skritt och trav. Är mycket nöjd med tanke på att vi aldrig backat mellan bommar, travat över bommar eller gjort sidepass åt höger. I rail work:en blev hon lite överilad i trav så jag red ett par varv på en stor cirkel istället och avslutade sedan genom att stå mitten och se på när de andra galopperade.

Jag tror att jag ska anmäla mig till någon tävling med lite längre fram. Det är bra att åka iväg och känna på atmosfären tänker jag. Hur tänker ni andra om det?
 
Vad tråkigt. Är dessa piskförare sådana som ingår i arrangörsstaben eller är det personer ur hästens ”krets”? Väldigt tråkigt om de är funktionärer, då ska de ju veta hur man gör.

Jag har varit iväg på tävlingsträning med ett kompisgäng med min häst. Först red vi trail (jag lyckades öppna grinden men inte stänga den) och sedan lite rail work. Eftersom jag inte galopperat uppsuttet än med min häst sådeltog jag bara i skritt och trav. Är mycket nöjd med tanke på att vi aldrig backat mellan bommar, travat över bommar eller gjort sidepass åt höger. I rail work:en blev hon lite överilad i trav så jag red ett par varv på en stor cirkel istället och avslutade sedan genom att stå mitten och se på när de andra galopperade.

Jag tror att jag ska anmäla mig till någon tävling med lite längre fram. Det är bra att åka iväg och känna på atmosfären tänker jag. Hur tänker ni andra om det?

Det är hästarnas egna visare, inte våra funktionärer. Ingår själv i arrangörsstaben.
 
Man undrar ju hur eller om dom tränat ihop @Görel.
Jag är så glad hur min visare som är unghästutbildare har ett lugnt och metodiskt tillvägagångs sätt. Att hästen självmant bjuder och är positiv. Jag som ska vara bakre fösare får hålla en gga låg profil och stötta om det behövs.
 
Här stundar treårs nu på söndag.
Tycker inte han är i riktigt fas kropp och rörelse men förberedd och löser uppgifterna väl. Vi får se. Mentalt tror jag han grejar det men han är valpig i kroppen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190511_203023.jpg
    IMG_20190511_203023.jpg
    122,2 KB · Visningar: 50
Man undrar ju hur eller om dom tränat ihop @Görel.
Jag är så glad hur min visare som är unghästutbildare har ett lugnt och metodiskt tillvägagångs sätt. Att hästen självmant bjuder och är positiv. Jag som ska vara bakre fösare får hålla en gga låg profil och stötta om det behövs.

Jag tror att många blir nervösa och ivriga, därför är det bra med en påminnelse om hur det är bäst att göra.
 
@polly p vad spännande! Var ska du visa?

Vi har ytterligare en vecka kvar till visning. Har precis börjat rida igen efter två veckors vila, som har gjort honom väldigt gott! Galopperade ute i skogen igår, så lycklig över min bebis! Bara att sitta upp och skritta iväg ut i skogen utan sällskap. Full galopp på grusvägarna och han tycker det är så vansinnigt kul!

Han är lite väl rund om magen, men kan inte dra ner mer på maten så får väl bara gilla läget...
 
Jag hjälpte till och visade en kompis treåring e Canterbury - Ludwigs Champion. Duktig litet sto på 159 cm som fick hoppdiplom och var ett poäng från gångartsdiplom också. Så roligt!
Var det den som markebäck la upp bilder på
på sin facebooksida? Fantastiskt snygg häst isf!
 
@polly p vad spännande! Var ska du visa?

Vi har ytterligare en vecka kvar till visning. Har precis börjat rida igen efter två veckors vila, som har gjort honom väldigt gott! Galopperade ute i skogen igår, så lycklig över min bebis! Bara att sitta upp och skritta iväg ut i skogen utan sällskap. Full galopp på grusvägarna och han tycker det är så vansinnigt kul!

Han är lite väl rund om magen, men kan inte dra ner mer på maten så får väl bara gilla läget...
Nu blev vår inställd, skulle visat i Målsryd så det blir Grevagården måndag den 27/5 istället.
 
Nu har Noella fått börja jobba igen.
Började med lite tömkörning 2 ggr och sen blev det vagn igen. I helgen var vi ute på första turen i byn och hon skötte sig så fint. Går fram bra överallt, över träbroar, kossor i hagar och grannens hästar som fick spelet i hagen och brallade och gav järnet. Noella lyfter huvudet och tittar lite men går lugnt fram när jag säger till henne.
2 rådjur flög upp framför henne men hon bryr sig inte speciellt mycket. Tittar till lite men traskar sen vidare.
Första ridturen sen början av januari blev ut i skogen, skritt och lite trav utan problem. Grannens hund flyger ut och börjar skälla och andra grannen harvar åkrarna med traktorn. Hon bara lufsar på. :)
Tror aldrig jag har haft en coolare häst.
 
@Mirtai vad trevligt det ser ut! Har du tänkt åka ut och tävla något med din i år? Jag tänker att den ser ut som att den skulle fixa det bra. Eller har du några andra ”mål” med året?

Jag anmälde mig till tävling och sedan gick träningen lite i stå när tävlingen blev inställd. Min tränare tyckte att jag kanske hinner vara med på någon av kokurserna som är senare i sommar, det kan nog vara ett bra mål. Lika bra att introducera henne för kor när hon är ung och formbar :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
198
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp