Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev jag orolig och tänkte att vi nog hade en jobbig tid framför oss. Två dagar i liten egen hage och hon var helt galen! Men idag har jag testat lite nya strategier och då har hon varit mer sig själv igen. Puh!

På promenad!
C3F1F532-4AF3-43BF-8492-3011DD6BE5C4.jpeg
 
Här är inte så roligt just nu!😭
Noella fastnade i ett staket i torsdags och skadade sitt bakben rejält. Stort köttsår ända in till benet, ca 20 cm långt och 5 cm brett.
Fick åka med henne till Helsingborgs hästklinik där hon blev kvar för operation. De kunde inte göra det samma dag utan var tvungna att vänta på att svullnaden skulle lägga sig.
Så idag har hon blivit sövd och ihop sydd så gott det går. Tyvärr finns inte så mycket skinn att sy i så veterinären tror att det kommer spricka upp igen. Den benbit som syntes har torkat, så eventuellt kommer det att dö och då läker inte såret utan hon måste opereras igen!🙁 Det positiva är att det inte var några skelett- eller senskador.
Om allt går som det ska får jag hämta hem henne på tisdag eller onsdag!
 
Här är inte så roligt just nu!😭
Noella fastnade i ett staket i torsdags och skadade sitt bakben rejält. Stort köttsår ända in till benet, ca 20 cm långt och 5 cm brett.
Fick åka med henne till Helsingborgs hästklinik där hon blev kvar för operation. De kunde inte göra det samma dag utan var tvungna att vänta på att svullnaden skulle lägga sig.
Så idag har hon blivit sövd och ihop sydd så gott det går. Tyvärr finns inte så mycket skinn att sy i så veterinären tror att det kommer spricka upp igen. Den benbit som syntes har torkat, så eventuellt kommer det att dö och då läker inte såret utan hon måste opereras igen!🙁 Det positiva är att det inte var några skelett- eller senskador.
Om allt går som det ska får jag hämta hem henne på tisdag eller onsdag!
Usch. Nelly har sår från en liknande skada, ett två faktiskt. Hon har fastnat två gånger i staket tidigare. Har förstått att hennes bara var köttslamsor när det hände (långt före min tid) men såret har spruckit upp flera gånger så läkningen har tagit väldigt lång tid..
 
@Cilva Fick ta ut jourvet på kvällen när vi upptäckte det och hon fick penicillin och bandagerade om såret och åkte iväg på morgonen till Helsingborg. Det tog lite drygt 3 timmar att köra till Helsingborg så är så tacksam att man har en häst som är van att åka transport.
Jourvet var väldigt pessimistisk och nästan dömde ut henne, möjligen att det skulle gå att ta föl på henne. jag var helt knäckt! 😭
När vi kom till Helsingborg var det helt annat, de tvivlar inte på att hon ska bli bra men att det kan ta tid.
Nu är hon hemma i stallet igen, känns lite oroligt att ha hela ansvaret för henne.
Men veterinären ringde idag och frågade hur det var med henne och att det hade gått bra att köra hem.
De tyckte att hon var en helt fantastisk häst och skötte sig kanon när de grejade med henne, de trodde knappt att hon bara var 3 år. Veterinären sa till mig om jag ville sälja henne var de flera intresserade av henne.:laugh: Förmodar att hon sa så för att vara snäll.;)
 
@Novalisa Tre timmar är normalt avstånd för mig, jag har 50-60min (beroende på väder och väglag) till min tränare och det kör jag regelbundet. Men så bor jag ju i Norrbotten också.

Vad härligt att hon skötte sig så bra på kliniken, roligt med beröm av personalen!
 
Idag är jag glad för vi har gjort något jättekul! :)
Det finns ju lite små grejer i hanteringen som egentligen inte är så stora och allvarliga men jag vill liksom ha en trygg häst och att det ska vara säkert och smidigt!
Han har inte velat stå still vid pallen tex vid uppsittning och min dotter har tyckt det varit otrevligt och hon har inte heller kunnat komma upp utan vilket jag gör.
Jag vill ju att vi båda ska kunna hantera honom.
Är ju en snäll själ vår lilla Nasse men lite osäker och därför ville jag hitta verktyg att jobba honom som jag kände att jag inte riktigt hade.

Har en nära vän som rider western och fick komma i kontakt med hennes tränare.
Så där var vi idag på fm och fick lite intro.
Så himla härlig känsla tex när dottern sadlade honom utan att han var uppbunden utan helt lös och dessutom kunde få honom att ställa sig vid pallen och sitta upp:love:!

Är ju väääldigt superbasic grejer men iom en lite sensibel häst och att jag inte vill vara sådan som jag ser en del andra som fäktar runt med hästarna och tjafsar. Så kul att utöka sitt tänk när jag inte riktigt har kunskapen själv.

Vi är långt ifrån full lärda men jätte intressant att göra detta och att få hästen att hitta sin vilo/comfort zon samt fokusera mer på sin människa!
Sen red hon och han var såå cool. Tränaren tyckte det var en både sympatisk och fin häst och dom brukar ju vara ganska partiska för sina quarter så det får vi se som positivt!
 
Tycker Nelly har jämnat ut sig i kroppen, hon är inte längre lika överbyggd utan manken har kommit ikapp bakdelen 👍
Hon är rätt så tanig såklart, sätta inte så mkt muskler när hon vilar, men jag stoppar in henne rejält med mat så hon har blivit väldigt fin i hullet 😊

Tycker hon är så himla snäll. Hon har extremt mycket energi, märktes tex häromdagen då jag behövde kolla så att hon inte blivit halt av ett sår. Det var rodeo-sken runt på longerlinan🙈
Men annars är hon sålugn och snäll. Duktig häst som håller sig på mattan och bara exploderar när hon tas på lina!
 
@Mirtai Det går faktiskt över förväntan. Stygnen är tagna, veterinär var ute och tog dom. Skulle ju ta vartannat stygn under två gånger för att försöka få det att hålla ihop så bra som möjligt. Har spruckit en del men läker bra. Lägger nu om varje dag, har blivit lite svallkött som jag behandlar med lotagen. Kör även med biolight vid varje bandagebyte. Ska även ut och gå med henne 5 minuter varje dag och hon ska få börja vara i sjukhage korta stunder vid bra väder.
Måste säga att hon tar det med ro, boxvila i över tre veckor, men bara att ut och gå i grimma med henne. Lite överladdad och vill öka farten men lyssnar snällt när man säger till.
Prognosen ser väldigt bra ut, hon kommer bli helt återställd, men kommer ju få lite ärr efter. Återstå att se hur mycket det blir!
 
Nelly har vilat i över 5 månader nu och det börjar märkas. Får ta tillbaka det där om att hon är så lugn och snäll 😆
Hon har börjat flyga i luften och stå på bakbenen lite då och då när vi promenerar i ridhuset och igår tappade jag henne en gång🙈
Fullt röj runt i ridhuset, tur vi var själva där inne 😳

Får se om det fortsätter bli värre, då får jag nog be veterinären om lugnande..

Men i måndags var vi hos vet igen och behandlade en omgång till. Hon är jättemycket bättre så jag hoppas att hon kanske kommer vara helt bra vid nästa återbesök.
 
@Mirtai Det går faktiskt över förväntan. Stygnen är tagna, veterinär var ute och tog dom. Skulle ju ta vartannat stygn under två gånger för att försöka få det att hålla ihop så bra som möjligt. Har spruckit en del men läker bra. Lägger nu om varje dag, har blivit lite svallkött som jag behandlar med lotagen. Kör även med biolight vid varje bandagebyte. Ska även ut och gå med henne 5 minuter varje dag och hon ska få börja vara i sjukhage korta stunder vid bra väder.
Måste säga att hon tar det med ro, boxvila i över tre veckor, men bara att ut och gå i grimma med henne. Lite överladdad och vill öka farten men lyssnar snällt när man säger till.
Prognosen ser väldigt bra ut, hon kommer bli helt återställd, men kommer ju få lite ärr efter. Återstå att se hur mycket det blir!
Går det fortsatt framåt för er med skadan? 😊
 
@MiniLi Det går fortsatt framåt, nästan helt läkt. Har en sårskorpa kvar på en del av såret och vi ska avvakta lite och se så det inte spricker upp innan hon får gå ut med de andra i hagen igen. Men har fått börja longera henne och hon har fått springa runt i ridhuset och bralla av sig. Tyvärr råkade hon träffa mig på låret så jag har hoppat på kryckor ett tag.:angel:
Hon får vara ute när väder tillåter men har bara haft henne på stallplanen eftersom det är enda stället som inte är lerigt!
Längtar verkligen efter att få börja rida henne igen och se om hon kommer ihåg något från utbildningen. Har inte blivit så mycket ridning här ett tag nu eftersom jag sålde min andra häst (Noellas mamma) några veckor innan Noella skadade sig. Fått låna sambons islandshästar men är ju inte detsamma som att rida sin egen!;)
 
@MiniLi Det går fortsatt framåt, nästan helt läkt. Har en sårskorpa kvar på en del av såret och vi ska avvakta lite och se så det inte spricker upp innan hon får gå ut med de andra i hagen igen. Men har fått börja longera henne och hon har fått springa runt i ridhuset och bralla av sig. Tyvärr råkade hon träffa mig på låret så jag har hoppat på kryckor ett tag.:angel:
Hon får vara ute när väder tillåter men har bara haft henne på stallplanen eftersom det är enda stället som inte är lerigt!
Längtar verkligen efter att få börja rida henne igen och se om hon kommer ihåg något från utbildningen. Har inte blivit så mycket ridning här ett tag nu eftersom jag sålde min andra häst (Noellas mamma) några veckor innan Noella skadade sig. Fått låna sambons islandshästar men är ju inte detsamma som att rida sin egen!;)
Aj då! Jobbigt med kryckor!
Jag längtar också till jag får rida Nelly igen!
Eller veterinären har sagt att jag får skritta på henne redan nu, men jag tänker inte hoppa upp på henne förrän hon är igång i alla gångarter i tömkörning/longering. Hon är ju helt tokig när hon väl exploderar så det känns lite väl risky.
Dessutom tänker jag att hon vilat så länge nu så vi behöver hänga och vänja vid sadel igen när det väl är dags..
 
Fager tog sig lite oplanerad vila genom att få någon skit i bihålan. Han står på penicillin, och vi är inne på andra veckan av tre. Hoppas verkligen det hjälper så vi inte behöver gå vidare med mer drastiska behandlingar.

Igår chockade han på penicillinet :arghh: Han höll sig på benen men var riktigt borta ett tag. Så nu övergår vi till hippotrim istället.
 
@Mirtai usch vad hemskt med penicillin chock, var min fasa när jag skulle spruta Noella. Grannens häst fick det i somras och jag är helnojig efter det.
Nu är Noellas sår helt läkt och sårskorpan har trillat bort! :banana:
Hon behöver inte bandage längre, men jag lindar på natten för det svullnar ju rätt mycket eftersom hon har varit lindad så länge. Tänker att det kanske lindrar svullnaden lite!:)
Har börjat ha sadel på när jag longerar för att hon ska vänja sig igen, men hon tar det hela med ro.
Hon får fortfarande gå på stallbacken ett tag till för det är så lerigt i hagarna, vill att den värsta överskotts energin ska försvinna innan hon kommer ut i leran och de andra hästarna.
 
Hej från nyklippt Nelly!
ACD7050F-515E-4CC6-B80B-CBF7793284F2.jpeg


Ser så vuxet ut genast när fluffet försvann!
Skönt att bli av med pälsen, framförallt eftersom hon fått regnskållor (tror jag), det är ju så mycket lättare att sköta utan en massa lång päls.

Får se om hon blir ännu tokigare nu utan päls. Har ju varit halvgalen vissa dagar redan innan 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp