Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Ska du flytta till Skåne på heltid nu?

Jag lasttränade min i förra veckan, bad henne följa med in, stanna halvvägs, backa ut, gå fram igen, stå och chilla halvvägs. Hon ville helst inte gå in hela vägen och stanna kvar där, så fick göra om flera gånger tills jag hann att be henne backa innan hon började... Stallägaren tyckte jag var helknasig, jag skulle ju inte ens nånstans. :angel:

Det verkar dock haft effekt, för idag ledde jag bara fram henne till rampen och provade att be henne gå in själv, och då gick hon rakt in och stannade där. 🤷‍♀️
(Sen ville hon inte gå ut igen, så jag fick gå runt och backa henne inifrån, men det känns ju som ett mindre problem än att de far ut som en komet så fort man öppnar bakdörren.)

Jag är jätteglad! Nu kanske jag kan börja åka och löshoppa henne!
Ja det är planen. Ska försöka i a f. Kommer vara hemma i sthlm till och från för jag har lite jobb här men planen är att hitta ett jobb i skåne i st... (Sorry för ot)
 
Vi håller så smått på att komma igång igen. Korazon har nu vilat sedan början av januari. Jag har dock inte ridit på hon än, utan vi jobbar från marken. Förra veckan fick han prova longering med väldigt oinspänd inspänning en gång, vilket han tog väldigt bra. Igår tömkörde jag honom en stund på ridbanan. Det var första gången jag använde mig av bettet vid tömkörning. Tidigare har vi bara tömkört rakt fram i grimma.

Korazon skötte sig som vanligt väl, men tyckte att det var lite konstigt med styrningen först. Efter en stund var det inte större problem och vi kunde t om tömköra på en volt i trav och han var ganska avspänd. :)
 
Här går det långsamt pga mig (depression) men går lite framåt. Som tur är, är han väldigt enkel att ha och göra med. Har bestämt mig för att vänta med att visa han till nästa år istället, då kommer jag visa honom själv också. Är flera faktorer som spelar in men den största är väl att han är väldigt sen och inte växt något på 1 år. Verkar dock vara på väg in i en tillväxtperiod nu. Letar också sadel till honom, som inte är det lättaste :laugh:
 
Svea har nu varit iväg i drygt två veckor på inkörning och det verkar gå bra. Hon har försökt göra sin patenterade dragning vid tömkörning någon gång, men inte lyckats, vilket ju är bra. Hon har också varit med i ridhuset några gånger och hon har dragit lösa skaklar. Åker kanske och hälsar på imorgon! Har också ändrat plan lite när det gäller inridning och kommer nog börja i vår istället för i höst, för det kan vara bra att variera sig lite. Så när hon kommer hem blir det sadelshopping :angel:
 
Idag har Formidabel travat med ryttare i båda varven. Inget knussel, en cool kille med ryttare tydligen. Häromdagen när det stormade så var han coolast av alla deras hästar. Till skillnad från sin mor som är störd av blåst. Hon har svårt att skritta vilande i vanliga fall, men blåser det så är det är det helt omöjligt. tack och lov verkar han inte ha ärvt den genen. (nu tar jag lite i trä--)
 
Båda har löshoppat igen. Ponnyn är som vanligt en stjärna. SWBn är duktig ockås. Det som imponerar med henne är att hon verkar hoppa med teknik hellre än fart och dessutom riktar hon in sig rakt av sig själv, vi släppte lite dåligt så hon hamnade nära väggen, direkt rättade hon sig i mitten - jag har nog aldrig sett nån göra så förut så att jag har tänkt på det. Hon har bra galopp men dålig skritt om man jämför med syskonen som har riktig tfin skritt, traven är okej lite typiskt hopphästtrav, lätt och rytmiskt men inte så elastisk. Ännu har ingen av dom haft ryttare
 
Skulle träna träsktrollet med en större bit ensilageplast som jag fäste längst ut på spöt. Hon förstod inte alls vad vi tränade på och brydde sig inte ett dugg. La det över hennes ögon och drog det utmed kroppen.
Sen när jag bad henne röra på sig blev hon sur :D
Hon är som Lotta på bråkmakargatan
 
Här är det bara is överallt och hela tiden! Blir lite less för det är så svårt att göra något, det gäller ju alla mina hästar men känns som att det drabbar de två yngre mest. Å andra sidan är det ju ingen brådska med dom. Hoppas på bättre förutsättningar framöver!
 
Här är det bara is överallt och hela tiden! Blir lite less för det är så svårt att göra något, det gäller ju alla mina hästar men känns som att det drabbar de två yngre mest. Å andra sidan är det ju ingen brådska med dom. Hoppas på bättre förutsättningar framöver!
Här regnar och blåser det konstant. Man känner ju sig inte så motiverad till att ge sig ut då :crazy: får hoppas det blir bättre väder för alla snart!
 
Nu har Svea varit iväg på inkörning i tre veckor och idag hälsade jag på henne för första gången. Hon har skött sig bra och landat ordentligt på nya stället nu och är lugn och samarbetsvillig. Hon kommer stanna ett par veckor till så hon får träna ännu mer på att dra skaklar, så får vi träna vidare på det hemma sedan innan vi hänger på kälken. Förhoppningen är ju att kunna göra körprov i augusti.
87286221_10158040209067566_5583475467828068352_n.jpg
 
Inser nu att Nugget nog inte mådde så bra i förra lösdriften...
Hon hade ofta bajs i svansen, lös i magen och hennes hovar växte knappt.
Svårigheterna med att få på grimman i hagen har också blivit tydligt nu varför.
Eftersom in/ut gång, lösdrift, vatten och två foderbord låg på samma ställe och de var många hästar var det mycket irritation där. De jagade bort varandra ofta och när jag skulle hämta henne kom alltid minst 4 andra hästar till fram. De jagade bort henne och så skulle jag jaga bort dem mm. Där blev det mycket stress och irritation från mig och även när jag skulle ta ut henne då en 1 åring alltid försökte rymma. Hon lyckades även 3 gånger!
Hon har även många gamla ärr på kroppen som läker nu.
Så 80% av hagen utnyttjades knappt och de stod aldrig stilla och åt..

Nu har hon sen vi flyttade inte haft några problem med grimman. Hon har aldrig bajs i svansen och hennes hovar har börjat växa!
Skönt att se henne trivas lika bra som jag gör :heart

Insåg nog inte detta förens nu och det känns hemskt men jag var mitt uppe i en massa skit privat samtidigt :crazy:
 
Inser nu att Nugget nog inte mådde så bra i förra lösdriften...
Hon hade ofta bajs i svansen, lös i magen och hennes hovar växte knappt.
Svårigheterna med att få på grimman i hagen har också blivit tydligt nu varför.
Eftersom in/ut gång, lösdrift, vatten och två foderbord låg på samma ställe och de var många hästar var det mycket irritation där. De jagade bort varandra ofta och när jag skulle hämta henne kom alltid minst 4 andra hästar till fram. De jagade bort henne och så skulle jag jaga bort dem mm. Där blev det mycket stress och irritation från mig och även när jag skulle ta ut henne då en 1 åring alltid försökte rymma. Hon lyckades även 3 gånger!
Hon har även många gamla ärr på kroppen som läker nu.
Så 80% av hagen utnyttjades knappt och de stod aldrig stilla och åt..

Nu har hon sen vi flyttade inte haft några problem med grimman. Hon har aldrig bajs i svansen och hennes hovar har börjat växa!
Skönt att se henne trivas lika bra som jag gör :heart

Insåg nog inte detta förens nu och det känns hemskt men jag var mitt uppe i en massa skit privat samtidigt :crazy:
Ibland blir det ju inte tydlig förrän efteråt. Ha inte dåligt samvete!
Skönt att hon trivs bättre nu iaf!
 
Inser nu att Nugget nog inte mådde så bra i förra lösdriften...
Hon hade ofta bajs i svansen, lös i magen och hennes hovar växte knappt.
Svårigheterna med att få på grimman i hagen har också blivit tydligt nu varför.
Eftersom in/ut gång, lösdrift, vatten och två foderbord låg på samma ställe och de var många hästar var det mycket irritation där. De jagade bort varandra ofta och när jag skulle hämta henne kom alltid minst 4 andra hästar till fram. De jagade bort henne och så skulle jag jaga bort dem mm. Där blev det mycket stress och irritation från mig och även när jag skulle ta ut henne då en 1 åring alltid försökte rymma. Hon lyckades även 3 gånger!
Hon har även många gamla ärr på kroppen som läker nu.
Så 80% av hagen utnyttjades knappt och de stod aldrig stilla och åt..

Nu har hon sen vi flyttade inte haft några problem med grimman. Hon har aldrig bajs i svansen och hennes hovar har börjat växa!
Skönt att se henne trivas lika bra som jag gör :heart

Insåg nog inte detta förens nu och det känns hemskt men jag var mitt uppe i en massa skit privat samtidigt :crazy:
Som sagt, ha inte dåligt samvete. Jag har varit med om samma med min äldre häst. Upplevde henne i ett stall som sur och ouppfostrad. Högg mot andra hästar i boxen, stod och skrapade i gången och var aldrig avslappnad. När jag flyttade dit jag står nu tog det två dagar, sen stod hon och sov i gången. Jag trodde först att hon var sjuk, men efter tempkoll och genomgång av henne kunde jag konstatera att hon var frisk. Hon hade bara slappnat av för första gången på väldigt länge. Det var jobbigt att inse hur mycket hon vantrivdes i det tidigare stallet. Efter detta har jag inte vågat flytta igen. Man vet vad man har... ❤
 
Som sagt, ha inte dåligt samvete. Jag har varit med om samma med min äldre häst. Upplevde henne i ett stall som sur och ouppfostrad. Högg mot andra hästar i boxen, stod och skrapade i gången och var aldrig avslappnad. När jag flyttade dit jag står nu tog det två dagar, sen stod hon och sov i gången. Jag trodde först att hon var sjuk, men efter tempkoll och genomgång av henne kunde jag konstatera att hon var frisk. Hon hade bara slappnat av för första gången på väldigt länge. Det var jobbigt att inse hur mycket hon vantrivdes i det tidigare stallet. Efter detta har jag inte vågat flytta igen. Man vet vad man har... ❤

Va skönt att hon trivs nu :heart
Jag känner ju inte Nugget så bra än så jag visste nog inte riktigt att hon var såpass stressad. Men du har rätt, man ska nog inte skylla sig för mycket för det!
 
Va skönt att hon trivs nu :heart
Jag känner ju inte Nugget så bra än så jag visste nog inte riktigt att hon var såpass stressad. Men du har rätt, man ska nog inte skylla sig för mycket för det!
När jag köpte min förra häst fattade jag inte mkt alls i början, varför han var som han var. Det tog drygt tre år innan alla poletter hade trillat ner. Jag tänker att det är så ofta, att de försöker meddela oss men vi är ju bara människor. Du visste ju inte hur bra det kunde bli. Var glad att du hittat rätt nu. :)

för oss går det långsamt framåt. Jag vet att det är rätt sätt, men det är lite segt. Han kommer alltid vara ett flyktdjur men ibland vill jag bara ge upp och köpa ngt lite lättare. Vi får se vad framtiden vill för oss. Jag ska ju flytta honom till sommaren eller hösten och kommer behöva stå någonstans där jag kan få hjälp vid uppsittning och troligen också ha ridhus. Samtidigt som jag helst vill ha honom på lösdrift. Vi får väl se om det går att ordna..
 
Va skönt att hon trivs nu :heart
Jag känner ju inte Nugget så bra än så jag visste nog inte riktigt att hon var såpass stressad. Men du har rätt, man ska nog inte skylla sig för mycket för det!
Jag insåg inte heller förrän jag flyttade Svea i slutet av sommaren att hon nog inte hade trivts så bra på förra stället. Att det kanske var därför hon var så fruktansvärt jobbig att ha med att göra. Tog bara nån dag på nya stället så var hon "som hon skulle" igen. Nu lär vi inte flytta på oss om vi inte blir hotade med vapen :D
 
Idag var vi iväg och löshoppade igen efter 2 månaders vila för Korazon. Helt otroligt vad vila kan göra med de unga individerna. Tidigare har Korazon inte riktigt förstått meningen med löshoppningen, utan vi har fått driva rätt mycket och han har tagit sig över hindren på ett inte helt tillfredsställande sätt.

Idag kändes det nästan direkt att han visste vad det var frågan om. När jag kopplade loss grimskaftet började han direkt trava. Vi behövde knappt driva idag, och han hoppade med övertygelse. Helt plötsligt fanns det lite hopp i denna dressyrstammade plutt. Det blev plockepinn några gånger när han strulade till det, men han var supermodig och hoppade ändå. Sista höga språnget seglade han över 110 cm utan större ansträngning, och sen ruskade han nöjt på huvudet efter 😊. Detta kan jag leva på ett tag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp