Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstoppning och magknip på min idag. Tarmbecket gick jättefint igår, var glad för så enkelt brukar det inte gå men i morse såg jag att han krystade och krystade så han fick ett klyx och då kom det jättemycket bajs, först hårt och sen diarré. Tyvärr satte väl även krystningsreflexen igång ordentligt då så han fick koliksymptom. Han fick smärtstillande för nån timme sen, då hade han ingen feber och åt massor men hade lite hög puls, troligtvis på grund av att det gjorde ont.

När jag kollade till dem nyss så stod han och åt för fullt igen och svansen hängde avslappnat på honom och han såg mycket piggare ut.
Jag klarar verkligen inte när de har ont, går fullständigt sönder inombords, så hoppas vid gud att det har släppt för gott nu.
 
Tack för alla grattis och hoppas att din lille mår bättre nu @Fritidsryttare :)

Idag gick det mycket bättre på förmiddagen att följa mamma än igår och Cajsa var mer närvarande och pratade lite mer med henne ,så det kommer nog igång snart :) även om Cajsa rent allmänt inte jagar upp sig för saker .

Ska se hur det går i eftermiddag med promenixandet :) ska försöka ta lite nya bilder på lilla loppan ikväll :love:
 
De fick komma ut en stund nu på eftermiddagen och då var det full rulle på honom, gud så han kutade runt! Tyvärr ingen film idag men ska försöka filma framöver, han har STOR galopp tycker jag, så där att han nästan inte orkar bära sig med de ännu vingliga benen.
Jag funderar på om magknipet kan ha kommit sig av att han har fått vara inne mycket p.g.a det dåliga vädret och sen har vi fått samsas om hagen på fölstona. I morgon går förhoppningsvis det äldre fölet ut i en större hage och då får min gå ute lite längre tänker jag. Har aldrig haft magbekymmer med de andra fölen innan, men så har de också fötts under sommaren och har fått gå ute mycket redan från början, de är helt klart gjorda för att röra sig.

Sa åt stallägaren att det är bättre att h*n håller koll på min åt mig och fattar de beslut som behövs om nåt ser avvikande ut (jag kommer givetvis åka ut som vanligt men inte "leta fel"). Jag blir bara paranoid efter dagens incident och går och inbillar mig saker, bättre med någon som är opartisk och som kan göra en objektiv och professionell bedömning. Blev tillsagd att åka hem en liten stund när han fått det smärtstillande, när jag kom tillbaka låg han och sov så fridfullt.
 
Tack för alla grattis och hoppas att din lille mår bättre nu @Fritidsryttare :)

Idag gick det mycket bättre på förmiddagen att följa mamma än igår och Cajsa var mer närvarande och pratade lite mer med henne ,så det kommer nog igång snart :) även om Cajsa rent allmänt inte jagar upp sig för saker .

Ska se hur det går i eftermiddag med promenixandet :) ska försöka ta lite nya bilder på lilla loppan ikväll :love:
Men varför är du ute o går med mor o föl?
 
@Nougat vet inte alls hur du har det med hagar och så till dina och hur långt du behöver gå men kan säga att jag har fullt sjå med min också. När de är så små är de lite förvirrade och min märr är väldigt ängslig och mammig. Vi har 3 meter från box till hage och jag måste ändå ha hjälp av stallägaren för annars skulle det aldrig gå.

Fölet har "noll koll" på mamma och springer runt som en förvirrad gås och tappar bort henne om hon kommer mer än 2 meter bort, medan mamma häst vägrar gå in i stallet om inte ungen går framför. Helt omöjligt när man är själv eller om man inte är van att hantera föl kan jag säga.

Vi har löst det så att stallägaren fångar in och föser fölis framför, lyfter honom över dörrtröskeln och motar in honom i stallet och in i boxen, sen följer Ebba och jag efter.
Det gäller nästan att man har nån som är van för de är både ruskigt snabba och starkare än man tror, märkte jag idag när vi skulle spruta min, kände mig lagom duktig så där när han sprattlade som en fisk. :p
 
@dobbis ,för att stallägaren alltid väntar ett par dagar med att släppa ut nyfödda föl i hagar iom.att den ser dåligt ,så är inget jag kan påverka tyvärr. Och dels pga.vädret .


Hoppas dem får gå ut snart i hage :)
Har fart runt i boxen och härjat.
 
17635387_1880580285300974_5266819039637234908_o.jpg


17620126_1880580345300968_1964277531932934882_o.jpg


17635575_1880580325300970_1882541477441411588_o.jpg

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1880644968627839&id=100000470611264

En videosnutt på min från idag när de kom ut en liten stund. Imorgon ska det bli upp mot 18 grader så då får de gå ute längre. Han har svårt o koordinera de långa harbenen men jisses vilket go han har
 
Senast ändrad:
Häftig känsla eller hur? Unik är Uncantos förstfödda son (ett sto ett par dagar innan) så jag förstår precis. :)
Vad roligt! Ja men det blir nåt speciellt helt klart, sen att hingsten inte hade mängder med ston förra året heller gör att han känns ännu mer unik. Uncanto har väl heller inte så himla många avkommor, eller? (Har dålig koll på honom)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp