Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har det gått med magen? Jag har gett loppfrön förebyggande till flera olika hästar i perioder när det har töat på vårkanten, aldrig hört att det skulle vara farligt att ge som underhåll :)
Jo med Calles mage är det mycket bättre nu! Han älskar sin mash och får loppfröna och lite krafft Gastro varje dag och nu är träcket helt bra igen. Däremot hade en annan uppfödning som är såld kolik i fredags, troligtvis utlöst av att han också var dålig i magen så det är verkligen viktigt att passa på dem så här års!
 
Mätte min idag (med svajig tumstock, så kanske inte helt 100%-igt resultat), 159 cm i manken & ett par cm till över korset. Framför allt tycker jag att det börjar bli sån skillnad på helheten nu, att hon liksom är större åt alla håll & har blivit "mer häst".

Var ute och gick en sväng idag & hon var lite på tårna, det finns lite nerv i henne! Så kul, tycker i alla fall jag som föredrar lite sprak så länge de är kommunikativa och i grunden lätthanterade :) Tog också in i stallet och la på tömkörningsgjorden, vilket hon inte ens kommenterade. Jag glömde dock att ta med själva bukgjorden, så kunde inte testa att ha den på under promenaden :banghead: Tur att det inte är bråttom med "träningen"! Det är ju faktiskt mest för min egen skull som jag vill pyssla lite nu, annars tycker jag det mesta kan vänta till hösten!

Visa bifogad fil 24488
Vad fin hon är, uppsynen är verkligen helt bedårande på henne!
 
Jo med Calles mage är det mycket bättre nu! Han älskar sin mash och får loppfröna och lite krafft Gastro varje dag och nu är träcket helt bra igen. Däremot hade en annan uppfödning som är såld kolik i fredags, troligtvis utlöst av att han också var dålig i magen så det är verkligen viktigt att passa på dem så här års!

Skönt att höra att han mår bättre :) Ja det är verkligen kolik-tider nu. De enda gångerna vi någonsin haft hästar med känningar har varit under kall höst och nu vintertid, och alltid gaskolik trots fri tillgång på foder och uppvärmt vatten ca 20 m bort från foderbordet.
 
Skönt att höra att han mår bättre :) Ja det är verkligen kolik-tider nu. De enda gångerna vi någonsin haft hästar med känningar har varit under kall höst och nu vintertid, och alltid gaskolik trots fri tillgång på foder och uppvärmt vatten ca 20 m bort från foderbordet.
Ja just vatten och mat är jag benhård med, tyvärr hade väl vattnet frusit dagtid till den här och han står inte på fri tillgång (större inackorderingsstall), men jag hoppas verkligen att rutinerna ses över här framöver för att undvika att det händer igen. Calle har alltid fri tillgång på både mat och vatten så där var nog morötterna boven, magen började krångla inom ett dygn.
 
Ja just vatten och mat är jag benhård med, tyvärr hade väl vattnet frusit dagtid till den här och han står inte på fri tillgång (större inackorderingsstall), men jag hoppas verkligen att rutinerna ses över här framöver för att undvika att det händer igen. Calle har alltid fri tillgång på både mat och vatten så där var nog morötterna boven, magen började krångla inom ett dygn.

En generell undran då jag vet att flera hästar blivit lite puttriga, har man någon klarhet i vad det är vissa inte tål med morötter?
 
Vad fin hon är, uppsynen är verkligen helt bedårande på henne!

Tack 😍 hon är väldigt feminim & gullig tycker jag också (något partisk som uppfödare kanske 🙄), även om hon inte är i sin snyggaste skepnad just nu - lite ojämn i kroppen, tjock om magen & allmänt unghästraggig!
8926A1F0-A613-4A27-907C-F6F85A401B3D.jpeg
 
Min kille har verkligen växt på sig sen i höstas och har blivit både bredare, rundare och högre :) mätte honom idag och han är 154,5.
Vi har varit i ridhuset några gånger och löshoppat små hinder eller bara promenerat och kollat in saker, gått över vattenmatta och sånt. Och han bara gör allt jag ber honom om, älskade lilla hästen :heart

received_382276902582356.jpeg
 
Sadlad, tränsad, redo för inridning :up:
IMG_20190202_234112.jpg


Skojar bara, första gången för båda. Behövde mest en ursäkt för att pilla lite med honom - han skall nämligen flytta hemifrån om några veckor :nailbiting: Vi råkade komma över ett helt fantastiskt fint nytt avelssto :angel: och därför får Sune flytta till en bekant i tre månader fram till sommarbetet.
 
Sadlad, tränsad, redo för inridning :up:
Visa bifogad fil 24812

Skojar bara, första gången för båda. Behövde mest en ursäkt för att pilla lite med honom - han skall nämligen flytta hemifrån om några veckor :nailbiting: Vi råkade komma över ett helt fantastiskt fint nytt avelssto :angel: och därför får Sune flytta till en bekant i tre månader fram till sommarbetet.
Åh påminner mig om att jag köpt ett träns till Kamelen som han ska få prova på måndag. Vilken storlek har din på träns och bett? Tog ett av stonas Golden wing som jag hoppas ska funka. :)
 
Åh påminner mig om att jag köpt ett träns till Kamelen som han ska få prova på måndag. Vilken storlek har din på träns och bett? Tog ett av stonas Golden wing som jag hoppas ska funka. :)

Tränset är ett full och satt perfekt. Bettet är jag mer osäker på, högg ett tvådelat bara men jag tror det är 12,5. Har ett annat likt ett Golden Wing som ha nog får ha vid inridning då jag föredrar att börja dem på lösa ringar, och det är 12,5. Inga nätta så saker här inte :p

Vad för träns/nosgrimma har du tänkt till din kamel? (Vi är tydligen två som har kameler i stallet)
 
Tränset är ett full och satt perfekt. Bettet är jag mer osäker på, högg ett tvådelat bara men jag tror det är 12,5. Har ett annat likt ett Golden Wing som ha nog får ha vid inridning då jag föredrar att börja dem på lösa ringar, och det är 12,5. Inga nätta så saker här inte :p

Vad för träns/nosgrimma har du tänkt till din kamel? (Vi är tydligen två som har kameler i stallet)
Det låter som att vi har samma storlek på både bett och träns då, hoppas Calle kan ha sitt träns för det var väldigt fint läder (är total läderfetischist och manisk med skötseln). Jag är inte så förtjust i Golden wing-betten till stona, de har inte funkat helt optimalt på dem, tysken föredrar sitt nova eller ett smalt tredelat men på unghästarna vill jag gärna börja med tunga och gedigna metallbett. :)

Jag är väldigt gammelmodig så jag vill ha remontnosgrimma på de små, Calle är inget undantag. Men tränset är egentligen ett vanligt aachen. Jag blev mäkta irriterad när jag skulle köpa och det fanns inga "vanliga" träns i hyllan, bara olika former av specialvarianter à micklem-kopior. Det här tränset hittade jag på en undanskymd rea-hylla, till min stora glädje. :)
 
Hej! Det känns som det var ett tag sen jag skrev något här.
Jag har hunnit tömköra Elsa några gånger och det funkar hyfsat fast jag har varit själv. Jag har både kört i skogen på hemvägen och lite i paddocken.
Jag har Novabett på henne och pullargrimma. Väntar på att hon ska växa i full sen får jag se om vi byter till någon annan nosgrimma. Men hon verkar tycka att det är helt okej. Lite läskigt när det ska av bara så det får jag träna lite mer på.

Hon börjar bli finare i kroppen och mindre krullig i pälsen.
I går tror jag dock att hon hade lite kolikkänning men efter en promenad mådde hon bra igen som tur var.
20190127_110423.jpg
 
Kamel fick följa med på promenad igår och skötte sig med den äran trots maskiner, busande ponnier och bilar. Han hoppade över en gigantisk snöhög så snällt också. Det är ett supertemperament på denna häst måste jag säga och då är jag rätt kräsen.
 

Bifogade filer

  • 20190204_143312.jpg
    20190204_143312.jpg
    225,3 KB · Visningar: 17
Hej o hå.
Ursäkta att man är så seg på att svara och hinna se vad alla ni andra håller på med, varit lite mycket på jobbet.

Förra lördagen flytta jag Doris till där jag ska börja i början av mars (inridnings/tävling och lite avels-stall), en spännande ny arbetsplats med mer folk i rörelse plus att det ligger mycket närmare vissa vänner och mina föräldrar.👌


Doris skötte sig jätte bra med att lasta m.m. detta är totalt 6 e gången hon åker transport ,åkte några gånger som föl med sin mamma och sen till bete och sen ner hit.

Kollade lite på rampen och sen gick hon rakt på 😍👌

Nu går hon ihop med ett till 2 års sto och 2 st 1 års ston och är så nöjd över att hon kan leka och härja igen med kompisar.

@flowequestrian har några hingstar på en lista,men kan ju läggas till några under tiden innan det isåfall är dags 😅😇 Själv då?😄

Här kommer en bild på henne från nya boxen på nya stället ❤👌
 

Bifogade filer

  • IMG_20190202_142750_086.jpg
    IMG_20190202_142750_086.jpg
    311,5 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp