Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt med löshoppning, jag ska försöka få till något sånt. Vilken max. höjd är lämplig att börja med?

Under nästan ett år har jag försökt hitta några punkter på kroppen som hon tycker om att bli kliad på, (integritet??) och inte förrän denna veckan stod hon verkligen och njöt när jag borsta av hennes vinterpäls. Lycka!

Slänger in en bild för att hon var så glad.
IMG_3397.JPG
 
Vad roligt med löshoppning, jag ska försöka få till något sånt. Vilken max. höjd är lämplig att börja med?

Under nästan ett år har jag försökt hitta några punkter på kroppen som hon tycker om att bli kliad på, (integritet??) och inte förrän denna veckan stod hon verkligen och njöt när jag borsta av hennes vinterpäls. Lycka!

Slänger in en bild för att hon var så glad.
Visa bifogad fil 28495

När det gäller löshoppning så ska man hellre sluta för tidigt än att trötta ut dem så det blir svårt och jobbigt. Om du googlar så hittar du nog hur man brukar bygga, börja med bara bommar på marken och se hur din häst löser det. Man brukar börja med tre räcken innan man gör det sista hindret till en oxer. Första gången Tage hoppade så slutade de på ca 50 cm, denna gången var det lite högre (se min film några inlägg tillbaka). Första gången var i höstas och nu fick han prova igen, det syns tydligt att han kommer ihåg vad han gjorde senast.
 
Vad roligt med löshoppning, jag ska försöka få till något sånt. Vilken max. höjd är lämplig att börja med?

Under nästan ett år har jag försökt hitta några punkter på kroppen som hon tycker om att bli kliad på, (integritet??) och inte förrän denna veckan stod hon verkligen och njöt när jag borsta av hennes vinterpäls. Lycka!

Slänger in en bild för att hon var så glad.
Visa bifogad fil 28495

Vilken sötnos! :love: Är det hennes färdiga färg eller blir hon ännu ljusare/skimlar av?
 
Wow, är du säker på att han bara är två år? :laugh: Så himla blank och fin i kroppen, till och med svansen är välväxt! Kommer inte ihåg om du har sagt det förut, men är planen att behålla honom och rida själv?
Tack, haha ja han är precis 2 fyllda, en tidig morgon i slutet på mars föddes han, jag minns det som igår. :p Svansen kan jag tacka mamman för, hon har tagel så det räcker för ett helt stall! Calle har varit till salu lite då och då under uppväxten men nu får han stanna med tanke på knäet. Jag är extremt hönsig med honom och vill kunna lägga upp träningen av honom på rätt sätt, och framför allt ge honom en bra utbildning. Tanken nu är fortfarande inridning i oktober, därefter lång vintervila innan han åker igen för att matchas mot 3-års nästa år. :)

Jag tycker ju din tjej är kanonfin också, hon har så rar uppsyn och jag minns hennes mamma. Vi betäckte våra ston samtidigt en gång i tiden vill jag minnas. :) Ska du behålla och rida in själv?
 
Tack, haha ja han är precis 2 fyllda, en tidig morgon i slutet på mars föddes han, jag minns det som igår. :p Svansen kan jag tacka mamman för, hon har tagel så det räcker för ett helt stall! Calle har varit till salu lite då och då under uppväxten men nu får han stanna med tanke på knäet. Jag är extremt hönsig med honom och vill kunna lägga upp träningen av honom på rätt sätt, och framför allt ge honom en bra utbildning. Tanken nu är fortfarande inridning i oktober, därefter lång vintervila innan han åker igen för att matchas mot 3-års nästa år. :)

Jag tycker ju din tjej är kanonfin också, hon har så rar uppsyn och jag minns hennes mamma. Vi betäckte våra ston samtidigt en gång i tiden vill jag minnas. :) Ska du behålla och rida in själv?

Så tacksamt med bra svansväxt, inte minst på en dressyrhäst :) Min har också rejält tilltagen svans, men bara i omfång och inte i längd :laugh: Superfin är hela han verkligen, inte bara svansen! Jag fattar "hönsandet", man är ju så mån om att det blir rätt med sina hästbarn. Så spännande att det faktiskt snart börjar bli dags med inridning, har gått så himla snabbt!

Åh tack, jag är så glad i henne. Hon är rar, men vad som inte kanske riktigt skiner igenom på bild är att hon är typ tuffast i stallet också :angel: Inte mot människor, men de andra unghästarna föltuggar åt henne och det finns en anledning till varför hon nästan alltid är fin i hull - hon har en given plats runt hösilagebalen och nåde den som försöker flytta på henne! Så det gäller ju att hon fortsätter vara mild mot tvåbenta i framtiden, annars har jag en ordentlig utmaning :cool: Japp, jag ska behålla och rida in själv. Måste nog dock komma igång lite först, har gått från att rida 8 hästar om dagen till att rida ca. en gång i kvartalet, kanske inte bästa upplägget inför att sitta upp på en 2,5-åring....!
 
Han är suuperfin, grattis till att han numera är helt din :) Rör sig fantastiskt trevligt (såg på instagram!). Blir spännande att se honom under ryttare i framtiden!
Taaaack! Ja han är ju rätt välbalanserad (mer än storebror i alla fall), som så länge jag tar det lugnt och låter honom fatta vad som händer är inget problem alls.

Jag hade hellre haft en tjock svans än en lång svans, för långa blir de ändå, tids nog. Tjocka är inte alltid helt lätta att få dem. Min stora har ju en fantastisk svans, men om man tittar på hur Formidabels mammas svans ser ut så finns det nog risk att det denna svans inte riktigt blir lika fin. Men manen växer så det knakar i alla fall. Han ser faktiskt inte riktigt klok ut. Den klipps av i höst när det är dags för inridning.

Det är roligt att höra hur de är i flocken, min är diplomat och funkar med alla i flocken, och självständig så han bryr sig inte om de andra äter, då kan han ligga kvar och snarka i ligghallen.
 
Svarar mig själv :D
Lösdrift eller box? Lösdrift
Med någon jämngammal? Två st till 2åringar, ston

En lösdrift som är en timmas bilfärd enkel resa från mig med full tillsyn och verkning ingår även. Proffsigt, bra hagar, kuperade och bra foder, analyserat.

Undrar lite eftersom jag såklart fått kommentarer om att jag kommer missa tid att knyta an till henne då jag valt att ha henne såhär.......
Jag är alltså hos henne 2-3 gånger i veckan
 
Lite nyfiken hur ni har era 2åringar :)
Lösdrift eller box?
Om box, hur lång utetid?
Med någon jämngammal?

Båda går på lösdrift. Valacken med hingstar i samma ålder - 4 st totalt
Stoet i stoflock med en jämnårig och en årig, resten vuxna ston - denna kommer flyttas i vår till bete som är hos utbildaren, där blir det också stoflock men med flera jämnåriga
 
Lite nyfiken hur ni har era 2åringar :)
Lösdrift eller box?
Om box, hur lång utetid?
Med någon jämngammal?
Min går på lösdrift och har gjort det hela tiden utom kortare perioder på box. Hon går i blandflock åldersmässigt och har sina äldre syskon som leksällskap. Är väldigt lite hanterad och jobbad.
 
Lite nyfiken hur ni har era 2åringar :)
Lösdrift eller box?
Om box, hur lång utetid?
Med någon jämngammal?
Calle går på bete just nu men är i princip uppvuxen på lösdrift, med undantaget att han stod på stall i några månader med cirka 14 timmars utetid om dagen. Han har alltid gått med jämnåriga hingstar men nu går han bara med min dräktiga 4-åring.
Han kommer gå på lösdrift medan han är hemma fortsättningsvis, ser ingen nytta med att hålla häst på box om jag inte måste. Bortsett från när han var nyopererad så gör jag i princip inget med honom. Han ska verkas om en vecka, därefter ut på bete längre bort. Han ska ha så lite mänsklig kontakt som möjligt fram till inridning, han har fått mer än tillräckligt de senaste månaderna.
 
Min går på lösdrift med 5 (?) andra killar varav en är året äldre. Jag kommer inte ha honom på box för än han är fyra på hösten är tanken. Och då troligen hemma i samma stall som min stora kille, ute 10 timmar med sällskap.

Han har inte börjat skolan än.
 
Så tacksamt med bra svansväxt, inte minst på en dressyrhäst :) Min har också rejält tilltagen svans, men bara i omfång och inte i längd :laugh: Superfin är hela han verkligen, inte bara svansen! Jag fattar "hönsandet", man är ju så mån om att det blir rätt med sina hästbarn. Så spännande att det faktiskt snart börjar bli dags med inridning, har gått så himla snabbt!

Åh tack, jag är så glad i henne. Hon är rar, men vad som inte kanske riktigt skiner igenom på bild är att hon är typ tuffast i stallet också :angel: Inte mot människor, men de andra unghästarna föltuggar åt henne och det finns en anledning till varför hon nästan alltid är fin i hull - hon har en given plats runt hösilagebalen och nåde den som försöker flytta på henne! Så det gäller ju att hon fortsätter vara mild mot tvåbenta i framtiden, annars har jag en ordentlig utmaning :cool: Japp, jag ska behålla och rida in själv. Måste nog dock komma igång lite först, har gått från att rida 8 hästar om dagen till att rida ca. en gång i kvartalet, kanske inte bästa upplägget inför att sitta upp på en 2,5-åring....!
Känner igen mig, både i det där humöret och ridningen. :) Jag har ju dels fått barn och kom aldrig igång igen efter att Calles mamma åkte så jag kommer få ta några ridlektioner om jag ska ha hedern någorlunda i behåll framöver. :D
 
Vilken sötnos! :love: Är det hennes färdiga färg eller blir hon ännu ljusare/skimlar av?

Jag vet faktiskt inte hur det blir. Hon har inte blivit vitare hittills (alltså sen födsel), men kan vara så att hon blir vitare med åldern. Jag tycker det bruna är fint!
Hennes mor är vit med bruna prickar, samma sak med fadern. Mor-farföräldrar har jag inte sett.
 
@Nepenthe
Lösdrift eller box? Box utom under betestiden.
Om box, hur lång utetid? Vi försöker ha dem ute minst 12h dygn. De har fri tillgång på grovfoder, de unga är lugnare, och det blir mindre mocking för oss. Win win 🙂
Med någon jämngammal? Oftast men inte alltid. Det finns dock alltid individer från föl upp till någon treåring hemma, samt äldre ston som fostrar dem. Unghingstar får gå med jämnårig eller om det kniper, dräktiga ston.
 
Lösdrift eller box?
Lösdrift, förutom korta perioder på box av olika skäl.

Med någon jämngammal?
Ja, flera jämnåriga + några både yngre & äldre unghästar samt vuxna ston.

Jag har henne väldigt långt från där jag bor just nu och kan därför inte hälsa på så ofta. Klart tråkigt för mig, men jag tycker det är viktigare att hon får gå i en bra lösdrift och bli fostrad av en harmonisk flock än att jag ska "bonda" och "träna" henne. Har inte bestämt hur jag gör till hösten, men med tidigare unghästar har jag stallat upp någon månad på hösten för insittning, sedan ut på lösdrift igen över vintern och så in på stall någon månad innan treårs. Hade jag haft egen gård hade jag löst det praktiskt så att de kunde gå på lösdrift mer eller mindre hela livet, ser bara fördelar med det om det är ordnat så att det blir bra/enkelt för både människa och häst. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp