Status
Stängd för vidare inlägg.
Full fart på denne idag. Life is Nice enligt Calle
20190506_180235.jpg
 
Tjing igen på er alla och vilka fina bilder ni lägger ut och kul att läsa alla uppdateringar 🥰🐎👌

Idag har Doris blivit vac. och igår fick hon träffa hovslagaren och bli verkad, skötte sig jätte bra 👌

Nu väntar man på att gräset ska komma upp mer så man kan släppa på bete, ska så klart ta täck-prov innan och avmaska om det behövs.

Sen till hösten blir det inridning samt löshoppning på agendan 🤩

Planen är att visa på 3 års testet.
Är sugen på att komma igång med träning och tävling igen samtidigt som jag är sugen att betäcka som 3 åring, så hon får första fölet ungt. Är verkligen kluven i denna frågan. 😅🤔

Hur ska man ens lyckas fatta ett sånt beslut? 😇

Lite nya bilder på fröken 😍
 

Bifogade filer

  • IMG_20190501_164645.jpg
    IMG_20190501_164645.jpg
    325 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
På fredag blir det nog bete för lilla F. Så härligt för grabbarna. @Wonderwoman jag betalar gärna dig för att gosa med min grabb så han hålls tam...

Han fick ett bra betyg idag, min tränare som jag verkligen ser upp till på många sätt sa att om jag ska sälja så är hon intresserad. Höll på att trilla av hästen (min vuxna) av chock. Men kul! Han stannar dock så länge jag kan och har råd.
 
På fredag blir det nog bete för lilla F. Så härligt för grabbarna. @Wonderwoman jag betalar gärna dig för att gosa med min grabb så han hålls tam...

Han fick ett bra betyg idag, min tränare som jag verkligen ser upp till på många sätt sa att om jag ska sälja så är hon intresserad. Höll på att trilla av hästen (min vuxna) av chock. Men kul! Han stannar dock så länge jag kan och har råd.
Kommer vara där minst 1 gång i veckan och mysa med dom. Ska försöka vara med vid varje verkning också. 😊
 
Jag fick äntligen tummen ur att åka och jobba lite med Rödluvan. Vi lasttränade lite (gå in, stå stilla, backa ut), borstade av en massa vinterpäls uppbunden i en liten box där hon inte har plats att kasta sig bakåt om hon känner att hon sitter fast.

Sen fick hon följa med som handhäst en kort tur, ni skulle sett minen på Rut när hon insåg att vi skulle ha med den lilla odågan! :meh::D

Hon tjurade lite i början och ville gå långsamt/bakom/inte alls, men sen hängde hon på bra, men tacklade Rut rätt hårt hela rundan, stackars Rut suckade. Bäst var egentligen när vi travade en liten snutt, då hade hon inte tid att hitta på bus. :angel:

Det är verkligen guld att ha en trygg häst med sig när man börjar med ungdjuren! :love:

58D6AB7F-97EB-4E7A-B7DB-6E750A96BE37.jpeg
 
Jag fick äntligen tummen ur att åka och jobba lite med Rödluvan. Vi lasttränade lite (gå in, stå stilla, backa ut), borstade av en massa vinterpäls uppbunden i en liten box där hon inte har plats att kasta sig bakåt om hon känner att hon sitter fast.

Sen fick hon följa med som handhäst en kort tur, ni skulle sett minen på Rut när hon insåg att vi skulle ha med den lilla odågan! :meh::D

Hon tjurade lite i början och ville gå långsamt/bakom/inte alls, men sen hängde hon på bra, men tacklade Rut rätt hårt hela rundan, stackars Rut suckade. Bäst var egentligen när vi travade en liten snutt, då hade hon inte tid att hitta på bus. :angel:

Det är verkligen guld att ha en trygg häst med sig när man börjar med ungdjuren! :love:

Visa bifogad fil 29578
213622C4-788B-40C3-B7AE-F8ABB331B191.jpeg
 
Har varit och hälsat på Tage idag. Sedan löshoppningen har de fått ny hage nära det ridhuset de var i då + att en av hans kompisar tydligen skulle sadeltämjas och longeras, så den står på stall nu. På Tages rygg får det inte plats någon sadel och han är inte ens två, så jag avvaktar. Det känns som om han vuxit en del sedan senast, men han är ff inte ikapp min ridhäst, hon är 160.

Jag fick inga bra helkroppsbilder, det är svårt när man är ensam och de helst vill sitta i knäet hela tiden.

 
Har varit och hälsat på Tage idag. Sedan löshoppningen har de fått ny hage nära det ridhuset de var i då + att en av hans kompisar tydligen skulle sadeltämjas och longeras, så den står på stall nu. På Tages rygg får det inte plats någon sadel och han är inte ens två, så jag avvaktar. Det känns som om han vuxit en del sedan senast, men han är ff inte ikapp min ridhäst, hon är 160.

Jag fick inga bra helkroppsbilder, det är svårt när man är ensam och de helst vill sitta i knäet hela tiden.


Min Rödluva är inte ikapp min 158 cm-häst ännu, och jag tänkte på det idag när en stallkompis nämnde att det var dax att sitta in henne till hösten, att hon får nog växa en del i sommar om det ska funka!
 
Min Rödluva är inte ikapp min 158 cm-häst ännu, och jag tänkte på det idag när en stallkompis nämnde att det var dax att sitta in henne till hösten, att hon får nog växa en del i sommar om det ska funka!

Hur menar du? Är det för du räknar med att hon blir mycket större eller för att hon är för lite för dig att sitta upp? :)
 
Jag funderar också på hur det ska gå till, tur att jag är rätt liten och lätt, för det lär bli en 16”-sadel typ. För han är inte mycket bredare än ett staket O_o

D2BF884F-CA72-4101-9A48-DE4709F4C89C.png
 
Svea var lite brötig ett tag nu i slutet av vintern och tanken på att någonsin sitta bakom henne i en liten farkost på hjul har känts rätt avlägsen :D Men nu har hon lugnat ner sig lite, och framförallt har vi knallat ut på lite upptäcktsfärder i skogen och så vilket hon är mycket mer intresserad av än att träna på hemmaplan. Hon är den typen av häst som har mer bråttom ut i skogen än hem :) Så vi tränar på med vår tömkörning och våra linor och grejer och hoppas på att det ska bli en lugn och stabil körhäst även av det här lilla vilddjuret så småningom. Någon ridning blir det i alla fall inte förrän tidigast nästa sommar eller kanske höst.

60323886_10157261099147566_3597504722124144640_n.jpg
 
Jag funderar också på hur det ska gå till, tur att jag är rätt liten och lätt, för det lär bli en 16”-sadel typ. För han är inte mycket bredare än ett staket O_o

Fast smala är de ju nästan alltid i början. Bredden mellan frambenen kommer i takt med att de sätter mer muskler. Min ridhäst har en martingal i strl cob och förra året var jag tvungen att göra många fler hål i remmen som går mellan frambenen för att den öht skulle göra någon nytta och nu när jag skulle använda den efter operationen och en vinter med tömkörning så fick jag släppa ut den 10 hål! O_o Helt sjukt att hon kunde ha den så kort som den var innan. Hela bogpartiet har blivit större på henne.

Hon är sju i år men blev inriden i slutet av det år hon var 4 och sedan har jag inte kunnat rida henne riktigt som man ska pga ryggen. Nu jobbar hon rätt och det märks i hur hon musklar sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
199
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp